Carly Skrevet 28. februar 2004 #21 Skrevet 28. februar 2004 Å kalle overvekt en sykdom blir litt feil.Overvekt kan komme av sykdom, men de fleste mennesker i "godt hold" har verken spiseforstyrrelser eller annen sykdom.. Synes uansett det er idiotisk og sammenligne røyking og overvekt..spesielt på måten dette ble gjort på, med et "angrep" på røykere..Kan ikke huske at noen her har skrevet noe innlegg som angriper overvektige og kaller dem dumme...så hvorfor være så defansiv??? :-? Hvordan kan du si at de fleste overvektige ikke har en spiseforstyrrelse? Mener du at dette er noe de gjerne vil selv. At hvis de fikk velge, så hadde de helst vært tjukke?? He, he! Tror faktisk at ironien i innlegget til MarianneE ble forbigått, ihverfall ble røykerne her inne provosert.....
Laina Skrevet 28. februar 2004 #22 Skrevet 28. februar 2004 Tror faktisk at ironien i innlegget til MarianneE ble forbigått, ihverfall ble røykerne her inne provosert..... Rettelse: Noen av røykerne! Jeg røyker, men ble ikke særlig provosert...
Carly Skrevet 28. februar 2004 #23 Skrevet 28. februar 2004 Rettelse: Noen av røykerne! Jeg røyker, men ble ikke særlig provosert... Det var da enda bra!
Gjest Pterodactylkake Skrevet 29. februar 2004 #24 Skrevet 29. februar 2004 jeg mener ikke dem jeg ikke kjenner, de går under kategorien "kan ikke noe for det" foreløpig. Men de mange tjukkasene jeg kjenner bør lette på liket og ta seg en tur på sykkelen e.l. Kvalmt er det!
Gjest Madam Felle Skrevet 29. februar 2004 #25 Skrevet 29. februar 2004 jeg mener ikke dem jeg ikke kjenner, de går under kategorien "kan ikke noe for det" foreløpig. Men de mange tjukkasene jeg kjenner bør lette på liket og ta seg en tur på sykkelen e.l. Kvalmt er det! Fy flate for en arogant holdning du har. :evil: Alle kan vi ikke være like, og hvem er det som skal bestemme hvordan naboen skal se ut? Ikke du iallefall, men naboen selv. Hva vet du om hvilke problemer disse menneskene har? Hvordan kan du uttale deg om noe du egentlig ikke har peiling på, for du kjenner ikke alle overvektige. Ta og kom deg ned fra din høye hest, for du er ikke noe bedre menneske, snarere tvert i mot siden du kan kritisere mennesker du ikke kjenner på en slik måte du faktisk gjør. Vil bare spørre deg om en ting: Hva gjør det deg at mennesker er overvektige?
Gjest Fighter Skrevet 29. februar 2004 #26 Skrevet 29. februar 2004 jeg mener ikke dem jeg ikke kjenner, de går under kategorien "kan ikke noe for det" foreløpig. Men de mange tjukkasene jeg kjenner bør lette på liket og ta seg en tur på sykkelen e.l. Kvalmt er det! Vet du hvorfor de spiser så mye? Vet du hvorfor de ikke trener? Hvis svaret er nei, har du vel ingenting med å komme med sånne nedlatende kommentarer! :evil:
Gjest Pterodactylkake Skrevet 29. februar 2004 #27 Skrevet 29. februar 2004 Og hvis svaret er ja, så er dere like sure? Jeg trodde jeg gjorde det klart i forrige innlegg; JA JEG KJENNER DISSE FOLKENE. Andre store ville jeg ikke drømme om å dømme engang. Kjenner jeg noen som har trøstespist o.l. så klart er det syns på dem, og hvis jeg får klagene til meg av mennesket "åååå jeg er så feit" så svarer jeg (om det er tilfellet) "Nei men du er kanskje litt kraftig men om det er noe som plager deg, er det jo ikke verre enn å starte på trening." Håper jeg gjorde det litt klarere, og så klart, jeg kommer ned fra min høye hest (jeg liker ikke hester engang) og bøyer meg i støvet osv for denne grusomme misforståelsen. Jeg dømmer ikke uten at jeg kjenner bakgrunnen, og jeg bestemmer ikke hvordan folk skal se ut, men gir dem tips når de kommer og sutrer til meg over vekta si.
birgitte242 Skrevet 29. februar 2004 #28 Skrevet 29. februar 2004 jeg mener ikke dem jeg ikke kjenner, de går under kategorien "kan ikke noe for det" foreløpig. Men de mange tjukkasene jeg kjenner bør lette på liket og ta seg en tur på sykkelen e.l. Kvalmt er det!
Tusenfryd Skrevet 29. februar 2004 #29 Skrevet 29. februar 2004 Jeg er enig i hovedinnlegget til Marianne - man fordømmer overvektige - ser på dem som late og svake som ikke kan slutte å spise. Andre innlegget mente MarianneE satte ting for mye på spissen, og så hagler det inn med innlegg som er akkurat så fordømmende som hun sier. Det er til og med folk som hevder at alle overvektige har egentlig en spiseforstyrrelse fordi de ikke kan slutte å spise, eller spiser mer enn de forbrenner. Å være generelt grådig eller livsnytende ved matbordet, behøver ikke å ha noenting med sykdom eller spiseforstyrrelse å gjøre. MarianneE - du kan gjerne sette ting enda mer på spissen for min del, her er det en god del materie som skal trenges gjenneom, tydeligvis.
Usikker Skrevet 29. februar 2004 #30 Skrevet 29. februar 2004 jeg mener ikke dem jeg ikke kjenner, de går under kategorien "kan ikke noe for det" foreløpig. Men de mange tjukkasene jeg kjenner bør lette på liket og ta seg en tur på sykkelen e.l. Kvalmt er det! Tja - hadde det vært "så enkelt" - så hadde det jo ikke vært noe problem da......
Dødspingvinen Skrevet 29. februar 2004 #31 Skrevet 29. februar 2004 Vil bare ha sagt at det er faktisk ikke alle overvektige som kan noe for det selv. En trenger ikke alltid å sitte hjemme å stappe i seg godsaker for å bli overvektig. Arvelig belastning kan, i visse tilfeller, være en helt legitim grunn til at visse i blant oss blir for store. Medisinske problemer er en annen. Selv gikk jeg opp en god del i vekt når jeg fikk ryggproblemer, og ikke kunne trene uten store smerter. Jeg regner meg ikke som feit, men jeg har en del ekstra på kroppen. Nå som jeg har en bedre periode med ryggen, så prøver jeg å få det av meg igjen. Og blir rett og slett sint på dere som påstår at jeg og andre i samme situasjon er blitt feite pga av latskap og ekstreme matbehov. Eller hva med de som ødelegger fobrenningen sin i ungdommen, gr. spiseforstyrrelser etc? Spiseforstyrrelser i ungdommen kan nemlig ødelegge forbrenningen i flere år framover. Det er ikke alltid latskap. Og en skal faktisk være ganske forsiktig med å påstå det.
Gjest Pterodactylkake Skrevet 29. februar 2004 #32 Skrevet 29. februar 2004 Ikke begynn å angrip meg for at jeg har egne meninger. Les innleggene mine nøye på nytt, og jeg har da vitterlig nevnt at jeg ikke mener slikt om de som ikke kan noe for det, altså de som har det medfødt/sykdom o.l. Da var jeg ferdig her.
Dødspingvinen Skrevet 29. februar 2004 #33 Skrevet 29. februar 2004 Ikke begynn å angrip meg for at jeg har egne meninger. Les innleggene mine nøye på nytt, og jeg har da vitterlig nevnt at jeg ikke mener slikt om de som ikke kan noe for det, altså de som har det medfødt/sykdom o.l. Da var jeg ferdig her. Det var ikke nødvendigvis dine innlegg jeg reagerte på, Kake. Les igjennom tråden, så ser du innleggene jeg tenkte på. Jeg har da absolutt ikke angrepet deg i det hele tatt!
Usikker Skrevet 29. februar 2004 #34 Skrevet 29. februar 2004 Neida - ikke meningen å angripe deg/dine meninger Pterodactylkake (hvorfor har du så vanskelig navn :klø: ) Alle skal få lov å ha sin mening............ Men jeg lurer på hvordan vi kan skille mellom de "selvforskyldte" og de "arvelige belastede" UTEN å kjenne disse? Er det ikke slik da at vi istedenfor "tar alle under en kam"? ...... og "dømmer" alle sammen? Har hvertfall lett for å gjøre det sjøl jeg......... selv om i utgangspunktet prøver å ikke dømme andre :oops:
Dødspingvinen Skrevet 29. februar 2004 #35 Skrevet 29. februar 2004 Men jeg lurer på hvordan vi kan skille mellom de "selvforskyldte" og de "arvelige belastede" UTEN å kjenne disse? Er det ikke slik da at vi istedenfor "tar alle under en kam"? ...... og "dømmer" alle sammen? Har hvertfall lett for å gjøre det sjøl jeg......... selv om i utgangspunktet prøver å ikke dømme andre :oops: Jeg vet. Verden hadde vært ett bedre sted dersom vi ikke dømte andre, men det har jo vi mennesker en viss evne til å gjøre. Vi får vel bare prøve å la være å dømme alle sammen, er det vel egentlig jeg vil fram til. For det er umulig å skille. :klø:
Usikker Skrevet 29. februar 2004 #36 Skrevet 29. februar 2004 Helt enig Vigfa Aksept og respekt for hverandre - vi ER forskjellige. Heldigvis.
Gjest Pterodactylkake Skrevet 29. februar 2004 #37 Skrevet 29. februar 2004 Usj jeg klarer visst ikke uttrykke meg helt her. Jeg mener folk jeg KJENNER som er overvektige som var tynne nesten-barbiedukker før og som har forfalt (ja jeg kjenner grunnlaget) er det jeg snakker om. De jeg grer under en kam er alle jeg kjenner vet jeg ikke noe om og kan ikke uttale meg om sånn klart?
Piglet Skrevet 29. februar 2004 #38 Skrevet 29. februar 2004 Først må jeg si at jeg fortsatt holder fast ved det jeg skrev i mitt første innlegg og som Vigfa skriver, nemlig at vi bør fokusere mere på oss selv og la andre leve sitt liv i fred. Men jeg reagerer allikevel litt på det noen av dere skriver her inne. Dere får det nærmest til å virke som om INGEN overvektige kan gjøre noe som helst med vekten sin. Og det er vel feil... Selv de som er overvektige pga en sykdom kan vel miste noe av vekten ved et endret kosthold og mere mosjon? Og ettersom det er flere og flere som er overvektige i dag og jeg nettopp har lest at 15% (?) av alle normenn overhode ikke trener, så er det vel ting som tyder på at NOE overvekt er selvforkyldt. At den er selvforskyld betyr dog hverken at andre folk skal blande seg i den enkeltes vekt, eller at en overvektig ikke kan leve et super godt liv. Men når man leser alle innleggene her inne om folk som ønsker å slanke seg, så er det vel noe som tyder på at noen forbinder livskvalitet med å være mere eller mindre slank. En annen interesant tendens er at det idag blir færre og færre "normal"vektige. Enten er man for tynn eller så er man overvektig. Leste en veldig interesant artikkel om dette i siste ELLE (UK). Denne tendensen har lenge vært tydelig i USA og nå gjør den seg også gjelende i UK. Detter er skremmende, siden både over- og undervekt er skadelig for helsen. Piglet
Gjest Vega Skrevet 29. februar 2004 #39 Skrevet 29. februar 2004 Noen er dummere enn andre, men... overvektige er ikke dummere enn andre. Hvem mener det? De som trener tre timer hver dag og står opp en time før for å jogge om morgenen og studerer seg i speilet og måler lykke mot utseende? Synes over- og undervekt (overtrening) er to sider av samme sak, egentlig. Overspising er bundet sammen med psyken og følelser. Å ta seg sammen kan bare resultere i mer krampaktig spising. Det er bedre å ha fokus på en "normal" livsstil, ikke slanking. Men jeg slanker meg selv... må innrømme, i perioder - men det går saakte fordi jeg ikke driller meg selv, men lever og nyter livet samtidig...
Gjest Madam Felle Skrevet 29. februar 2004 #40 Skrevet 29. februar 2004 Mennesker lever i interaksjon med omverden. Vi persiperer og tolker verden rundt oss og handler på grunnlag av vår tolkning. Hvordan vi ser på miljøene vi virker i og menneskene vi omgåes, har stor betydning for hvordan vi tenker, handler og føler. Ser vi på miljøer og mennesker rundt oss som trygge eller utrygge, føler vi at folk forstår oss slik vi vil bli forstått. Føler vi oss ønsket, eller uglesett? At folk har tillit til oss, eller at folk møter oss med skepsis og vanntro? At vi blir forhåndsdømt på urettferdige premisser, eller at vi blir puttet i en rolle der vi ikke hører hjemme i? At måten andre møter oss på har mye å si for hvordan vi føler, tenker og handler ol. Fordommer lever og formerer seg i vår interaksjon med andre mennesker. Som minoritetsgruppe utsatt for fordommer kan man i flere tilfeller bli utsatt for stigmatisering. Omgivelsene tillegger deg egenskaper i kraft av minoriteten du tilhører og dømmer deg ut fra egenskapene som blir tillagt deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå