Gå til innhold

Skal kjøpe PC, men har virkelig ikke peiling.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Twelve12
Skrevet

Dersom du ikke trenger noe særlig spesifikt til f.eks gaming eller filmvisning så er nok den pc'en helt kurrant.

Den har riktignok ikke den kjappeste prosessoren. Men hvis du skal ha så billig så mulig får du heller ikke de beste egenskapene..

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg hverken spiller, eller ser på filmer på pc.

Skrevet

Med VLC kan en da se på hva som helst av filmer på den PCen? Skjønte ikke helt problemet der. Det er verre hvis en skal ha en maskin til å redigere film på. Men da snakker vi om mer spesielle maskiner og da vet TS det alt.

PCen som TS har funnet frem er mer enn ypperlig til både nettsurfing, spille facebook-spill, legge kabal, og se på film på. :)

Anonym poster: b1856905f11f90173a3202d791900cb2

Skrevet

Tusen takk for svar!

Godt å høre at den mer enn nok duger til mitt bruk. Da skal den bestilles.

Skrevet

Fant en test av maskinen.

Det jeg leser av den er at dette er en billig maskin, hvor du får det du betaler for.

Prosessoren (selve motoren i maskinen) er helt ok, den kan kjøre HD-filmer og lette spill, så til ditt bruk er den mer enn god nok.

Den har en harddisk som er stor i forhold til ditt bruk, 750 GB er helt topp.

I tillegg har den tre USB-innganger (den ene er av det raske formatet, de andre av det helt-grei-hastighet-formatet). Man kan aldri få nok USB-innganger.

SD-minnekortleser er bra (SD er en minnekorttype som vel kan kalles "standard"), VGA og HDMI-utganger gjør at du kan koble maskinen til en TV uten særlige kunnskaper.

Skjermen er som testen sier, "god nok". Dette merker man helst når man ser på film eller spiller.

Alt i alt vil jeg si at dette er en maskin jeg godt kunne gått for hvis jeg var deg!

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar!

Gjest Twelve12
Skrevet

Med VLC kan en da se på hva som helst av filmer på den PCen? Skjønte ikke helt problemet der. Det er verre hvis en skal ha en maskin til å redigere film på. Men da snakker vi om mer spesielle maskiner og da vet TS det alt.

PCen som TS har funnet frem er mer enn ypperlig til både nettsurfing, spille facebook-spill, legge kabal, og se på film på. :)

Anonym poster: b1856905f11f90173a3202d791900cb2

For å kunne spille av minimum 720p eller 1080p så må man gå for minimum en core i5 prossessor og et godt grafikk/skjermkort. Det var det jeg skulle frem til

Men ettersom det ikke er det TS bruker pc til, så er jo ikke det viktig

Skrevet

Tommelfinger-regel: Alle PC-er som selges på markedet i dag er MER enn kraftig nok til vanlig bruk. Grafikk-kort, prosessor og mengde RAM er nesten helt ubetydlig til nettsurfing/tekstbehandling/epost. Den viktigste forskjellen når det kommer til hastighet er om PC-en har SSD eller vanlig harddisk. Her er SSD helt klart å anbefale, du har neppe behov for mer enn 128GB lagringsplass uansett.

Med andre ord: Finn frem den billigste PC-en med SSD. Det koster gjerne 4000 kr. Videre oppover i pris er det kun design som har betydning. Dvs, tykkelse, vekt og praktiske løsninger.

Skrevet

For å kunne spille av minimum 720p eller 1080p så må man gå for minimum en core i5 prossessor og et godt grafikk/skjermkort. Det var det jeg skulle frem til

Men ettersom det ikke er det TS bruker pc til, så er jo ikke det viktig

Merkelig at jeg fint klarer meg med en i3 og ett crappy intel integrert skjermkort? :klo:

Testet med en tilfeldig 1080p Trailer herifra.

• Liker 3
Gjest Twelve12
Skrevet

Merkelig at jeg fint klarer meg med en i3 og ett crappy intel integrert skjermkort? :klo:

Testet med en tilfeldig 1080p Trailer herifra.

Han klarer nok å spille av filmen uten at det hakker osv.. men den nedfragmenterer den til mindre oppløsning slik at resultatet ikke er full HD.

så hvis du spiller av 1080 på noe som bare tar 720... så vil du uansett sitte å se på 720, for pc gjør om filen

Skrevet

Han klarer nok å spille av filmen uten at det hakker osv.. men den nedfragmenterer den til mindre oppløsning slik at resultatet ikke er full HD.

så hvis du spiller av 1080 på noe som bare tar 720... så vil du uansett sitte å se på 720, for pc gjør om filen

Den nedskalerer nok, ja! :sur: Sjekket ikke ordentlig her. (Oppløsningen på denne lille pcskjermen her er bare 1366x768) Skal sjekke hvordan den går mot en HD tv, når jeg får anledning.

Men uansett vil det ikke ha noe å si for ts, så dette blir en digresjon.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ikke helt riktig - den dekoder fortsatt 1080p, men avspillingsprogrammet må jo naturligvis forminske bildet (dvs zoome ut) slik at det passer på til skjermoppløsningen. Så om du spiller av en 1080p kilde på en liten skjerm, så vil det også fungere på en 1080p skjerm - PC-en gjør samme jobben uansett.

Men som jeg nevnte over, jeg tror neppe det finnes PC-er på markedet i dag som ikke har grafikkort som takler 1080p. CPU spiller ikke noen rolle lenger for videoavspilling.

Endret av Danonym

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...