Gå til innhold

Katt som tisser inne :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min huskatt på 4 år ( hun er sterilisert) har plutslig begynnt å tisse inne . Dette har kommet i de siste 2 uker - prøvd å bytte kattesand men hun går ikke oppi før hun blir løftet oppi. Da tisser hun men ikke alltid jeg er rundt henne slik at jeg får løftet henne oppi. Noen tips til hvordan jeg kan få henne til å stoppe ????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn ut grunnen, for det er alltid en grunn. Det kan være:

- Liker ikke sandtypen.

- For møkkete kasse.

- For ren kasse.

- Stress, har det vært endringer i hjemmet/situasjonen til pus?

- Sykdom

- Kassen står på feil sted.

• Liker 1
Skrevet

Byttet sand ( 3 forskjellige på 3 uker ) Ren kasse og tar ut når hun har vært der å gjort i fra seg.

For ren - som den pleier . bruker sånne plastplastposer beregnet på kattedoer.

Stress : Kan se for meg at hun er furten for det vi har flyttet hjem fra hytta og hun nå ikke får vært ute - men dette har jo gått bra tidligere men det er kansje en grunn,

Ikke urinveisinfeksjon - vært hos dyrlege

Kassen kan jeg forsøke å flytte på

Skrevet

Hvor skal kassen stå da ? Sorry TS, , bare jeg sliter med samme problemet, men det har alltid vært ett problem :( katten er rundt 5-6 år nå.

Gjest Twelve12
Skrevet

Byttet sand ( 3 forskjellige på 3 uker ) Ren kasse og tar ut når hun har vært der å gjort i fra seg.

For ren - som den pleier . bruker sånne plastplastposer beregnet på kattedoer.

Stress : Kan se for meg at hun er furten for det vi har flyttet hjem fra hytta og hun nå ikke får vært ute - men dette har jo gått bra tidligere men det er kansje en grunn,

Ikke urinveisinfeksjon - vært hos dyrlege

Kassen kan jeg forsøke å flytte på

Hvis du nylig har flyttet med katten er jo dette en stressfaktor som kan være (mest sannsynlig er) årsaken til tissingen inne.

tisser hun på bestemte steder, i seng, sofa osv? eller er det mer random?

kanskje forsøke å flytte kattekassa til en av de vanlige tissestedene

hvor gjør hun # 2 da? i kassa?

• Liker 1
Skrevet

Du kan ringe veterinæren i første omgang og bare ta opp problemstillingen. De vet nok litt mer etter hva slags tegn man skal se etter. Det kan egentlig være en god del grunner til at katten tisser inne, alt fra feil sand, feil kasse, ikke ren nok, ikke skitten nok, vondt i bena, indre problemer som også kan være noe annet enn urinveisinfeksjon... SÅ råder deg til å ringe og spørre. Jeg har ringt vetten her før og har ofte fått løsninger direkte over tlf som jeg har prøvd ut og som har fungert :) De er der som regel for råd og :)

Skrevet

Twelve12 : Hun tisser på samme sted hver gang - inne i hjørne ved spisestua - der setter hun seg selv om vi kan sitte å se på henne og innen jeg rekker bort har hun tisset. Virker nesten som hun er bevist på hva hun gjør - liker nok ikke at hun er blitt innekatt med mulighet for å være ute bare noen helger innimellom. Her vi bor er det ikke lov å ha kattene ute så da blir det bare når vi er på hytta. Hun gjør fra seg i kassa ellers :)

Puselusk : Har snakket med de - og de mener at det er pga overgangen til å være inne. Så det blir vel en del jobbing fremover tenker jeg. Når jeg ser hva som skal skje og rekker bort -så bærer jeg hun til kattedoen og da tiser hun der. bruker lang tid på å syte og klage før hun nøder seg til å bruke kassa men når det er gjort er hun i full fart og jopper og spretter rundt her :)

Så vi får vel stå på og håpe at det går over - men skal det bli slik hver gang vi kommer hjem etter en langhelg borte så blir det slitsomt.

Skrevet

Hva hvis du først prøver å vaske det hjørnet hun tisser i grundig og deretter sprayer med feromoner (eller hva det blir kalt) som katten liker (det kan brukes i buret hvis de skal ut å reise, men man kan også spraye det der man ikke ønsker at katten skal gjøre fra seg.)

Jeg har nemlig det motsatte problemet med katten min. Hun tisser stort sett oppi kassa, men liker ikke å gjøre noe annet oppi der... Har prøvd mange ting, og har i hvert fall klart å begrense stedene hun gjør fra seg utenfor til like i nærheten av kassa. Dette gjorde jeg ved å spraye en spray med feromoner (f.eks Feliway spray) på områdene jeg ikke ville hun skulle gjøre fra seg på (du må spraye en gang hver dag til hun har skjønt at hun skal holde seg unna det området).

Skrevet

Kanskje du skal sette ut en ekstra kasse sånn i starten nå, sånn at det blir "spennende" å gå på do. Det er ikke uvanlig at sånne ting skjer med puser i perioder, og synes det er veldig bra at du tar tak i det.

Jeg har selv tre puser, og pus2 begynte å tisse på samboers ting da vi flyttet, og den verste gangen så tisset han på beina mine mens jeg sov. Men det var stress pga flytting, dyrlege foreslo lykkepiller. Jeg var skeptisk og ga ham tid i stedet for piller, og etter to mnd med tisstørking og vasking av mye klær og dyner så ga det seg. Han har ikke tisset utenfor kasse etter det, selv ved flytting. Min Pus3 er plaget med øyebetennelse og alltid et par dager før hun får det så bæsjer hun under pulten min, så de er flinke til å si i fra disse pusene.

Når du nå vet årsaken så er jeg sikker på at dette løser seg med tid og tålmodighet. Lykke til!

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg ville skaffet en ektrakasse, som foreslått av CathFoto, og satt den kassen i det hjørnet av stuen som hun tisser i nå.

Det pleier uansett å være greit å ha en ekstra do-plass i huset.

Alikevel. Dersom dette ikke er noe hun har pleid å gjøre når dere har kommet fra hytten, så ville jeg ikke vært helt sikker.....

Årsak; min sorte Gentleman begynte å tisse i vedkassen. Og jeg kunne stå ved siden av kassen og se på at han srevet oppi.

Han gjorde dette som et resultat av at han hadde vondt i munnen, men daværende dyrlege mente bare han var 'uskikkelig'.

Så det er nå ikke så sikkert at UVI er det eneste hun burde undersøkes for hos vetrinæren neste gang dere er der. Struvitt og tenner/munnhule kan også være med i et potensielt medisinsk årsaksbilde her, men prøv først med de rådene du har fått av vetrinæren og de gode tips du har fått her inne :)

• Liker 1
Gjest Twelve12
Skrevet

Har du forsøkt å flytte kattekassa til det hjørnet hun gjør fra seg i?

Skrevet

Henger meg på at det kan være fordi hun har vondt noe sted, eller på grunn av stresset som følge av kun innekatt. Siden de ikke kan si til oss når noe plager dem så må de jo gjøre det på et annet vis... :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei og takk for tips og råd. Nå er det det vært bra noen dager her så håper det holder. Gjort et enkelt trekk og det er å ta hun med ut en tur i bånd - vi er ute å rusler ca 30 min - hun tisser ikke da men når vi kommer inn så er det rett opp i kassa . Virker som hun er fornøyd med å få komme ut og dermed godtar å bruke kassa når hun er inne. satte nemlig opp en ekstra kasse men dette var ikke vits - da satte hun seg bare ved siden av.

Så da krysser jeg fingrene for at det er løst og at vi heller får kose oss på en ute tur hver dag :) det er jo både sundt og godt.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...