Gjest nysgjerrigp Skrevet 17. oktober 2012 #1 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg skal ha framføring om leonaro da Vinci i begynnelsen av november. Den er en av de to tellende karakterene i historie, og derfor svært viktig for meg. Beskrivelsen av oppgaven er slik:Varighet inntil 10 min (muntlig)Hvordan påvirket denne personen samfunnet rundt segHva var årsaken(e) til at denne personen ble kjentBle denne personen påvirket av noe eller noenDu kan gjerne fordype deg i noe denne personen er kjent for (Hva da?) Jeg blir supertakknemlig om du har noen tips å dele med meg.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #2 Skrevet 17. oktober 2012 omg slutt å skriv sånne skjederlige ting er så lei. når jeg kom på forume her var det nestn bare artige ting å lese nå er det nestn bare skjederlige ting å lese. leonardo da vinci er bare så ut dah. han levde for lenge siden å nå har samfunet forandra seg mye kjempe mye!!! viss du absolutt skal ha hjelp likevel syns jeg du skal spørre læreren din han kan sikkert litt om han. men vær så snil ikke skiriv sån drittinlegg på forumet!!!!!!!!!! Anonym poster: 35009b42434c9816c9fb5ee3e86016a4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #3 Skrevet 17. oktober 2012 Gjør leksene dine selv. Du ber om hjelp til juks. Patetisk. Anonym poster: f2ad05556fd900ce9577a58ce52c51a6 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #4 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg studerer kunsthistorie, så dette kan jeg en del om. Skriver bare kort om det jeg kommer på umiddelbart, og det som har med kunst-delen å gjøre: han ble påvirket av de strømningene som var i renessansen. Man gikk i større grad bord fra kirken, og hadde større fokus på individet, noe som resulterte et større fokus på vitenskapen. Han ble jo selvsagt også påvirket av andre renessansekunstnere (Giotto blir regnet som den første renessansekunstneren, så det er naturlig å trekke paraleller med han og), og Leonardo blir sammen med Michelangelo og Raphael regnet som de tre største renessansekunstnerne. Leonardo ble umiddelbart en "kjendis", det er ikke sånn at man i ettertiden har oppdaget tingene han gjorde og at han da ble berømt. han ble berømt mens han levde, og viste også verdien av sine tjenester. Han var med andre ord en stor person allerede i sin samtid, og det er naturlig at han dermed hadde en viss innflytelse med de tingene han lagde og oppdaget. Han jobbet vel dessuten også for Medici-familien (tror jeg, men litt usikker), som da var den største og mektigste slekten i Firenze, og hadde vel et tilnærmet enevelde. Det at han jobbet og lagde ting for dem påvirket også samfunnet rundt, fordi det da ble eksponert i større grad. Årsaken til at han ble kjent? han var jo et universalgeni. Noe av det han er kjent for blir jo bare litt dumt, for det er jo ganke opplagt. Menneskekroppens proposjoner blant annet, med han mannen som står i en firkant og en sirkel. Mona Lisa og Nattverden er de mest kjente maleriene hans. Han var også ingeniør og forsker, og planla vel også noen flymaskiner. Anonym poster: b610c77eaabef5abc43841a5641ee5cc
Gjest marianne4388 Skrevet 17. oktober 2012 #5 Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Glem det Ble nevnt masse over meg ser jeg Endret 17. oktober 2012 av marianne4388
Gjest nysgjerrigp Skrevet 17. oktober 2012 #6 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg studerer kunsthistorie, så dette kan jeg en del om. Skriver bare kort om det jeg kommer på umiddelbart, og det som har med kunst-delen å gjøre: han ble påvirket av de strømningene som var i renessansen. Man gikk i større grad bord fra kirken, og hadde større fokus på individet, noe som resulterte et større fokus på vitenskapen. Han ble jo selvsagt også påvirket av andre renessansekunstnere (Giotto blir regnet som den første renessansekunstneren, så det er naturlig å trekke paraleller med han og), og Leonardo blir sammen med Michelangelo og Raphael regnet som de tre største renessansekunstnerne. Leonardo ble umiddelbart en "kjendis", det er ikke sånn at man i ettertiden