Gå til innhold

Dere som teller kalorier...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... hva gjør dere når dere er på besøk hos folk? Hvis jeg er på besøk hos besteforeldrene mine i en uke, kan jeg ikke akkurat sitte der å veie hver eneste kjøttkake og potet, og spør om alle ting som er i sausen.

Når det er en eller to dager er det ikke så nøye, men over lengere tid er det litt dumt om man ikke har oversikt i det hele tatt.

Anonym poster: b36cdb1e7366b02f586988350539b836

Videoannonse
Annonse
Gjest Tigress
Skrevet

Improviserer, og freistar å ete så eg berre blir 80% mett, ikkje stappa.

Skrevet

I sånne situasjoner tror jeg det er best å bruke sunn fornuft og kanskje ikke telle så nøye, men velge magert pålegg, forsyne seg moderat, ikke lesse på med fet saus osv. Tror man blir litt gal av å telle alt mulig i alle mulige situasjoner. :)

Anonym poster: edd37394ecfd97304c68357f2bb86238

Gjest barista
Skrevet

Sunn fornuft og spiser moderat. Ellers kan jeg gå en ekstra tur, for å få bevege meg litt også.

Ellers så kan en ha en viss peiling, med å regne litt cirka kalorier. Du kan skrive opp 2 brødskiver, litt smør, pålegg, antall poteter og diverse for å få en oversikt. Og om du havner på 1400 kcal, eller 1800 kcal, så er det mest sannsynlig underskudd uansett, og derfor spiller det gjerne ikke en stor rolle i den store sammenheng.

Jeg tror det er sunt å telle kalorier, for å få en oversikt over hva en putter i seg. Men å veie opp mat, og spørre etter ingredienser i mat på besøk, blir å gå for langt for min del. Det kan jeg holde meg til hjemme. :-)

Gjest mari kontrari
Skrevet

Jeg velger ekstra sunt før/etter (men mettende) besøk for å kompensere litt, også legger jeg inn det jeg husker å ha spist/drukket dagen etter litt etter gjette-metoden for å få et grovt anslag bare for å vite. Men om du ikke går i besøk mange ganger hver uke syns jeg virkelig ikke du skal tenke på det der og da så sant du av helsemessige grunner må ned raskest mulig. Kos deg med maten, og legg heller vekt på å virkelig smake på og nyte maten i rolig tempo, det er gjerne lettere når man har selskap å prate med innimellom også.

En tips når det passer sånn er at du kan si noe ala: Åh, middagen var så god at nå er jeg helt stappa. Skal vi ta en liten spasertur sammen før kaffen så vi ikke sovner på sofaen allemann". Noe i den dur, kompliment til kokken, man får en spisepause, og det er often fint å ta en tur sammen, ikke for kaloriene sin del, men får litt bevegelse og en fin tur i godt selskap :) Bra for fordøyelsen også ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...