AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #21 Skrevet 19. oktober 2012 Vi setter sammen mitt mellomnavn og hans etternavn med bindestrek så det blir ett helt etternavn og så dytter jeg mitt etternavn tilbake til mellomnavn. Ergo; ingen ting tapt og begge har like etternavn :-) Anonym poster: 5fd9c57dbdcfbc3dbfd9a07a660e59f9
Gjest 2013 bryllup Skrevet 19. oktober 2012 #22 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg har vel alltid tenkt at jeg skal ha navnet slik etter at jeg har giftet meg: Fornavn Pikenavn Mannens etternavn Men min forlovede har et -sen navn, ikke et super vanlig et, men i mine øyne litt kjedelig. Navnet har nok litt tradisjon og tilhørighet i hans familie da. Jeg har et gårdsnavn, med tilhørighet her hvor jeg kommer fra (navnet finnes flere steder i Norge, så det er brukt av mange, men på mitt hjemsted knyttes det til vår slekt). Men løsningen blir nok som jeg alltid har tenkt likevel Eventuelt at jeg setter en bindestrek mellom navnene våre, kan jeg gjøre det selvom han ikke tar mitt navn? Eller kan begge ta våre navn med bindestrek og gi barn kun hans navn?
kaprifolen Skrevet 19. oktober 2012 #23 Skrevet 19. oktober 2012 Men løsningen blir nok som jeg alltid har tenkt likevel Eventuelt at jeg setter en bindestrek mellom navnene våre, kan jeg gjøre det selvom han ikke tar mitt navn? Eller kan begge ta våre navn med bindestrek og gi barn kun hans navn? Du kan ta begges navn med bindestrek, og allikevel kan barna hete bare hans navn. Men hvis både du og mannen heter Brud-Brudgomsen, så kan ikke barna hete bare Brud eller Brudgomsen, for da har Brud-Brudgomsen blitt definert som ett navn.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #24 Skrevet 19. oktober 2012 Uff, det navnspørsmålet er det eneste som 'gnager' meg litt i forb. med det forestående bryllupet vårt. Jeg har tidligere presentert dilemmaet mitt her på KG, men har ikke fått noe respons... Jeg har altså vært gift før, og valgte å beholde min eksmanns etternavn da vi ble skilt, for jeg ville hete det samme som barna våre (dessuten var navnet blitt veldig 'meg'). Pikenavnet mitt har jeg ikke brukt på 22 år, og har intet forhold til det. Når jeg gifter meg denne gangen er derfor det store spørsmålet hva jeg skal gjøre med etternavnet mitt. Skal jeg bytte til min kommende manns etternavn (et kjedelig -sen navn) eller forbli hetende det jeg gjør nå. Mitt nåværende fulle navn er jeg den eneste i Norge som har. Hvis jeg bytter, blir jeg hetende det samme som minst 5-6 andre. Men det er jo ikke så veldig 'stas' å ha med meg min eksmann på lasset til evig tid, heller, hvis dere skjønner... Hmmm, en liten nøtt... Anonym poster: de9b9aaf41846c09c19ef688d0c79374
Gjest 2013 bryllup Skrevet 19. oktober 2012 #25 Skrevet 19. oktober 2012 Kanskje du kan beholde barnas navn (ikke se på det som din eksmanns) og legge til -sen navnet.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #26 Skrevet 20. oktober 2012 Kanskje du kan beholde barnas navn (ikke se på det som din eksmanns) og legge til -sen navnet. Det er slett ingen dum tanke :-) Jeg har jo valgt å beholde navnet pga barna, ikke pga eksen. Navnet mitt vil i så fall bli ganske langt, men jeg trenger jo ikke å ramse opp hele når jeg presenterer meg for nye mennesker. Kan jo ta kortversjonen med -sen navnet. Anonym poster: de9b9aaf41846c09c19ef688d0c79374
Athene Skrevet 20. oktober 2012 #27 Skrevet 20. oktober 2012 Men det er jo ikke så veldig 'stas' å ha med meg min eksmann på lasset til evig tid, heller, hvis dere skjønner... Hmmm, en liten nøtt... Anonym poster: de9b9aaf41846c09c19ef688d0c79374 Du har jo to barn med eksen, som også har hans etternavn, så du har han jo med "til evig tid" uansett hva du heter. Personlig ville jeg følt at det var viktigere å ha det samme etternavnet som barna, enn som mannen, de er jo tettere familie enn han noensinne vil bli. Ønsker du å sterkt å ha hans navn og planlegger barn med han så legger du hans navn før eller etter, så står du fritt til å bruke det navnet du vil i ulike sammenhenger. Jeg svarte også tidligere i tråden - jeg endret ikke navn. Jeg har aldri opplevd det som problematisk eller at vi er "mindre gift", så dette med felles navn er viktig er i bunn og grunn kun en følelse den enkelte har.
