Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sitat fra en av univeristetenes info om studiet:

Jobbmuligheter

Yrkesmessig kvalifiserer bachelorstudiet i pedagogikk særlig for arbeid i utdanningssystemet, men også for andre yrker i både offentlig og privat sektor. Utdanningen passer for yrker hvor arbeidet består i undervisning, utdanningsadministrasjon, tilrettelegging av læringsmiljø, rådgivning, konsulentvirksomhet, utredningsoppgaver og lignende

Bachelor i pedagogikk gir ikke undervisningskompetanse, men dersom en velger minimum 60 studiepoeng valgemner i et undervisningsfag som f.eks. sosiologi, historie, religionsvitenskap, språk- eller realfag i bachelorgraden kan man bygge på med Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU-studiet) og oppnå undervisningskompetanse.

Altså: Dette studiet er en snarvei.

Jeg mener at de som skal jobbe med barn til daglig i skoleverket, BØR ha lærerutdanning på bunn før man tar spesped.

Men dette er ped-utdanning? Mange tar ped-utdanning, ikke for å bli lærere, men for å kunne bruke pedagogikk i andre sammenhenger. På min arbeidsplass har de ansatt folk med ped-utdanning, og det er en bedrift som blant annet har overordnet ansvar for en bestemt type opplæring, men som ikke driver eksplisitt med det.

Jeg vil si man er på villspor om man ønsker å jobbe som spesialpedagog og søker seg inn på en pedagogikkutdanning. Hvorfor ikke søke seg inn på spesialpedagogikkstudiet, som i mine øyne ikke er en snartvei, men hvor det er fordelaktig med kunnskaper om "normalutvikling" og "normale" barn (og voksne).

Som nevnt tidligere i tråden ville jeg valgt utdanning etter hvor jeg ønsker å jobbe. Man finner spesialpedagoger mange andre steder enn i normalskolen; spesialgrupper, som nevnt, avlastningsboliger, sykehus, kompetansesentre, PPT osv. Jeg vil ikke si at alle spesialpedagoger trenger å være lærere i bunnen, men man stiller selvsagt bredere med en bredere kompetanse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen Spesialpedagoger her? :)

Jeg skal søke UIS neste år, å vil jobbe innen omsorg/med mennesker. Helst små mennesker, hehe:) Ren barnehage er ikke helt meg, men å hjelpe unge mennesker som er i samma situasjon som jeg var i; Jeg vil jeg vil, men får ikke til!

Har tenkt og søke sosionom og barnevern, å pedagodikk. Men om det er noen Spesialpedagoger her, kan dere fortelle hvordan dere ble det? Arb.tider og sånn.

Vet flere elever med ADHD, aspergers og slike diagnoser har en sånn "hjelpelærer", å jeg har ADHD selv, og synes det er kjempegøy å lære bort ting. :)

Men dette er ped-utdanning? Mange tar ped-utdanning, ikke for å bli lærere, men for å kunne bruke pedagogikk i andre sammenhenger. På min arbeidsplass har de ansatt folk med ped-utdanning, og det er en bedrift som blant annet har overordnet ansvar for en bestemt type opplæring, men som ikke driver eksplisitt med det.

Jeg vil si man er på villspor om man ønsker å jobbe som spesialpedagog og søker seg inn på en pedagogikkutdanning. Hvorfor ikke søke seg inn på spesialpedagogikkstudiet, som i mine øyne ikke er en snartvei, men hvor det er fordelaktig med kunnskaper om "normalutvikling" og "normale" barn (og voksne).

Som nevnt tidligere i tråden ville jeg valgt utdanning etter hvor jeg ønsker å jobbe. Man finner spesialpedagoger mange andre steder enn i normalskolen; spesialgrupper, som nevnt, avlastningsboliger, sykehus, kompetansesentre, PPT osv. Jeg vil ikke si at alle spesialpedagoger trenger å være lærere i bunnen, men man stiller selvsagt bredere med en bredere kompetanse.

Som vi ser ønsker hun å jobbe med mennesker, ikke nødvendigvis undervise eller jobbe i utdanningsadministrasjonen eller de andre tingene som står opplyst om i teksten fra universitetets egen beskrivelse av hva utdanningen passer til...

Jeg prøver bare å svare på TS sitt spørsmål, ikke diskutere studiene.....

Skrevet

Helt enig! Enbachelor i spes.ped gir massevis av kompetanse. Man har jo som regel ingen lyst til å undervise hele klasser i en vanlig skole hvis man vil bli spesialpedagog. Lærerkompetansen er ganske annerledes.

