Gå til innhold

Dokumentasjon elektrikerarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som er elektriker eller som er sammen med en som kan svare meg på noen spørsmål om hva slags dokumentasjon som kreves på elektrisk arbeid i huset?

Vi har nettopp kjøpt huset til svigerforeldrene mine. Svigerfar er faglært elektriker, men har de siste 15 årene i arbeidslivet jobbet med salg i gründerselskapet sitt, og ble pensjonert for 3 år siden. Ergo er det lenge siden han jobbet aktivt som elektriker. Jeg tviler likevel ikke på kompetansen hans til vanlig elektrisk arbeide.

Huset har han i stor grad bygget selv, og det er ham som har lagt opp all strømmen. Dette var på 70-tallet da han jobbet som elektriker fortsatt. Han har også gjort en del småjobber de siste årene, som å bytte til automatsikringer, legge opp et stikk her og der, osv. I sommer la han opp strøm til nytt kjøkken rett for vi overtok. Etter hva jeg har skjønt på ham så har han lov til dette fordi det er (var) hans hus. Jeg har tatt det for god fisk, og ikke tenkt spesielt over dette før jeg leste her om dagen at det nå kreves dokumentasjon på alt arbeide gjort etter 1999 (?). Så vidt jeg vet foreligger det ikke noe papirer på arbeidet han har gjort, og da jeg spurte ham om det så han ut som et stort spørsmålstegn...

Er det noen som kan si meg noe om svigerfar har rett i at han kunne gjøre alt dette selv, og hva som evt må være være fyllt ut av dokumenter, og hvor man evt kan få tak i sånt? Vil vi kunne risikere å få problemer med forsikringsselskap om det skulle oppstå brann e.l?

Takker på forhånd på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Trodde de som hadde fagbrev som elektriker kunne gjøre slikt i sitt eget hus uten å skrive det ned noe sted, men mulig jeg tar feil. Hvis noe av det "gamle" ikke var dokumentert, så hjelper det ikke å begynne å dokumentere når du ikke vet hvordan resten ser ut liksom...

Endret av TMB
Skrevet

Trodde de som hadde fagbrev som elektriker kunne gjøre slikt i sitt eget hus uten å skrive det ned noe sted, men mulig jeg tar feil. Hvis noe av det "gamle" ikke var dokumentert, så hjelper det ikke å begynne å dokumentere når du ikke vet hvordan resten ser ut liksom...

Ja, det er det jeg og har tenkt, men ble litt usikker. Det burde jo være en form for dokumentasjon egentlig. Hva hvis vi skal selge en gang, og så skal ny kjøper bare stole på oss når vi sier "svigerfar var elektriker, så her er alt bra"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...