Jens Skrevet 17. oktober 2012 #1 Skrevet 17. oktober 2012 Valpen kom i hus i ettermiddag. Hun er 11 uker gammel. Etter å ha vært våken i noen timer, sikkert redd og litt nervøs, har hun nå ligget å sovet i mange timer. Kl er nå 2130. Skal jeg bare la henne sove, eller burde jeg vekke henne for å få henne til å sove inatt?? Jeg har også gått ut med henne 5 ganger, men hun bare vimser rundt og tisser ikke. Ikke lenge etter vi har kommet inn har hun gjort sitt fornødne inne 3 ganger. Hvor lenge må jeg være ute med henne. Etter en stund gir hun utrykk for at hun vil inn. Virker som hun syns det er litt kaldt i gresset(det er vått). Hun tåler vell det? Burde jeg gi henne litt mat når hun våkner neste gang, og prøve å gå ut med henne igjen før natten? Takker for svar:-)
Gjest X-1 Skrevet 17. oktober 2012 #2 Skrevet 17. oktober 2012 La hunden sove, valper sover mye Hunden er baby og veit ikkje at toalettet er ute, så du må nok regne med at det blir ein del tissetørking framover, ta ut etter mat og lek og søvn, så er sjansen større for at hunden gjør det ute. Eg var ikkje ute særlig lenge med mine to (sto vel i ca 10 minutter av gangen), men de forsto relativt kjapt at de måtte ut for å gå på toalettet.
Rubies_ Skrevet 17. oktober 2012 #3 Skrevet 17. oktober 2012 La henne sove. Men du må nok ta henne ut i natt når hun trenger å gå på do. Enten sier hun i fra med å pipe litt når hun er trengende, eller så gjør hun i fra seg der hun sover. Det kan godt hende hun syns at det er kaldt ute. Vet ikke hvor dere bor, men her er det i alle fall skikkelige vintertemperaturer... Men det kan være lurt å gå på gresset, for det er lettere for hunder å gå på do på gress. Syns du skal prøve å gi henne litt mat ja. Se om hun har lyst på! Valper trenger å spise også
Lagrima Skrevet 17. oktober 2012 #4 Skrevet 17. oktober 2012 Valper sover sååå mye, tror ikke du trenger være redd for at den ikke skal sove til natten. Når det gjelder mat så hadde jeg god erfaring med å lage faste tidspunkter allerede fra valpetia, litt for å ha trygge rammer og forutsigbarhet, og litt fordi tarmfunksjonen avhenger jo også litt av tidspunktet valpen spiser. Spiser den sent på kvelden, så må den bajse om natta... valpen min hadde også litt problemer med at hun ble altfor interessert i omgivelsene når vi var ute for å tisse, så jeg måtte passe på at jeg oppholdt meg på et "ferdiglukta" område hvor hun hadde vært mange ganger før. Først når hun følte seg trygg på området kunne hun tisse. Klart hun synes det er kaldt i gresset. Hun tåler det, men også hunder kjenner jo forskjell på varmt, tørt gress og vått og kaldt gress. Ekkelt, men ikke farlig Men bedre med flere korte turer enn få og lange. 1
Krysanti Skrevet 17. oktober 2012 #5 Skrevet 17. oktober 2012 Da mine var valper kjørte jeg samme prosedyre på alle. Ut etter soving, spising og leking - alltid. Ble ute til de gjorde fra seg. På disse turene ut (alltid på samme sted - valper liker å gå på do i samme område, og ikke i bevegelse - vi gikk bare ut i hagen) var jeg alltid helt rolig, ingen lek, ikke noe oppmerksomhet på valpen i det hele tatt. Når valpen tisset eller gjorde fra seg sa jeg "forte seg" helt rolig, og roste forsiktig med myk stemme. Alle mine voksne hunder går nå på do på kommando ("forte seg" - veldig praktisk når man har dårlig tid, hehe), og valpene ble fort renslige. Jeg pleide å skille godt mellom tur og tissing mens de var helt små, for så fort man er i bevegelse glemmer de seg ofte litt og kniper litt igjen - de blir så opptatte med andre ting. Litt uhell inne blir det alltids uansett da. Kos deg masse i valpetiden! Den er slitsom og utfordrende, men veldig koselig også.
Redbull Skrevet 18. oktober 2012 #6 Skrevet 18. oktober 2012 Godbit etter tissing ute gjorde at det gikk ført her. og samme plass, hver gang. der det lukter valpen fra før.når valpen begynner å bli urolig går du ut med en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå