Gå til innhold

Barnebursdag - hvordan be "riktig"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min fyller 4 år om ikke så lenge. Jeg sliter med å finne ut hvem av de han går i barnehage med jeg skal be. Problemet er at han leker litt med alle, og ikke har noen bestemt gruppe av venner som er mer naturlige å be enn andre. Jeg lurer derfor på om det finnes noen logisk måte å invitere på som ikke blir urettferdig for noen?

Barnehagen hans består av 2 avdelinger for store barn (3-5-åringer). I tillegg er barna mye sammen i grupper, hvor hver gruppe består av alle barn som er født samme år uavhengig av hvilken avdeling de vanligvis er i.

Det ser ut til å være nokså vanlig, men ikke noe krav, å invitere de barna fra avdelingen som er født samme år som bursdagsbarnet når man skal feire bursdag.

Problemet er at på min sønns avdeling er det bare tre andre barn som er født samme år som ham. Jeg vil gjerne be litt flere enn dette for å være sikker på at det i hvert fall kommer noen i bursdagen.

Det naturlige er da å be de på den andre avdelingen som er født samme år. Men dette er ganske mange, og jeg har ikke plass til alle. I tillegg er det rundt halvparten av disse jeg ikke kjenner fra før fordi de har begynt nå nylig. Blir det fryktelig dårlig gjort om jeg ber alle jevnaldrene på guttens avdeling, og bare de fra den andre avdelingen som han har gått sammen med i alle år?

Jeg kan ikke dele opp etter kjønn heller, for det er en jente og en gutt fra denne andre avdelingen som er litt selvskrevne gjester.

I tillegg er det et av de større barna på avdelingen hans som ba hele avdelingen i sin bursdag. Burde jeg be dette barnet for å gjøre gjengjeld? Og blir det da kjipt for dette barnet å være den eneste femåringen blant en haug fireåringer, så jeg burde be et par andre femåringer i tillegg??

Hjelp, så komplisert dette skulle være....

Anonym poster: ca996bf878695fca1d0ef98f9cbed607

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er greit om du ber de gutten din leker med. Man trenger slettes ikke invitere alle, og det er jo heller ingen vits i å invitere barn som gutten din eller du ikke kjenner, bare fordi de går i samme barnehage.

Jeg synes det er litt mye hysteri angående invitasjoner til bursdag. Så lenge man ikke utelater bare ett barn, så synes jeg det meste er helt greit.

Anonym poster: 365ba9f8c9e35bd2c3ec68890b80cb45

Skrevet (endret)

Jeg har tenkt å invitere alle jentene i samme årskull som min datter i begge avdelingene. Det syns jeg virker mest rettferdig. Samt at jeg legger invitasjonene i postkassen og ikke på plassen i barnehagen.

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at man enten bør be alle eller færre enn havparten. 5 av 10 er greit, mens 7 av 10 fort kan bli litt ugreit.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...