Gå til innhold

Ny valp imorgen, ett spørsmål ang soveplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Imorgen blir vi hunde eiere for første gang, og i den forbindelse har jeg ett spørsmål til dere erfarne hunde eiere!

Valpen vår er 12 uker og vi har kjøpt ett ganske stort bur til den som skal stå på kjøkkenet. I buret har vi tepper, hundeskåler etc... Men, skjønner at valpen må bo inne hos oss på soverommet de første ukene. Buret er litt stort å flytte opp og ned hver dag, så da lurte jeg på om valpen kan sove i ett mindre bur på soverommet om natten, og i det litt større buret på kjøkkenet om dagen. Eller liker valpenn å ha samme soveplass hver gang den sover?Kan jeg f.eks sette det litt mindre buret inne i det store buret og bare flytte dette opp og ned, eller kan det ha to forskjellige bur til dag/natt?Noen andre gode tips til sovingen?

Skal også ta med valpen på jobb fra mandag av. Jeg jobber som resepsjonist så det sier seg selv at det kommer og går folk hele dagen. Tror dere valpen kommer til å bjeffe hver gang døren går opp, og hva kan jeg i tilfelle gjøre for å forhindre dette?

takker for svar, er veldig spent på mitt nye liv som hunde eier:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis valpen skal være avstengt på kjøkkenet, hvorfor trenger du i tillegg å stenge den inn i bur?

En madrass ved siden av sengen er vel helt greit de første dagene.

Jeg er ikke motstander av at hunder skal lære å være i bur, men hvorfor trenger den å være i bur, når den er stengt inne på et rom?

Hvis det var et sted jeg ville vrukt bur i denne situasjonen, så er det vel når valpen er med på jobb. Da kan du være sikker på at den ikke løper av gårde, og du kan gå fra den i korte perioden hvis du må gjøre noen praktiske ting innimellom.

Skrevet

Hvorfor bruke bur i det hele tatt? Hørtes forferdelig stressende ut både for deg og valpen. Det må da være mye bedre å lære valpen til å slappe av uten det buret alle er så frelst av for tiden.

Det jeg gjorde var å legge en madrass på gulvet og la hunden sove sammen med meg. Har aldri brukt bur og til gjengjeld har jeg en hund som klarer å slappe av hvor som helst. Har aldri fattet poenget med det hersens buret. Norge har mye å lære av Sverige der bur ikke er tillatt over flere timer.

Virker som om mange bruker bur bare fordi andre gjør det og ser egentlig ikke poenget med det selv. Føler meg jo som den superhundeeieren som klarte å oppdra en valp uten å måtte ty til bur en eneste gang... Fatter ikke hva som skjedde. Plutselig ble alle verdens hunder superglad i den "lille trygge hula" si. Hunder vil bevege seg, skifte underlag og bruke hodet. Om hunden sover i sofaen eller stolen, ligger den da der 8 timer i strekk?

Anonym poster: 5ec1cfdd690ea2a29f1ec0bd35981309

• Liker 2
Skrevet

Har to små barn, og tenkte at buret var litt fri stedet for valpen. Der inne blir den latt ifred. Trodde den ville like det.....

Skrevet

Du lærer barna at når hunden sover, SKAL den være i fred.

Første tiden trenger valpen mer nærhet enn hva en skulle tro.Den har blitt tatt fra mor (og event.søsken)

Ta en madrass og legg deg /dere på gulvet slik at valpen kan sove inntil noen.Og samtidig er dere nærme nok til å måtte sprette opp og ta valpen ut ved behov.

Skrevet

Det vi ble anbefalt var at valpen ikke skulle måtte trenge å flytte flere ganger. Så vi fikk beskjed om at det var lurest at vi valgte stedet hvor valpen skulle bo og heller tilpasse oss de første dagene/uken. Da kan du heller ta en madrass bort til stedet hvor hunden skal sove.

Lykke til med en ny valp. Det er en fantastisk, men krevende tid. Hvilken hund er det?

I forhold til bjeffingen så var ikke dette noe vi merket noe til før vår kar kom i puberteten og da måtte vi bare begynne å trene dette vekk.

Skrevet

Har to små barn, og tenkte at buret var litt fri stedet for valpen. Der inne blir den latt ifred. Trodde den ville like det.....

Jeg vet ikke hva som er best med tanke på soving, men bur generelt er greit å ha. Det blir som du sier et fristed for hunden.

Mine hunder er veldig glade i buret sitt. Vi har en ganske stor gang, så den brukes som hunderom hvor buret står åpent hele tiden. Det står under trappen med døren litt gjemt så de kan få litt privatliv om de vil, og det er ofte krangel om å få ligge i buret.

Skrevet

Hei, takk for svar!

Da har jeg bestemt meg. Jeg legger meg på en madrass ved siden av det åpne buret nede på kjøkkenet så lenge jeg må det. Hvor lang tid tror dere jeg må ligge der nede? Vil valpen lett våkne av barn som kommer ned om morgenen ved 0700 tiden?

Skrevet

Hei, takk for svar!

Da har jeg bestemt meg. Jeg legger meg på en madrass ved siden av det åpne buret nede på kjøkkenet så lenge jeg må det. Hvor lang tid tror dere jeg må ligge der nede? Vil valpen lett våkne av barn som kommer ned om morgenen ved 0700 tiden?

Jepp. Den kommer til å være i full gang når de er det. Gled deg:)

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Det er viktig å drive med burtrening med tanke på situsjoner hvor hunden være i bur, men jeg er ingen fan av å bruke det fast, da er det bedre med eget rom eller å lage en liten binge av f.eks kompostgjerder.

Hvor lenge du må ligge sammen med hunden varierer, men den må mest sansynlig ut noen ganger om nettene og da er det enklest for deg om du slipper å løpe opp og ned trapper og vekke hele huset på natten.

Skrevet

Hei, takk for svar!

En god løsning. Vi har alltid ligget slik med valpene fra dag 1 og noen uker fremover. Etterhvert har vi kunnet flyttet oss til nærmeste sofa (våre u\hunder har hatt buret i stua), før vi til slutt har kommet oss inn på soverommet igjen. Det er en slitsom periode, men du verden så herlig! Og husk at valper i enda større grad enn barn bare liggerp å lading. Det er enten 100% eller 0%. Nydelig når de bare flater ut midt i leken.

Anonym poster: 387a36657512707b273fc3c8ab78e056

Skrevet

PS: Når det gjelder bur, så har våre sett på buret som sin lille frihule fra dag 1. Buret er sjelden lukket annet enn ved bilkjøring, samt når det er flere barn på besøk og ungene absolutt skal inn i buret til hundene. Da blir buret lukket til vi har klart å sende alle ungene ut. Egne barn har aldri plaget hundene i bur, men det har hendt jeg har funnet to-åring sovende i buret sammen med en eller begge hundene. Da har de det trangt og koselig!

Anonym poster: 387a36657512707b273fc3c8ab78e056

Skrevet

Jeg lå inne på på gjesterommet hvor hunden bodde den første uken, så begynte vi å sove med åpne dører og til slutt lukket dør. For vår del så var buret brukt til han var landet fra valpetiden. Nå bruker han nesten aldri buret, bortsett fra når vi er på hytten (da velger han å ligge der selv).

Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden så beklager om jeg svarer på noe som allerede er besvart, men hvorfor flytter man ut av soverommet? Det er jo fullt mulig å ha valpen på gulvet ved siden av sengen på soverommet sitt. Jeg tenkte mer for at det er litt mer behagelig å ligge i sin egen seng :-)

Nå vet jeg at dette ikke er for alle naturligvis, men her har jeg alltid hatt valpene oppe i sengen min den første tiden, for da våkner jeg lettere når valpen våkner og skal ut. Men det er sånn JEG har valgt å gjøre det.

Jeg ser ikke den store utfordringen med å la valpen sove i en hundeseng eller på noen godt vaskbare tepper eller billige dyner fra Jysk på gulvet ved sengen. Rimelig plastseng fra Felleskjøpet og vaskbare dyner til 40 kr stk fra Jysk er ihvertfall her i huset vært genialt til valper.

Ettersom valpen blir tryggere så kan man eventuelt venne den til å sove på utsiden av soverommet med en grind i mellom slik at den fremdeles har muligheten til å se deg.

Hunder er utpreget sosiale dyr og å sove alene er ikke naturlig for de. Faktisk så reduseres søvnkvaliteten betraktelig hvis hunden ikke er 100% trygg med å sove alene og adskilt selv i voksen alder. I tillegg er jeg tilhenger i å gi hundene et valg om hvor de selv ønsker å sove. De våkner jo ofte opp om natten og går og drikker litt, strekker litt på seg og skifter soveplasser.

Uansett er det et mindre problem enn folk flest skal ha det til å ha de på soverommet i begynnelsen selv hvis man ikke ønsker å ha de der senere. Bur er naturligvis tullete for det er det jo ikke behov for.

Mitt tips er å tilby valpen så trygge omgivelser som mulig fra dag èn. Med dette kan man unngå fremtidige utfordringer som seperasjonsangst og stress.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden så beklager om jeg svarer på noe som allerede er besvart, men hvorfor flytter man ut av soverommet?

For min del handler det om at jeg trenger et rent, rolig og hundefritt rom som er bare mitt og kjærestens sitt. Jeg har aldri hatt hunder på soverommet før valpen kom i hus, og nå holder vi altså på å flytte han ut. Vi liker også å ha det veldig kaldt på soverommet, så valpen fryser om han skal sove der inne nå. Han har masse tepper, men piper litt om natten og da er han iskald når vi ser til han.

Og siden vi også har barn, blir gjerne sexen lagt til kvelden/morgenen, og jeg utstår ikke tanken på å ha en hund der inne, selv om han ikke er oppi sengen.

Skrevet

For min del handler det om at jeg trenger et rent, rolig og hundefritt rom som er bare mitt og kjærestens sitt. Jeg har aldri hatt hunder på soverommet før valpen kom i hus, og nå holder vi altså på å flytte han ut. Vi liker også å ha det veldig kaldt på soverommet, så valpen fryser om han skal sove der inne nå. Han har masse tepper, men piper litt om natten og da er han iskald når vi ser til han.

Og siden vi også har barn, blir gjerne sexen lagt til kvelden/morgenen, og jeg utstår ikke tanken på å ha en hund der inne, selv om han ikke er oppi sengen.

Ja da det er selvfølgelig helt greit; som jeg også skrev at det er ikke for alle, men veldig ofte tror mange at man ikke kan ta valpen inn på soverommet for da er det så vanskelig å få den ut derfra igjen når den blir eldre, og det er dette jeg ville poengtere :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...