AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #1 Skrevet 18. oktober 2012 Vi har 2 barn og jobber begge to i full jobb. Mannen min har vaktjobb dag/natt. Har mye penger på konto, men vil ha mye mer. Nå mener han at hvis han jobber på julaften på kvelden så får han fett betalt og vil heller gjøre det enn å feire jul. Jeg mener det er egoistisk og vi trenger ikke de ekstrapengene og jeg syns ikke han skal gjøre det nå som barna er 5 og 7 år. hadde dere reagert? Anonym poster: 4330eeb54aed4bd24ae9a87648790101
Heisenberg Skrevet 18. oktober 2012 #2 Skrevet 18. oktober 2012 Ja så lenge dere ikke trenger pengene så synes jeg det er dårlig gjort av ham å ikke ville feire julaftenmed dere, om ikke annet så for barnas skyld. 9
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #3 Skrevet 18. oktober 2012 Vi har 2 barn og jobber begge to i full jobb. Mannen min har vaktjobb dag/natt. Har mye penger på konto, men vil ha mye mer. Nå mener han at hvis han jobber på julaften på kvelden så får han fett betalt og vil heller gjøre det enn å feire jul. Jeg mener det er egoistisk og vi trenger ikke de ekstrapengene og jeg syns ikke han skal gjøre det nå som barna er 5 og 7 år. hadde dere reagert? Anonym poster: 4330eeb54aed4bd24ae9a87648790101 Jeg synes heller du skal tenke på at mannen din kanskje gjør noen andre en tjeneste. Dersom han ikke synes julaften er det viktigste i verden, er det kanskje bedre at han jobber enn at noen som synes det er helt grusomt, er nødt til å jobbe? Ungene har jo deg! :-) Anonym poster: e589b1b8f16a632179f4442c111ad1bb 3
skruf Skrevet 18. oktober 2012 #4 Skrevet 18. oktober 2012 Så sant det ikke er ei turnusordning der det er hans tur, og han MÅ jobbe julaften (mannen min hadde vakt hele julehelga ifjor, var innmari kjipt) så synes jeg det er dårlig gjort og ræva prioritert ift barna og deg. 5
skruf Skrevet 18. oktober 2012 #5 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg synes heller du skal tenke på at mannen din kanskje gjør noen andre en tjeneste. Dersom han ikke synes julaften er det viktigste i verden, er det kanskje bedre at han jobber enn at noen som synes det er helt grusomt, er nødt til å jobbe? Ungene har jo deg! :-) Anonym poster: e589b1b8f16a632179f4442c111ad1bb Kanskje ikke mannen synes julaften er det viktigste i verden, men jeg kan garantere at de små barna hans synes det. Og det blir ikke den samme julaften for barna når bare den ene av foreldrene er hjemme. Ts skriver jo at mannen vil jobbe fordi han da tjener veldig mye, ikke pga han gjør en kollega en tjeneste med å jobbe. 5
Gjest ida Skrevet 18. oktober 2012 #6 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg synes heller du skal tenke på at mannen din kanskje gjør noen andre en tjeneste. Dersom han ikke synes julaften er det viktigste i verden, er det kanskje bedre at han jobber enn at noen som synes det er helt grusomt, er nødt til å jobbe? Ungene har jo deg! :-) Anonym poster: e589b1b8f16a632179f4442c111ad1bb Virkelig? Så om din mann velger bort deg og dine barn for å gjøre andre ting så tenker du bestandig at han sikkert hjelper andre? Hvor skal en trekke grensen? Greit ikke dra på familieferie fordi kompisen trener hjelp til å male hus? I en slik jobb jobber en ofte annenhver jul, og da gjelder det alle. Det betyr at det skal ikke være behov for å hjelpe noen ytterlige; ihvertfall ikke når en har barn og kone hjemme. TS: om din mann står på sitt hadde jeg både blitt sint og lei meg, men lite du kan gjøre. Hva med å reise til dine foreldre i julen så kan han sitte der alene?