Kvinne30 Skrevet 20. oktober 2012 #28 Skrevet 20. oktober 2012 Jeg tar hans som etternavn og mitt som mellomnamn. Gleder meg! Artig å snart kan kalle han mannen min og at vi heter det samme...<3 hilsen snart førjulsbrud:)
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #29 Skrevet 20. oktober 2012 Berre tull å ta -sen namn. Det er jo ein grunn til at folk lagar seg ordentlege namn. Om du har eit patronym står du ikkje for meningane dine, slik at du kan under ope namn skrive dei mest avskyelege ting uten at det slår tilbake på deg sjølv eller familien. Det er ikkje utan grunn at dei fleste forbrytarar har patronym, dei uroar seg ikkje over familien. Heiter du Olsen eller Hansen kan du vera i familie med over 50 000 menneske. Anonym poster: b1f8cc854a4008cbdb57808d1177b886 2
KarolineB. Skrevet 20. oktober 2012 #30 Skrevet 20. oktober 2012 Vi vurderer å legge til et felles, spesielt etternavn som ingen av oss har tilknytning til, men som klinger fint med begges fornavn. Jeg vil ikke ta hans etternavn, og han ikke mitt.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2012 #31 Skrevet 20. oktober 2012 Vi vurderer å legge til et felles, spesielt etternavn som ingen av oss har tilknytning til, men som klinger fint med begges fornavn. Jeg vil ikke ta hans etternavn, og han ikke mitt. Det har jeg også foreslått for min kjære! :o) (Det er jeg som skrev om dilemmaet ifht å ha min eksmanns etternavn) Jeg synes jo det kan være en god idé, men han er ikke like begeistret, gitt Anonym poster: de9b9aaf41846c09c19ef688d0c79374
Rskre Skrevet 21. oktober 2012 #32 Skrevet 21. oktober 2012 (endret) No kan ein spørje kvifor vi er så opptekne av dei trass alt berre om lag 50 000 gardsnamna våre. Kvifor er akkurat dei så viktige? Den eine årsaka botnar i brukarkrins og namnefrekvens. Heilt ned til vår tid har gardsnamna vore kjende i heile bygda og gjerne litt utanom, og dei har etter kvart ofte vorte tekne i bruk som sokne- og kommunenamn, dessutan som tettstadnamn. Den andre årsaka er bruken av gards- og delvis bruksnamn som ættenamn (slektsnamn). I mykje større omfang enn noko anna germansktalande område i Norden er slektsnamn som Berge og Holte (dativ eintal), Landrø og Vistdal den normale slektsnamntypen i Noreg. Farsnamn (patronymika) som Hansen og Svensen er det nok enno mange av i vårt land, men dei blir stadig færre. Det er slektsnamn av gardsnamntypen og importnamn av typen Møller og Stoltz som har status i det moderne norske samfunnet, det kan ein lesa direkte ut av statistikken over slektsnamnendringar i vår tid. Endret 21. oktober 2012 av Rskre 1
Chrissie Skrevet 21. oktober 2012 #33 Skrevet 21. oktober 2012 Hvis dere har vært samboere mer enn 2 år og/eller har felles barn, så kan du faktisk skifte navn selv om det ikke har gått 10 år Så - kanskje du kan skifte før bryllupet allikevel? Vi har bodd sammen to år neste sommer og vi skal gifte oss neste sommer. Så jeg er i grunnen ikke sikker på hva som kommer først. ; ) Men det er vel flyttemelding til Folkeregisteret som gjelder med tanke på hvor lenge vi har bodd sammen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå