Gå til innhold

Hvorfor kan de ikke bare øke 200 kroners grensen da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som flere av dere sikkert har fått med dere, så er grensen på kjøp av en del varer fra utlandet satt til 200 kroner, over dette og man må betale moms, toll og annet.

Jeg leste nylig at denne grensen ble satt på 70 tallet, dvs i dagens samfunn ville den summen korrespondert med cirka 900 kroner. Flere partier har også snakket positivt om å forandre dette, men INGENTING SKJER!?!?!?!

Så hvorfor kan vi ikke bare sette opp grensen til sånn cirka 1000 kroner???

Hva venter vi på?

Vi er liksom det landet som er flinkest til å følge EU, selv om vi ironisk nok ikke er medlemmer, så hvorfor kan ikke dette forandres på?

Anonym poster: 6d94978f1d5c0dec5b700929544818a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Det er heltragisk.

Skrevet

Det ville jo vært lønnsomt for forbrukeren/kjøperen, og mindre lønnsomt for staten, og slikt kan man jo ikke ha noe av..!

Forøvrig ja, jeg er helt enig med deg at den bør økes, man kan ikke en gang sammenligne 200 kr på 70-tallet med 200 kr nå.

Anonym poster: d12139431fee72e5d64412a7b7cad04c

Skrevet

Høye avgiftssatser er et av grunnlagene for velferdsnorge. Det at staten i det hele tatt aksepterer at man kjøper noen varer i utlandet i det hele tatt, uten at man betaler moms og toll til den norske staten, er en gave.

Dersom det skulle vært fli flyt av varer over landegrensene uten mva og toll, måtte vi ha vent oss til en helt annen økonomi enn det vi har i dag, med betydelig dårligere råd. Ser man ikke denne sammenhengen bør man sette seg bedre inn i makroøkonomi.

• Liker 7
Skrevet (endret)

1. Fordi staten ville tapt penger på avgifter.

2. Fordi dette ville ført til større utenlandshandel, som igjen kan føre til at flere norske bedrifter må legge ned.

Jeg vet for min del at hvis grensa hadde økt til 1000 kroner så er det mye jeg hadde sluttet å handle i Norge, spesielt av klær. Det hadde vært himmelsk for meg som privatperson, men ikke like himmelsk for Norge som helhet.

Still deg selv spørsmålet: Hvorfor synes DU at utenlandske butikker skal få en fordel som norske butikker aldri kan få (selge varer momsfritt). Du kan ikke handle momsfritt i Norge, hvorfor skal du da få lov til å handle momsfritt fra utlandet og inn til Norge?

Som Athene sier, 200-kronersgrensen er faktisk en gave.

Jeg har ingenting imot å betale moms på varer, det som plager meg er den høye, faste avgifta som kommer i tillegg (fortollingsgebyr eller hva den heter).

Jeg har full forståelse for at jeg må betale moms på det jeg handler uavhengig av om den kjøpes fra Oslo eller fra London.

Endret av alille
  • Liker 9
Skrevet

Jeg tror mange tror dette er helt unikt for Norge. Jeg bor i Tyskland og handler mye fra amerikanske nettbutikker. De legger på litt mindre enn i Norge, men det er sannelig ikke lite heller. Pleier å se det på Shopbop der jeg kan bytte leveringsadresse med et tastetrykk, der ser jeg summen med en gang, og det er ikke så mange dollar lavere enn den norske momsen.

Anonym poster: f6af3fd94d26c248d954112c92dd55d0

• Liker 1
Skrevet

Slutt å stem rødgrønt!

Anonym poster: cb24ad86caf592937e1aaf9d6c37e621

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Den norske stat tjener penger på 200-kroners grensa.

Jeg mener at 200-kronersgrensa bør økes likevel! Det er ikke et must-have for det norske statsbudsjettet, vel? Vi får jo latterlig mye oljepenger, skattepenger i øst og vest osv. Jeg klarer ikke å forstå at norge hadde blitt et fattigere land/et land med dårligere økonomi som følge av øking av tollgrensa.

Skrevet

det er ganske forståelig med tanke på hvor sterkt den norske kronen står i forhold til verdensmarkedet. det burde være rom for å øke grensen noe, etter min ydmyke mening, men jeg ser fremdeles at grensen må ha et relativt lavt nivå - ellers kan vi like godt begynne legge ned en hel del detaljhandlere her i landet.

• Liker 1
Skrevet

Det er greit å ha en grense, men den bør øke i takt med prisstigningen. Jeg bestiller en del ting fra utlandet som jeg ikke får tak i her hjemme, da er det surt at man i tillegg til momsen må ut med svinedyre gebyrer så varen blir dobbelt så dyr.

Anonym poster: 4164c1dea7f5e32844932934f495580a

Skrevet

Høye avgiftssatser er et av grunnlagene for velferdsnorge. Det at staten i det hele tatt aksepterer at man kjøper noen varer i utlandet i det hele tatt, uten at man betaler moms og toll til den norske staten, er en gave.

Dersom det skulle vært fli flyt av varer over landegrensene uten mva og toll, måtte vi ha vent oss til en helt annen økonomi enn det vi har i dag, med betydelig dårligere råd. Ser man ikke denne sammenhengen bør man sette seg bedre inn i makroøkonomi.

Men altså, atte.. Ser du for deg en grense på 200kr i år 2050 også?

Anonym poster: 563937a5b9e2223271968d6e96d76d8a

• Liker 3
Skrevet (endret)

Men altså, atte.. Ser du for deg en grense på 200kr i år 2050 også?

Anonym poster: 563937a5b9e2223271968d6e96d76d8a

Jeg ser helst for meg en 0 grense. Men at man finner rimeligere løsninger for administrasjon av toll/mva til privapersoner slik at det forenklede tollgebyret kan bli lavere.

Alt annet man kjøper i Norge som er produsert i utlandet er det betalt mva og toll på, så hvorfor skal direktekjøp fra utlandet slippe unna? Det at det ble satt en 200 kroners grense i utgangspunktet var egentlig en tabbe, og som jeg beskriver over en "gave". Nettopp derfor kan man ikke øke denne nå.

Endret av Athene
  • Liker 2
Skrevet

TS her, jeg vil ikke ha fri flyt, bare en høyere og mer oppdatert grense.

Og internetthandel (og annet kjøp fra utlandet) er vel ikke akkurat alfa og omega for norsk økonomi. 200 kroners grensen ble jo satt på 70 tallet, så da må vel det ha vært ganske dramatisk på den tiden siden den summen var mye mer enn i dag? (For folk kjøpte jo ting da også, kanskje bare ikke på samme måte via internett som i dag...)

For ikke å snakke om arbeidsinnvandring, trygdeordninger som går til familiene dems i utlandet og penger som sendes ut årlig som er opptjent i Norge.

Folk bestiller jo for under 200 i ett sett, og deler heller opp bestillingen for å unngå toll/moms. Hadde det virkelig vært så krise i makroøkonomisk sammenheng om grensen justerte seg etter dagens pengeverdi?

Anonym poster: 5975af22507fb8030a0ef7408c99a337

• Liker 1
Skrevet

TS her, jeg vil ikke ha fri flyt, bare en høyere og mer oppdatert grense.

Og internetthandel (og annet kjøp fra utlandet) er vel ikke akkurat alfa og omega for norsk økonomi. 200 kroners grensen ble jo satt på 70 tallet, så da må vel det ha vært ganske dramatisk på den tiden siden den summen var mye mer enn i dag? (For folk kjøpte jo ting da også, kanskje bare ikke på samme måte via internett som i dag...)

For ikke å snakke om arbeidsinnvandring, trygdeordninger som går til familiene dems i utlandet og penger som sendes ut årlig som er opptjent i Norge.

Folk bestiller jo for under 200 i ett sett, og deler heller opp bestillingen for å unngå toll/moms. Hadde det virkelig vært så krise i makroøkonomisk sammenheng om grensen justerte seg etter dagens pengeverdi?

Det er ikke nødvendigvis en krise for landet som helhet, men det kan være en krise for veldig mange små bedrifter og butikker i landet, spesielt detaljhandel som nevnt over. Netthandel er vel og bra, men noen synes det er kjekt at det finnes en del butikker som overlever i Norge også.

Man kan gjerne argumentere for at disse butikkene ikke har livets rett hvis de ikke kan konkurrere med utenlandske, momsfrie varer, men jeg tror faktisk at mange forkjempere for en høyere grense hadde blitt litt lei seg hvis de plutselig oppdaget at mange hudpleiesalonger, filmbutikker, spesielle klesbutikker, undertøysbutikker etc hadde gått konkurs fordi de blir forskjellsbehandlet (de blir ikke gitt den samme fordelen som alle utenlandske nettbutikker får).

Tenker man rasjonelt over det er det ingen grunn til at utenlandske bedrifter skal få lov til å selge momsfritt for et visst beløp, mens norske bedrifter ikke har den muligheten overhodet. Det er forskjellsbehandling, og ved å øke grensa blir urettferdigheten bare enda større.

Og nei, det var ikke like dramatisk på 70-tallet, fordi svært få handlet direkte fra utlandet den gang (uten å fysisk reise til landet). Hadde de på 70-tallet visst hva fremtidens Internett skulle bringe hadde vi nok ikke hatt en grense i det hele tatt. I stedetfor å fjerne den tåpelige grensa lar man den nå heller dø ut sakte men sikkert i takt med inflasjonen.

Det som irriterer meg er at flere partier påstår at de vil øke grensa, uten at de gjennomfører det. Skal de komme med populistiske utsagn får de jammen stå for det, gjennomføre det og ta konsekvensene av det, eller så får de holde kjeft.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Men hvorfor skal vi nyte av fordelene med tilnærmet fri handel, f.eks. av laks (som vi er avhengige av å eksportere), mens vi ikke vil gi andre land de samme privilegiene her hos oss? Proteksjonismen i dette landet er hårreisende. Det er fint lite man får for 200 kr, og tollgrensa rammer primært de mindre utenlandske bedriftene, som mister kunder pga at de ikke har råd til å selge sine varer til oss med slike tollregler og satser som det er i dag. Det er et paradoks at regjeringen på den ene siden skryter på seg masse om hvor viktig det er å støtte små bedrifter i utlandet, slik at man unngår monopolisme osv., gir masse penger til ymse miniprosjekter i utlandet - men i dét øyeblikket de vil selge varene sine hos oss, nei da stopper hjelpsomheten brått opp. Tenk om andre land skulle ha tilsvarende tollmurer mot oss? Da ville den norske eksporten falt sammen, og en rekke arbeidsplasser ville gå tapt. Følgelige ville nordmenn fått mindre kjøpekraft, velferdssystemet ville settes under enormt press, og til syvende og sist ville hele oljefondet og velferdsstaten vi er så stolte av her oppe i det isolerte nord gått ad undas.

Men så lenge vi har det bra her, så er det jo ikke så farlig med folk i andre land (med mindre det er journalister som spør da, of course - DA er det selvsagt veldig viktig..).

Endret av Strixvaria
Skrevet

Fordi norske lønninger (og dermed utgifter ved å produsere/distrubere varer i og fra Norge) har steget kollosalt i forhold til resten av verden siden 70-tallet. Dette gjør norske produsenter, norske varer og i det hele tatt det meste av Norges næringsliv foruten enkelte industrier basert på olje/gass ekstremt sårbare.

Vi nordmenn har jo enorm kjøpekraft når vi er i utlandet, og dersom vi ikke hadde tollmurer til å beskytte oss, ville næringslivet blitt hardt rammet, noe som igjen ville gitt ringvirkninger ift. arbeidsplasser osv.

Det høres jo definitivt grådig ut at tollgrensen er så lav at man knapt får kjøpt noe som helst uten å tolle, men til syvende og sist er den regelen der for å beskytte norske lønninger og arbeidsplasser. En kan ikke få pose og sekk (dvs. norsk lønn og utenlandske priser).

• Liker 5
Skrevet

TS her igjen. Vel, med litt av denne "alt faller sammen" argumentasjonen ift 200 kroners grensen, kan man jo like gjerne si vi burde sperre internett også, tenk hvor mange fysiske små bedrifter som går i dass når Ola og Kari kan bestille varer online istedet for å sette foten innenfor butikken...

Kanskje litt flåsete sagt, men poenget er ihvertfall dette: Alt som har skjedd i utviklingen de seneste år har tvunget bedrifter til å omstille seg, jeg ser ikke at vi ikke kan få til det samme med en høyere sum enn 200 NOK i 2012...

Og som noen så klokt skrev ovenfor, skal denne summen være den samme i 2050 også?

• Liker 2
Skrevet

Og som noen så klokt skrev ovenfor, skal denne summen være den samme i 2050 også?

Og som noen enda klokere skrev - nei, den bør være null. Grensa ble satt på et tidspunkt der internett ikke eksisterte.

Du bør sette deg inn i handelsbarrierer og økonomiske sammenhenger, TS. Argumentasjonen din faller rett igjennom.

Anonym poster: 8885b89223de3e476e2034102a87a6c6

• Liker 4
Skrevet

Men hvorfor skal vi nyte av fordelene med tilnærmet fri handel, f.eks. av laks (som vi er avhengige av å eksportere), mens vi ikke vil gi andre land de samme privilegiene her hos oss? Proteksjonismen i dette landet er hårreisende. Det er fint lite man får for 200 kr, og tollgrensa rammer primært de mindre utenlandske bedriftene, som mister kunder pga at de ikke har råd til å selge sine varer til oss med slike tollregler og satser som det er i dag. Det er et paradoks at regjeringen på den ene siden skryter på seg masse om hvor viktig det er å støtte små bedrifter i utlandet, slik at man unngår monopolisme osv., gir masse penger til ymse miniprosjekter i utlandet - men i dét øyeblikket de vil selge varene sine hos oss, nei da stopper hjelpsomheten brått opp. Tenk om andre land skulle ha tilsvarende tollmurer mot oss? Da ville den norske eksporten falt sammen, og en rekke arbeidsplasser ville gå tapt. Følgelige ville nordmenn fått mindre kjøpekraft, velferdssystemet ville settes under enormt press, og til syvende og sist ville hele oljefondet og velferdsstaten vi er så stolte av her oppe i det isolerte nord gått ad undas.

Men så lenge vi har det bra her, så er det jo ikke så farlig med folk i andre land (med mindre det er journalister som spør da, of course - DA er det selvsagt veldig viktig..).

Du snakker om toll, men det er jo en helt annen diskusjon (om vi skal ha toll eller ei på visse type varer).

Her er det snakk om moms/MVA, noe de fleste land har på sine varer som de selger innenlands. Det er ikke unikt for Norge.

• Liker 1
Skrevet

Men hvorfor skal vi nyte av fordelene med tilnærmet fri handel, f.eks. av laks (som vi er avhengige av å eksportere), mens vi ikke vil gi andre land de samme privilegiene her hos oss? Proteksjonismen i dette landet er hårreisende. Det er fint lite man får for 200 kr, og tollgrensa rammer primært de mindre utenlandske bedriftene, som mister kunder pga at de ikke har råd til å selge sine varer til oss med slike tollregler og satser som det er i dag.

Hva er det du vil fjerne? Toll eller MVA? Det er to helt forskjellige debatter.

MVA-messig fungerer 200 kr-grensen som en måte å minske det administrative arbeidet.

Personlig synes jeg grensen skal forbli 200 eller settes enda lavere, men at man lager et nytt og mer effektiv system for tollbehandling for å bli kvitt de overdrevet høye gebyrene.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...