Bella96 Skrevet 16. oktober 2012 #1 Skrevet 16. oktober 2012 Hei! Er ikke alltid like flink til å få fram det jeg mener, eller generelt til å få forklart ting så bra.. Menmen.. Jeg er en jente på 16 år som har hatt lyst til å begynne å trene nå i en god stund, det er bare det at jeg kan så lite om det og jeg har på en måte lyst til å få litt mer kunnskap om det med trening og kosthold generelt. Motivasjonen er egentlig på topp! Har tenkt å begynne på Friskhuset, eller ''Stamina Hot'', som det nå heter. Er 1,66 høy ca og veier rundt 53 kg eller noe sånt. Har ikke tenkt å slanke meg for å si det sånn, men har lyst å få stramt opp kroppen og eventuelt få mer sprettrumpe og slikt. Veit at det er viktig å spise regelmessig, noe som jeg prøver å få gjort fra før av. Mange av venninnene mine har utrolig bra kropp, og jeg har misunt dem på mange måter, fordi jeg sammenligner meg med dem og da får jeg rett og slett bare dårlig selvtillit. Jeg kan være ganske hard mot meg selv, men nå er jeg faktisk ute etter ''drømmekroppen'', og jeg veit at det er fullt mulig så lenge jeg gjør det riktig å at jeg ikke overtrener osv. Det jeg er ute etter er rett og slett noen med erfaring fra før av som kan gi meg tips til hvordan jeg kan komme igang, samtidig lurer jeg på sånn ca hvor lang tid det vil ta før jeg får synlig resultat. Det er ikke noe som haster, jeg vil gjøre dette til en livsstil. Til slutt har jeg ett litt dumt spørsmål, men er det sånn at man får mindre bryster av å trene? Har ikke særlig lyst til å få skikkelig små bryster av det, men er klar over at det består av fett for det meste. Takk på forhånd!
Envy Skrevet 16. oktober 2012 #2 Skrevet 16. oktober 2012 Så flott at du vil i gang med livsstilsendring personlig synes jeg det er veldig vanskelig å komme med gode tips skriftlig over nett. Vil anbefale at du egentlig bare setter i gang og begynner på stamina hot, jo før jo heller Vet ikke hvordan det er der, men vil gå utifra at du får muligheten til å få hjelp av en treningsveileder på treningssenteret som kan hjelpe deg med å sette opp et passende program for deg. I og med at du er såpass ung og kroppen fremdeles er i endring fra naturens side er jeg usikker på hvordan du skal gripe det an. At en blanding av styrke og kardio er viktig regner jeg med at du allerede vet. Siden du utifra BMI allerede er forholdsvis slank og målet ditt er å stramme opp, tør jeg likevel påstå at du bør ha hovedfokuset ditt på styrketrening. Du kan godt begynne med apparater, men å komme seg over på frivekter så fort som mulig er nok lurt, du får brukt mer av styrken og musklene dine på den måten, dessuten har du en uendelighet av variasjoner og velge i hva øvelser angår med frivekter Brystene vil sannsynligvis bli mindre ja. Mine er nesten borte Du vil derimot få et annet fokus gjennom treningen, også blir det liksom ikke så farlig lenger Uansett, få hjelp av en treningsveileder eller noen som har litt peiling. å få inn teknikken til å begynne med er veldig viktig for å unngå skader, så kan du begynne å tenke på å løfte tyngre når du har fått den på plass. Rotete svar, håper du får noe fornuftig ut av det. Vil også anbefale at du leser på nett (fitnessbloggen.no og treningsforum.no har mye bra informasjon), samt ser videoer på youtube for å terpe teknikk. 1
Bella96 Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Takk for hjelp! Har tenkt å starte med å gå litt, deretter jogge/løpe på tredemølla i 20-25 min i begynnelsen, deretter gå til yogamatta og ta noen mageøvelser som planken blant annet. Også kneløft med middels lette vekter. Tenkte også å bruke treningsrockering 30min etter trening. Tror du jeg vil merke resultater av den slags trening etter 1-2 måneder om jeg virkelig gjør det? Har også tenkt å spise sunnere Etterhvert som jeg får bedre kondisjon osv skal jeg øke treningen litt. Får jeg forresten bedre rumpe av dette? Endret 16. oktober 2012 av Bella96
Envy Skrevet 16. oktober 2012 #4 Skrevet 16. oktober 2012 Beklager å måtte si det, men i mine øyne er det et kjedelig og ufullstendig program du har laget deg, og jeg tror heller ikke det vil ha noen spesielt stor effekt på rumpa di. Med det sagt, så er selvfølgelig ALL trening bedre enn ingen trening, og det er et sted å starte Men, jeg vil tro du kommer til å gå lei fort. Vil heller anbefale øvelser som benpress og knebøy for rumpa (VELDIG viktig at du får rett teknikk på knebøy). Planken er en fin øvelse for magen, så den kan du knalle på med, kan også legge til "reka" i slynge, om du vil ha litt ekstra effekt. Samtidig må du huske på å få med armer, skuldre, bryst og rygg, slik at du får brukt alle de store muskelgruppene. Hvor mange ganger i uka tenker du å trene?
Bella96 Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 16. oktober 2012 Ja, blir nok fort lei men ser ikke helt hvordan jeg skal begynne ellers.. Er absolutt ikke trent fra før, og det sies jo at tredemølla skal være bra for rumpe og lår. Har tenkt å trene mandager, onsdager, kanskje torsdager og fredager. Hadde det ikke vært for at kroppen trenger hvile hadde jeg peist på 5dager i uken. Fulgte dette programmet sist i kun 1uke, men så skjedde det så mye rundt meg at det ikke ble prioritert, men er mye mer bestemt denne gangen også.
Gjest *Maja* Skrevet 18. oktober 2012 #6 Skrevet 18. oktober 2012 Om du er helt utrent så bør du ikke trener mer enn 2-3 ganger i uka i startfasen og heller fokusere på at de dagene så gir du alt du har. De som trener 4-7 dager i uka har brukt god tid på å komme dit. En utrent kropp kan lett få skader, bli overtrent og rett og slett møte veggen raskt. Du er bare 16 år og er ikke ferdig utviklet enda. Du er slank og ung så starter du med kardio og styrke med moderat mengde nå sammen med et sunt kosthold så vil ikke bare resultatene på kroppen komme veldig raskt, men progresjonen på formen din vil også komme fort. Du vil nok raskt kjenne at du kan øke både med fart og distanse på løping, mer tyngde på styrke og kunne trene flere gang i uka. Ha et sunt og variert kosthold med masse gode proteiner fra egg, kylling, fisk, karbonadedeig, trege karbs fra grove kornprodukter og grønnsaker, sunt fett fra nøtter og avokado etc. Mye proteiner metter lengre enn karbs, men det er fremdeles bra med karbs for energien du får Kos deg med det du er glad i av godis og annen mat, men hold deg til moderate mengder en gang i uka. Øvelser for sprettrumpe: http://www.side2.no/spesial/trening/article2799737.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå