Gå til innhold

Vegetarianer som spiser vilt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Møtte nylig en vegetarianer, som meg selv, og endte opp med å snakke litt om kosthold.

Hun er faktisk så godt som veganer, og synes det er mye verre å drikke melk, spise egg eller ting som inneholder animalske tilsetningsstoffer enn det er å spise vilt - så det gjør hun i blant (i familiemiddager etc). Hun spiser også enkelte fisketyper som garantert ikke er oppdrettsfisk.

Hva synes alle der ute om dette?

Jeg skjønner tankegangen egentlig. Enkelte vegetarianere vil jo ikke spise dyr fordi det føles helt feil for dem, noen liker ikke kjøtt og andre gjør det på grunn av kosthold.

Men hva med de som liker kjøtt, og hadde spist det, om det ikke hadde vært for at det er så forferdelige forhold under kjøttproduksjonen?

Er det ikke greit å i blant spise dyr som har levd et lykkelig liv i naturen, om man tar utgangspunkt i at man er av siste type, som kun ikke vil støtte oppdrett av dyr for mat?

Anonym poster: 7d29759a17ad3221cd399d2e87cdf6f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg verken vegetarianer eller veganer, men dette er en tankegang jeg har stor forståelse for. Dette virker for meg som den mest naturlige måten å spise kjøtt på. Dyret og mennesket er på et vist sett likestilt i jaktsammenheng. Dyret kan godt komme seg unna og jegeren vedvarer tomhendt, som det motsatte. Det virker mer fair play.

• Liker 1
Skrevet

Kan skjønne tankegangen,men hun kan ikke kalle seg vegetarianer eller veganer om hun spiser både viltkjøtt og fisk!

• Liker 6
Skrevet

Hun bør vel heller kalle seg bevisst.

Anonym poster: 70103c381877cee38b6325b3d4c2c616

• Liker 3
Skrevet

Kan skjønne tankegangen,men hun kan ikke kalle seg vegetarianer eller veganer om hun spiser både viltkjøtt og fisk!

Nei, det er nå så. Ikke kaller hun seg vegetarianer/veganer egentlig, men har et tilnærmet vegansk kosthold med unntak av dette. Det er jo ikke så viktig med slike merkelapper, viktigere hva man står for/støtter..

Jeg lurte litt mer på hvordan folk egentlig ser på noe som dette. Er det lett eller vanskelig å forstå noen som ikke vil spise annet enn viltkjøtt og enkelte typer fisk? Eller blir det sett på som 'dobbeltmoralsk', om dere skjønner.

Skrevet

Nei, det er nå så. Ikke kaller hun seg vegetarianer/veganer egentlig, men har et tilnærmet vegansk kosthold med unntak av dette. Det er jo ikke så viktig med slike merkelapper, viktigere hva man står for/støtter..

Jeg lurte litt mer på hvordan folk egentlig ser på noe som dette. Er det lett eller vanskelig å forstå noen som ikke vil spise annet enn viltkjøtt og enkelte typer fisk? Eller blir det sett på som 'dobbeltmoralsk', om dere skjønner.

Folk får spise hva de vil for min del sålenge jeg får spise hva jeg vil. Noen velger å bli veganer,andre går på lavkarbo,andre igjen elsker kjøtt. Det får være opp til den enkelte :)
Skrevet

Folk har jo forskjellige motiver for å velge vekk kjøtt. Om man velger vekk kjøtt og animalske produkter på grunn av forholdene dyrene lever i i fangenskap er det jo ikke noe dobbeltmoralsk i å spise viltkjøtt. Dyrene har jo ikke levd i fangenskap. Om man velger vekk kjøtt fordi man mener oppdrettskjøtt er usunt fordi dyrene har blitt foret med kraftfor og gud vet hva, er det heller ikke dobbeltmoralsk å ete viltkjøtt. Om man velger vekk kjøtt fordi man mener det er galt å drepe dyr for mat er det jo like ille å ete viltkjøtt som annet kjøtt. Folk får ete hva de vil for meg, så lenge de ikke legger seg opp i hva jeg velger ete ;)

Anonym poster: 0f12c5c6a523b5bb4e15552a2e30ee07

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke merkelappen som er det viktigste her. Hver enkelt har jo et forhold til hva de spiser, og hver av oss tar en del bevisste valg, og de fleste bør ha et mye nærmere forhold til det. Det høres ut som om din venninne har gode tanker rundt dette.

