Leonora Skrevet 28. februar 2004 #1 Del Skrevet 28. februar 2004 Jeg har frityrgryte og har brukt den mye til pomes-frites fra frysedisken. Greit det, men fikk lyst til å prøve meg med rå poteter i båter. Er det noen som har erfaring fra å ha rå poteter oppi? Hvis det, hvor lenge og hvilken varme brukte dere ? Andre gode forslag til mat, grønnsaker eller annet dere har brukt gryta til.' Hvis jeg bruker olja til fisk hvordan blir det da med kjøtt etterpå, bør olja da skiftes eller ? Bør man ha en olje for fisk og en til kjøtt ? Mange spørsmål men håper noen har noe erfaring og dele ut ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 28. februar 2004 #2 Del Skrevet 28. februar 2004 Har prøvd med rå potetbåter i og det ble kjempegodt! Nøyaktig hvor lenge de lå husker jeg ikke fordi vi var og kikket for å se når det ble bra. Men litt lenger enn ferdiglaget, tror det er best å prøve seg fram ettersom hvor store potetbåter du har. Varmen var den samme som på pommes frites. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. februar 2004 #3 Del Skrevet 28. februar 2004 Jeg synes ikke rå potetbåter blir spesielt godt i frityrgryte, rett og slett fordi de mangler den sprø overflaten og myke "indre". Uansett om jeg lager hjemmelagede potetbåter eller pommes frites så skjærer jeg dem i ønsket form først og koker i usaltet vann ca 5 minutter. La vannet renne av og legg potetbitene tilbake i gryten. Legg på lokk og rist godt! Nå blir yttersiden "fluffy" slik at når du friterer dem blir de sprø og gode utenpå og perfekt myke inni. Andre ting jeg elsker å lage i frityrgryta er disse: Fish 'n chips 1 kopp vann 1 ts salt 1 kopp hvetemel 1 ts bakepulver torskefilet Lag røren, bakepulver tilsettes rett før bruk. Dypp fisken i og stek i frityrgryte (180-190 grader) i 6-8 minutter. La renne av på papir. Server med pommes frites. Cajun fried chicken strips 6 kyllingbryst i strimler Cajun Spicemix: 60 g paprikapulver 30 g sort pepper 1-2 ss cayennepepper 2 ss hvitløkspulver 2 ss løkpulver Melblanding: 175 g hvetemel 2 ss cajun spicemix 2 ts merian 1 ts salvie 1 1/2 ts salt 1/4 ts pepper Melkeblanding: 1 egg 1/4 liter melk 3 ss fløte Lag cajun spice mix, 2 ss av den brukes i melblandingen, resten sparer du til neste gang. La kyllingstrimlene ligge i melkeblandingen i 10 minutter. Rist melken av og vend dem i melblandingen. Stek dem i olje eller frityrgryte. Løkringer 1 kopp hvetemel 2 ts salt 1 1/2 ts bakepulver 1 eggeplomme 2/3 kopp melk 1 ss olje 1 stivpisket eggehvite 2-3 løk i ringer Bland det tørre i en bolle, bland det våte og rør det inn i melet. Rør inn eggehviten til slutt. Dypp ringene i røren og frityrstek til de er gylne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. februar 2004 #4 Del Skrevet 28. februar 2004 Kutt potetene i ganske tykke stimler og legg dem i kaldt vann. Når de skal stekes tørkes de litt (i et dørslag e.l.) og stekes i mindre posjoner til de får LITT farge.. ikke mye. Legg dem over i et fat e.l. til alt er halvstekt. Rett før de skal spises stekes de ferdig. Da holder oljen seg varm og gir potetene en sprø overflate, mens de holder seg myke inni. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ragnhils i.i Skrevet 28. februar 2004 #5 Del Skrevet 28. februar 2004 Vi har frityrgryte hvor vi kan regulere varmen - og steker hjemmelagde pommes frites rett som det er. Kutt potetene i jevne båter eller strimler, la dem ligge i kaldt vann til du er klar for å steke dem, og tørk godt av dem med kjøkkenpapir før du legger dem i frityren. Stek dem på ca 150 grader i 10 minutter. Ta dem opp av frityrgryta, skru opp varmen til ca 180 grader - og stek dem ferdig når oljen har blitt varm / rett før servering. Salt og krydre når de er stekte :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonora Skrevet 28. februar 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 28. februar 2004 mnmnmnmnmnmnm Godt, nå har jeg testet ut dette med kaldt vann, 150` og etterpå i 180` Det ble godt. Er glad i stekte poteter i ulike varianter som knask (med litt salt, så sundt er det vel ikke, men godt) Tusen takk for tips også på annet enn poteter. Nå lurer jeg veldig på om noen har greie på hvordan disse "pomes-noisettes" lages. Det virker som det er noe utvendig på de og spesielt melne inni. Kan det være laget av potetmos ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. februar 2004 #7 Del Skrevet 28. februar 2004 Ja, de er laget av potetmos (sikkert tilsatt egg eller noe) som er panerte og friterte eller noe sånt. Er usikker på hvordan disse lages, men det ER potetmos. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. mars 2004 #8 Del Skrevet 1. mars 2004 Jeg synes ikke rå potetbåter blir spesielt godt i frityrgryte' date= rett og slett fordi de mangler den sprø overflaten og myke "indre". Trikset er iflg min kokkesamboer å fritere potetene to ganger. Først en gang til de er ferdig stekte, opp av gryta og la de renne av. Og like før servering friteres de en siste gang til de blir gyldne sprø på utsiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. mars 2004 #9 Del Skrevet 1. mars 2004 Ja, jeg har prøvd det flere ganger men synes likevel de blir best om de blir litt kokt først og ristet så de blir fluffy utenpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå