utlandet Skrevet 28. februar 2004 #1 Del Skrevet 28. februar 2004 Vi skal gifte oss utenlands til sommeren :-D Vi vet ikke om vi skal ha med oss forlovere eller ikke, og vi vet heller ikke hvem vi eventuelt vil ha som forlovere/vitner til dette bryllupet enda. Men det haster nå å fylle ut forlovererklæringer som skal til ambassaden. Kan det være noen som skriver under på forlovererklæringene og noen andre som er vitner under seremonien utenlands, eller MÅ det være de samme personene? Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 28. februar 2004 #2 Del Skrevet 28. februar 2004 Tror nok det må være de samme personene ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lampeskjerm Skrevet 28. februar 2004 #3 Del Skrevet 28. februar 2004 Forloverne trenger ikke være vitne til vielsen. Det vanlige når noen gifter seg i Norge er jo selvsagt at forloverne fungerer som både forlover (skriver under erklæring) og er vitne til vielsen. Når du gifter deg MÅ det være to vitner tilstede. Det kan være hvem som helst egentlig. Dersom dette ikke er forlover, må vitnet skrive under på at vedkommende har vært vitne. Det er ganske vanlig ved vigsel i utlandet at forlovere ikke er med. Jeg vet at de fleste sjømannskirkene er behjelpelige med å skaffe vitner til vielser, men da må dette avtalen på forhånd. Jeg regner med at det blir noe av det samme på ambassader. Det skjer også en sjelden gang i Norge at forlovere ikke er vitner. En vielse trenger derfor heller ikke avlyses om forlover er syk. Skjermen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 28. februar 2004 #4 Del Skrevet 28. februar 2004 Ja, men jeg har fått et annet svar. Jeg har en forlover som har skrevet under på forlovereklæringen. Hun er gravid og kan kansje ikke reise hit i bryllupet. Da jeg snakket med prestekontoret sa de at hun kunne foreløpig stå som forlover og om det skjedde at hun ikke kom så skulle jeg velge ny forlover som kunne skrive under en forlovererklæring på bryllupsdagen. Det du sier, Lampeskjerm, er at hun fremdeles kan være min forlover om det skulle vise seg at hun ikke kan komme, men at noen andre skal stå sammen med meg i kirka? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lampeskjerm Skrevet 28. februar 2004 #5 Del Skrevet 28. februar 2004 Hei Ibe. Her er noe jeg har sakset fra sjømannskirkens nettside: Forlovere En person som kjenner deg godt nok til å bekrefte dine opplysninger skal undertegne forlovererklæringen i forbindelse med prøvingen. Vedkommende behøver ikke være til stede ved selve vielsen, men da må det i stedet medbringes to vitner som kan undertegne vigselsprotokollen. Kirken kan være behjelpelig med å skaffe vitner. Ekteskapsloven skiller også mellom vitne og forloverrollen. Jeg kan ikke si på stående fot hvordan dette ordnes praktisk her i landet. Svaret du har fått på kirkekontoret virker merkelig (men jeg skal sjekke opp det praktiske). Forlovererklæringen er et prøvingsdokument. Dersom forlover blir syk 2 timer før vigsel og ikke kan dukke opp, vil det virke rart om et vitne må fylle ut ny forlovererklæring. Da er jo saken allerde prøvet og attest er skrevet ut. Ser du poenget mitt? Som sagt, jeg skal sjekke dette nærmere. Skjermen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 29. februar 2004 #6 Del Skrevet 29. februar 2004 Ja jeg er enig i at det høres merkelig ut. Fint at du orker å sjekke det for meg :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 29. februar 2004 #7 Del Skrevet 29. februar 2004 Dette har jeg faktisk sjekket hos byfogden, og jeg vil regne med at de bruker samme reglene i utlandet. Forloverene trenger ikke å være tilstede under vielsen. De skal egentlig bare kunne bekrefte at ektefolkene ikke er nært beslekter etc i forlovererklæringen. Hvem som helst kan fungere som vitner under vielsen. Disse trenger ikke engang og kjenne ektefolkene, men må skrive under på at de har bevitnet seremonien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 29. februar 2004 #8 Del Skrevet 29. februar 2004 Som andre her poengterer; forlovere trenger ikke være de samme som er vitner. Jeg giftet meg i Las Vegas i fjor sommer, og ingen av forloverne våre var til stede. Kapellet der vi giftet oss stilte med vitne (trengte bare ett). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lampeskjerm Skrevet 2. mars 2004 #9 Del Skrevet 2. mars 2004 Hei igjen dere! Nå har jeg sjekka saken litt grundigere. Forlovere trenger IKKE å være tilstede under vielsen. Deres oppgave som forlover er å undertegne forlovererklæringen. Som oftest er forloverne vitner. Dersom forlovere ikke er tilstede må det være minst to andre vitner tilstede når ekteskap inngås. Denne linjen er hentet fra ekteskapsloven: Minst to vitner skal være til stede under vigselen. Det som da gjøres praktisk er at navnene til vitnene blir notert i protokoll. Vitnene skal ikke skrive under forlovererklæring. Som jeg sa tidligere i tråden er forlovererklæring et dokument for prøvingen av ekteskapsvilkår og har ikke noe med vitnefunksjonen til vielsen å gjøre. Hilsen Lampeskjerm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 2. mars 2004 #10 Del Skrevet 2. mars 2004 Tusen takk Lampeskjerm :-) Da betyr det bare at jeg må spørre to stykker om de eventuelt kan være vitner i kirken dersom min forlover ligger på føden den dagen :-) Kan et vitne være av utenlandsk opprinnelse? Altså ikke norsk statsborger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå