Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen Spesialpedagoger her? :)

Jeg skal søke UIS neste år, å vil jobbe innen omsorg/med mennesker. Helst små mennesker, hehe:) Ren barnehage er ikke helt meg, men å hjelpe unge mennesker som er i samma situasjon som jeg var i; Jeg vil jeg vil, men får ikke til!

Har tenkt og søke sosionom og barnevern, å pedagodikk. Men om det er noen Spesialpedagoger her, kan dere fortelle hvordan dere ble det? Arb.tider og sånn.

Vet flere elever med ADHD, aspergers og slike diagnoser har en sånn "hjelpelærer", å jeg har ADHD selv, og synes det er kjempegøy å lære bort ting. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt om spesped

Litt om barnevernspedagog-yrket

Litt om sosialt arbeid / sosionom-yrket

Dersom du "bare" tar en bachelor i pedagogikk - vil du mest sannsynligvis havne bakerst i køen i en søkermasse, blant andre med vanlig lærerutdanning, eller fag + ped.

Ta heller fagene du ønsker å undervise i - og bygg på med pedagogikk til slutt, dersom ikke allmennlærerutdanningen passer for deg.

Arbeidstiden vil vare ca fra 0730-1600, avhengig av undervisningsopplegget, timesantall, klassetrinn, utdanningsinstitusjon osv.

Dersom du utdanner deg til å bli sosionom eller barnevernspedagog - vil arbeidsmarkedet være ca det samme, men sosialt arbeid har mer administrativt innhold / om NAV-systemet og rusbehandling - mens barnevernspedagogutdanningen har mer om miljøterapi/atferdsforstyrrelser/omsorgssvikt/saksbehandling.

Arbeidstid vil variere enormt. Alt ut i fra om du har en "vanlig" 0730-1530"-jobb, eller dersom du jobber turnus/skift eller med medleverturnus.

"Hjelpelærerene" barn med ADHD/ADD/asperger/autisme/annet ofte har,

er ufaglærte, uten utdanning, men har som oftest en relevant praksisbakgrunn.

Deres arbeidstid varierer også veldig, alt ut i fra hvor mange timer i uka barnet har krav på den typen oppfølging.

På generelt grunnlag vil jeg fraråde mennesker med en tungt belastet fortid å gå inn i en slik type

hjelpe-profesjon.

Rett og slett på bagrunn i den balasten de bærer,

men mest av alt på bakgrunn av den balasten de ikke selv vet at de bærer.

Skrevet

Jeg er tallblind, å har dermed en 2 i matte, derfor kommer jeg ikke innpå noe grunnskolelærer eller noe.

Men altså, gå tre år førskolelærer, så to år master? Og hvordan tar man fag man vil undervise i, i tilegg til f.,eks førskolelærer? Jeg er helt grønn på slike ting.. :sjenert:

Skrevet

Nei.

Du kan ta enkeltfag, f.eks naturfag, norsk, samfunnsfag, historie og så bygge på med pedagogikk.

Uten pedagogikk - vil du neppe få deg noen undervisningsjobb.

Skrevet

Det finnes egen bachelor i spes.ped altså. Og det trenger ikke ha noe med undervisning å gjøre. Bare for å rette opp i det som ser ut som noen misforståelser rundt akkurat det.

Man trenger ikke undervisningskompetanse (PPU) for å jobbe som spes.ped i f.eks barnehage.

Anonym poster: 5c2d85ba79edefb7756f779ee098a3ee

• 4 måneder senere...
Skrevet

Det finnes egen bachelor i spes.ped altså. Og det trenger ikke ha noe med undervisning å gjøre. Bare for å rette opp i det som ser ut som noen misforståelser rundt akkurat det.

Man trenger ikke undervisningskompetanse (PPU) for å jobbe som spes.ped i f.eks barnehage.

