Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Danielle 73
Skrevet

Hei

Jeg er kristen,og lurer på en ting. Er ikke hjelpere og engler det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, mange mener det, men avhenger vel litt av egen religion :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

hjelpere kan også være helgner.eller døde familie medlemer som hjelper de levende det er ikke nøvendig engler men det er et ord for de som hjelper oss som er i livet

en hjelper kan være flere ting

Engel

Helgen

Død Familie medlem eller en død venn.

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet

Hei Danielle! Kristendommens engler skal visstnok ha vinger og glorie. Hjelpere kan se ut som hva som helst :-)

Gjest Moonshadow
Skrevet

For meg så er ikke mine hjelpere engler. Jeg er ikke kristen og tror derfor ikke på "engler" som kristendommen forteller om.

Skrevet
Hei Danielle! Kristendommens engler skal visstnok ha vinger og glorie. Hjelpere kan se ut som hva som helst :-)

Kjerubane/erkeenglane har venger. Dei andre englane ikkje.

Gjest Danielle 73
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. godt å høre hva andre har å si også.

Skrevet
For meg så er ikke mine hjelpere engler. Jeg er ikke kristen og tror derfor ikke  på "engler" som kristendommen forteller om.

Det finnes engler i andre religion også, men jeg tror mest at de ikke hører til noen religion. Det er religionene som benytter seg av dem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå synes jeg kanskje ikke man skal henge seg så veldig oppi hvordan englene/hjelperne ser ut. Jeg er personlig kristen og har selv opplevs å fått hjelp av det jeg vil karakterisere som engler, men de så ikke ut som et glansbilde, med vinger og hele pakken. De viste seg for meg med sitt budskap gjennom et annet menneske, men jeg er i mitt innerste overbevist om dette var engler sendt av Gud, selvom de dog fremstod som et vanlig menneske av kjøt og blod.

Skrevet

Det er sikkert sant som du sier, men det kan jo ikke bevises at de var det. Det er bare noe du tror. Erkeenglene kan du se og de er seg selv, men så er det jo opp til deg selv om du tror på det du ser.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Det finnes engler i andre religion også, men jeg tror mest at de ikke hører til noen religion. Det er religionene som benytter seg av dem.

Jeg er atteist da så det spiller ingen rolle hvilken religion det er... Men jeg skjønner hva du mener :-)

• 3 uker senere...
Gjest Danielle 73
Skrevet

hei gjest.

Jeg er helt enig med deg at engler sender sitt budskap gjennom mennesker. Jeg vet det er slik, uten at man heletiden skal bevise ovenfor andre hvorfor og hvordan. Jeg har hatt flere opplevelser, så ti de som ikke tror, ikke påstå at det jeg har opplevd ikke er sant

• 2 uker senere...
Skrevet
hei gjest.

Jeg er helt enig med deg at engler sender sitt budskap gjennom mennesker. Jeg vet det er slik, uten at man heletiden skal bevise ovenfor andre hvorfor og hvordan. Jeg har hatt flere opplevelser, så ti de som ikke tror, ikke påstå at det jeg har opplevd ikke er sant

Jeg påstår at det du har opplevd ikke er sant..

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror nok at det er noen som hjelper oss. Kall det hva man vil, men er det ikke noe lettvint og si at de er der bare?

Hvordan kan jeg oppdage min hjelper? Budskap igjennom andre skriver en, men på hvilke måte?

Har vert igjennom mange ting, og er overbevist om at det var noen som holdt en hånd over meg som man sier.

Skrevet
Kjerubane/erkeenglane har venger. Dei andre englane ikkje.

Hva baserer du dette på?

Skrevet

Hugsar ikkje kvar eg leste det, men det skal stå i Bibelen. Hugsar eg leste korleis ein erkeengel såg ut ein eller annan stad i gamle testamentet. (Om eg leste eit samandrag om englane i følgje Bibelen i ei anna bok eller ikkje, det tør eg ikkje seia no - det er for lenge sidan til at eg husar det.)

Gjest Anonymous
Skrevet

Bibelens englebeskrivelser er mangfoldige.

I det gamle testamentet finnes det flere betegnelser på engler.

Serafer, Kjeruber og engler (maleach).

Serafer er beskrevet et sted i Bibelen. I Jesaja 6. De er beskrevet med vinger. De har ikke en budbringerrolle, men er mer i en direkte rolle overfor Gud.

Kjeruber er beskrevet litt flere steder. I skapelsesberetningen står det at det var kjeruber som passet Edens hage etter syndefallet.

Kjeruber blir beskrevet som flygende. Dvs at de blir forestillet med vinger. Eks 2 Samuelsbok 22. Et kjennetegn for kjeruber er at de er voktere.

Engler er de som blir beskrevet som budbringere. De beskrives ikke med vinger så vidt jeg husker. Det står at de kommer fra himmelen, men jeg tror ikke de er beskrevet som flygende.

Himmelsk hærskare er en annen betegnelse.

Blant annet er dette brukt i juleevangeliet som står i Lukas 2.

Noen av englene er beskrevet med navn.

Vårt ord engel har vi av det greske angeloi. Det samsvarer med det ordet som er brukt om det jeg kaller Engler her. Ikke seraf og kjerub.

Som dere skriver tidligere er engler/englelignende vesener beskrevet i flere religioner og betegnelsen kan romme mye.

Hvorvidt engler og hjelpere er det sammen kommer derfor helt an på hva slags definisjon man legger på begge deler.

For meg som kristen er engler hjelpere fra Gud. Det samsvarer ikke etter min mening med det hjelper-begrepet som f.eks Margit Sandemo har. Det blir for meg noe annet.

Akkurat som betegnelsen Gud kan romme mye, kan også betegnelsen Engel romme mye, uten at vi skal si at den ene har rett og den andre feil.

Hilsen Lampeskjermen

Gjest Anonymous
Skrevet

Uff. da jeg mente selvsagt Gud i slutten av innlegget mitt. Så lenge jeg er ulogget får jeg ikke redigert det.. Jeg må visst lete fram passordet mitt igjen.

Lampeskjerm

Skrevet

Engel eller hjelper, hva er forskjellen?

Vet jeg har min, og jeg kan gjerne kalle det engel og hjelper. For meg er det samme.

Skulle gjerne visst litt om "den". Kanskje det er en som har stått meg nær....

Ja, ja det er mye vi ikke vet...

Skrevet

:-) Det finnes engler, men jeg kaller de ikke engler, men ånder. De finnes rundt oss til enhver tid og hjelper oss til å ta de rette valgene. Man kan kontakte dem hvis man har lært det, det er ikke vanskelig. Engler kalles det i bibelen, men det er det samme som hjelpere, ånder spøkelser, gjenferd o.l. Det finnes ulkie typer av "engler", noen er de som har dødt, andre er vesener fra andre univers og noen er engler. Det er så mye der ue man ikke vet. Det beste ville vel være om du leste litt om temaet.. det er ganske interessant. Jeg har nylig blitt interessert selv og er egentlig ganske kritisk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...