For meg er det et viktig prinsipp å spise mest mulig sesongpreget grønt og norsk fisk. Spiser jeg hvitt kjøtt eller egg er jeg bevisst på produsenten. Og rødt kjøtt begrenser jeg til 1-2 ganger i uka da det ikke er bærekraftig at alle skal kunne spise dette hver dag. Samtidig er jeg veldig glad i det, som jeg klarer ikke å være så etisk som jeg bør være. Men jeg må samtidig innrømme at mine valg har større utgangspunkt i et bevisst forhold til helse, enn en etisk overbevisning. Men noen merkelapp har jeg ikke i det hele tatt.

Skrevet

Det mest dyrevennlige vi kan gjøre uten å slutte og spise kjøtt, er jo å spise vilt. Dyra har aldri stått i en bås, men kost seg i naturen til de (forhåpentligvis) dør momentant av en kule.

Jeg er enig med henne, men hun kan ikke kalle seg vegetarianer.

• Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Syns det er kjempebra med folk som har et bevisst forhold til eget forbruk, og handler deretter. Hvis alle hadde tatt litt mer standpunkt i forhold til etisk haldel og bærekraftighet hadde det gjort veldig stor forskjell her i verden. Man kan ikke redde hverden hver dag, men jeg syns det er supert med alle som tar ansvar og starter med seg selv.

• Liker 1
Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Så morsomt! Flere ganger vurdert å starte en slik tråd, for jeg har faktisk lurt på dette. Om vegetarianere kan spise vilt om den er skutt på "naturlig vis" uten å lide, og faktisk levd et lykkelig liv ute i naturen.

Jeg har i alle fall stor forståelse for det. Greit nok, mange vegetarianere liker ikke kjøtt, men de som ikke spiser kjøtt pga kjøttindustrien; da blir det vel noe annet om den er skutt på naturlig vis ute i naturen?

Men om man spiser kjøtt, er man heller ikke vegetarianer da :)

Skrevet (endret)

For å komme med min personlige mening, så tror jeg at man ikke skal ha den "romantiske" ideen om at jegeren sitter ute i skogen og venter på at et dyr skal dukke opp ut av det blå. Jeg kan vel ikke helt si meg enig i at jegeren og byttet stiller på helt lik linje. Iasåfall burde man vel kanskje ikke brukt hund.. Det er min oppfatning og litt "off topic"..

Men det er absolutt ingen dum tanke synes jeg. Og jeg forstår tenkegangen hennes når det gjelder hvordan produksjonsdyr lever kontra ville dyr. ;) Men det er vel kanskje ikke helt riktig å kalle seg vegetarianer..

Endret av Colibri
Skrevet

For å komme med min personlige mening, så tror jeg at man ikke skal ha den "romantiske" ideen om at jegeren sitter ute i skogen og venter på at et dyr skal dukke opp ut av det blå. Jeg kan vel ikke helt si meg enig i at jegeren og byttet stiller på helt lik linje. Iasåfall burde man vel kanskje ikke brukt hund.. Det er min oppfatning og litt "off topic"..

Jeg har inntrykk av at det først og fremst handler om at dyret ikke har levd i fangeskap og ikke det at "de stiller på lik linje". Sistnevnte gjør de jo ikke heller, bare kanskje hvis du går noen hundre år tilbake når jakt var mye farligere.

Skrevet

Jeg driter i det. Veggiser er noen irriterende hyklere uansett.

Tards.

Anonym poster: 84bf3c900561c6b0be8c869d7b18e7d8

Gjest Tigress
Skrevet

Eg synest det er veldig logisk å gjere det slik.

Skrevet

Jeg skjønner henne godt, og gjør noe lignende selv. Jeg spiser vegansk/vegetarisk i ukedagene, og kjøtt i helgene. I teorien. Ofte blir det vegetar i helga også :)

Og når jeg først spiser kjøtt, så er det vilt og fisk som jeg har fisket selv. En sjelden gang en Stangekylling.

Jeg har ikke dette kostholdet fordi jeg syns det er galt å spise dyr, men fordi jeg er klar over hvordan kjøttproduksjon foregår og vil ikke støtte dette. Det er også mange helsemessige fordeler med å spise et stort sett vegetarisk kosthold.

Anonym poster: 29442831b301059779844ad91d0b3467

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...