Gå til innhold

Pappvin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vel muligens veldig konservativ av meg. Kanskje litt snobbete? Hva vet jeg, annet enn at det frister meg mye mer å drikke rødvinsflaskevin enn pappvin. Er det noe hold i at flasken er bedre?

En annen ting, siden jeg er et flaskemenneske - og liker å ta meg et glass eller et halvt til kveldslektyren - hvor lenge kan ei flaske stå åpnet plugget igjen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg har kjøpt en slik kork med pumpe slik at du kan tømme flaska for luft. Det sies vinen skal holde lenger på den måten. Lenger enn 3-5 dager ville jeg uansett ikke la den stå. Og ikke sett rødvinen i kjøleskapet, jeg har hørt at den står seg akkurat like bra i (sval) romtemperatur når den allikevel er åpnet.

Jeg har fått litt skrekken for pappvin etter at vi til jul kjøpte en kartong som viste seg å ha hull i sveisen på posen. Resultatet? Hele kjøkkenskapet fullt av rødvin :-x

Skrevet

Jeg synes ikke det er så ille jeg når man har behov for mye vin og har liten plass, på hytteturer og sånn er det suverent, men jeg er enig at det ser bedre ut med flasker ellers. Bruker flaske når vi er alene, ellers når vi er fler har vi karafler og pappvin.

Skrevet

Synes det er helt greit med pappvin jeg. Vi bruker ofte det i helgene, men har vi besøk så tar jeg frem flaskevin :)

Skrevet

Har ingen motforestillinger mot papp, rødvin er rødvin :sjarmor:

Har stående et kartongstativ som er ganske fint i stua, slik at jeg kan plukke frem et glass akkurat når det måtte passe meg.....

Skrevet

papp er veldig greit når du vil ha et glass i ny og ne. En fin karaffel gjør susen! Synes smaken er den samme jeg, men så er jeg ingen god vinkjenner da. Jeg bare drikker!!!!! :perebrus:

Skrevet

Synes pappvin er like god som flaskevin jeg. :wink:

Skrevet
Jeg er vel muligens veldig konservativ av meg. Kanskje litt snobbete? Hva vet jeg, annet enn at det frister meg mye mer å drikke rødvinsflaskevin enn pappvin. Er det noe hold i at flasken er bedre?

En annen ting, siden jeg er et flaskemenneske - og liker å ta meg et glass eller et halvt til kveldslektyren - hvor lenge kan ei flaske stå åpnet plugget igjen?

Hvis du drikker av en flaske vin som får stå åpen i mer en 12 timer så tror jeg verken du er snobbete eller konservativ. Slik viner mister all smak etter slik behandling, hvis du da ikke har en slik snurepipperi som Esterell snakker om. Da er det mye bedre å kjøpe kartog vin. Har du forresten prøvd? Hvis ikke kan du jo prøve 2 literskartongen. Hell den over i karaffel slik at den får stå å lufte seg litt. :wink:

Skrevet

Pappvin er kjekt, særlig når jeg ofte ikke orker mer enn ett glass til maten i helgene.

Går mye i rød pappvin her i huset :wink: .

Gjest Tristessa
Skrevet

Merker ikke forskjell på flaske eller papp, jeg. Synes tre-litersdunkene er greie å ha, vinpumpe likeså. Hvis en ikke liker kartongene er jo karaffel praktisk. Det jeg derimot ikke liker, er kartongene som skal klippes/rives opp og som dermed er beregnet på å drikkes i løpet av en kveld. Det er harry.

Skrevet

Tror det er inni hodet forskjellen i smak ligger, ikke i vinen... :wink:

Gjest gjest1
Skrevet

pappvin er pyton. Vet ikke om det skyldes emballasjen eller vinen. Er jo bare billige rødviner som kommer i papp og de er jo sjelden veldig gode. Foretrekker flaskevin og vakumpumpe hvis ikke alt blir drukket den kvelden.

Skrevet

Hvis du drikker av en flaske vin som får stå åpen i mer en 12 timer så tror jeg verken du er snobbete eller konservativ. Slik viner mister all smak etter slik behandling, hvis du da ikke har en slik snurepipperi som Esterell snakker om. Da er det mye bedre å kjøpe kartog vin. Har du forresten prøvd? Hvis ikke kan du jo prøve 2 literskartongen. Hell den over i karaffel slik at den får stå å lufte seg litt. :wink:

En vin kan stå opnet med korken i max tre dager,for å være like god som det den skal, etter det så blir ikke vinen dårlig, men den mister den gode smaken den hadde når du opnet den... Det samme med hvitvin, men den må stå kaldt!!

Skrevet

Pappvin kan være både helt ok eller pyton.

Pappvin er ferskvare "de luxe" (en del fornuftige produsenter utstyrer pappvinen sin med datomerking). Posen som vinen er oppbevart i slipper inn luft selv når pappvinen er uåpnet - når man åpner pappvinen kommer det (naturlig nok) mer luft til... etter en ca 4-6 uker er den godt over middagshøyden (men de fleste klarer vel å gjøre kål på pappvin før det ;-)) - synes det ikke er så rart at noen synes pappvin er pyton og andre at den er bra, kan rett og slett ha med hvor "fersk" den var (og selvfølgelig kvaliteten på vinen - mye pappvin er grei nok, men det er ikke akkurat de mest spennende vinene man får på papp)

Har selv en slik "suge ut luften av vinen pumpe" for flaskevin, men synes det er noe småprakk (det blir ikke helt tett osv. ok, ... mulig jeg er en kløne da...). Den enkleste løsningen er å helle over vinen på en halvflaske dersom det bare er lite igjen (vinen får mindre luft), korke igjen med korka og sette det hele i kjøleskapet... (er det bare en liten slant igjen kan man fryse vinen for å bruke den i saus...)

For min del har jeg ingen fast regel for hvor lenge en vin kan stå i kjøleskapet - har opplevd viner som har sagt "takk for seg" etter et døgn, andre som tålte nesten en uke (ok, det var en årgangsvin med potensiale for å utvikle seg en 10-15 år til, og en merket utviklingen over dagene)... Grovt sett er regelen at bedre vin kan stå lengre åpnet en dårligere vin, at det "skumle" er luft (det er derfor man heller over på karafell - for å sørge for luft i håp om å fremskynde utviklingen av vinen) og at avkjøling i kjøleskap hindrer litt av oksideringen

Så Birgitte, bare kjøp en *god* flaske vin, putt restene i kjøleskapet og se hvor lenge den holder....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...