Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i kollektiv sammen med tre andre jenter, der vi har vært vårt soverom, samt felles stue, kjøkken, toalett, bad og garderobe(et rom uten vindu..). Jeg innser at jeg bør ha en innboforsikring (reiseforsikring har jeg, og min kjære mor har uføreforsikret meg.). Men, hvordan fungerer dette når vi bor i kollektiv? Tingene som befinner seg i fellesarealene har jeg ingen interesse av å forsikre, det dreier seg om minimale verdier. Jeg vil selvsagt heller ikke forsikre noen av de andres ting. Å gå sammen alle fire blir håpløst, da vi ikke vet hvor lenge noen av oss bor her.

Mine verdier er ganske begrenset, men desto viktigere for meg, for jeg har ikke økonomi til å skaffe alt nytt. Jeg vil tippe 10000 (pc), 2000(tv), 10000 (møbler), 30000(bunad og andre klær) og en 4-5000 til bøker, cd'er, filmer osv. Det kan da ikke bli store forsikringspremien?

Mener å ha hørt at man må ha lås på døra til rommet sitt om man skal få lov til å bare forsikre det ene rommet, og ikke fellesarealene.. Men skal alle fire forsikre stua, kjøkkenet osv da..?! Funker ikke med lås på døra mi i alle fall, siden jeg har skyvedører..

Fint om noen vet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vanlig innboforsikring (ikke hjermforsikring!). Har aldri blitt spurt om akkurat hva det er jeg eier, det er ikke så mye, men kanskje litt mer enn deg av "fellestingene"...

Det koster meg kr 1300 i året ca. Og det har jeg aldri tenkt på skal gjelde for de andre jeg deler leilighet med. Hadde egentlig tenkt å droppe det nå som jeg ikke bor alene lenger, men så er det kamera og noen dyre ting som hadde vært leit å miste om alt ble borte med en gang. (Selv om det er egenandel..)

En annen grunn til at jeg har valgt å ha det er at jeg får bra rabatt når jeg har reiseforsikring, innboforsikring og bilforsikring samme sted...

Skrevet

Bare en kommentar ang. bunaden din: Du må ha egen verdiforsikring på bunaden din pga. som regel vil ingen innboforsikring dekke enkeltgjenstander som er så kostbare.

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon. Både hos If og gjensidige fikk jeg beskjed av det å bo i kollektiv ikke var noe problem. Jeg trengte ikke lås på rommet, bare ytterdøren. Jeg betalte litt over 1000kr i året. Det forsikret også tingene i fellesarealene (det var der verdiene hovedsakelig var)

Skrevet

Og hvis dere er studenter, og organiserer dere i LO får dere automatisk innboforsikring (kollektiv hjem). Det betaler jeg bare 500,- året for.

Skrevet
Bare en kommentar ang. bunaden din: Du må ha egen verdiforsikring på bunaden din pga. som regel vil ingen innboforsikring dekke enkeltgjenstander som er så kostbare.

:Nikke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Hadde ikke tenkt på det med bunaden, den har vært hos moren min fram til ganske nylig, men når den nå først er her så er det nok greit å få den forsikret ja..

Ringer forsikringsselskapene i morgen :)

Newt

Skrevet

:Nikke:

nope!

jeg hadde en bunadsforsikring og har nå sagt den opp.. og damen på forsikringsselskapet var helt enig med meg.. hun sa; "dersom den bare henger i et skap dekkes den av innboforskiringe, så da er det jo ingen grunn til å ha en egen forsikring"

Skrevet

Jeg har det sånn fra vårt forsikringsselskap at så lenge jeg har adressen hjemme hos mamma og pappa som adresse i folkeregisteret dekker deres innboforsikring også meg. Tror dette gjelder til jeg var 26 eller sånn...

Det kan være at sånt er forskjellig fra selskalp til selskap, men ikke dumt å sjekke ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...