Gå til innhold

Kjempeproblem med leieboere

Anbefalte innlegg

Gjest lillesol ikke nnl
Skrevet

Vi (jeg og samboeren min) eier et 300 kvm hus. Siden det er bare oss to, leier vi ut hele den ene etasjen til et venners venner par som etterhvert også har blitt våre "engangiblant" venner. Jeg og samboeren min er i begynnelsen av 20 årene, leieboerne det samme.

Før de flyttet inn hadde vi mange samtaler med dette paret om økonomi, og at vi ønsket at all leie og andre utgifter skulle betales i tide. Vi deler strøm og alle andre utgifter med dette paret.

De betaler kun 3000 måneden for egen etasje, 100 kvm alt nyoppusset i 2003, to stuer, stort bad, egen entrè, stort soverom og et lekkert kjøkken. Vi bor sentralt, og leien er latterlig lav i forhold til hva andre betaler for en mye mindre leilighet.

MEN, vi får ikke pengene våre! Per i dag skylder de oss husleie for feb (skulle betales 5 feb) de skylder oss for strøm, for internettilgang som vi la ut for dem, pluss diverse andre småting. Til uka skal neste husleie betales, 3000 til, samtidig som vi har fått en ny strømregning.

Til sammen blir dette da nesten 9000 kroner.

De sier vi skal få pengene da og da, men vi får dem ikke.

På onsdag sa de at vi skulle få pengene idag, men de reiste på hytta før jeg og samboeren min kom hjem fra jobb. Situasj. er litt fortvilt, vi trenger pengene, og dette er svært frustrerende.

Jeg er rett og slett drittlei av unnvikelsene deres, festingen til langt på natt og den gi faen holdningen de viser til ansvar.

Nå vil jeg ha dem ut av huset, det er en måneds oppsigelsesfrist, men hvordan skal vi gjøre det, og hvilke rettigheter har vi? Vi har selvfølgelig leiekontrakt, der det står når leien skal betales og sånne ting, men?

Vi tok heller ikke dep. da de flyttet inn, da vi ikke følte at vi hadde noe behov for det, da de var veldig bestemte og sikre på at leien skulle betales i riktig tid.

Hva skal jeg si, og hvordan skal jeg si det? Huff, jeg hater sånne ting som dette.

Alle tips, råd. ALT blir tatt takknemlig i mot.

Fortvilt og småsint hilsen fra LilleSol.. :evil:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gi dem skriftlig purring på det som "har forfalt til betaling"! Leveres personlig, helst. Husk å skrive på at beløpet vil gå til inkasso (kanskje du kan slenge på "etter inkassolovens bestemmelser" også). Betalingsfristen bør være ca. 14 dager.

Når de så ikke betaler, gir du dem en purring til. Denne gangen med at saken går til inkasso og en oppsigelse av leieforholdet vil komme etter 14 dager om de ikke betaler.

Du kan dessverre ikke "kaste noen" ut sånn helt uten videre. Og huseiers mulighet til å si opp en avtale er meget begrenset.

Meld deg inn i huseiernes landsforbund og få hjelp av deres advokat om dette ikke gir seg! Ha litttålmodighet og utvis proffesjonalitet ved deres kontakt fremover.

Skrevet

Eoen venner av oss måtte melde sine leieboere til politiet, det har tatt fler mnder men nå skal de kastes ut.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er ikke enkelt. Først; hva står i kontrakten om utkastelse? Stadardkontrakter pleier å ta med at ved manglende betaling kan en kaste ut uten søksmål, dvs at du kan gå rett til namsmannen, som regel er dette den lokale lensmannen. MEN du må ført sende et såkalt §4-18 varsel. Se etter i tvangsfullbyrdelseseloven hva dette er, eller spør om hjelp her, så skal jeg hjelpe deg videre med det. I dette varselet skal det stå at de nå begjæres utkastet pga manglende betaling, hvor mye de skylder og at utkastelse kan unngås dersom de betaler alt de skylder innen utkastelse har skjedd. Fristen er 14 dager. Dersom fristen løper ut uten at de betaler, send begjæring om utkastelse til namsmannen. Slike begjæringer finner du på nettet, de skal sendes i 4 eks og du må legge ved 4-18 varselet og husleiekontrakten. Sender du ikke dette varselet, vil du få begjæringen i retur fra namsmannen.

Har du ikke tatt med dette i kontrakten, så må du gå den lange veien, og si opp leieboerne først. Dette er omstendelig, tar lenger tid. Du kan lese om dette i husleieloven.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er klart man kan kaste dem ut når de ikke betaler! Dessuten er det jo en måneds oppsigelsesfrist, så de kan være ute rimelig snart.

Skrevet
Det er klart man kan kaste dem ut når de ikke betaler! Dessuten er det jo en måneds oppsigelsesfrist, så de kan være ute rimelig snart.

Det er faktisk ganske vanskelig å kaste ut folk. Dessuten er de nok interessert i å få pengene sine også.

Skrevet

Fikk et blad på Maxbo i dag som heter BO BYGG OG BOLIG. Der er det 4 sider som omhandler dette med å kaste ut leieboer av ulike årsaker. Dette med ikke betalt husleie er det enkleste hvis man har brukt standardkontrakter. Der skal det da stå noe om at leieboer godtar "tvangsfravikelse" hvis leien ikke er betalt.

I bladet står det også et kapittel om "slik får utleieren hjelp av namsmannen"

Gjest lillesol igjen
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Vi har bestemt oss for å ta en prat med dem. De kommer fra fjelelt i dag og kommer de ned til oss.

Har lyst til å prøve å bli enige før vi gjør noe drastisk. Tusen takk for alle svar fra dere. :-) Det er så fint å ha ett sted som dette hvor man kan spørre folk om forskjellige ting. Godt å ha dere folkens!

Ha en fin dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...