Anonym poster: 5c2d85ba79edefb7756f779ee098a3ee

Men man holder jo flere muligheter åpne med å ta utdanninger i ett? Altså vanlig lærer, og spesialpedagog?

Anonym poster: 9c7b2b12fcefacd9a812801fe4448d57

Skrevet

Skolen trenger spesialpedagoger. Lærere flest er ikke spesialpedagoger, de er pedagoger, som skal undervise større grupper. Det er mange elever med enkeltvedtak, som trenger hjelp utover det en vanlig lærer er utdannet til.

Anonym poster: 29db39bef49869dbd1dbb8b1e7ce735a

Skrevet

Litt om spesped

Dersom du "bare" tar en bachelor i pedagogikk - vil du mest sannsynligvis havne bakerst i køen i en søkermasse, blant andre med vanlig lærerutdanning, eller fag + ped.

Ta heller fagene du ønsker å undervise i - og bygg på med pedagogikk til slutt, dersom ikke allmennlærerutdanningen passer for deg.

Arbeidstiden vil vare ca fra 0730-1600, avhengig av undervisningsopplegget, timesantall, klassetrinn, utdanningsinstitusjon osv.

Dersom du utdanner deg til å bli sosionom eller barnevernspedagog - vil arbeidsmarkedet være ca det samme, men sosialt arbeid har mer administrativt innhold / om NAV-systemet og rusbehandling - mens barnevernspedagogutdanningen har mer om miljøterapi/atferdsforstyrrelser/omsorgssvikt/saksbehandling.

Arbeidstid vil variere enormt. Alt ut i fra om du har en "vanlig" 0730-1530"-jobb, eller dersom du jobber turnus/skift eller med medleverturnus.

Deres arbeidstid varierer også veldig, alt ut i fra hvor mange timer i uka barnet har krav på den typen oppfølging.

På generelt grunnlag vil jeg fraråde mennesker med en tungt belastet fortid å gå inn i en slik type

hjelpe-profesjon.

Hva i all verden er det du svarer på? Hun spurte da ikke om å bli lærer, men om spesped. Det er to forskjellige ting. Og at barn med enkeltvedtak har ufaglært hjelp er pga mangel på spesialpedagoger.

Skrevet

Hva i all verden er det du svarer på? Hun spurte da ikke om å bli lærer, men om spesped. Det er to forskjellige ting. Og at barn med enkeltvedtak har ufaglært hjelp er pga mangel på spesialpedagoger.

Hun sa ikke hun ville bli spesialpedagog. Hun spurte om det er noen her inne som er spesialpedagog. Uansett så er det kanskje litt sent å dra opp en snart et halvt-år-gammel-tråd.

Noen Spesialpedagoger her? :)

Jeg skal søke UIS neste år, å vil jobbe innen omsorg/med mennesker. Helst små mennesker, hehe:) Ren barnehage er ikke helt meg, men å hjelpe unge mennesker som er i samma situasjon som jeg var i; Jeg vil jeg vil, men får ikke til!

Har tenkt og søke sosionom og barnevern, å pedagodikk. Men om det er noen Spesialpedagoger her, kan dere fortelle hvordan dere ble det? Arb.tider og sånn.

Vet flere elever med ADHD, aspergers og slike diagnoser har en sånn "hjelpelærer", å jeg har ADHD selv, og synes det er kjempegøy å lære bort ting. :)

Litt om spesped

hjelpe-profesjon.

Skrevet

Hun sa ikke hun ville bli spesialpedagog. Hun spurte om det er noen her inne som er spesialpedagog. Uansett så er det kanskje litt sent å dra opp en snart et halvt-år-gammel-tråd.

Nei, hvorfor det? Søknadsfrister på høgskoler og universiteter er ikke før 15. april. :) Dessuten var åpningsspørsmålet "noen spesialpedagoger her?" og da tar jeg min frihet til å svare, spesialpedagog som jeg er. :) En spesialpedagog er ikke nødvendigvis en lærer med spesped, og en spesialpedagog trenger ikke ha en undervisningsstilling.

