Gå til innhold

Hvilke fag er man nødt å ha for å oppnå generell studiekompetanse som privatist?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Går nå 2. året på vgs og tenker det kunne vært deilig å bli tidelig ferdig med videregående, for da å ta 3. året som privatist, og bli ferdig med tredje året i løpet av 1. termin. Trives svært dårlig på skolen, da jeg har alle vennene mine utenfor skole, og føler jeg har lite tilfelles med elevene. Har heller ingen planer om å være russ. Vil flytte til Bergen å jobbe i utelivsbransjen e.l et halvt år før jeg starter på studier.

Men hvilket fag er nødvendige for å oppnå studiekompetanse?

Jeg vil etter 2. vgs ha følgene fag på vitnemålet fra vgs:

samfunnsfag

naturfag

matte 1p

matte 2p

geografi

engelsk

tysk 1

Sosiologi og sosialantropologi

Markedsføring og ledelse

Rettslære 1

Da vil jeg stå igjen med fellesfagene Norsk, RLE og Historie. (evt. kroppsøving)

Men er jeg også nødt til å ta programfagene som privatist for å oppnå studiekompetanse, eller er ikke dette nødvendig? Noen som vet hvilke fag jeg er nødt å ha for å oppnå studiekompetanse?

Endret av solch
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha fullført 3-årig vgs, fagbrev eller utdanning/praksis som oppfyller 23/5-regelen, i tillegg må du ha norsk (muntlig/hovedmål/sidemål) 393 årstimer, engelsk 140 årstimer, samf.fag 84 årstimer, historie 140 årstimer, matte 224 årstimer og naturfag 140 årstimer.

Anonym poster: 2ecd4c70d29ceb3c19d3a2d897e65304

• Liker 2
Skrevet

hvis du har fulført vk2 så trenger du påbygg3 som jeg går på nå

og da er det kun 3 fag

historie,naturfag,norsk og matte

lykke til

Anonym poster: a2fb2ddae17d25191ee0354c4b6ac0c4

Skrevet

Du må ha fullført 3-årig vgs, fagbrev eller utdanning/praksis som oppfyller 23/5-regelen, i tillegg må du ha norsk (muntlig/hovedmål/sidemål) 393 årstimer, engelsk 140 årstimer, samf.fag 84 årstimer, historie 140 årstimer, matte 224 årstimer og naturfag 140 årstimer.

Anonym poster: 2ecd4c70d29ceb3c19d3a2d897e65304

Trenger vel ikke alle disse timene dersom hun tar det som privatist..??

TS: samfunnsfag og engelsk har du fra før, så du trenger ikke mer av det, men du trenger tror jeg er norsk (muntlig, skriftlig og sidemål), matte, naturfag og historie. Men dette er vel noe kan få konkret og riktig svar på om du tar en tur til rådgiveren på skolen din?

Skrevet (endret)

En trenger ikke noe færre fag selv om en tar videregående som privatist, og ettersom det her ikke er snakk om påbygg, så trenger en også alle programfagene.

Her er fagene du må melde deg opp til (koster 378 kroner per fag):

Fellesfag (tilsvarende 420 timer)

Norsk skriftlig

Norsk muntlig

Norsk sidemål

Religion og etikk

Historie

Kroppsøving

Programfag (tilsvarende 420 timer)

140 - Fordypning i et av programfagene fra VG2

140 - Et valgfritt programfag´

Med mindre du har hatt to år med yrkesfag (slik at du kun trenger påbyggsfagene), eller du planlegger å fullføre ved hjelp av 23/5 regelen, vil jeg virkelig ikke anbefale deg å ta dette som privatist, da bør du i så fall begynne å avlegge noen eksamener allerede våren 2013.

Endret av 2046
  • Liker 2
Skrevet

En trenger ikke noe færre fag selv om en tar videregående som privatist, og ettersom det her ikke er snakk om påbygg, så trenger en også alle programfagene.

Her er fagene du må melde deg opp til (koster 378 kroner per fag):

Fellesfag (tilsvarende 420 timer)

Norsk skriftlig

Norsk muntlig

Norsk sidemål

Religion og etikk

Historie

Kroppsøving

Programfag (tilsvarende 420 timer)

140 - Et valgfritt programfag´

Med mindre du har hatt to år med yrkesfag (slik at du kun trenger påbyggsfagene), eller du planlegger å fullføre ved hjelp av 23/5 regelen, vil jeg virkelig ikke anbefale deg å ta dette som privatist, da bør du i så fall begynne å avlegge noen eksamener allerede våren 2013.

TS, dette er riktig :)

Anonym poster: 73310cbda18654fdf8a4d9eaca31a013

Skrevet

du har sikkert rett på offentelig hvis du ikke fulfører yrkesutdanningen helt

jeg går på påbygg selv om jeg har yrkeskompetanse og kom inn ..så du kan godt prøve det først

Anonym poster: a2fb2ddae17d25191ee0354c4b6ac0c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...