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #8 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg synes han oppfører seg som en drittt. At HAN ikke synes det er viktig å feire jul betyr ikke noe som helst om barna sitter og savner pappaen sin på julaften. Anonym poster: dc42a88bd3f5232e79b50c0c9db967ae 9
la Flaca Skrevet 18. oktober 2012 #9 Skrevet 18. oktober 2012 hadde dere reagert? Anonym poster: 4330eeb54aed4bd24ae9a87648790101 Hadde sagt at akkurat på julaften priotierer man ikke økonomisk gevinst foran barna sine. Og jeg hadde blitt sjokka over at det ikke er noe han kan tenke seg frem til selv. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #10 Skrevet 18. oktober 2012 Hadde sagt at akkurat på julaften priotierer man ikke økonomisk gevinst foran barna sine. Og jeg hadde blitt sjokka over at det ikke er noe han kan tenke seg frem til selv. Dette er jeg enig i. Men jeg lurer også på når kveldsvakta begynner? For om den begynner ganske sent, dvs 8-9-tiden, så er jo barna ferdige med sin del av julaften, og da må det da være helt greit at ektefelle drar på jobb. Anonym poster: 56f626193d89bd2e3c28b89e6578ddc0 1
la Flaca Skrevet 18. oktober 2012 #11 Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Dette er jeg enig i. Men jeg lurer også på når kveldsvakta begynner? For om den begynner ganske sent, dvs 8-9-tiden, så er jo barna ferdige med sin del av julaften, og da må det da være helt greit at ektefelle drar på jobb. Anonym poster: 56f626193d89bd2e3c28b89e6578ddc0 Jeg har barn på samme alder, og selv om de legger seg i 19-20 tida på hverdager er de oppe til minst 22-23 på julaften. Masse pakker som skal pakkes opp og julekaker som skal spises. Og han har også ei kone som sikkert syns det er trist å ikke dele julaften med mannen sin. Det er etter at barna er lagt at man kan få tid til en koselig prat og et glass i armkroken. Endret 18. oktober 2012 av la Flaca
Gjest ida Skrevet 18. oktober 2012 #12 Skrevet 18. oktober 2012 Dette er jeg enig i. Men jeg lurer også på når kveldsvakta begynner? For om den begynner ganske sent, dvs 8-9-tiden, så er jo barna ferdige med sin del av julaften, og da må det da være helt greit at ektefelle drar på jobb. Anonym poster: 56f626193d89bd2e3c28b89e6578ddc0 Barna er 5 og 7 år. Det betyr ikke at julaften er over for deres del når klokken er 20. De fleste barn jeg kjenner er fritatt fra leggerutiner denne dagen, selv om du tviholder på dem. Ei vakt som begynner i 20-21 tiden er ikke kveldsvakt men nattevakt. Så antagelig begynner vakten i 15-16 tiden.
Harlekin Skrevet 18. oktober 2012 #13 Skrevet 18. oktober 2012 Ja, dette synes jeg er ego av mannen. Er han alltid slik, at han prioriterer å tjene penger fremfor å være med familien sin?
Gjest ols1 Skrevet 18. oktober 2012 #14 Skrevet 18. oktober 2012 hadde dere reagert? Anonym poster: 4330eeb54aed4bd24ae9a87648790101 Ja, dette hadde jeg reagert på. Jeg hadde blitt såret både på barnas og mine vegne. Han prioriterer penger framfor familien og det er ikke greit. Hadde det vært hans ordinære vakt ville saken stilt seg anderledes men slik er det jo ikke i dette tilfellet. Men hvis du setter ned foten, blir han en furtemann da? 1
Gjest mari kontrari Skrevet 18. oktober 2012 #15 Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Motivasjonen virker litt egoistisk, men av og til må jo noen i slike jobber jobbe julaften, så hvorfor ikke gjøre det beste ut av det, og for eksempel dele opp julaften og ha gaveåpning/spillkveld/juletregåing første juledag? Jeg er enig i at slik du fremstiller det er det dårlig gjort, og du kan godt si at du er skuffet og lei deg, men det trenger ikke bli noen krise for barna, de kan dere lage en fin jul for uansett om dere ikke følger oppskriften, bare hold de informert om når det blir pakker etc., og at det er fordi det er pappa sin tur å jobbe på julaften, og at mange må det. (Så får du heller leve med en hvit løgn for at de ikke føler seg valgt vekk.) Hvordan er forresten økonomien deres, eller hvordan oppfatter han den? Kan det være at han bekymrer seg lettere enn deg, og føler at dere trenger ekstra penger for å kunne gi barna alt han mener de vil trenge av ting, opplevelser og sparing? Jeg mener ikke å forsvare at han ikke ser at en slik avgjørelse er noe som angår hele familien, men bare at det kan gi et perspektiv på at det kanskje ikke er vond vilje, men at han velger noe som han ser som et gode for familien fremfor noe han kanskje ikke ser som så viktig at skjer akkurat etter oppskriften akkurat på rett dato og tidspunkt (julaften). Endret 18. oktober 2012 av mari kontrari 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #16 Skrevet 18. oktober 2012 Barna er 5 og 7 år. Det betyr ikke at julaften er over for deres del når klokken er 20. De fleste barn jeg kjenner er fritatt fra leggerutiner denne dagen, selv om du tviholder på dem. Ei vakt som begynner i 20-21 tiden er ikke kveldsvakt men nattevakt. Så antagelig begynner vakten i 15-16 tiden. Men det står jo at mannen har vaktjobb dag/natt? Anonym poster: 88fcb2c7d25e05072c59ae3dacedbf97
la Flaca Skrevet 18. oktober 2012 #17 Skrevet 18. oktober 2012 Men det står jo at mannen har vaktjobb dag/natt? Anonym poster: 88fcb2c7d25e05072c59ae3dacedbf97 Og at han vurderer å velge julaften-vakta pga lønna. Ikke at han må. Eller kanskje jeg mistforstår hva du sikter til? Greia med sånt som dette er at man blir så skuffa over tankegangen og ønsket om å ikke tilbringe tid med familien, men tjene penger. Hadde jeg hatt en mann som var kjempedeppa for at han måtte jobbe julaften hadde jeg jo støtta og trøstet, men det hadde vært verre om han valgte bort familien frivillig. 1
Gjest ida Skrevet 18. oktober 2012 #18 Skrevet 18. oktober 2012 Men det står jo at mannen har vaktjobb dag/natt? Anonym poster: 88fcb2c7d25e05072c59ae3dacedbf97 Da leste jeg feil. Uansett: jobber han natt til første juledag må han antagelig sove litt på dagen julaften og legge seg når han kommer hjem første juledag. Står på mitt- enten får han omprioritere eller så hadde jeg reist vekk å feiret jul.
Gjest Solsmil Skrevet 18. oktober 2012 #19 Skrevet 18. oktober 2012 jeg ville blitt skuffet, da jeg er veldig glad i jul. Men samtidig er det flere som, av ulike årsaker, ikke liker jul. Kanskje han er en av de? Ikke vet jeg, men jeg synes det er dumt å gå ut med en gang å si at det er egoistisk, selv om det blir dumt i forhold til barna.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #20 Skrevet 18. oktober 2012 Og at han vurderer å velge julaften-vakta pga lønna. Ikke at han må. Eller kanskje jeg mistforstår hva du sikter til? Greia med sånt som dette er at man blir så skuffa over tankegangen og ønsket om å ikke tilbringe tid med familien, men tjene penger. Hadde jeg hatt en mann som var kjempedeppa for at han måtte jobbe julaften hadde jeg jo støtta og trøstet, men det hadde vært verre om han valgte bort familien frivillig. Jeg mente at det står at han jobber dag og natt, ikke kveld. Anonym poster: 88fcb2c7d25e05072c59ae3dacedbf97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå