AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #1 Skrevet 16. oktober 2012 Trenger litt hjelp fra dere som kanskje kan sette opp en liste for og i mot Geilo, og for og i mot Sogndal. Vi vil kjøpe hus, og vurderer disse to plassene. Våre ønsker: - Lett å få jobb (som lærer, sekretær/kontormedarbeider/resepsjonist) - Miljø for unge voksne - Barnevennlig - Litt butikker i nærheten (greit å kjøre en halvtime til butikkene) - Tilbud til forskjellige aktiviteter Har du erfaring eller kunnskap om dette, hjelp Har du fordomsfulle utsagn om stedene, er ikke dette særlig til hjelp for oss. Takk!! Anonym poster: 10b45428b0b421aeb7e141bf7a04e3f5
lalaB Skrevet 16. oktober 2012 #2 Skrevet 16. oktober 2012 Sogndal er en fantastisk plass :D De har liksom alt i ei lita bygd. Kjøpesenter, kino, kulturhus, fotballag i eliteserien, treningssenter, svømmehall, klatrevegg (kjent for å være en av de beste i landet). Det er en sporty plass, med stort friluftslivsmiljø, men jeg hadde det veldig fint selvom jeg ikke er noe friluftslivsmenneske Hvor lett det er å få jobb veit jeg ingenting om (har bare gått på skole der), men tror det er en ganske barnevennlig plass.
lilje23 Skrevet 16. oktober 2012 #3 Skrevet 16. oktober 2012 Sogndal er en fantastisk plass :D De har liksom alt i ei lita bygd. Kjøpesenter, kino, kulturhus, fotballag i eliteserien, treningssenter, svømmehall, klatrevegg (kjent for å være en av de beste i landet). Det er en sporty plass, med stort friluftslivsmiljø, men jeg hadde det veldig fint selvom jeg ikke er noe friluftslivsmenneske Hvor lett det er å få jobb veit jeg ingenting om (har bare gått på skole der), men tror det er en ganske barnevennlig plass. Tusen takk, dette var til stor hjelp 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #4 Skrevet 16. oktober 2012 Geilo! Anonym poster: acc5961b0c365500e5980dd82bc06c87
Gjest mari kontrari Skrevet 16. oktober 2012 #5 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg ville valgt Sogndal, men det er mest fordi jeg har mer angst for østlandsbygda enn for vestlandsbygda. Og fordi Geilo preges så veldig av skiturismen... Sogndal er i hvertfall veldig pent, og statistisk sett lever visst folk lengst i Sogn og fjordane, så noe må jo være bra for helsa der
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #6 Skrevet 16. oktober 2012 Noen grunn til at dere vurderer akkurat disse to stedene? Tilknytning har jo masse å si for hvor man velger å bosette seg. Jeg er selv født og oppvokst på Geilo, men jeg ville nok valgt Sogndal. Geilo er fantastisk for dem som lever for ski, vinter og friluftsliv, men hvis ikke dette er hovedinteresse nummer 1 er det lite å finne på. Unge voksne på Geilo er enten de som aldri kom seg vekk fra bygda (de som ikke har tatt noen utdannelse), samt et stort miljø sesongarbeidere. Mye fest og moro - men i mai forsvinner "alle", og i november er det en ny gjeng som kommer. Man må nok tippe 30 før man opplever at folk flytter tilbake til bygda etter å ha bodd andre steder, tatt en utdannelse og fått barn. Jeg har selvfølgelig ikke samme kjennskap til Sogndal, men det er i alle fall et stort miljø unge voksne pga høgskolen, og for min del er jeg i alle fall mer interessert i å henge med studenter enn skibomser. Og selv om studier også er midlertidig er det jo uansett mer permanent enn sesongarbeid. Og jeg innbiller meg at det at det bor så mange studenter der gjør at det er en litt mer "levende bygd", der det skjer mer for lokalbefolkningen. Og så slipper man jo de hersens turistene også... Anonym poster: a62f64fd8618ba66f19d444e512f51c3
lilje23 Skrevet 16. oktober 2012 #7 Skrevet 16. oktober 2012 Takk for mange fine svar! Grunnen til at vi vurderer Geilo og Sogndal er fordi mannen min er fra Bømlo og jeg er fra Vestfold, og derfor ønsker vi bo "på midten" Tar det til meg alt det dere skriver
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #8 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg liker både Geilo og Sogndal. Er veldig mye på Geilo, og det er vakkert både sommerstid som vinterstid. Må innrømme at det er mye turister i høstferien, juleferien, vinterferien, påskeferien og sommerferien. Sogndal er noe større, og bedre på alt fra butikk til sosiale ting, og det er også en veldig fin plass. Har vært mye på besøk der, men lenge siden nå. Det er visst et godt studentmiljø også. Så, ønsker dere fjell eller fjord? Anonym poster: 5d469d128bd12c0a928e7e55977dca8c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #9 Skrevet 18. oktober 2012 Sogndal! Anonym poster: c040c163c147f1f9deb617f350fbafe1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #10 Skrevet 18. oktober 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Sogndal http://www.visitnorway.com/no/Reisemal/Ostlandet/Geilo/Fakta-om-Geilo/ Anonym poster: 5d469d128bd12c0a928e7e55977dca8c
Rskre Skrevet 18. oktober 2012 #11 Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Takk for mange fine svar! Grunnen til at vi vurderer Geilo og Sogndal er fordi mannen min er fra Bømlo og jeg er fra Vestfold, og derfor ønsker vi bo "på midten" Tar det til meg alt det dere skriver Kvifor ikkje Vågå? Korkje Sogndal eller Geilo er bygder eg anbefalar. Geilo er ein sportstad med mykje turistar og ståk. Prisane er også kunstig høge. Som lærarar er dykk ekstra velkomne til Vågå. Vi har også særskilt høg lærarløn. Endret 18. oktober 2012 av Rskre
Niennas Skrevet 19. oktober 2012 #12 Skrevet 19. oktober 2012 Tråden er ryddet for avsporing. Niennas, mod.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #13 Skrevet 19. oktober 2012 Hvordan i alle dager er Sogndal på midten? Anonym poster: acc5961b0c365500e5980dd82bc06c87 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #14 Skrevet 19. oktober 2012 Nå måtte jeg google Bømlo, og ifølge google maps, så er kunn 4 mil lenger fra Vestfold til Bømlo enn fra Vestfold og til Sogndal.. så, midten og midten.. Men uansett er Sogndal en veldig fin og koselig bygd å bo i Anonym poster: 137b3e8ff649dd234bfd6610365ea75c
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 20. oktober 2012 #15 Skrevet 20. oktober 2012 Sogndal! Fantastisk plass. Kalde vintrar og varmt om sommaren. Du kan gå i fjellet/ski osv. eller padle/bade i fjorden.Dei har eit rikt kulturliv.Alle treningsfasilitetar for dei som vil slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå