Gå til innhold

Adoptere voksne katter eller få små kattunger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på å skaffe meg to katter, og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

På den ene siden vil jeg adoptere kattene.

Plussider:

De er voksne, stuerene og steriliserte/kastrerte.

Minussiden: De kan ha "uvaner" jeg ikke liker, som f.eks. gå på bord eller sånne ting.

Men på en annen side kunne jeg også tenkt meg å få kattunger.

Plussider:

Jeg "lærer" dem opp sånn som jeg vil.

Minussiden:

Er nødt til å gjøre dem stuerene og må gå igjennom tenåringsfasen.

En viktig side av denne avgjørelsen er at jeg har en baby på 10 måneder.

En kattunge blir jo vant til babyen fra den er liten, det er jo ikke sikkert at den voksne katten trives noe særlig med barn?

Men igjen så trenger vi ikke styre noe særlig med kattedo med en voksen katt (kun i "innflytningsfasen").

Jeg er i permisjon fram til januar, så uansett hva jeg velger så blir ikke katten alene "hele dagen" med en gang.

Hva ville du gjort i min situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du glemte denne på plussiden for adoptering:

Det er kritisk mangel på hjem som vil ta seg av voksne, forlatte katter.

Men jeg vil alikevel ikke råde deg i den ene eller andre retningen, da jeg ikke vet nok om katt + baby.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker på å skaffe meg to katter, og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

På den ene siden vil jeg adoptere kattene.

Plussider:

De er voksne, stuerene og steriliserte/kastrerte.

Minussiden: De kan ha "uvaner" jeg ikke liker, som f.eks. gå på bord eller sånne ting.

Men på en annen side kunne jeg også tenkt meg å få kattunger.

Plussider:

Jeg "lærer" dem opp sånn som jeg vil.

Minussiden:

Er nødt til å gjøre dem stuerene og må gå igjennom tenåringsfasen.

En viktig side av denne avgjørelsen er at jeg har en baby på 10 måneder.

En kattunge blir jo vant til babyen fra den er liten, det er jo ikke sikkert at den voksne katten trives noe særlig med barn?

Men igjen så trenger vi ikke styre noe særlig med kattedo med en voksen katt (kun i "innflytningsfasen").

Jeg er i permisjon fram til januar, så uansett hva jeg velger så blir ikke katten alene "hele dagen" med en gang.

Hva ville du gjort i min situasjon?

Vi ska också skaffa katt!!! :) Denna tråden passar perfekt för mig, för jag har samma frågor..

Kunde lägga till en då: Borde man ha två katter? Blir det inte mer "arbete" då eller är det bra att de har sällskap av varann?

Ska du ha inne-katter eller katter som får vara både inne och ute?

Själv så är jag lite orolig med en äldre katt just pga barnet. De kan ju "råka" dra lite i svansen i början innan de har lärt sig och då är det viktigt med en katt som inte attackerar...

Skrevet

Selv om du velger kattunge så behøver ikke det å bety at du må gjøre den renslig. Vi hentet vår da den var 12 uker og den var renslig fra før. Gikk i kassa fra første dag uten problemer. Han hadde bare et par uhell da han var liten.

Hvis den er inne sammen med voksne katter som går i kasse så tror jeg de lærer av det.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg ville latt meg bli vagt av et par voksne katter (det har jeg jo blitt også det da..... Flere ganger).

Fordelene ved dette er at den voksne kattens personlighet er ferdig utviklet. Liker katten deg så har du en venn 'for evig' i akkurat den katten.

Personligheten til en kattunge er ikke helt ferdig, og i teorien så kan du få en skikkelig bajas om den lille på 12 uker er aldri så herlig der og da.

Konklusjon: 2 voksne som velger deg ( og ikke hater hverandre) vil jeg anbefale.

Nærmeste frivillige organisasjon vil hjelpe .

• Liker 4
Skrevet

Hvis du tror du kan lære en kattunge til å gjøre som du vil, må du nok tenke om igjen. Det er ingen garanti for at den vil bli oppdratt som du vil, katter er veldig forskjellige og du vet som regel aldri hvordan den kommer til å bli.

Hvis du derimot går for en voksen katt, vet du hva du får. Du kan finne en katt som er vant med barn, som liker å være inne, eller som er ute hele tiden (alt etter hva du foretrekker), en som er veldig kosete (tro meg, jeg har prøvd å "lære opp" en kattunge til å bli kosete, men enkelte katter bryr seg bare ikke så veldig mye om kos), en som liker å ligge på fanget eller en som foretrekker å ligge på gulvet, vinduskarmen etc.

Sjekk nettsidene til dyrebeskyttelsen, les om de ulike kattene (der finner du mange "personligheter"), dra på besøk for å sjekke ut hvordan dere kommer overens. Bruk litt tid på å bli kjent med kattene før du bestemmer deg. Og et siste tips: det er ikke så mye mer arbeid med to katter enn én, så om dere kommer over et "søskenpar" eller to gode venner, så er det absolutt å anbefale å ha to katter. Da får de selskap i hverandre og trives bedre.

Anonym poster: 7ea4a31de786d8d958b3c86448b72c50

• Liker 4
Skrevet

Du glemte denne på plussiden for adoptering:

Det er kritisk mangel på hjem som vil ta seg av voksne, forlatte katter.

Men jeg vil alikevel ikke råde deg i den ene eller andre retningen, da jeg ikke vet nok om katt + baby.

