Gå til innhold

Hjemmelaget dåpsgave


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er litt kreativ, så i tillegg til å kjøpe en dåpsgave til den lille jenta jeg skal være fadder på, har jeg lyst til å lage noe personlig; male eller brodere, eller sy, fortrinnsvis. er det noen som har et tips om fine gaver, bøker med framgangsmåter/ mønster osv.

Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Broder ett bilde eller en klokkestreng med barnets navn, fødselsdato, vekt og lengde.

Kjempemoro å få. Du får kjøpt alt ferdig i pakker på Panduro Hobby eller i andre hobbyforretninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, klokkestrengen over her er en venldig fin ide !!

Ellers så fikk min sønn ( 4 år ) en stor trolldeigfigur av Albert Åberg til en bursdag - det var topp kan jeg fortelle deg ....icon_smile.gificon_smile.gif Albert er en av hans favoritter for tiden ! Den har fått hedersplassen på rommet hans...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Eller kanskje du kan være litt kreativ og forsøke å finne på noe som er litt mer spennende enn en ferdig pakke fra Panduro Hobby. Broderte klokkestrenger med vekt og lengde er uansett litt passè etter min smak...

Sorry -hørtes nesten ut som Waco nå... *ler* Ikke meningen!

Hva med å sy et babyteppe av stoffremser? Kjøp f.eks ensfarget bomullsstoff (ikke syntestisk -det brenner utrolig lett)i mange ulike grønnfarger (eller en annen farge -eller hvilke som helst farger for den saks skyld). Finn et stoff som har et litt kult barnemotiv i farger som passer til de andre fargene du har kjøpt. Kombiner med litt sort for å lage kontraster. Klipp remser, og sy sammen på maskin til et stort teppe. Press sømmene på vrangen. Klipp et like stort stykke tøy til bakside, og gjerne et stykke av et gammelt ullpledd som "innlegg" (for at teppet skal bli mykere og varmere). Vattèr med maskinen for at de tre delene skal henge sammen.

Kan dette være en idè?

Klem,

Nelle icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar!

Jeg vet at hun får klokkestreng av noen andre, så det er uaktuelt. Teppe hørtes veldig interessant ut; morsomt med gaver som barnet kan bruke også. Kanskje jeg kan applikere navnet hennes i en av rutene også, slik at det blir enda mer personlig. Skal jammen meg sette i gang og lete etter stoffrester...

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma laga et teppe til min fetter da han var spebarn. Det henger over senga hans ennå (19 år) og er en kjær eiendel. Hun sydde tunet hjemme hos familien, med hele familien foran huset og hunden bak døra inni huset. (Døra kan åpnes). Mange morsomme og koselige detaljer. I år laga jeg en "kopi" til min nevø.

Jeg tok et gammelt laken, strøk det og strøk en brett midt på. Deretter sydde jeg fire store stykker i grønt og blått fast til halve laknet. De dannet himmel, en ås, grasbakke og et vann. Deretter festa jeg mange detaljer (hytte, bil, hund, trær, mennesker) på landskapet. Til slutt fylte jeg teppet med vatt og sydde de to halve lakendelene sammen. Jeg prøvde å sy på kryss og tvers med maskin, men teppet var for tjukt og jeg måtte ta tverrsømmene (som gjør at fyllet ikke sklir ut) for hånd.

Dette brukte jeg 10 ettermiddager/kvelder på, men da hadde jeg helt fri fra husarbeid og mannen min stilte med middag og trøst når ting gikk litt skeis.

Du trenger: Strykebrett og -jern. Laken og vatt. Mange små og store stoffbiter, gjerne mye filt. Sytråd, gjerne i ulike farger. Symaskin som kan sy sikk-sakk svært tett (da slipper du frynser på applikasjonene). Gjerne lim eller et spesielt "strykepapir" som du kan feste bitene med så du slipper å tråkle.

En ting jeg skulle ha gjort: Vask alle stoffene (naturmateriale som ikke er smelte/brann-farlig) på 60 grader. Da veit du at teppet kan vaskes den dagen barnet kaster opp over hele kunstverket ditt...

Hvis du registrerer deg med en e-post-adresse kan jeg sende deg et bilde av teppet jeg laga.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

nei nei nei ikke lag noe som man er "nødt" til å henge på veggen. Et barn synes klokkestrenger er helt dødsteit........

Men for å være litt alvorlig. Begge mine barn har fått en krakk av sin fadder. De står på badet, for der trengs de. Dette er jo bare utrolig praktisk da - alle barn trenger en krakk.

På krakken er det malt navn, dåpsdato og hvem den er fra, og så er det malt noen morsomme ole brum motiver.

min yngste er idag 6 år, og krakkene er i bruk fremdeles!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte hvit tallerken og krus for tilsammen 20 kr. Så malte jeg en stor bamse med ballonger, navn og dåpsdag på med poselensmaling. Det tok meg to ettermiddager á 2 timer så var jeg ferdig. Enkelt, billig og veldig fint. Malingen kan vaskes i oppvaskmaskin, så barneserviset er i bruk hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...