Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aner ikke om denne havner i rett kategori her inne, men jeg har ett dilemma og håper noen som har greie på dette kan hjelpe meg!

Saken er at jeg har jobba i en bedrift i 10 år.

En kollega starta ca 2 år etter meg. Han har vært litt fra og til i jobben, (slutta for å starte med egne prosjekter som ikke har gått så bra, og kommet tilbake til jobben min flere ganger)

Nå er det slik at han har kommet tilbake (for 4 gang?) (sjefen tar han inn igjen gang på gang, fordi han generelt sett er en flink fyr selvom vi andre er litt lei av at han kan komme og gå når han vil..)

Nå er det rykter som sier at han "automatisk" vil få avdelingsleder stilling (som han har hatt tidligere) Jeg synes det er urettferdig at stillingen autmatisk skal gå til han, da jeg også har hatt mye ansvar underveis, gjort en god innsats og vært tilstede hele tiden. (som sagt i 10 år)

Spørsmålet er da...Er man pålagt, som arbeidsgiver, å legge ut en stilling eller kan man bare "gi" stillingen til noen - uten at den lyses ut først??

Er det noen her som vet noe om dette?

Hadde satt veldig pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du i en privat bedrift eller i det offentlige?

Skrevet

Spørsmålet er da...Er man pålagt, som arbeidsgiver, å legge ut en stilling eller kan man bare "gi" stillingen til noen - uten at den lyses ut først??

For å snu på det: Hvis du eide bedriften, ville du synes det var din rett å bestemme hvem som skulle få en gitt stilling i din bedrift?

Svaret på ditt spørsmål er for øvrig selvfølgelig et rungende ja, bedriften ansetter den de selv ønsker. Sant nok har sikkert Trond Giske et sterkt ønske om å få bestemme over ansettelser også i det private næringsliv, men han må heldigvis nøye seg med å ansette kompisene sine i halv- og helstatlige selskaper.

• Liker 2
Skrevet

Hehe,..takk for tilbakemeldingen din. Skal sies at det er en veldig stor bedrift, med mange mindre avdelinger. Jeg jobber i en av de mindre avdelingene. Selvom sjefen min bestemmer når det gjelder ansettelser, så har hun jo ett "hovedkontor" også som vi må forholde oss til. Men antar at det ikke har noe å si, da..

Skrevet

En privat bedrift har nok rett til å ansette hvem de vil, og ved internt opprykk er det mange steder normen at folk headhuntes og at stillingen ikke lyses ut. "Urettferdig" er dessverre et uttrykk som ikke finnes i arbeidslivet.

Hvis du føler at du er klar for å rykke opp, synes jeg du skal gå til sjefen og fortelle det, og si at du ser at folk som har kortere erfaring enn deg går opp i systemet (her snakker du selvsagt generelt, nevn for all del ikke kollegaen din spesifikt) og spør hva du kan gjøre for å bli klar til opprykk selv, hva du evt. mangler, osv.

Anonym poster: 7f9116192bf4852825f8b8bdfd4f7d02

Skrevet

Hehe,..takk for tilbakemeldingen din. Skal sies at det er en veldig stor bedrift, med mange mindre avdelinger. Jeg jobber i en av de mindre avdelingene. Selvom sjefen min bestemmer når det gjelder ansettelser, så har hun jo ett "hovedkontor" også som vi må forholde oss til. Men antar at det ikke har noe å si, da..

Det er nesten alltid nærmeste sjef som innstiller til nye stillinger, og overordnede vil veldig sjelden gå mot den innstillingen. Og de vil uansett ikke gjøre det på bakgrunn av at andre har jobbet der lenger, slike ting er bare ikke ansiennitetsbaserte.

Anonym poster: 7f9116192bf4852825f8b8bdfd4f7d02

Skrevet

Ja, de kan gjøre akkurat som de vil. De vurderer hvem som er den mest kvalifiserte personen, som passer best i akkurat den stillingen.

Vi har tilsvarende utfordringer på min arbeidsplass. Ansiennitet har null å si, resultater og personlighet (klientrelasjoner) betyr alt. Noen får lederstilling etter 3-4 år i jobben, andre har jobbet i 10-15 år og står på stedet hvil. De som blir forbigått føler alltid urettferdighet, og graver frem unnskyldninger som trynefaktor.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...