har oppdaget tingene han gjorde og at han da ble berømt. han ble berømt mens han levde, og viste også verdien av sine tjenester. Han var med andre ord en stor person allerede i sin samtid, og det er naturlig at han dermed hadde en viss innflytelse med de tingene han lagde og oppdaget. Han jobbet vel dessuten også for Medici-familien (tror jeg, men litt usikker), som da var den største og mektigste slekten i Firenze, og hadde vel et tilnærmet enevelde. Det at han jobbet og lagde ting for dem påvirket også samfunnet rundt, fordi det da ble eksponert i større grad. Årsaken til at han ble kjent? han var jo et universalgeni. Noe av det han er kjent for blir jo bare litt dumt, for det er jo ganke opplagt. Menneskekroppens proposjoner blant annet, med han mannen som står i en firkant og en sirkel. Mona Lisa og Nattverden er de mest kjente maleriene hans. Han var også ingeniør og forsker, og planla vel også noen flymaskiner. Anonym poster: b610c77eaabef5abc43841a5641ee5cc Tuusen takk! Dette var veldig nyttig.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #7 Skrevet 17. oktober 2012 Glem det Ble nevnt masse over meg ser jeg Jukser du selv på eksamen? Anonym poster: f2ad05556fd900ce9577a58ce52c51a6 1
Gjest marianne4388 Skrevet 17. oktober 2012 #8 Skrevet 17. oktober 2012 Jukser du selv på eksamen? Anonym poster: f2ad05556fd900ce9577a58ce52c51a6 Det blir jo ikke juks når man bare kan google eller søke på Wikipedia uansett. All infoen er jo der ute, det er bare at personen spør her i stedet for å gidde å finne seg fram til det selv. Har du aldri brukt kilder når du har øvd til eksamen du da? 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #9 Skrevet 17. oktober 2012 Det blir jo ikke juks når man bare kan google eller søke på Wikipedia uansett. All infoen er jo der ute, det er bare at personen spør her i stedet for å gidde å finne seg fram til det selv. Har du aldri brukt kilder når du har øvd til eksamen du da? Det er forskjell på å gå til kildene selv, lese det som står der og trekke ut det som er relevant kontra å få hele oppgaven servert på sølvfat. Anonym poster: f2ad05556fd900ce9577a58ce52c51a6 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #10 Skrevet 17. oktober 2012 Glem det Ble nevnt masse over meg ser jeg Har du lært å ro i Vågå? Anonym poster: f2ad05556fd900ce9577a58ce52c51a6 2
Gjest marianne4388 Skrevet 17. oktober 2012 #11 Skrevet 17. oktober 2012 Du er meg et søtt lite troll du
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #12 Skrevet 17. oktober 2012 Du er meg et søtt lite troll du Jeg er ikke et troll og det du gjør her er heller ikke lov, men skjønner jo at du har et noe spesielt forhold til regler, les: de gjelder for andre, men ikke for deg. Anonym poster: f2ad05556fd900ce9577a58ce52c51a6 1
Gjest marianne4388 Skrevet 17. oktober 2012 #13 Skrevet 17. oktober 2012 Nå henger ikke jeg helt med lenger... Hva slags regler er det jeg har et spesielt forhold til?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #14 Skrevet 17. oktober 2012 Nå henger ikke jeg helt med lenger... Hva slags regler er det jeg har et spesielt forhold til? Eksamensjuks og KGs regler. Anonym poster: f2ad05556fd900ce9577a58ce52c51a6 1
Gjest marianne4388 Skrevet 17. oktober 2012 #15 Skrevet 17. oktober 2012 Okei, så sensorene på eksamen skal liksom "ta" en person i juks for å ha spurt her inne? Det eneste jeg skrev var at han malte nattverden, men så det sto over meg så fjernet det. Og hvorfor kritiserer du ikke heller den som skrev hele den laange regla over meg, i stedet for meg som faktisk fjernet det jeg skrev? 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #16 Skrevet 17. oktober 2012 Okei, så sensorene på eksamen skal liksom "ta" en person i juks for å ha spurt her inne? Det eneste jeg skrev var at han malte nattverden, men så det sto over meg så fjernet det. Og hvorfor kritiserer du ikke heller den som skrev hele den laange regla over meg, i stedet for meg som faktisk fjernet det jeg skrev? Anonym poster: f2ad05556fd900ce9577a58ce52c51a6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå