AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #1 Skrevet 18. oktober 2012 Ved motorveien har sagd ned noen trær. Dermed bråker det derfra om natten. Før var det stille her. Jeg vurderer å så trær der igjen sånn at jeg slipper støyet. Problemet er at jeg ikke vet nøyaktig hvor jeg skal plassere trærne. Jeg bor i en ås, så for at trær skal blokkere lyden, hvor må jeg plassere dem? Avstand fra motorveien? Anonym poster: d4c183c8d634b631cf00a22d5310d7eb
Someday Skrevet 18. oktober 2012 #2 Skrevet 18. oktober 2012 Det er vel kanskje en grunn til at de har sagt ned trærne? Har du bosatt deg ved motorveien, får du tåle støyet. Takler du det ikke, flytt til ingenmannsland, der er det i hvert fall stille om natta.
Testosteron Skrevet 18. oktober 2012 #3 Skrevet 18. oktober 2012 Hva med å plante de der de gamle stod?
Gjest Yellow Taxi Skrevet 18. oktober 2012 #4 Skrevet 18. oktober 2012 Sett opp en støyskjerm ikke plant et forbannet frø.
Testosteron Skrevet 18. oktober 2012 #5 Skrevet 18. oktober 2012 I noen tilfeller vokser det opp et nytt tre fra stubben siden røttene er intakte.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #6 Skrevet 19. oktober 2012 De fleste trær vokser da innmari sakte? Så du må jo plante digre trær for å få noen effekt. En frodig, tett hekk skjermer endel mot lyd. Det er mange typer som vokser veldig fort. I fjor kuttet naboen med hekken som var mellom vår hage og hans. Og han har høner og haner . Når hekken var der, hørte vi hanen litt. Etter han fjernet hekken, var det som om hanen satt på nattbordet vårt og hylte... Vi plantet ny, hurtigvoksende hekk på vår tomt i mai, og allerede nå merket vi stor forskjell. Anonym poster: 1816c62fe802f8f7e3822e28bc1cb78a 1
Hoppetaujenta Skrevet 19. oktober 2012 #7 Skrevet 19. oktober 2012 Tror jeg ville ha gått for en ganske høy og kompakt jordvoll først og så plantet tettvoksende hekk oppå der etterpå. Vollen kan plantes igjen med annet vakkert som gror fort og gjemmer den bort. Både vakkert og praktisk altså.
slask Skrevet 20. oktober 2012 #8 Skrevet 20. oktober 2012 Kan du plante noen hundre trær så vil det likevel ikke dempe lyd særlig, så lykke til med det :-) Kanskje det er enklere å få bilene til å kjøre en annen vei... Akustikk og lyddemping er et morsomt fag. Ta heller et bilde som forklarer hvordan det ser ut, så skjønner vi bedre.
Gjest Darthoven Skrevet 20. oktober 2012 #9 Skrevet 20. oktober 2012 SÅ trær? Plante frø? Jøss..Så du kan slippe støyen fra motorveien om 50-60 år? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå