Gå til innhold

Overvektige er dumme

Fremhevede innlegg

Skrevet

-hevder enkelte.

mulig det, at overvektige er dumme, stygge late mennesker som baserer dagen sin på mat og helst tripple mengder enn det som er sundt.

At de er til sjenangse for "alle" fordi de ser så stygge ut osv.....

Mulig det.....

....men hva med røykere?

Røyking er vel så og si like risikofylt, men røyking: Det er kult det!

Du er så utrolig tøff om du putter en hvit pinne med gullpapir i enden, inn i munnen og tenner på!

At det finnes flere radioaktive stoffer i røyk er jo bare toppen av lykke!

Man kan jo sitte på cafèer, gå på gata o.l. og fremmede mennesker utsetter deg for dette. De blåser denne lufta mot deg, grå og med den herlige lukta! Det er en fryd for oss astmatikere som lurer på om vi dør i det vi berikes med dette.

Dyrt er det også, ja, noen kan bruke opptil 250 kroner i uka på dette (noen mer, andre mindre) 250 kroner i uka utgjør 13.000 kroner i året, men du verden, det er jo bare penger!

En annen ting er de lekre rynkene man får rundt munnen etter mange år med dette! De matcher en gusten hudfarge og gule tenner forresten......

Så værsågod..... klag på oss overvektige som allerhelst skulle vært sperra inne i et eget land, for alle vet at det er røykerene som er de tøffe!!!

(bare så det er sagt, jeg mener ikke og slenge dritt om noen....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenden i samfunnet går mot at det ikke er særlig tøft å røyke, heller det motsatte. Ca. 90% av aller røykere vil ihvertfall til enhver tid slutte.

Den nye røykeloven vil vel etterhvert beskytte asmatikere (og andre) mot å få røyk på deg.

Piglet

PS Vet ikke om du er ironisk, men synes ærlig talt du overdriver litt i angrepet på røykerne. Jeg er stor tilhenger av at folk må få gjøre det de selv vil med livet sitt, og jeg synes egentlig ikke du behøver å blande deg i andre folks rynker, hudfarge og pengeforbruk. På samme måte som at jeg heller ikke blander meg i andre folks vekt.

Skrevet

Både overvekt og røyking koster samfunnet en del kroner i løpet av et år, men det er det mange andre livstilsvalg som også gjør. Etter min mening feil og sette disse opp mot hverandre, og også feil å dømme noen ut i fra om de røyker, er overvektig osv.

Er enig med Piglet; la andre få leve livet sitt slik de vil, og la folk bruke penger på det de vil - det være seg røyk, alkohol eller mat. At man har utrolig mye igjen for å investere i egen helse hva angår både kosthold og røykevaner er først og fremst en personlig gevinst! Om naboen er tjukk og røyker får så være.

Skrevet

Jippi...... nå har jeg driti meg ut! :veldigsur:

Innlegget mitt er ikke ment som et angrep på noen, men heller irritasjon over hvordan jeg personlig oppfatter samfunnet.

Om folk røyker eller er overvektige, det er egentlig ikke min sak, men jeg har sett meg lei på at overvektige blir behandlet ille, og ville bare prøve og sette det opp mot noe.

Kanskje valgte jeg feil "motkandidat"?

Og ja..... jeg er (prøvde ihvertfall) superironisk....... :-?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er da ikke tøft å røyke lengre? Kanskje for fjortisser eller noe da? Det er jo uansett dumt å røyke, og det vet vel de fleste som røyker? De fleste prøver jo å slutte. (Det er uansett ikke radioaktive stoffer i røyken da..)

Det er klart at man blir ikke overvektig uten grunn (hvis det ikke er sykdom med i bildet) så man må jo spise mye og røre på seg lite for å bli feit, altså være litt lat og ha liten viljestyrke. Om man er dum når man er overvektig er jo en helt annen sak. Dumme folk finnes i alle "innpakninger".

Forskjellen på feite og røykere, siden du setter disse gruppene opp mot hverandre, er vel at røykere faktisk innser problemet sitt i de fleste tilfeller, mens feite ikke gjør det. De forsvarer seg til og med.. nettopp slik du prøver her..

Gjest Madam Felle
Skrevet
Både overvekt og røyking koster samfunnet en del kroner i løpet av et år, men det er det mange andre livstilsvalg som også gjør. Etter min mening feil og sette disse opp mot hverandre, og også feil å dømme noen ut i fra om de røyker, er overvektig osv.

Er enig med Piglet; la andre få leve livet sitt slik de vil, og la folk bruke penger på det de vil - det være seg røyk, alkohol eller mat. At man har utrolig mye igjen for å investere i egen helse hva angår både kosthold og røykevaner er først og fremst en personlig gevinst! Om naboen er tjukk og røyker får så være.

Er helt enig med deg, men vil bare spørre deg om en liten sak. Hvor mye penger tror du ikke staten tar inn hvert år på oss som faktisk røyker?

Til dags dato har ikke jeg kostet samfunnet 1 liten krone, men jeg har vært med å betale avgiftene det koster for å røyke.

Skrevet

Er helt enig med deg, men vil bare spørre deg om en liten sak. Hvor mye penger tror du ikke staten tar inn hvert år på oss som faktisk røyker?

Staten tar inn penger på avgifter, tanken slo meg når jeg skrev innlegget også. Nå har jeg ikke lest tall som sier hvor mye man tar inn på avgifter i forhold til hvor mye man regner med å betale for helseskader som en følge av røyking, derfor kommenterte jeg ikke det noe videre.

Gjest Pterodactylkake
Skrevet

overvektige er dumme, om det er SELVFORSKYLDT!

At de sitter hjemme og sipper om at "åååå jeg er så feit" mens de sitter og slafser på en stratos, og de late drågene ikke GIDDER å dra ræva si ned på treningsstudioet, for neeeei jeg har ikke tid, skal se på ricki lake i dag, DE gjør meg eitrandes forbanna :kjempesinna:

De som er født slik, kan man ikke si noe på.

Det som verre er, er at disse tjukkasmattene skal komme her og kritisere kroppen til slanke og sunne mennesker, "de er jo bare dumme barbiedukker" KUN fordi de er misunnelige, og ikke har GIDD til å gjøre noe med seg selv!

ÆSJ!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har ingen ting med om folk røyker eller er overvektige, men noen ganger forundrer det meg om hva overvektige putter i seg. I kantina på jobben er det mange fristelser. Forundrer meg litt over hvem som oftes belønner seg med et kakestykke til kaffen etter en god lunch. Noen av de slanke gjør det men flest er det av de som ikke burde det.

Nå skriver jeg ikke for det er gjerne de samme menneskene som klager over sin egen vekt.

Jeg skal sikkert være forsiktig med dømme overvektige da jeg selv ikke har det problemet, men ser at mange av de koser seg oftere med kaker enn de som er slanke.

Skrevet
Forskjellen på feite og røykere, siden du setter disse gruppene opp mot hverandre, er vel at røykere faktisk innser problemet sitt i de fleste tilfeller, mens feite ikke gjør det. De forsvarer seg til og med.. nettopp slik du prøver her..

Jeg trenger da overhodet ikke forsvare min kropp for noen!

Ikke vet du hvordan jeg ser ut heller.

For alt du vet kan jeg være utrolig tynn men ønsker bare og provosere litt.

og anklage overvektige mennesker for og være dumme er helt feil, man er da ikke utstyrt med mindre inteligens kun fordi man veier for mye!

At man spiser feil er et dumt valg

Skrevet
overvektige er dumme, om det er SELVFORSKYLDT!

At de sitter hjemme og sipper om at "åååå jeg er så feit" mens de sitter og slafser på en stratos, og de late drågene ikke GIDDER å dra ræva si ned på treningsstudioet, for neeeei jeg har ikke tid, skal se på ricki lake i dag, DE gjør meg eitrandes forbanna :kjempesinna:

De som er født slik, kan man ikke si noe på.  

Det som verre er, er at disse tjukkasmattene skal komme her og kritisere kroppen til slanke og sunne mennesker, "de er jo bare dumme barbiedukker" KUN fordi de er misunnelige, og ikke har GIDD til å gjøre noe med seg selv!

ÆSJ!

Problemet er bare at når du treffer overvektige mennesker tilfeldig så kan du ikke se på dem eller vite om de er overvektige pga latskap eller sykdom, men alle bare automatisk antar at det er pga latskap og dømmer dem deretter. Jeg synes det er på høy tid at vi slutter å kalle overvektige late eller dumme, for de fleste av oss aner fint lite om hva som ligger bak.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg røyker, uten å på noen måte synes at det er tøft..og nå etterhvert blir vi røykere også behandlet som "dumme" mennesker som ikke forstår bedre..så å si at røykere er så mye mer respektert i samfunnet enn overvektige er helt feil..

Selvsagt er noen overvektige p.g.a sykdom/spiseforstyrrelser/andre ting..men for de aller fleste skyldes ikke overvekten sykdom.Selv tenker jeg overhodet ikke "late, dorske kjerring" eller noe lignende om jeg møter en overvektig person..Men det provoserer meg noe enormt når overvektige mennesker angriper andre i et slags forsvar for seg selv.Men det skal være sagt:Det virker som om Kvinneguiden er full av spreke damer som faktisk gjør noe med overvekten sin.Selvsagt er det ikke alle som kan/vil gjøre noe med sin overvekt, og ingen skal tvinge dem heller.Kanskje finnes det ikke nok aksept for overvektige i samfunnet vårt.Men et viktig steg på veien til økt akspet blant folk er for overvektige å akseptere seg selv..

Skrevet

Folk må være så overvektige de ønsker og vise det frem for alle i bittesmå klær om det er det de vil... MEN:

Noen overvektige mennesker irriterer vettet av meg, og det er de som sitter i sofaen og klager og griner over at de er så feite- og dette gjelder MANGE jeg kjenner- men prøver de i det hele tatt å gjøre noe med det? Nei, selvfølgelig ikke. Det hjelper jo mye mer å ta seg en sjokolade, klage litt og vente på sympati enn å bruke den tiden det tar på å gå en tur.

Skrevet

Henger meg på her jeg også....

Overvekt er en sykdom, det er ingen som ønsker å se sånn ut. Spising er en trøst, og et symptom på at noe er galt hos den overvektige - psykisk. Det med at de klager over vekten har flere grunner; man ønsker sympati "nei, du veier ikke for mye", og som flere her har sagt - det er en måte å unnskylde seg på. Ingen kan sette seg inn i situasjonen hvis man ikke har hatt problemet selv, så man burde ikke dømme....

Røykere har et litt annet problem etter min mening, men etter at man er hekta, så er jo røyken et like stort problem som avhengigheten av mat. Men når det er sagt, så vil nok røyking være til større belastning for andre som faktisk må puste den inn; takk og lov for den nye røkeloven!! Det betyr ikke at røykerne blir frarøvet friheten til å røyke, det betyr at vi som ikke røyker får friheten tilbake! Tenk på alle de som ikke kan ta en tur ut på byen fordi de vet at det vil påvirke allmentilstanden i flere dager framover..... Men til dere som røyker: Er ikke røyksuget et tegn på at man trenger noe som kan roe nervene? Akkurat som overvektige spiser når de trenger utløp for noe?

Skjønner godt hva MarianneE mener, og jeg er helt enig!

Skrevet

Røykere har et litt annet problem etter min mening, men etter at man er hekta, så er jo røyken et like stort problem som avhengigheten av mat.

Det er en vesentlig forskjell her, nemlig at man fint kan leve totalt uten røyk, men man kan ikke leve helt uten mat.

Gjest Anonymous
Skrevet

Samtidig er avhengigheten til røyk like mye fysisk som psykisk, nikotin er fysisk vanedannende..sjokolade er mer psykisk vanedannende.Men, jeg røyker, og selv om jeg innser at det ikke er bra for kroppen min, velger jeg å fortsette og røyke.Dette er mitt valg.Hvis jeg virkelig ønsket å slutte ville jeg sluttet, slik jeg, hvis jeg ønsker å gå ned i vekt, går ned noen kg.Jeg har lett for å legge på meg, og må være veldig bevisst for å kunne holde vekta, men for meg er det verdt det..Det kan være hardt noen ganger, men jeg syter ikke fordet! Og jeg sitter ikke og røyker røyk etter røyk mens jeg klager over at jeg ikke greier å slutte.

Å kalle overvekt en sykdom blir litt feil.Overvekt kan komme av sykdom, men de fleste mennesker i "godt hold" har verken spiseforstyrrelser eller annen sykdom..

Synes uansett det er idiotisk og sammenligne røyking og overvekt..spesielt på måten dette ble gjort på, med et "angrep" på røykere..Kan ikke huske at noen her har skrevet noe innlegg som angriper overvektige og kaller dem dumme...så hvorfor være så defansiv??? :-?

Skrevet

Jeg synes noen overvektige er "dumme" fordi de har issues med selvtillit og er lite trygge på seg selv, så de blir anmassende og slitsomme mennesker i sitt forsøk på å kompensere.. Det er det sikkert ikke lov å si.

De fleste er såklart normale morsomme mennesker personlighetsmessig (også).

Skrevet

Det er en vesentlig forskjell her, nemlig at man fint kan leve totalt uten røyk, men man kan ikke leve helt uten mat.

Nei, det er egentlig ingen forskjell når man prater om mat som et "trøstemiddel". Overvektige spiser mer enn det kroppen forbrenner. Ellers ville de liksom ikke vært overvektige dah..... :o

Skrevet
Forskjellen ligger i at det er lettere for en overspiser å "sprekke" siden h*n ikke kan slutte å spise helt, en røyker kan derimot kutte røyken fullstendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...