Gå til innhold

Gaveoppakkinga... Bruke lang tid eller fort ferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er mest ok med det første, mens hos sambos familie er det mest sånn "få det unna"- stemning, slik at man kan drikke og se tv etterpå... Blir litt dumt synes jeg mtp all den forberedelse som ligger i gavene. ( de fleste iallefall...) hvordan er det hos dere? Blir litt kulturkræsj mellom våre familier da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hos oss brukes den tiden som trengs, det hentes frem en og en gave som så kortet leses opp på og leveres til den person som står som mottaker og så pakker gaven opp - til tider blir gaven så sendt rundt så alle får sett :biggrin:

Var en gang julenisse hos en nabofamilie - der måtte jeg dele ut alle gavene til alle i familien og det virket så som at alle skulle pakke opp sine gaver samtidig... Synes at dette virket veldig rart...

:tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree:

Endret av Tussilago_2
  • Liker 8
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Jeg synes det er mest ok med det første, mens hos sambos familie er det mest sånn "få det unna"- stemning, slik at man kan drikke og se tv etterpå... Blir litt dumt synes jeg mtp all den forberedelse som ligger i gavene. ( de fleste iallefall...) hvordan er det hos dere? Blir litt kulturkræsj mellom våre familier da.

I min familie åpner først en person en av sine pakker, så den neste osv. Så vidt jeg husker er det slik hos svigers også.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er oppvokst med å rive opp pakkene i full fart, det har en litt barnslig glede over det hele. Også er det godt og bare få slappet av og nyte resten av kvelden med julefilmer.

Hos svigers velges en person som sier opp navnet på pakken og deler den ut, også sitter alle og ser på at en pakker opp. Nå er ikke jeg glad i oppmerksomhet så det er mulig derfor jeg ikke liker å ha det slik med 7+ par øyner som ser på meg. Men er jo greit det også da, så man får verdsette innpakkingen.

Skrevet

Her pakkes det opp en og en gave! Har vært med på en feiring hvor gavene omtrent ble kastet rundt i rommet, og mindre koselig seanse har jeg ikke vært borti...

• Liker 2
Skrevet

Vi har også en pakkeoppleser, som henter en og en pakke, leser opp navnet og gir til den pakken er til. Hver pakke åpnes for seg før neste pakke hentes. Syns det er best sånn, jeg! Jeg har lyst å ta meg god tid til å åpne mine egne pakker, og jeg har også lyst å følge med når de andre åpner sine pakker, spesielt dem fra meg :nissegutt:

• Liker 3
Skrevet

Det kommer an på hvilken familie vi feirer sammen med. Hos mine foreldre går det litt fortere. Alle åpner èn pakke hver samtidig. Hos svigerforeldre er vi ofte litt flere. Små barn åpner pakkene på ettermiddagen, mens voksne begynner i 8-tiden og da er det en og en som pakker opp, og vi bruker lang tid. Synes det er greit å bruke lang tid å sitte å snakke og kose oss sammen, selv om vi ikke er ferdig før langt over midnatt.

Dog er det utrolig flaut at andre sitter og ser på at jeg pakker opp, og skal ha et takknemlig og overrasket ansiktsutrykk.(Blir glad for det meste, men litt dårlig på å utrykke det)

Skrevet

Her henter ungene en pakke og deler ut til mottaker.Resten av oss følger med når det pakkes opp.

Synes det blir bare kaos og mas når alle skal åpne sine pakker på samme tid.En får jo ikke oversikten

• Liker 3
Skrevet

Vanligvis deles gavene ut en og en, med høytlesning av lappene. Når alle gavene er delt ut åpnes en og en, slik at alle får med seg hva som åpnes og hvem det er fra. Selv om det tar litt tid synes jeg det er en koselig måte å gjøre det på.

• Liker 2
Skrevet

Er noe jeg egentlig ikke har tenkt over .... Hos oss har det bestandig blitt gjort slik ; en eller to personer deler ut ( nissen kom med dem da ungene var små og noen hjalp han med å dele ut rett fra sekken ) gaver til alle . Så åpner alle sine ca på likt . ( da ungene var små var en voksen med hver av ungene og noterte hva de fikk av hvem så de visste hva de skulle takke for senere :P )

Men kanskje jeg skulle ta en ny vri i år :)

Skrevet

Vi har også en pakkeoppleser, som henter en og en pakke, leser opp navnet og gir til den pakken er til. Hver pakke åpnes for seg før neste pakke hentes. Syns det er best sånn, jeg! Jeg har lyst å ta meg god tid til å åpne mine egne pakker, og jeg har også lyst å følge med når de andre åpner sine pakker, spesielt dem fra meg :nissegutt:

Sånn er det hos oss også. En person leser opp navnet på en og en pakke, og gir pakken til den som pakken er til. Personen åpner pakken mens de andre ser på. At alle åpner en pakke hver samtidig, er helt utenkelig, og må jo være forferdelig "rotete", etter min mening. Det er litt glede og "sjarm" over at alle ser på at en åpner en pakke, og at man bruker tid på det, ikke har hastverk med det.

• Liker 1
Skrevet

I min familie åpner først en person en av sine pakker, så den neste osv. Så vidt jeg husker er det slik hos svigers også.

Dette er jeg også vant til. Og det har samboer og jeg tatt med oss inn i vår lille familie. Siden vi bare er to på julaften, er det uansett begrenset hvor lenge man klarer å strekke julegaveoppakkingen, da...

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Vi har ein opplesar (stort sett dei yngste) som les opp ein og ein pakke, og som regel fører vi også ei liste, slik at vi har nokolunde oversikt. Lappar og kort flyg alltid veggimellom uansett. Unntaket er bøker, der vert pakkelappen alltid lagt inn i boka. Det veldig koseleg å finne fram ei gamal bok, og så ligg det ein gamal pakkelapp inni. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vokst opp med at det kun er en pakke som åpnes av gangen. Det er det jeg anser som normal folkeskikk. Jeg har måttet feire et par ganger hos slekt hvor alt bare var kaos, folk grafset til seg under treet og reiv av papiret, alle på en gang, så det var ingen som så hva de andre fikk, og ingen som takket for gaver etterhvert. Kjempeukoselig, og ikke spesielt høflig.

• Liker 4
Skrevet

Vi har også en "gavesjef", som deler ut en og en pakke og leser på lappen- og da må de andre vente på tur mens den personen åpner sin pakke.

Noen slektninger av oss har det slik at alle hiver seg over haugen og river av papiret på sine ting fortest mulig, og det synes jeg er ganske usjarmerende. Vi er jo ganske mange på julaften, så det tar tid, men jeg prøver heller å begrense selve gavehaugen enn å pakke fort opp.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes det er best med runder hvor alle får en pakke hver, alle pakker opp og ny runde...

En og en går veeeeldig sakte om man er flere en 6-7 mennesker noe vi ofte er.....

Og jeg ser inget poeng i å bruke mer enn et par timer på pakkene....

Blir faktisk snurt om vi har en og en de gangene jeg jobber natt da jeg knapt rekker noen av mine gaver før jobb.... ( da har jeg faktisk lyst til å samle haugen min å gå... Fordi det tar for mye tid og energi til å være kos for meg, og jeg ønsker å se hva jeg har fått før jobb...)

Jupp barnslig glede men litt system er det jeg har vokst opp med og forventer..

Endret av Fossefall
Skrevet

Dette er også jeg vant til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er best med runder hvor alle får en pakke hver, alle pakker opp og ny runde...

En og en går veeeeldig sakte om man er flere en 6-7 mennesker noe vi ofte er.....

Og jeg ser inget poeng i å bruke mer enn et par timer på pakkene....

Blir faktisk snurt om vi har en og en de gangene jeg jobber natt da jeg knapt rekker noen av mine gaver før jobb.... ( da har jeg faktisk lyst til å samle haugen min å gå... Fordi det tar for mye tid og energi til å være kos for meg, og jeg ønsker å se hva jeg har fått før jobb...)

Jupp barnslig glede men litt system er det jeg har vokst opp med og forventer..

Synes ikke det er så koselig med runder med en til hver, om noen får mange flere gaver enn andre, da telles det ofte, og det vises godt hvem som får mer. Spesielt synt om dette blir en konkurranse mellom barna. Kan gjerne sitte mer enn to timer vi. Greit for barns (i skolealder) ogdet, det er jo dette de har gledet seg til.. Og det er bare en kveld i året!

• Liker 3
Skrevet

Med storfamilien samlet, så er vi 20-30 stk. Da gjør vi det slik at én leser, 2-3 små assistenter løper frem og tilbake med gaver. Bare slik bruker vi 6+ timer, så for oss hadde ikke én og én pakke åpnes foran alle fungert. :fnise:

Skrevet

Hos oss brukes den tiden som trengs, det hentes frem en og en gave som så kortet leses opp på og leveres til den person som står som mottaker og så pakker gaven opp - til tider blir gaven så sendt rundt så alle får sett :biggrin:

:tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree:

Det er jeg vant til også. Men det tar laaang tid, så etter 2 timer med denne metoden blir det litt mer "bli ferdig" stemning og pakkene kastes nesten rundt. Det var riktignok verre da vi var mange tenåringer, og alle venninnegavene skulle pakkes opp sammen med familien.

Jeg synes riktignok det er litt ubehagelig å ha 12 mennesker som nistirrer på deg når du pakker opp en gave, for å se hva du synes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...