Gå til innhold

Har nettop begynt i ny jobb men har mulighet for en utdanningsrelevant stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå jobbet 2 uker i en butikk. Det har vært veldig hektisk og spennende siden det har vært helt nystartet på et helt nytt senter. Jeg har altså vært med og bygge butikken opp.

Jeg har en utdannelse innenfor noe helt annet, og selv om jeg søkte på relevante stillinger var det altså denne butikkjobben jeg fikk først og som jeg da sa ja til. Dette var i utgangspunktet i panikk for å ikke finne jobb innen rimelig tid, men nå har det altså skjedd endringer.

Jeg fikk en mail i dag fra et firma jeg har søkt hos. I mailen stod det at de ønsket å ha en samtale med meg angående en søknad jeg hadde sendt, og de foreslo en dato.

Det har jeg takket ja til, men jeg er egentlig litt i tvil om hvor smart dette egentlig er mtp hvor seriøs/useriøs jeg fremstår.

Vil det være en ulempe om jeg sier meg villig til å si opp den jobben jeg nettop har startet i for å begynne i den andre stillingen? Eller vil det bli sett på som helt naturlig siden den nye er utdanningsrelevant og butikkjobben ikke er det?

Og en ting til: Er den formuleringen i mailen ment som et intervju, eller pleier det å bety noe annet, f.eks. at de har valgt ut meg allerede? Jeg har ikke opplevd denne type formulering tidligere da det alltid har blir poengtert at det er et intervju.

I butikkjobben vil det være usikkert hvor mye jobb det vil bli i fremtiden. Jeg kan få alt fra 20% til 50% stilling, alt etter hvor mye kunder det vil bli.

I den relevante jobben vil det være 100%, ferdig diskutert i et godt etablert firma med en fast kundekrets og flere kundekontoer som er under opparbeiding.

Kan noen utenforstående gi meg synspunkter på både seriøsitet og hvordan dere tolker teksten i mailen?

På forhånd tusen takk!

Anonym poster: 819d3c49da1718df0cb5ff6be384ae70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan jeg ville tolket teksten i mailen, men jeg vet at hadde jeg hatt valget mellom 20-50% urelevant jobb (selv om nystartet) og 100% stilling i relevant jobb så hadde jeg valgt det sistnevnte. Alt annet ville jeg sett på som useriøst.

• Liker 1
Skrevet

Hei. Takk for svar.

Jeg har jo tenkt at det ikke vil være en ulempe siden jeg da tar et valg som er i tråd med utdannelsen, og at det da ved en evt. senere anledning vil bli sett på som greit og ikke som et tegn på en vinglete arbeidstaker eller liknende. :)

TS

Skrevet

Ikke bare er det et valg som er riktig i forhold til utdannelsen din - du tar også et valg hvor du velger å jobbe 100% i stedet for 20-50%. Som arbeidsgiver ville jeg sett på det som veldig positivt og ikke sett på valget ditt som vinglete. Om du hadde vinglet mellom relativt like stillinger med lik stillingsbrøk så ville jeg sett på det som negativt, men i din situasjon så mener jeg du kun styrker CVen din med det valget.

• Liker 1
Skrevet

De ønsker å kalle deg inn til et intervju. Ingen vil synes at du er useriøs hvis du velger en relevant, fast jobb. Mulig de som driver butikken vil bli litt irriterte, men det er fordi de må bruke tid på å finne en ny person, ikke noe å ta seg nær av i tilfelle :)

Lykke til på intervju!

Skrevet

De ønsker å kalle deg inn til et intervju. Ingen vil synes at du er useriøs hvis du velger en relevant, fast jobb. Mulig de som driver butikken vil bli litt irriterte, men det er fordi de må bruke tid på å finne en ny person, ikke noe å ta seg nær av i tilfelle :)

Lykke til på intervju!

Takk for oppklaring, jeg var i tvil om hva som mentes selv om jeg egentlig trodde det var det ;)

En annen ting jeg er litt smånervøs for nå er at jeg har 1 mnd oppsigelse i den jobben jeg har nå, men de neste 2 ukene er jeg bare satt opp på ettermiddag 1 dag i uka. Og under oppsigelsestiden så vil det jo ikke være mulig å begynne i den andre jobben fordi jeg må jo være klar for å jobbe de ettermiddagene jeg har. Samtlige av de andre har direkte butikkerfaring, mens jeg har lang serviceerfaring. Det har til nå vært mulighet for å jobbe mer 2 ganger, og da er det samme person som har fått ekstra jobb selv om jeg har sagt at jeg mer enn gjerne tar på meg mer...

Det føles så idiotisk å utsette oppstart en hel mnd bare fordi jeg skal jobbe 4 ettermiddager i verste fall :roll:

Det er jo denne situasjonen som er grunn til at jeg ikke aktivt har søkt på mindre enn 50% stillinger :(

Skrevet

Jeg tror du overanalyserer dette.

Det er helt normalt at arbeidsgiver må vente en måned eller tre på en nyansatt pga oppsigelsestid, eller at det blir litt krøkkete jobbing til å begynne med. Det er også helt normalt å bytte fra en urelevant, liten stilling til en relevant, større stilling - alle arbeidsgivere vil forstå dette.

Ikke bekymre deg, ta det som det kommer! Og du kan jo begynne i en eventuell ny jobb de dagene du ikke jobber på ettermiddagen i "gamlejobben"?

Lykke til! :)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Nå er intervjuet overstått, og jeg tror det gikk bra.

Eller.. Jeg er usikker. De to som intervjuet pratet masse og fortalte om arbeidsplassen, og jeg pratet litt. Men jeg fikk inn noen faglige innspill som de sa seg enige i så jeg fikk jo vist litt av hva jeg kan.

Men de pratet liksom så veldig mye.

Er det et dårlig tegn? Jeg har virkelig lyst på denne jobben, så håper ikke mulighetene er noe mindre nå. Det står mellom meg og 3 andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...