Gå til innhold

De beste sminkemerkene som ikke er dyretestet?

Gjest lillekattepus

Anbefalte innlegg

Gjest lillekattepus

Jeg har lenge vært opptatt av at sminken min ikke skal være dyretestet (verken selve produktet eller ingredienser). I løpet av de siste årene har jeg testet masse forskjellige merker, men blir aldri helt fornøyd. Derfor lurer jeg på hva dere mener er det beste sminkemerkene som ikke tester på dyr?

Det viktigste for meg er å finne en god foundation som holder lenge, og en maskara som gir "dådyrøyne" og ikke drysser.

Jente, 20.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig fornøyd med Body Shop sin super volume mascara, den sitter fint, holder lenge og drysser ikke :) Den vannfasta mascaraen de selger er også veldig pen på, men duverden den er vannfast! Ikke bare vannfast, den er også sminkefjernerfast. Sitter som betong uansett hvor mye fjerner jeg har på, så jeg måtte bare gi opp å bruke den. Men som sagt, super volume (ikke vannfast) er jeg veldig veldig glad i :)

Ellers er jeg veldig begeistret for Urban Decay, de har mye fint. Har ikke prøvd mascara derfra ennå, men kan gjerne anbefale både primer potion og øyenskyggene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillekattepus

Jeg er veldig fornøyd med Body Shop sin super volume mascara, den sitter fint, holder lenge og drysser ikke :) Den vannfasta mascaraen de selger er også veldig pen på, men duverden den er vannfast! Ikke bare vannfast, den er også sminkefjernerfast. Sitter som betong uansett hvor mye fjerner jeg har på, så jeg måtte bare gi opp å bruke den. Men som sagt, super volume (ikke vannfast) er jeg veldig veldig glad i :)

Ellers er jeg veldig begeistret for Urban Decay, de har mye fint. Har ikke prøvd mascara derfra ennå, men kan gjerne anbefale både primer potion og øyenskyggene :)

The Body Shop er et merke jeg prøver så godt jeg kan å holde meg unna, siden de eies av L'Oréal (som tester på dyr). Selv om selve The Body Shop ikke tester, føler jeg det blir feil å kjøpe produkter derfra - selv om det er utrolig vanskelig, elsker deres Body Butter!

Urban Decay har jeg hørt veldig lite om, og har derfor vært litt skeptisk, men skal sjekke det ut.

Tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urban Decay er gode på øyesminke, type øyeskygger, eyeliner, primer ect. :) Primeren deres, Urban Decay Eyeshadow Primer Potion eller UDPP, er veldig kjent.

Min erfaring er at de forskjellige merkene er gode på forskjellige ting, så man må lete litt rundt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten flere merker som ikke står på den listen din TS, men som er å finne på andre lister over dyrevennlige merker. Det er noe av det som er forvirrende, forskjellige lister sier forskjellige ting. Men her er det flere merker som heller ikke står på listen over de som tester på dyr, så da kan det vel være at dyrevern.no ikke har sett på de merkene i det hele tatt.

Isåfall, er dette noen gode merker:

Clinique - gode mascaraer og ok foundation. Clinique er en av mine store favoritter innen mascaraer. Selges på stort sett alle parfymerier i Norge.

Nars: en av mine favorittfoundationer, samt flere gode ansiktsprodukter, som f.eks blusher og pudder.

Too faced: veldig gode på solpudder, og har også flere ok produkter, som f.eks øyeskygger.

YSL: YSL Volume Effet Faux Cils er en annen favoritt innen mascaraer.

Make Up Store: har flere butikker i Norge, og flere gode produkter, bla øyeskygge, foundation og concealer.

OPI: neglelakk og andre negleprodukter

I tillegg er de fleste mineralmerkene, som BE, Glo, Youngblood ect., dyrevennlige. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillekattepus

Det er forresten flere merker som ikke står på den listen din TS, men som er å finne på andre lister over dyrevennlige merker. Det er noe av det som er forvirrende, forskjellige lister sier forskjellige ting. Men her er det flere merker som heller ikke står på listen over de som tester på dyr, så da kan det vel være at dyrevern.no ikke har sett på de merkene i det hele tatt.

Isåfall, er dette noen gode merker:

Clinique - gode mascaraer og ok foundation. Clinique er en av mine store favoritter innen mascaraer. Selges på stort sett alle parfymerier i Norge.

Nars: en av mine favorittfoundationer, samt flere gode ansiktsprodukter, som f.eks blusher og pudder.

Too faced: veldig gode på solpudder, og har også flere ok produkter, som f.eks øyeskygger.

YSL: YSL Volume Effet Faux Cils er en annen favoritt innen mascaraer.

Make Up Store: har flere butikker i Norge, og flere gode produkter, bla øyeskygge, foundation og concealer.

OPI: neglelakk og andre negleprodukter

I tillegg er de fleste mineralmerkene, som BE, Glo, Youngblood ect., dyrevennlige. :)

Jeg er fullt klar over at disse listene ikke er 100% oppdaterte, men det er et sted å starte. Pleier som regel å sammenlikne lister og google merker før jeg prøver noe, bare for å være sikker på at jeg ikke går på en smell.

Clinique har jeg vurdert flere ganger, men mistet litt "smaken" på merket etter jeg prøvde hudpleien deres - denne var altfor parfymert og sterk for huden min, tenker automatisk at sminken (spesielt foundationen) deres også er det, selv om det sikkert ikke er tilfellet.

YSL er jeg utrolig usikker på, ifølge flere kilder har de nå startet med dyretesting fordi regler i Kina sier at all sminke må testes på dyr. Dessuten eies de av L'Oréal, som er kjent for dyretesting.

Make Up Store skal jeg sjekke ut, virker som et veldig godt merke, og neglelakker og neglelakkfjerner fra OPI skal kjøpes så fort jeg får penger på konto (de har stått på ønskelisten en lang tid nå).

Ellers må jeg si at jeg har brukt mange av produktene til IsaDora og Clarins; gode produkter som holder mye av det de lover, jeg faller ofte tilbake til disse merkene (spesielt IsaDora) etter at jeg har prøvd andre merker - selv om jeg føler at de ikke når helt til topps.

Må si jeg er lei av å lete etter de perfekte sminkeproduktene, det har gått mye penger med til dette de siste årene.

Har forresten hørt en del om Artdeco, er dette et merke som er verdt å teste?

Tusen takk for kjempegodt svar, setter stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clinique har ræva hudpleie!:fnise: Det er en stund siden jeg brukte foundation derifra, men den gangen jeg gjorde det, så var jeg ganske fornøyd. Foundation er vanskelig fordi det er forskjellige hvordan man reagerer, men jeg fikk ikke inntrykk av at den var veldig hard for huden. I motsetning til hudpleien deres. Og mascaraen er god. High Impact er "hverdagsmascaraen" min, som jeg stadig går tilbake til. Så det kan være verdt å ta en titt.

I forhold til merker som er eid av merker som tester, så blir det jo en vurderingssak. Noen synes det er best å styre unna, andre synes det er greit å støtte opp under de merkene som ikke tester selv, for å sende et signal til eierselskapet. Så det må du nesten se an. :)

Norge er ganske jalla når det gjelder sminke. Det er typisk to utgaver, de merkene man finner i kjedebutikker, og de man finner i parfymerier. Og det er det. Med unntak av noen merker som kommer inn og etablerer seg i egne butikker ect., som Make Up Store og MAC (som ikke er dyrevennlig lenger :( ) Men det er mange andre merker som er populære ute i verden, som ikke er så kjent her til lands. Om du googler litt rundt, så kan du finne en del "kultprodukter". Noen er totalt oppskrytt, men noen er virkelig gode. Det kan være en måte å finne frem til gode produkter, uten å måtte teste 1000 ting først.

Eksempler på det er f.eks UDPP, som jeg allerede har nevnt. Jeg har prøvd flere primere, og dette er fortsatt favoritten. Naked-paletten fra samme merker, er også en av de jeg bruker mest. Too Faced har de beste solpudrene jeg har prøvd, og Chocolate soleil er vel kanskje den mest kjente. Ikke bare lukter den sjokolade, den er brun, ikke gul-oransje. NARS har flere kultprodukter innen blush, den mest kjente er kanskje Orgasm, som er en veldig fin farge. Den er lett å jobbe med, har en pen farge og kan brukes til både hverdag og fest. Den holder seg også bra. Dette er eksempler på produkter som, i mine øyne, ikke bare er blant de beste innen dyrevennlige produkter, men innenfor for sin sjanger generelt. :)

Så i jakten på de perfekte, eller gode produktene, så anbefaler jeg å google litt rundt, og sjekke anmeldelser ect. Det kan gjerne gi en pekepinn på hva som er verdt å bruke penger på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillekattepus

Tusen takk for gode tips!

Jeg har alltid vært flink til å lese anbefalinger og anmeldelser på nettet, og skal fortsette med det. Vet i hvert fall at Make Up Store og Too Faced er to merker som skal sjekkes ut i nærmeste fremtid. Kanskje jeg tar sjansen på en maskara fra Clinique også.

Når det er sagt så kan jeg dele noen av mine egne anbefalinger. Det første produktet jeg vil nevne er solpudderet fra H&M. Dette er et produkt jeg er veldig glad i å bruke om sommeren, både til hverdags og fest. Om sommeren trenger man som kjent lite sminke, og dette solpudderet gir en perfekt og glødende hud som ser veldig naturlig ut!

Når det kommer til neglelakker er også H&M et greit merke, men da bare til fest for min del. De har mange forskjellige farger til en billig pris, det eneste minuset er at de skaller utrolig fort av. Et annet merke som kommer med fine neglelakker, og litt bedre holdbarhet, er IsaDora. Jeg vil også nevne merket Nubar, som er vegansk. Disse neglelakkene har omtrent like godt holdbarhet som IsaDora, og kommer i utrolig mange fine farger! Neglelakkene kan kjøpes blant annet her; http://www.beautybay.com/nubar/

Også når det kommer til øyenbrynsblyanter og øyenbrynsskygger er H&M et billig og greit alternativ. Når det gjelder maskara har jeg den siste perioden brukt Clarins sin Wonder Perfect Mascara, en maskara som holder godt, men dessverre ikke godt nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg har prøvd en del maskaraer, men ender opp med å gå tilbake til IsaDora BigBold. Den holder ikke så lenge, så jeg må kjøpe litt oftere enn jeg gjør med kvalitetsmaskara. Jeg bruker også Fine Liner (?) fra IsaDora, og også neglelakker og concealer. Hadde håpet å finne mer naturlige produkter fra andre merker, men har ikke finner dyrevennlige produkter som er bedre.

Av foundation er jeg ekstremt fornøyd med Everydayminerals, og har ikke følt for å prøve noe annet.

Makeup Store har øyenbrynsskyggen min,og jeg bruker koster fra ID, EM og har nå begynt å teste ut Samantha Chapman. Øyenskygger fra EM og Face Stockholm. Solpudder/rouge fra Clinique. Er dessverre usikker på om de er trygge lenger? De har også en god foundation med sølvfarget lokk om man ikke liker mineralpudderfoundation. Husker dessverre ikke hva den heter. De har også god maskara, men jeg har pingleøyevipper og trenger en skikkelig volummaskara. Til me rhverdagsbruk er de derimot fine.

Lipgloss kjøper jeg fra LipFusion og AlbaBotanics, men begge deler må kjøpes på nett.

Urban Decay har jeg hørt mye bra om, så jeg skal teste ut dem, er bare litt treg.. :) Har ikke vært dyrevennlig i mer enn et års tid, så man må prøve seg frem litt.

PS: Alba har også ekstremt bra body butter som har blitt min favoritt. :) Og endelig, etter et år med prøving av mange rare deodoranter fra både parfymerier, helsekost og det som er, fant jeg for få dager siden en bra deo: Dermica Sans som selges hos Apotek1. Den er også uten parabener, miljøgifter og allergifremkallende stoffer.

Ble litt annet enn sminke også, men.. :)

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillekattepus

Jeg har prøvd en del maskaraer, men ender opp med å gå tilbake til IsaDora BigBold. Den holder ikke så lenge, så jeg må kjøpe litt oftere enn jeg gjør med kvalitetsmaskara. Jeg bruker også Fine Liner (?) fra IsaDora, og også neglelakker og concealer. Hadde håpet å finne mer naturlige produkter fra andre merker, men har ikke finner dyrevennlige produkter som er bedre.

Av foundation er jeg ekstremt fornøyd med Everydayminerals, og har ikke følt for å prøve noe annet.

Makeup Store har øyenbrynsskyggen min,og jeg bruker koster fra ID, EM og har nå begynt å teste ut Samantha Chapman. Øyenskygger fra EM og Face Stockholm. Solpudder/rouge fra Clinique. Er dessverre usikker på om de er trygge lenger? De har også en god foundation med sølvfarget lokk om man ikke liker mineralpudderfoundation. Husker dessverre ikke hva den heter. De har også god maskara, men jeg har pingleøyevipper og trenger en skikkelig volummaskara. Til me rhverdagsbruk er de derimot fine.

