Gå til innhold

Hva er sjangsen for en Engelskmann å få jobb i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest GirlDreamer
Skrevet

Jeg bor nå i Englan og er forlovet med en Engelskmann. Problemet er at savnet til hjemlandet mitt er stort, og jeg klarer ikke å føle meg hjemme her. Så jeg har begynt å fundere på tanken om å flytte til Norge, og selv om jeg ikke har luftet tanken med han enda, har han sagt han er villig til å flytte hvis jeg skulle ønske det. Problemet er om det vil være veldig vanskelig for han å få seg jobb? Han har jobbet på skattekontoret her i ca 14 år.

Videoannonse
Annonse
Gjest Twelve12
Skrevet (endret)

Hadde ikke typen til venninna mi fått jobb nå, så hadde jeg trodd du var henne :gjeiper:

ganske lik historie

Hun er sammen med en engelskmann som flytta hit med henne.

Han har tatt norsk kurs og søkt på jobber.

Det tok en stund men nå har han endelig fått jobb. Tror han begynte å søke aktivt i våres så er ihvertfall et halvt år.

Det som er negativt hvis han ikke kan flytende norsk, er at jobbmulighetene synker. Man kan f,eks ikke ha kundebehandling o.l.

Men er fult mulig. Men han får jo ikke noe offentligs støtte fra norge som arbeidsledig da. Så da må du være forberedt på å forsørge dere begge i den perioden han er arbeidsledig

Endret av Twelve12
Skrevet

Brainstorming fra meg - kan hende noe av det er helt på jordet:

Det er en del barer og restauranter i Oslo som har engelsktalende personell - kanskje han kunne jobbet med det mens han går på norskkurs, så dere ikke står med en inntekt? Og hvis han tar noen kurs i norsk skatterett vil jeg tro han kan får jobb i en lignende jobb her? Kanskje? Jeg vet ikke hvor store forskjeller det er i disse systemene.

Evt - SSU - sentralskattekontoret for utenlandssaker?

Ellers tror det det er behov for "kontorstillinger" i bransjer som handler mye med utlandet. F.eks oljesektoren (men der ligger jo det meste i Stavanger - vet ikke hvor dere skal bo). Ellers kan han jo prøve å få jobb i en av de store 4: Ernst & Young, PWC, Deloitte, KPMG - der er de jo veldig internasjonale.

Det var det jeg kom på nå...

Gjest Cuntzilla
Skrevet

I oljebransjen er det jo ingen som snakker norsk lengre, og flere internasjonale firmaer (spesielt de som er engelske/amerikanske og har hovedkontor der) har engelsktalende ansatte.

Nå svarte jeg veldig på generell basis og ikke basert på kompetansen hans, da. Men har han f.eks. tilfeldigvis en utdanning innen økonomi så tror jeg han kan få jobb lenge før norsken sitter.

• Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Skatteetaten har veldig god bruk for folk som kjenner til utenlandske skattesystem, jeg ville ha sjekket de. Kjenner selv en utenlandsk person som fikk jobb der på det grunnlaget, før han kunne norsk helt 100%.

Gjest GirlDreamer
Skrevet

Skatteetaten har veldig god bruk for folk som kjenner til utenlandske skattesystem, jeg ville ha sjekket de. Kjenner selv en utenlandsk person som fikk jobb der på det grunnlaget, før han kunne norsk helt 100%.

Det høres jo bra ut :) Hva slags type stilling var det den personen fikk da?

Skrevet

Ang dette med barer, på det ene utestedet jeg jobber på, har vi en engelskmann. Han snakker ikke et kvekk norsk, og det er ikke noe problem. :) Vi andre ansatte snakker engelsk med han, og de aller fleste gjester forstår jo engelsk, samt at han plukker opp enkelte ord og div, tok ikke lange tiden før han forsto at en øl betyr one beer. :)

Selv om det selvfølgelig ikke er en varig løsning, men kanskje i mellomtiden som en annen bruker her sa. :)

Anonym poster: 2a46d92a1ae00f18346f7c82c752d403

Skrevet

Det er veldig vanskelig..

har en vennina som har engelsk samboer og de prøvde og prøvde men han fikk ikke jobb.etter 1 år reiste de tilbake til england og de tapte på en måte my penger da de begynte fra null med alt av utstyr og møbler til hjem og 2mnd husleie osv..

så tenkt nøye før dere reiser hit..

Anonym poster: 037b1562de26dd4dcb0777b28ea3ba1a

Skrevet

Om han har en økonomiutdanning så er det mange internasjonale bedrifter andre steder enn Stavanger som ansetter folk uten norskkunnskaper. Men som noen sa tidligere - det kommer an på utdannelsen hans. Det jeg ville gjort, var å begynne å søke jobber i Norge mens dere fortsatt er i England.

Hvor i Norge ønsker dere å bo?

Skrevet

Begynn med å lære ham norsk før dere flytter! Samboeren min fikk relevant jobb etter et halvt år, og på den tiden hadde han klart å bestå norskprøve 3. Han bør ha gode språkkunnskaper for å få jobb og for å trives. Riktignok klarer en del seg bra med engelsk, men uten å kunne språket, blir man ikke skikkelig integrert. Ta sikte på at han skal lære seg norsk minst på nivå med norskprøve 3, helst Bergenstesten innen rimelig tid.

Anonym poster: dc844ade9f6399818a6141b62b5088d7

• Liker 1
Gjest blah blah
Skrevet

Kjenner ikke en eneste engelskmann som ikke har fått jobb innen relativt kort tid eller har hatt noen andre problemer.

Gjest GirlDreamer
Skrevet

Vi ønsker å bo i Trondheim. Er usikker på om det blir noe av, han virker ikke så veldig begeistret på ideen :tristbla:

Skrevet

Vi ønsker å bo i Trondheim. Er usikker på om det blir noe av, han virker ikke så veldig begeistret på ideen :tristbla:

Vel, nå har jo du vært villig til å bo i England, men trives ikke så godt. Han skylder deg jo på en måte å forsøke Norge... Men jeg ville vært forsiktig med å si opp jobben i England før han har noe å gjøre i Norge.

Gjest GirlDreamer
Skrevet

Ja det er jo flere måter å gjøre det på. Som noen foreslå så kan vi jo begynne å søke før vi flytter. En annen mulighet er jo at f.eks. jeg drar først og skaffer meg jobb og bosted, så kan han komme etter.

Skrevet

ja som de andre sier ..skaff dere/han jobb før dere flytter..ikke si opp jobben i England før dere er sikre på å få en jobb her hjemme..

samboern til vennina mi hadde ikke noe utdannelse da..og han hadde jobbet innen service bransje i England men som sagt det hele endte opp med at de reiste tilbake fordi han ikke fikk jobb og hun som bare butikkmedarbeider med 15 000kroner i mnd blei vanskelig med kun 1 inntekt..

+ at nav var ikke villig til å betale han for norskkurs så hun måtte betale ca. 28 000kroner selv.

men håper det blir bra for dere..lykke til

Anonym poster: 037b1562de26dd4dcb0777b28ea3ba1a

Gjest strykebrett
Skrevet

Det høres jo bra ut :) Hva slags type stilling var det den personen fikk da?

En slags saksbehandlerstilling tror jeg. Har ikke så god greie på de ulike jobbene i skatteetaten, men tror det var noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...