Gå til innhold

Reise som overskrider normalarbeidstid og rett på avspasering etterpå.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen har rede på regler for hvor mange timer av en reise man har rett på å regne som arbeidstimer.

Det kan bli aktuelt med en reise i forbindelse med jobb som kan strekke seg over 2 døgn med 1 eller 2 overnattinger; Litt usikkert.

Nå har det seg slik at jeg har en kontorjobb, 1/2 stilling bare (50%), og i løpet av de 2 døgnene så ville jeg ha jobbet tilsammen 8 timer (7,5) da jeg jobber halve dager.

Det sier seg selv at jeg ved reisen kommer til å bruke mange ganger min normale arbeidstid.

Så hva har jeg rett på å avspasere etterpå av timer?

Eventuelt hvor kan jeg henvende meg på f.eks. nettet for å få greie på det?

Jeg har helseproblemer som gir mangel på energi og er lavtlønnet i tillegg så jeg har ikke lyst til å yte altfor mye mer enne jeg trenger ekstra.

Men reisen er nødvendig ifm videreutdanning i jobben.

Anonym poster: 79b0c16ef995ca28e8b6a910ea9df8e0

Skrevet

Her ville jeg sjekket ut fargforeningen i forhold til bransjen du jobber i. Men generelt så bør det praktiseres at reiser som går utover den tiden det tar å reise frem/tilbake fra vanlig jobb regnes som arbeidstid, vet om en del som har praktisert dette.

Skrevet

Det er vel ganske vanlig praksis at man får skrevet arbeidstid 1,5 timer innenlands, og 3 timer utenlands. Det skal være angitt i personalhandboken. Det er i utgangspunktet ikke lovbestemmelser knyttet til dette, men det kan være at egne tariffavtaler regulerer dette.

Jeg har i min arbeidskontrakt at jeg må være fleksibel i forhold til reising, og jeg har mange reisetimer som jeg aldri får betalt for eller avspasert. Men når jeg reiser langt (USA, Asia eller Australia) gjør jeg ofte spesialavtaler med jobben der jeg får en fridag eller to med lønn og hotellopphold på stedet jeg er på, eller dagen jeg kommer hjem igjen.

• Liker 1
Skrevet

Det er uansett ikke vanlig å få godskrevet timer du er på hotell etc., kun ren reisetid. Så antallet overnattinger spiller ingen rolle.

Skrevet

Det så jeg ikke i det hele tatt i stad. Det stemmer TS, du har ikke rett på noe avspasering/lønn for tid som ikke er reise eller jobb. Det å måtte bo hjemmefra en gang innimellom er en del av de fleste jobber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...