Lipgloss kjøper jeg fra LipFusion og AlbaBotanics, men begge deler må kjøpes på nett.

Urban Decay har jeg hørt mye bra om, så jeg skal teste ut dem, er bare litt treg.. :) Har ikke vært dyrevennlig i mer enn et års tid, så man må prøve seg frem litt.

PS: Alba har også ekstremt bra body butter som har blitt min favoritt. :) Og endelig, etter et år med prøving av mange rare deodoranter fra både parfymerier, helsekost og det som er, fant jeg for få dager siden en bra deo: Dermica Sans som selges hos Apotek1. Den er også uten parabener, miljøgifter og allergifremkallende stoffer.

Ble litt annet enn sminke også, men.. :)

IsaDora sin Big Bold brukte jeg en stund, og må si at det er en av maskaraene jeg har vært mest fornøyd med de siste årene. Jeg brukte også deres Lash Booster, og var vel nesten mer fornøyd med den. Har også brukt deres High Performance-foundation, men føler at den legger seg litt for mye utenpå huden og blir veldig fort "borte".

Leste litt rundt på nettet nå, og det virker som om Clinique er fjernet fra NOAHs lister over merker som ikke tester på dyr - dette fordi de eies av Estee Lauder, som har gjenopptatt dyretesting på grunn av Kina. Da ble det plutselig enda et merke mindre i denne store jungelen!

Når det kommer til deodoranter har jeg vært veldig fornøyd med Clarins sin Gentle Care Roll-On Deodorant. Denne har jeg brukt i flere måneder nå, og kan med hånden på hjertet si at det er en av de beste deodorantene jeg noensinne har prøvd.

Alba hørtes veldig interessant ut, hvor får man kjøpt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina fucker til mye om dagen. Urban Decay skal også inn på det kinesiske markedet. Jeg leste en pressemelding et eller annet sted, om at de fortsatt kommer til å jobbe mot dyretesting, men kinesiske myndigheter krever å få dyreteste alle produkter som skal ut på markedet der. Så UD kommer ikke selv til å teste noe på dyr, men produktene deres vil bli testet på dyr i Kina.

Fanden ta Kina!

Stryk det, nå fant jeg en link som sier at UD dropper Kina, til de starter med testing som ikke innebærer dyretesting.

Endret av Vampen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om MAC tester på dyr?

De har ikke gjort det. Jeg har vært blodfan av mac, men de har begynnt nå:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AAAAAAAAHEHUEHEHHUFH, motherfuckers

helt enig. jeg bruker fremdeles de produktene jeg har, men jeg kommer ikke til å kjøpe noe mer. Aner ikke hva jeg skal gjør. Bruker mac leppestifter hver dag, har nesten bare mac øyenskygger, bruker kun mac sin eyeliner, elsker deres fix + .

Hva er det så skjer med utviklingen. Burde det ikke vært slik at flere og flere stopper å tester på dyr? Nå har flere merker som ikke tideligere har testet på dyr begynnt i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAAAAAAAHEHUEHEHHUFH, motherfuckers

Oh yes..:(

Det virker som om det også har noe med Kina, eller lignende land, å gjøre. For de har endret til at de ikke tester, eller ber andre teste, med mindre det er påbudt ved lov blablabla.

Måtte de brenne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes.. :(

Det virker som om det også har noe med Kina, eller lignende land, å gjøre. For de har endret til at de ikke tester, eller ber andre teste, med mindre det er påbudt ved lov blablabla.

Måtte de brenne!

Stemmer, i Kina er det påbudte å teste kosmetikk på dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig. jeg bruker fremdeles de produktene jeg har, men jeg kommer ikke til å kjøpe noe mer. Aner ikke hva jeg skal gjør. Bruker mac leppestifter hver dag, har nesten bare mac øyenskygger, bruker kun mac sin eyeliner, elsker deres fix + .

Hva er det så skjer med utviklingen. Burde det ikke vært slik at flere og flere stopper å tester på dyr? Nå har flere merker som ikke tideligere har testet på dyr begynnt i år.

Samme her! Alt jeg har av sminke er jo bare MAC! Kjøpte det jo fordi det var dyrevennlig, relativt billig og ganske bra. Blir forbanna av dumme Kina som skal innføre jallalover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...