Ja, den glemte jeg. Det er også en av grunnen til at jeg tenker på å adoptere katter. :)

Kunde lägga till en då: Borde man ha två katter? Blir det inte mer "arbete" då eller är det bra att de har sällskap av varann?

Ska du ha inne-katter eller katter som får vara både inne och ute?

Erfaringsmessig så liker jeg to katter best. De finner (som oftest) mye glede i hverandre, og jeg synes at katten ikke virker så ensom når den lever med andre katter. Men det finnes nok positive og negative erfaringer der også. :)

Vi skal ha utekatter (som får lov til å komme inn når den vil ;) )

Jeg ville latt meg bli vagt av et par voksne katter (det har jeg jo blitt også det da..... Flere ganger).

Fordelene ved dette er at den voksne kattens personlighet er ferdig utviklet. Liker katten deg så har du en venn 'for evig' i akkurat den katten.

Personligheten til en kattunge er ikke helt ferdig, og i teorien så kan du få en skikkelig bajas om den lille på 12 uker er aldri så herlig der og da.

Konklusjon: 2 voksne som velger deg ( og ikke hater hverandre) vil jeg anbefale.

Nærmeste frivillige organisasjon vil hjelpe .

Takk for svar! Jeg tenkte å ta kontakt med dyrebeskyttelsen i fylket mitt hvis det er adopsjon vi havner på. :)

Skrevet

Hvis du tror du kan lære en kattunge til å gjøre som du vil, må du nok tenke om igjen. Det er ingen garanti for at den vil bli oppdratt som du vil, katter er veldig forskjellige og du vet som regel aldri hvordan den kommer til å bli.

Hvis du derimot går for en voksen katt, vet du hva du får. Du kan finne en katt som er vant med barn, som liker å være inne, eller som er ute hele tiden (alt etter hva du foretrekker), en som er veldig kosete (tro meg, jeg har prøvd å "lære opp" en kattunge til å bli kosete, men enkelte katter bryr seg bare ikke så veldig mye om kos), en som liker å ligge på fanget eller en som foretrekker å ligge på gulvet, vinduskarmen etc.

Sjekk nettsidene til dyrebeskyttelsen, les om de ulike kattene (der finner du mange "personligheter"), dra på besøk for å sjekke ut hvordan dere kommer overens. Bruk litt tid på å bli kjent med kattene før du bestemmer deg. Og et siste tips: det er ikke så mye mer arbeid med to katter enn én, så om dere kommer over et "søskenpar" eller to gode venner, så er det absolutt å anbefale å ha to katter. Da får de selskap i hverandre og trives bedre.

Anonym poster: 7ea4a31de786d8d958b3c86448b72c50

Takk for svar :)

Jeg har mye erfaring med katter, og har hatt det hele livet. Jeg vil ikke lære katten opp til å være sirkusartist, men jeg har alltid klart å lære kattene mine (både de jeg fikk som kattunge, og den jeg fikk som voksen) til å ikke gå på bord og kjøkkenbenk, og ikke ligge i senga. kanskje jeg bare har vært heldig?

Skrevet

Du kan faktisk adoptere kattunger også, men jeg vet av erfaring at dyrebeskyttelsen gjerne prøver å få ut de eldste kattene første.

Jeg har bare erfaring med kattunger, kan derfor ikke anbefale det ene fremfor det andre. Er svak for kattunger jeg, da, selv om det innebærer dokasse, rot og turning i gardinene. ;)

En ting er ihvertfall sikkert, kattene får det bra hos deg som tenker så nøye gjennom saken før du setter i gang!

:heks:

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Du kan faktisk adoptere kattunger også, men jeg vet av erfaring at dyrebeskyttelsen gjerne prøver å få ut de eldste kattene første.

Jeg har bare erfaring med kattunger, kan derfor ikke anbefale det ene fremfor det andre. Er svak for kattunger jeg, da, selv om det innebærer dokasse, rot og turning i gardinene. ;)

En ting er ihvertfall sikkert, kattene får det bra hos deg som tenker så nøye gjennom saken før du setter i gang!

:heks:

Så enig i at disse kattene, store eller små, får det godt :Nikke:

Jeg bør vel nevne, slik at det er gjort, at gardinturning ikke er utelukket om man blir adoptert av en voksen katt.

Her var det en svaksynt fyr som 'svingte seg' i gardinene da han var 2,5 år :blink:

Helt opp til gardinbrettet :fnise:

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Skrevet

To voksne puser som allerede har et forhold til hverandre tenker jeg er en god idé, gjerne noen som har bodd med (og akseptert)barn før. Også det viktigste av alt, vær sikker, for det finnes så mange puser som omplasseres når det blir upraktisk/flytter/barnet blir "allergisk"/har ikke tid osv.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for alle svar, vi har bestemt oss for å adoptere katter :) Skal sende mail til dyrebeskyttelsen og høre om de har to katter som passer bra til oss :)

Og dette har vi tenkt godt igjennom. Hvis det viser seg at datteren min har allergi etterhvert, så blir nok ting anderledes, men jeg vet at vi skal iallefall ikke flytte før om 4-5 år, og kattene blir med! Vi bor nærme min familie, så det å reise bort en helg eller uke er heller ikke noe problem, for jeg vet at vi har kattepass de gangene det skjer.

Vi flytter 1. november, så vi får nok ikke kattene før om en måneds tid (jeg vil at vi skal ha flyttet ordentlig inn først), men nå gleder jeg meg til å møte de nye familiemedlemmene! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...