Man burde nok fått PPU med på kjøpet å spes.pedutdannelsen bare for å kunne vise til undervisningskompetansen, men det er jo en annen diskusjon.

Anonym poster: 5c2d85ba79edefb7756f779ee098a3ee

Skrevet

ja, det er spesialpedagogikk utdanningen som hun får foreslått her, bachelorstudiet i pedagogikk.

Skrevet

Hvorfor det?

Anonym poster: 29db39bef49869dbd1dbb8b1e7ce735a

fordi ellers må man jobbe med rådgiving, konsulenttjenester, undervisningsadministrasjon og lignende....

Skrevet

ja, det er spesialpedagogikk utdanningen som hun får foreslått her, bachelorstudiet i pedagogikk.

I så fall snakker vi om to forskjellige utdanninger. Jeg snakker om bachelor/master i spesped ved f.eks. UiO.

Om bachelor:

Spesialpedagogisk kompetanse er sterkt etterspurt innenfor områder hvor læring og utvikling er vesentlig. Du får nyttig kunnskap som kan brukes til for eksempel i arbeid med personer som har atferdsproblemer og ungdom som faller fra i den videregående skole. Noen velger å jobbe innen kriminal- og rusomsorg, politikk, integrering og kultur. Helse- og sosialsektoren samt barnehage og skole er også aktuelle arbeidsplasser selv om studiet ikke gir formell undervisningskompetanse.

Om master:

Når du er ferdig med masterstudiet i spesialpedagogikk, er følgende arbeidområder svært aktuelle:

• kompetansesentre
  • pedagogisk-psykologisk rådgivningstjeneste
    (PPT)
  • helse- og sosialsektoren
  • skoleverket
  • offentlig administrasjon
  • universitets- og høgskolesystemet (faglærer)

Spesialpedagoger kan også arbeide i det private næringsliv, i internasjonale organisasjoner og med forskning.

Men jeg sier igjen, dersom man først og fremst ønsker å undervise ville jeg gått for en lærerutdanning for å bygge på med spesped.

Skrevet (endret)

I så fall snakker vi om to forskjellige utdanninger. Jeg snakker om bachelor/master i spesped ved f.eks. UiO.

Om bachelor:

Spesialpedagogisk kompetanse er sterkt etterspurt innenfor områder hvor læring og utvikling er vesentlig. Du får nyttig kunnskap som kan brukes til for eksempel i arbeid med personer som har atferdsproblemer og ungdom som faller fra i den videregående skole. Noen velger å jobbe innen kriminal- og rusomsorg, politikk, integrering og kultur. Helse- og sosialsektoren samt barnehage og skole er også aktuelle arbeidsplasser selv om studiet ikke gir formell undervisningskompetanse.

Om master:

Når du er ferdig med masterstudiet i spesialpedagogikk, er følgende arbeidområder svært aktuelle:

• kompetansesentre
  • pedagogisk-psykologisk rådgivningstjeneste
    (PPT)
  • helse- og sosialsektoren
  • skoleverket
  • offentlig administrasjon
  • universitets- og høgskolesystemet (faglærer)

Spesialpedagoger kan også arbeide i det private næringsliv, i internasjonale organisasjoner og med forskning.

Men jeg sier igjen, dersom man først og fremst ønsker å undervise ville jeg gått for en lærerutdanning for å bygge på med spesped.

TS: er dette noe for deg?

Kanskje det er jeg som er på bærtur, trudde TS ville hjelpe barn...hun skriver at hun vil lære bort ting...

Endret av ainna
Skrevet (endret)

TS: er dette noe for deg?

Kanskje det er jeg som er på bærtur, trudde TS ville hjelpe barn...

"Hjelpe barn" er jo så mangt. Det hadde vært lettere å kunne hjelpe til om man hadde hadde en bedre beskrivelse. :)

Men for å ta utgangspunkt i UiS som TS vil søke på, så ser det ut som om bachelor i barnevern passer best inn i TS' hovedinnlegg. ADHD, Aspeger syndrom og lignende diagnoser ville jeg (om man skulle satt disse i bås) puttet inn under "psykososiale vansker", og ser ut som om det kan passe inn i barneverspedagogens videre arbeidsområder.

Barnevernspedagogen har særlig fokus på barn og unge som har, eller står i fare for å få sosiale og/eller psykiske problemer. Som barnevernspedagog vil din oppgave være å forbedre og sikre gode levekår for barn og unge gjennom målrettet arbeid med deres familiesituasjon og nærmiljø. Barnevernspedagogen skal også ha faglig kompetanse og kunnskap om hva det innebærer å jobbe barnevernfaglig i et flerkulturelt samfunn.

Endret av PecanPie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...