Gjest Abelone Skrevet 27. februar 2004 #1 Skrevet 27. februar 2004 Ja, det lurer jeg på.. For de fleste jeg kjenner, inkludert meg selv, blir det bare trøbbel ut av denne vinterferien som gjelder kun ett barn..... Vi må ordne oss med besteforeldre - venner - avspasering osv. osv. Hvorfor denne vinterferien?
Andrine22 Skrevet 27. februar 2004 #2 Skrevet 27. februar 2004 Jeg husker da jeg gikk på skolen, at det var virkelig godt med vinterferie!! Jeg hadde veldig godt av det...Det tror jeg barna har nå også, det er så mye stress og mas i hverdagen, at barna fortjener en ferie å innhente seg på, selv om det ikke passer seg slik for foreldrene! Syns ikke du det var godt med en vinterferie?
Væren Skrevet 27. februar 2004 #3 Skrevet 27. februar 2004 Jeg skjønner egentlig godt hva du mener. Da ungene våre var mindre var det et puslespill uten sidestykke å organisere barnepass. Nå er de så store at de ordner seg selv hjemme selv om vi er på jobb. Det er jo ikke bare vinterferie; man har også høstferie, juleferie, påske- og pinseferie som skal dekkes opp mht. barna... Pluss fridager i forbindelse med f.eks. Kristi himmelfartsdag og andre merkedager. Men denne vinterferien drar vi til syden, hele familien, og blir i to uker. Så jeg må si jeg gleder meg skikkelig til vinterferie nå!!!
Gjest lmari Skrevet 27. februar 2004 #4 Skrevet 27. februar 2004 Foreldrene mine jobber på en barneskole, og de føler ofte at de så vidt kommer i gang igjen etter jul, så er det ny ferie med alt som det medfører. For det er faktisk sånn at vinterferien ikke bare varer i en uke - det tar alltid noen dager å avslutte før ferien og så komme i gang igjen etter ferien.. Men jeg vet jo at jeg synes det var deilig med vinterferie da jeg var mindre... Og vårsemesteret kan jo bli litt langt for små seksåringer som faktisk går på skolen hver eneste dag, da...
Gjest Abelone Skrevet 27. februar 2004 #5 Skrevet 27. februar 2004 Jo, men jeg hadde en mor som var hjemme.. vi var sammen og koste oss i ferien. Jenta mi begynte å gråte i dag da hun ble klar over at hun hadde ferie alene..... Vi forklarte henne selvsagt hvordan hun skulle få tilbringe vinterferien, slik at hun ble trygg på det. Men det er et pes for barnefamilier med begge foreldre i jobb, å ordne seg slik at denne ferien blir ok for alle parter, ikke minst for barnet. Her omkring er vinterferien mareritttid... Masse halvstore unger og ungdommer som henger omkring på kjøpesentrene hele dagen. De tilbringer IKKE ferien på fjellet sammen med kjernefamilien..
Pip Skrevet 27. februar 2004 #6 Skrevet 27. februar 2004 Hm... Jammen er det godt at borna får nokre pusterom, vil eg seie. Mange av dei eg har møtt (i barneskulealder) synst det er fantastisk med vinterferie. Mindre 'organisert aktivitet', som dei held på å drukne i ellers... Og, som lærar - dei ER verkeleg meir inspirerte på skulen etter ei veke ferie. Særleg dei som er litt eldre - på mellomtrinnet til dømes. Eit avbrekk, ei veke utan at dei treff dei same menneska kvar dag, utan å drive med det same kvar veke - det trur eg dei har godt av. Og sidan eg ikkje har barn bør eg vel ikkje uttale meg (får sikkert pepar no), men som lærar er det trist, synst eg, å få sinte telefonar frå foreldre som 'ikkje veit kor dei skal gjere av borna', no når ikkje skulen skal ta vare på dei i ei veke. Klart eg skjønar problemet - dei fleste kan ikkje ta vinterferie frå jobb. Men det eg reagerer på er synsvinkelen. Mange barn TRENG denne ferien - faktisk. Og svært mange foreldre ordnar dette vha. den 4. ferieveka si, og reiser av garde på tur. Mitt poeng: skulen er for borna sin del, ikkje foreldra. Altså vert feriane lagde opp etter kva som er bra for elevane, og ikkje etter kva som passar foreldra... Sjølvsagt litt på spissen dette, men dog...
Gjest Poirot Skrevet 27. februar 2004 #7 Skrevet 27. februar 2004 På min jobb (statlig byråkrat) er det akseptert å ta med barna på jobb en dag eller to i slike sammenhenger, evt jobbe halv dag med en liten en som sitter og tegner ved pulten. Om hver av foreldrene gjør dette en dag, tar seg fri/avspaserer en dag og man allierer seg med andre (man kan jo passe hverandres barn) burde det gå bra. Men alle har jo ikke slik jobb, selvfølgelig.
Lilleba Skrevet 27. februar 2004 #8 Skrevet 27. februar 2004 Hvis vinterferien skal kuttes ut (eller høstferien, eller de tre dagene i forbindelse med påske eller de ca 5 dagene i forbindelse med jul, eller den ene dagen i forbindelse med kr.himmel. eller de null dagene i forbindelse med pinse, eller....osv), ja da må de legges til elevenes sommerferie, slik at de får en mye lenger ferie enn de har i dag. Elevene har nemlig 190 dager på skolen UTENOM alle disse fridagene, og det endres ikke samme når de har fri! Det er således bare et spørsmål om hvordan man vil organisere pusterommene for elevene. Det kan godt være at det er bedre å IKKE gi dem pusterom i små porsjoner utover året, og heller gi dem et lengre pusterom om sommeren. Problemet med barnepass eller ungdom som henger rundt omkring vil vel bli det samme, så lenge de bare går 190 dager på skolen? Eller ønsker man kanskje å utvide skoletiden til elevene? Se det er et annet spørsmål! Jeg trodde forresten at man kunne ha sine barn i SFO nåtildags, på skolens fridager?
Gjest Abelone Skrevet 27. februar 2004 #9 Skrevet 27. februar 2004 Jeg trodde forresten at man kunne ha sine barn i SFO nåtildags, på skolens fridager? Vel, her hos oss er det ikke noe SFO-tilbud når skolen har ferie/fridager. Så det er ikke aktuelt.
Gjest Nicoline Skrevet 28. februar 2004 #10 Skrevet 28. februar 2004 La nå ungene få vinterferien sin. Hvorfor deler dere ikke ferien slik at dere er hjemme noen dager hver ? Og som Poirot sier så går det faktisk an å ha barna med seg på jobb for en kort stund - eller avspasere så man kan gå tidlig hjem noen dager... Ungene er små for en veldig kort periode i livet - går det ikke an å prioritere litt annerledes i den perioden ?
Gjest Madam Felle Skrevet 28. februar 2004 #11 Skrevet 28. februar 2004 Jeg er veldig glad for at barna har vinterferie, for de har behov for oftere ferie enn det vi voksne har. Vi foreldre vet i god tid på forhånd når denne ferien er, og har dermed god tid til å finne løsninger om vi må jobbe.
Laina Skrevet 28. februar 2004 #12 Skrevet 28. februar 2004 Selvfølgelig har barna behov for ferie! Jeg husker selv når jeg gikk på skole. Jeg tror det hadde vært uholdbart om man ikke hadde hatt de avbrekkene med jevne mellomrom. Men det er en del skoler som prøver ut et nytt system for vinterferie nå. At barna og foreldrene kan velge når de skal ta vinterferie. I min kommune er det en skole som prøvde ut dette. Med det resultat at en god del av elevene var på skolen, mens resten tok ferie. Hvordan skolen ordner det rent praktisk vet jeg ikke. Men jeg syns det høres ut som et ok tilbud. Det er muligens lettere for foreldrene å planlegge. Det er jo ikke sikkert det er så lett å ta fri fra jobben akkurat den uken det er vinterferie, hvis "alle" på jobben skal ha fri samtidig. Men jeg forstår ikke hvorfor det er akkurat vinterferien som er problemet? Hva med sommerferien? Det er jo ikke vanlig at foreldre har 2 mnd sommerferie. Hva gjør dere da?
MarianneE Skrevet 28. februar 2004 #13 Skrevet 28. februar 2004 Jeg trodde forresten at man kunne ha sine barn i SFO nåtildags, på skolens fridager? Da jeg jobbet på SFO kunne man kjøpe plass der i ferien for de barna som ikke hadde fast plass allerede. Så om det er et SFO tilbudtilknytta barnet's skole kan dette være en god løsning. Forøvrig føler jeg at når diskusjonen omkring temaet Vinterferie/Ikke Vinterferie dukker opp fokuseres det på hvilke problemer ferien gir foreldrene, ikke de små 6-åringene som faktisk blir fort slitne med mange skolehverdager etterhverandre kun avbrutt av ferie. Synes fokuset bør rettes fra foreldre til barnas behov!
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2004 #14 Skrevet 28. februar 2004 I min jobb har jeg 5 ukers ferie og de med barn har førsteprioritet i vinetferien og høstferien. Det fungerer fint. Jeg tror barn trenger denne ferien.
Gjest Emera Skrevet 28. februar 2004 #15 Skrevet 28. februar 2004 Forøvrig føler jeg at når diskusjonen omkring temaet Vinterferie/Ikke Vinterferie dukker opp fokuseres det på hvilke problemer ferien gir foreldrene, ikke de små 6-åringene som faktisk blir fort slitne med mange skolehverdager etterhverandre kun avbrutt av ferie. Synes fokuset bør rettes fra foreldre til barnas behov! Må si meg enig der. Jeg forstår at det er vanskelig når begge foreldrene jobber fulltid, og enda vanskeligere for aleneforsørgere. Men nå er foreldrene hverdagspes blitt så innkjørt at det virker som om alternativer ikke eksisterer overhodet. Når det blir en belastning for foreldrene at ungene har ferie fra sin institusjonshverdag, så er det noe som er litt skjevt, synes jeg. Slike temaer letter vel ikke på samvittigheten for travle foreldre, jeg har forståelse for det. Men når foreldre lure på om barna TRENGER ferien sin, da synes jeg det blir litt trist.
MarianneE Skrevet 28. februar 2004 #16 Skrevet 28. februar 2004 Må si meg enig der. Jeg forstår at det er vanskelig når begge foreldrene jobber fulltid, og enda vanskeligere for aleneforsørgere. Men nå er foreldrene hverdagspes blitt så innkjørt at det virker som om alternativer ikke eksisterer overhodet. Når det blir en belastning for foreldrene at ungene har ferie fra sin institusjonshverdag, så er det noe som er litt skjevt, synes jeg. Slike temaer letter vel ikke på samvittigheten for travle foreldre, jeg har forståelse for det. Men når foreldre lure på om barna TRENGER ferien sin, da synes jeg det blir litt trist. AMEN!!!!
Gjest Tristessa Skrevet 28. februar 2004 #17 Skrevet 28. februar 2004 Jeg nærmer meg examen artium ganske snart, og må si at vinterferien er herlig - ikke fjern den, ei heller høstferien. Spiller egentlig ingen rolle hvor jeg tilbringer den, men det er så godt med flere sovemorgener på rad.
Gjest ¤Chanela¤ Skrevet 28. februar 2004 #18 Skrevet 28. februar 2004 Jeg har vinterferie nå og har det helt supert Jeg blir helt overkjørt av alt som foregår på skolen. Har aldri fri når jeg kommer hjem for dagen, for da er det lekser og prøvelesning. Vinterferien er viktig. Veldig viktig :-)
Gjest Abelone Skrevet 28. februar 2004 #19 Skrevet 28. februar 2004 Vel, ser at jeg får litt pepper her... ikke helt fortjent etter min mening. Ja, jeg og min mann jobber fullt begge to når. Inntil nylig har vi jobbet slik at vi har hatt både 3, 2 og 1 dag av uka hjemme sammen med ett eller to av barna. Vi har prioritert å ha tid sammen med barna hjemme istedet for full lønn i 6 år. Nå som størstejenta har begynt på skolen, og trives veldig godt der, har vi gått opp i full jobb. For henne er det ikke et must å ha ferie nå. Vi har gode dager i hverdagene, og har lagt det opp slik at vi kan ha enkelte kortere dager hvor hun blir hentet tidligere på SFO, og har også noen besteforeldredager. Nå når det er vinterferie er det umulig for min mann og meg å ta fulle feriedager. Litt avspasering og overlapping kan vi klare, men vi er helt avhengige av besteforeldre. Ikke alle er så heldige at de har det. SFO er tilknyttet skolen her, men er ikke tilgjengelig i ferier. Dette har det vært mye snakk om å få til, men det blir så uforholdsmessig dyrt for oss foreldre at det er helt uaktuelt. Det er ikke snakk om å ville prioritere barna, men at det er ganske vanskelig for mange å få til så mange dager fri i ett strekk. Og helt ærlig; jeg kan ikke se at jenta mi som er 6 virkelig har bruk for denne ferien. Hun liker seg kjempegodt i skolen, og spretter opp hver morgen for å dra avsted. Hun hadde i utgangspunktet ikke noe lyst å ha ferie fra skolen nå, har hun sagt tydelig fra om. Nå har vi motivert henne til å være "hushjelp" hos far og mor, og dra på hyttetur med dem.... Så JA, jeg mener at vi ikke trenger vinterferien som sådan. Det kunne heller vært lagt opp til noen uker med fredagsfri, for å få riktig antall skoledager.
Laina Skrevet 28. februar 2004 #20 Skrevet 28. februar 2004 Men jeg lurer fremdeles på hva man gjør om sommeren, når barna har 2 mnd ferie... Er det lettere å finne pass til barna da? Tar far fri i 4 uker alene, og mor de neste 4 ukene? Eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå