Gå til innhold

Vedlikehold av skinn

Gjest Marsvinet

Anbefalte innlegg

Gjest Marsvinet

Jeg kjøpte nettopp en ganske dyr skinnjakke og ønsker at den skal holde seg fin så lenge som mulig. I dag da jeg hadde den på meg, begynte det å regne kraftig. Da jeg kom hjem var jakka gjennomvåt! Har tørket av den og hengt den opp og den har fått tilbake fasongen, men jeg er redd for at litt av det naturlige fettet i skinnet og impregneringen fra fabrikken har gått bort. Jeg har noen sprayer som er beregnet på lærvesker og sko, men er redd for at denne vil tørke ut skinnet og gjøre at det slår lettere sprekker. Er det noen som vet om noen produkter for vedlikehold av lærjakker? Jakka er sort i mykt lammeskinn.

Har også en annen brun skinnjakke som har bleknet og sprukket litt på albuene og langs sømmene (har hatt den i mange år, og er svært glad i den). Finnes det noen produkter som kan få en slitt skinnjakke til å se fin ut igjen?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skinn tåler ikke vann samme hva man beskytter mot...

Imprignering spray ;

Rainguard%20Allover-p.jpg

Og for å hold de pene og myke, samt denne tetter mer enn spray;

1421426-12-1331343205878.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan alle typer skinn behandles på samme måte da. Lammeskinnet har jo ikke den samme glatte overflaten som annet skinn. Så ser for meg at om jeg sprayer på noe, så vil det endre farge fordi det blir vått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøper noe som har skinn har jeg alltid pleid å smøre det inn med vaselin og så lot det få henge og "tørke". Det har alltid fungert godt. Bruker samme metode på de gamle skoene jeg har fra forsvaret. De er som nye den dag i dag. Bruker også vaselin på skinnhansker jeg bruker om vinteren. Jeg vet det sikkert finnes noe spesifikt kjemisk dritt man skal bruke på sko og noe annet til hansker og noe tredje til jakke. Men vaselin har altså fungert ypperlig for min del. Selv gammelt og tørt lær bli som nytt og mykt igjen med vaselin.

Anonym poster: e1e840c193ae52cd6812c253e2c8627a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kan alle typer skinn behandles på samme måte da. Lammeskinnet har jo ikke den samme glatte overflaten som annet skinn. Så ser for meg at om jeg sprayer på noe, så vil det endre farge fordi det blir vått?

Semsket? I så fall er det impregneringsspray som brukes, det tørker igjen. Lammeskinn er ikke nødvendigvis semsket, det er måten skinnet er preparert på som avgjør hvordan du behandler det. Jeg har ei jakke av lammenappa som jeg har satt inn med fett jevnlig, for eksempel, fordi glatt nappa har godt av den behandlingen. Bare pass på at det du bruker kan brukes på den skinnfargen du bruker det på. Enkelte skinnfettyper kan gjøre lyst skinn mørkere. Prøv gjerne på en litt usynlig bit av skinnet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med spray er at den ikke må inneholde silikon, som på Kiwi-produktene, jeg skyyyyr de dårlige der.

Når man sprayer, ikke spray så nære, det skal ikke renne. Og gjør dette ute, for produktet er ganske sterkt.

Nubuk og semsket skal ikke taes på med fett, for da glatter skinnet seg. Det skal man bruke sko shampoo og skobørste til. Dette er nevnt i flere tråer om og om igjen her på kg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...