TS, jeg holder på å avslutte en master i spesped nå. Jeg har tatt en bachelor spesped før jeg valgte å gå videre på masternivå. Det jeg virkelig savner er å lære med om normalutvikling! Jeg kan en del om "unormal" utvikling, men det er vanskelig å vite hva man faktisk sammenligner med når man ikke har hatt eksplisitt om det.

Dersom du vurderer en "ren" spespedutdanning vil jeg anbefale å ta for eksempel utviklingspsykologi ved siden av.

De aller fleste jeg studerer med har en god del erfaring, eller slektninger med spesielle behov, eller har hatt større eller mindre utfordringer selv. Selv har jeg en bror med ADHD. På masternivå har vi snakket mye om hvordan våre egne, nære opplevelser påvirker oss som fagarbeidere. Jeg vil si at å ha opplevd på nært hold hvor vanskelig ting kan være, vil styrke meg som fagperson. Det forutsetter at man aksepterer det man har vært gjennom og bruker det på en positiv måte, og ikke bruker yrket til å fordøye ting man har opplevd.

Man må ikke ha en bachelor i spesped for å kunne ta en master i spesped. Jeg studerer sammen med (først og fremst) lærere og førskolelærere i tillegg. Forskjellen på deres masterutdanning og min masterutdanning er at jeg blir skolert til å være rådgiver og bruke diverse testmateriell. Av en eller annen grunn får ikke lærere/førskolelærere dette tilbudet.

Hvorvidt du vil ta en "ren" spespedutdanning eller bli lærer/førskolelærer for å bygge på med spesped er nok avhengig av hvilken gruppe du ønsker å jobbe med. Dersom du ønsker å jobbe i "normalskolen" hvor elevene er noe svakere enn resten av elevgruppen, vil nok lærer+spesped gjøre at du stiller sterkere enn ved spesped+spesped, f.eks. Dersom du ønsker å jobbe i grupper hvor alle har individuelle behov, forskjellige diagnoser, forskjellige dybder på utviklingshemningen osv, vil nok spesped+spesped gjøre at du stiller sterkere. Når det er sagt har jeg mange bekjente som "bare" tok bachelor i spesped og som har fått jobb i "normalskolen". Det kommer nok an på søkere og hva de er ute etter.

Jeg liker utdanningen min - og gleder meg til å komme ut i jobb. :)

Anonym poster: a472d90abeb6da8d7dc0fdf5ceb1c142

Skrevet

Det er desverre ingen snarveier. For å få den kompetansen skoleverket og barnehager trenger for å hjelpe disse barna er det nødvendig at du først fullfører lærerutdanning, eller førskolelærer. Deretter tar spesped.

Sånn er det.

Barnevernspedagog er noe annet, det er en annen kompetanse.

Du burde oppsøke en studieveileder på et universitet, de kan hjelpe.

Skrevet

Det er desverre ingen snarveier. For å få den kompetansen skoleverket og barnehager trenger for å hjelpe disse barna er det nødvendig at du først fullfører lærerutdanning, eller førskolelærer. Deretter tar spesped.

Sånn er det.

Nei, man må ikke ta både lærer og spesped. Som AB over her skriver, man kan ta både bachelor og master i spesped. Som AB over også skriver, det er ikke alle spesialpedagoger som skal undervise. Skal man ikke det, så blir lærerutdanning overflødig.

Skrevet

Sånn er det.

Det er ikke nødvendig å kunne læringsmål for skolen når man skal undervise de svakeste gruppene. Variasjonen der er stor, fra det helt basale behovet for stimulering av sanser, til de som først og fremst trenger hjelp til å lære seg å klare seg selv i hverdagen.

Om man skal snu det helt på hodet, syns jeg det er synd at de som er lærere, som det også er et stort behov for i norsk skole, skal settes inn på disse gruppene, framfor folk som er utdannet spesielt for dette.

Skrevet

Hvor går det an å ta bachelor i spesialpedagogikk? Eller MÅ en ta noe annet først, SÅ master i det? Ble veldig forvirret.. :-P

Skrevet

Du kan også ta bachelor + master i pedagogikk, på studiesteder der de tilbyr spes.ped fag (og eventuelt psykologiske fag)

Jeg har bachelor+master i ped. Fra bacheloren har jeg 70 stp. spes.ped og skrev en masteroppgave rettet mot det spesialpedagogiske feltet.

spesialpedagog er jo først og fremst en stilling, ikke en utdanning (man blir egentlig ikke spesialpedagog før man er ansatt som en. Og det er desverre ikke en beskyttet tittel- dvs flere med kun lærerutdanning f.eks har ansvar for spesialundervisning)

Anonym poster: 66f7dacd09c0a795bab956a13e969f6e

Skrevet

Men det er LURT å ta lærerutdanningen, for å få den kompetansen disse barna trenger. Det mener hvertfall jeg.

Jeg mener det er å hoppe over noe grunnleggende om en som skal jobbe med barn med spesielle behov IKKE har lærer eller førskolelærerutdanning. Jeg vil ikke anbefale å ta den snarveien, det er å lure seg selv.

Skrevet

Men det er LURT å ta lærerutdanningen, for å få den kompetansen disse barna trenger. Det mener hvertfall jeg.

Jeg mener det er å hoppe over noe grunnleggende om en som skal jobbe med barn med spesielle behov IKKE har lærer eller førskolelærerutdanning. Jeg vil ikke anbefale å ta den snarveien, det er å lure seg selv.

Kan hende jeg har gått glipp av noe, men hva er "snarveien"?

Skrevet

Kan hende jeg har gått glipp av noe, men hva er "snarveien"?

Sitat fra en av univeristetenes info om studiet:

Jobbmuligheter

Yrkesmessig kvalifiserer bachelorstudiet i pedagogikk særlig for arbeid i utdanningssystemet, men også for andre yrker i både offentlig og privat sektor. Utdanningen passer for yrker hvor arbeidet består i undervisning, utdanningsadministrasjon, tilrettelegging av læringsmiljø, rådgivning, konsulentvirksomhet, utredningsoppgaver og lignende

Bachelor i pedagogikk gir ikke undervisningskompetanse, men dersom en velger minimum 60 studiepoeng valgemner i et undervisningsfag som f.eks. sosiologi, historie, religionsvitenskap, språk- eller realfag i bachelorgraden kan man bygge på med Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU-studiet) og oppnå undervisningskompetanse.

Altså: Dette studiet er en snarvei.

Jeg mener at de som skal jobbe med barn til daglig i skoleverket, BØR ha lærerutdanning på bunn før man tar spesped.

Skrevet

Sitat fra en av univeristetenes info om studiet:

Jobbmuligheter

Yrkesmessig kvalifiserer bachelorstudiet i pedagogikk særlig for arbeid i utdanningssystemet, men også for andre yrker i både offentlig og privat sektor. Utdanningen passer for yrker hvor arbeidet består i undervisning, utdanningsadministrasjon, tilrettelegging av læringsmiljø, rådgivning, konsulentvirksomhet, utredningsoppgaver og lignende

Bachelor i pedagogikk gir ikke undervisningskompetanse, men dersom en velger minimum 60 studiepoeng valgemner i et undervisningsfag som f.eks. sosiologi, historie, religionsvitenskap, språk- eller realfag i bachelorgraden kan man bygge på med Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU-studiet) og oppnå undervisningskompetanse.

Altså: Dette studiet er en snarvei.

Jeg mener at de som skal jobbe med barn til daglig i skoleverket, BØR ha lærerutdanning på bunn før man tar spesped.

Hvorfor det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...