Gå til innhold

Overvektige er dumme

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvordan kan du si at de fleste overvektige ikke har en spiseforstyrrelse? Mener du at dette er noe de gjerne vil selv. At hvis de fikk velge, så hadde de helst vært tjukke?? He, he!  

Tror faktisk at ironien i innlegget til MarianneE ble forbigått, ihverfall ble røykerne her inne provosert.....

Det er ikke nødvendigvis en spiseforstyrrelse hvis man spiser for mye..det finnes endel som spiser feil, og/eller er litt for glade i mat..Vi må passe oss litt for å definere absolutt alt som spiseforstyrrelser!!! Jeg ble litt provosert over sammenligningen ja, mest fordi jeg ikke skjønner hvorfor man må hakke på f.eks røykere i selvforsvar, fordi man selv føler seg hakket på på grunn av overvekt..øye for øye..

Dessuten mangler vi en klar definisjon på hva slags overvekt vi snakker om! Noen med 50 kgs overvekt har nok en form for "spiseforstyrrelse", om vi definerer dette som et "forstyrret forhold til mat".Men noen med bare 10-15 kg ekstra er ikke nødvendigvis "syke"..

Spiseforstyrrelser regnes som psykisk sykdom, og er et begrep man ikke bør strø om seg med i hytt og pine..

Jeg fikk forøvrig med meg ironien i innlegget til Marianne.Budskapet var imidlertid klart, og det reagerte jeg på!

Men for å ha det helt klart: å kalle overvektige "dumme" er fordomsfullt og direkte idiotisk, og sier en del om mennesket som påstår det..Det er dumt å spise for mye, men også dumt å røyke..men det betyr ikke nødvendigvis at menneskene som gjør det er dumme!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Noen er dummere enn andre, men... overvektige er ikke dummere enn andre. Hvem mener det? De som trener tre timer hver dag og står opp en time før for å jogge om morgenen og studerer seg i speilet og måler lykke mot utseende?

Dere som beskylder alle andre for å være så fordomsfulle-hva er dette???Det blir en omvendt diskriminering-folk som trener og spiser sunt er naturligvis barbiedukker som har dedikert livet sitt til å beholde en slank kropp..Skjønner at Vega satte ting på spissen her, men likevel..det er åpenbart mange fordommer ute og går her, og de gjelder visst både slanke og overvektige mennesker!

Enda en ting til: Arv spiller en viss rolle når det gjelder overvekt.Noen legger rett og slett lettere på seg en andre.Selv er jeg trolig i besittelse av "fete gener", og har veldig lett for å legge på meg, hvilket gjør at jeg må være ekstra påpasselig med mat og mosjon.Fete gener kan nemlig bekjempes..både forskere, erneringseksperter og leger er enige i at arv utgjør en ganske liten del av faktorene som medfører overvekt.Kostvanene man lærer som barn og livsstilen man fører som voksen spiller en mye, mye større rolle.Og dårlig forbrenning kan faktisk rettes på, ved å spise riktig, eller, i ekstreme tilfeller, med medikamenter.(For dem med lavt stoffskifte). De færreste som har hatt spiseforstyrrelser som unge beholder den dårlige forbrenningen resten av livet, med mindre de fortsatt har spiseforstyrrelser!Det er for enkelt å skylde på arv..

Men jeg har full respekt for folk med sykdommer som gjør at de går opp i vekt, enten på grunn av medikamenter eller at de ikke kan bevege seg nok..Men som nevnt flere ganger før:langt fra alle overvektige lider av sykdom!!

Skrevet

Å trene og spise riktig er ikke akkurat det Vega setter fingeren på her, men å måle lykke i utseende - det var vel noe ganske annet...?

Jeg er gjentar også gjerne at spiseforstyrrelse er en sykdom og omfatter ikke de som er litt grådige ved matbordet eller liker mat, mye mat og koser seg med det.

Dumme er vel uansett ingen - bortsett fra de som fordømmer andre på utseendet uten å kjenne personen, bakgrunnen og hva slags liv den personen lever. Tenk om den overvektige damen du ser på bussen spise en sjokolade det siste året har gått ned 30 kilo og den sjokoladen er fordi hun dessverre misregnet seg og fikk føling? På vei fra sin tradje treningstime denne uken, og det er onsdag.

Hva vet dere i det hele tatt om dette? Dere som ikke kjenner noen som dere vet ikke gidder å gjøre noe?

Skrevet

Som Tusenfryd sier, vi vet det aldri. Men, jo, det er naturlig å dømme andre til tider. Slik er desverre bare mennesket. Men jeg blir utrolig flau over meg selv når jeg ta meg i å gjøre det.

Nesten like flau som jeg blir over at vi godt voksne kvinnfolk faktisk trengte en diskusjon med denne tittelen...

Skrevet
Jeg er enig i hovedinnlegget til Marianne - man fordømmer overvektige - ser på dem som late og svake som ikke kan slutte å spise. Andre innlegget mente MarianneE satte ting for mye på spissen, og så hagler det inn med innlegg som er akkurat så fordømmende som hun sier.

Det er til og med folk som hevder at alle overvektige har egentlig en spiseforstyrrelse fordi de ikke kan slutte å spise, eller spiser mer enn de forbrenner. Å være generelt grådig eller livsnytende ved matbordet, behøver ikke å ha noenting med sykdom eller spiseforstyrrelse å gjøre.

MarianneE - du kan gjerne sette ting enda mer på spissen for min del, her er det en god del materie som skal trenges gjenneom, tydeligvis. :klaske:

Hjertlig takk!

Etter og ha lest igjennom innleggene her ser jeg jo at alle går i fella jeg nevner. FORDØMMING av overvektige.

Djiiz..... skjerpings folkens!

Eier dere toleranse i det hele tatt?

Gjest Hope - ikke pålogget
Skrevet

Jeg er nesten bare nødt til å kommentere dette.

Overvektige er ikke dummere enn andre. De er ikke styggere enn andre, eller mindre verdt enn andre. Overvektige skal ikke stemples i en bås som overvektig! ¨

Tenk om du hadde en venn som var overvektig, og ble bedt om å forklare hvordan denne personen var. Ville du da valgt følgende forklaring: Hun er en nydelig, snill og behjelpelig person. Hun har et vinnende vesen, er til å stole på. Dessuten er hun utrolig morsom og fordomsfri. Intelligent er hun også.

eller: Hun er nydelig, snill og behjelpelig, med noen kilo ekstra. Hun har et vinnenede vesen, er til å stole på. Dessuten er hun utrolig morsom og fordomsfri. Intelligent er hun også.

Hva klinger best? Når noen blir spurt om å beskrive en person, har de fleste en tendens til å nevne personens utseende først. At h*n er høy/lav, tykk/tynn, mørk/lys, langt hår/kort hår. Egentlig er det uvesentlig i det daglige.

Det er en klisje at vi er vakre på innsiden. Men ofte er klisjeer sannheter.

Noen lider av spiseforstyrrelser. Andre går på medisiner. Andre har ryggproblemer. Andre har sykdommer som gjør at de blir overvektige.

Selvsagt kan man slanke seg om man vil, for det er mulig i det aller fleste tilfellene. Noen er overvektige fordi de liker å spise mat, og det må de da få lov til. Men hvorfor slanke seg om man er fornøyd med seg selv?

Hvorfor høre på hva andre sier?

Det er en så liten grense for hva som er pent nå for tiden. Man skal ikke være for tynn, da blir man stemplet som anorektisk. Man skal ikke være for stort, da blir man stemplet som kontrolløs og lat. Det er ikke lett å være menneske i et samfunn som fokuserer så mye på utseende som vi gjør.

Jeg røyker, men jeg er ikke dum. Jeg respekterer at andre ikke liker det, og røyker der jeg vet jeg ikke skader andre. Men jeg lar ikke være å gå ut hos ikke-røykere for å ta meg en røyk, bare fordi det lukter vondt når jeg kommer inn. Da får de la være å be meg. Jeg kan slutte om jeg vil, men hvorfor skal jeg det, når jeg vet at det er helseskadelig, men velger å fortsette fordi det er mitt eget valg?

Hva man gjør er en privatsak. Ingen overvektige har noen gang skadet meg på noe vis. Satt seg på meg eller gjort meg noe ubehagelig. Jeg har aldri røyket i fjeset på noen som ikke liker det.

Røyk, drikk, spis - gjør hva som helst. Men ikke blant dere opp i min livsførsel. Jeg gjør som jeg vil, enten det er "korrekt" eller ikke.

(Og det var egentlig ikke rettet mot noen her eller der, men en tanke som går ut til allmennheten. )

Skrevet

:klappe: Godt sagt, Hope!

Dessuten, det ER dumt å røyke, men DU er ikke dum for det.

Det ER dumt å spise den ekstra konfekten eller kaken for mye, men jeg er ikke dum for det om jeg gjør det.

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for det Tusenfryd! Klapp for oss :klappe:

Skrevet
Røyking er vel så og si like risikofylt, men røyking: Det er kult det!

Du er så utrolig tøff om du putter en hvit pinne med gullpapir i enden, inn i munnen og tenner på!

Ja, jeg synes selv jeg er sinnssykt tøff hver gang jeg gjør dette. Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg begynnte å røyke da jeg var 14!

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg har iallfall ikke ondt i ræva pga folk er overvektig eller røyker i allfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...