Gjest Skrevet 16. oktober 2012 #1 Skrevet 16. oktober 2012 Dette har nå utviklet seg til å bli både dyrt og vondt. Mannen og jeg kjøpte rammemadrasser på IKEA - 2x90 og en go'tjukk overmadrass slik at vi ikke skulle kjenne sprekken. Senga er 180 brei, så madrassene ligger stødig. I tillegg er det en del vektforskjell på oss, så det ble to forskjellige madrasser. I starten sov vi som to lam...Men jeg har også litt problemer med rygg/nakkemuskulatur - som etterhvert gjorde seg mer og mer gjeldende - og selvfølgelig eskalerte dette ETTER at sengegarantien til IKEA gikk ut... Dessuten blei det grop i midten, vi begge følte at vi lå i nedoverbakke. Vi kjøpte ny seng; en kontinentalseng fra Jysk (selv om de ikke har byttegaranti). Den funka en stund, men tilslutt så hadde jeg så vondt i ryggen at jeg kunne våkne flere ganger om natten - blei aldri uthvilt. Vi bytta tilbake til IKEAmadrassene og tenkte vi skulle prøve å leve med denne "dumpa" på midten. Men det funker ikke.Og ryggen min er værre enn noensinne. Nå vil jeg kjøpe en nye seng! Og denne gangen skal det være en hel madrass - orker ikke ligge i dumpa lenger. Det som er hovedproblemet, er at trappa opp til soverommet er så trang at vi ikke får madrasser over 90 cm opp... Da står vi igjen med to muligheter : latexmadrass (kommer sammenrullet) eller en springfjærmadrass uten ramme (som vi da må kunne "brettebøye" i to for å få opp trappa - og håpe at den ikke tar skade av det). Må selvfølgelig kjøpe fra IKEA for å kune ha denne garantien på 3 mdr. Spørsmål : har noen erfaringer med latexmadrasser eller springfjærmadrassene fra IKEA? Kan man brette på springfjærmadrassen slik at vi får den opp trappa?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #2 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg har ikke erfaring med de ikeamadrassene du nevner, men vil bare si at det kan lønne seg å prøve madrasser fra en skikkelig leverandør som jensen, wonderland eller svane. Det er et hav av kvalitetsforskjell, i alle fall hvis man er plaget med ryggvondt. Jeg er plaget med smerter i rygg samt hodepine, og etter å ha vært fornøyd med min ikeamadrass i mange år, bestemte jeg meg for å kjøpe ny seg for to år siden. Etter mange og lange butikkrunder med mye prøving på forskjellige tidspunkt av døgnet, fant jeg ut hvilken seng som passet meg best, og kjøpte da den kom på salg etter jul. Innen den tid hadde jeg fått samboer, og vi har hver vår hardhetsgrad på madrassen og tykk felles overmadrass, og det har aldri vært et problem med dump i madrassen eller at madrassene glir fra hverandre. Dette er en kontinentalseng med god sidestabilitet, og det var verdt hver eneste krone. Ryggen er mye bedre og hodepinen redusert, og selv om magne er svært fornøyd med Ikea, så er jeg utrolig glad for at vi valgt en annen produsent! Endte forresten på Wonderland Opus, ikke sikkert det er rett for alle, men virkelig verdt å forsøke noe annet enn Ikea! Anonym poster: 537de229d0c22d020e42fb5fe603f970 1
Topplue Skrevet 16. oktober 2012 #3 Skrevet 16. oktober 2012 Kunne det være mulig å få stor madrass gjennom vindu?
Gjest Gaby Skrevet 16. oktober 2012 #4 Skrevet 16. oktober 2012 De aller fleste kontinentalmadrasser har todelte madrasser, utenom overmadrassen da. På noen ser det ut som om den midterste er hel, men det er ofte bare trekket utenpå som dekker begge madrassene. 1
Gjest Skrevet 16. oktober 2012 #5 Skrevet 16. oktober 2012 Kontinentalmadrassen/senga vi kjøpte på Jysk var 2-delt (2x90) med trekk utenpå - så den var ikke noe problem å få opp. Men de har ikke denne prøvegarantien, som jeg nå føler meg ganske avhengig av å kunne benytte. Blir dyrt å skulle kjøpe nye senger som ikke er gode å ligge i - og man får minimalt igjen for dem på finn, om enn noe... Har allerede brukt over 17000 på madrasser jeg ikke kan bruke og dette på 3 år... Har bestemt oss for å reise til IKEA neste uke og prøve oss frem - kjøpe en springfjærmadrass (de kom enten rullet sammen eller kunne brettes sa de, så da kommer de seg opp trappa) og så skal vi bruke den i 2 mndr og se da hvordan det er. Har jeg fremdeles vondt i ryggen, blir det retur og en ny til testing. Kjenner jeg er litt lei den ryggen...
Athene Skrevet 16. oktober 2012 #6 Skrevet 16. oktober 2012 Dersom man legger minst 15-20 000 i det, og velger Jenssen eller Wonderland, får man beste typen seng. Det var en helt ny tilværelse, og jeg sover aldri så godt som hjemme. Kontinentalmadrasser er, som beskrevet over, todelt. Men sitter godt sammen da man fester et trekk rundt. Vi har aldri opplevd søkk eller lignende i vår, kan ligge på tvers i senga uten å kjenne hvor midten går, utover at mannen har litt hardere madrass. Men hva det beste for ryggproblemer er aner jeg ikke, har aldri slitt selv. Men jeg skulle tru at en god prat med en dyktig forhandler vil hjelpe deg langt på vei. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #7 Skrevet 17. oktober 2012 Klarer ikke forstå hvordan du får grop i midten når dere har to forskjellige madrasser? Høres veldig merkelig ut... Grop i midten er jo mer en sånn dobbeltmadrass-felle. Anonym poster: 88a6b24e80d18cee8fdc3c282709dc92
Brunhilde Skrevet 17. oktober 2012 #8 Skrevet 17. oktober 2012 Tempurmadrass kan gjøre veldig godt for en vond rygg. Er tung, og koster litt, men jeg syns absolutt det er verd det. 2
Cho Kon It Skrevet 17. oktober 2012 #9 Skrevet 17. oktober 2012 Hadde jeg vært deg og slitt med ryggproblemer hadde jeg styrt LANGT unna Jysk og IKEA!! 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #10 Skrevet 17. oktober 2012 Kjære deg, du må kjøpe dyrere seng. Minst 13.000 og helst mer. Vi har kontinentalseng fra Jensen med to tykke madrasser og deretter en tykk overmadrass oppå. Kjenner aldri sprekken og vi har hatt den i 6 år. Svane eller Jensen Anonym poster: 900bebc7d8da8d6e29d148296ea7bdd3 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #11 Skrevet 17. oktober 2012 Hvilke garantier er du snakker om her egentlig, ts? En seng er jo ment å vare mer enn to år, så du har minst to år garanti på den ifølge forbrukerkjøpsloven. Jeg mener at du skal kunne forvente at den varer minst 5 år og da er du også beskyttet av forbrukerkjøpsloven. Anonym poster: 900bebc7d8da8d6e29d148296ea7bdd3
Gjest Gaby Skrevet 17. oktober 2012 #12 Skrevet 17. oktober 2012 Ikea lar deg prøve madrassen hjemme i 90 dager, om du ikke liker den kan du bytte den i en annen. Jeg lurer på hva de gjør med de brukte madrassene jeg
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #13 Skrevet 18. oktober 2012 Ikea lar deg prøve madrassen hjemme i 90 dager, om du ikke liker den kan du bytte den i en annen. Jeg lurer på hva de gjør med de brukte madrassene jeg Selger den på tilbudstorget sitt? Når det gjelder kontinentalsenger kommer disse alltid (har aldri hørt om annet) oppdelt i 2x90 så det er ingen grunn til bekymring. De monteres sammen med klammer som hindrer glippe, felles trekk og er dekket av overmadrass. Ingen grunn til å kjøpe noe billig sammenrullbart ræl, altså. Og om du er usikker svarer butikkselgerene ivrig på spørsmål. Men hvordam folk i det hele kan sove på ikea eller jysk madrasser er uklart.. Anonym poster: 7c4986824e6ae36729738c4ec7b72e1e 2
2shy Skrevet 13. juni 2015 #15 Skrevet 13. juni 2015 Dersom man legger minst 15-20 000 i det, og velger Jenssen eller Wonderland, får man beste typen seng. Det var en helt ny tilværelse, og jeg sover aldri så godt som hjemme. Kontinentalmadrasser er, som beskrevet over, todelt. Men sitter godt sammen da man fester et trekk rundt. Vi har aldri opplevd søkk eller lignende i vår, kan ligge på tvers i senga uten å kjenne hvor midten går, utover at mannen har litt hardere madrass. Men hva det beste for ryggproblemer er aner jeg ikke, har aldri slitt selv. Men jeg skulle tru at en god prat med en dyktig forhandler vil hjelpe deg langt på vei. Jeg terroriserer alle senge/madrass tråder nå, for jeg skal nemlig ha ny seng og trenger litt hjelp Hvilken type seng er det du har Athene? Jeg vakler mellom 3 senger; Jensen Nova Max, Jensen Prestige, og Wonderland VIP. Liker å ligge fast, samtidig som madrassen omfavner meg, hehe. Har aldri hatt kontinental før, og er også litt bekymret for det berømte søkket, og om madrassene taper seg/synker sammen over tid?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2015 #16 Skrevet 13. juni 2015 Kontinentalmadrassen/senga vi kjøpte på Jysk var 2-delt (2x90) med trekk utenpå - så den var ikke noe problem å få opp. Men de har ikke denne prøvegarantien, som jeg nå føler meg ganske avhengig av å kunne benytte. Blir dyrt å skulle kjøpe nye senger som ikke er gode å ligge i - og man får minimalt igjen for dem på finn, om enn noe... Har allerede brukt over 17000 på madrasser jeg ikke kan bruke og dette på 3 år... Har bestemt oss for å reise til IKEA neste uke og prøve oss frem - kjøpe en springfjærmadrass (de kom enten rullet sammen eller kunne brettes sa de, så da kommer de seg opp trappa) og så skal vi bruke den i 2 mndr og se da hvordan det er. Har jeg fremdeles vondt i ryggen, blir det retur og en ny til testing. Kjenner jeg er litt lei den ryggen... 1. Absolutt alle senger over 120 er todelte. For å unngå "dumpen" I midten harde en solid overmadrass og klaver/klemmer som skal monteres slik at de to madrassene sitter som støpt sammen. Om madrassen har en dump: sjekk om klavene er løsnet eller feil montert. 2. For å få en madrass som passer din rygg må du finne ut av en rekke ting. De viktigste er hvordan du sover (rygg, mage eller side) og hvor og hvorfor ryggen er vond (korsrygg, hofte, skuldre, hvirvelproblematikk og så videre). Og så tilpasser du madrasskjøpet etter behovet. for å illustrere: du sover på ryggen og har vondt i korsryggen. Da behøver du en hard madrass med god støtte som ikke gir etter slik at rumpen synker ned og korsryggen blir stående i svai natten gjennom. Den samme madrassen vil være helt ubrukelig dersom du sover på siden og har vond korsrygg: da må du ha en mykere madrass som lar hoften synke ned slik at ryggen ikke blir liggende i press. Analyser behov. Først etter dette er det noe poeng i å kjøpe madrass. Uten analyse vil din neste madrass være like vond.Anonymous poster hash: 7c498...e1e
2shy Skrevet 13. juni 2015 #17 Skrevet 13. juni 2015 1. Absolutt alle senger over 120 er todelte. For å unngå "dumpen" I midten harde en solid overmadrass og klaver/klemmer som skal monteres slik at de to madrassene sitter som støpt sammen. Om madrassen har en dump: sjekk om klavene er løsnet eller feil montert. 2. For å få en madrass som passer din rygg må du finne ut av en rekke ting. De viktigste er hvordan du sover (rygg, mage eller side) og hvor og hvorfor ryggen er vond (korsrygg, hofte, skuldre, hvirvelproblematikk og så videre). Og så tilpasser du madrasskjøpet etter behovet. for å illustrere: du sover på ryggen og har vondt i korsryggen. Da behøver du en hard madrass med god støtte som ikke gir etter slik at rumpen synker ned og korsryggen blir stående i svai natten gjennom. Den samme madrassen vil være helt ubrukelig dersom du sover på siden og har vond korsrygg: da må du ha en mykere madrass som lar hoften synke ned slik at ryggen ikke blir liggende i press. Analyser behov. Først etter dette er det noe poeng i å kjøpe madrass. Uten analyse vil din neste madrass være like vond.Anonymous poster hash: 7c498...e1e Det beste må vel være å kjøpe en madrass som er like god å ligge på både på rygg og siden? For jeg liker å ligge både på rygg og siden, så madrassen må fungere like godt for begge stillinger.
Batteri Skrevet 15. juni 2015 #18 Skrevet 15. juni 2015 Hadde jeg vært deg og slitt med ryggproblemer hadde jeg styrt LANGT unna Jysk og IKEA!! Hvorfor det?
Sølvrosen Skrevet 15. juni 2015 #19 Skrevet 15. juni 2015 TS har sikkert funnet seg en seng for lenge siden, men om noen andre med ryggvondt skulle dumpe innom tråden må jeg tipse om vannseng. Den er litt gammeldags, men den er fremdeles i salg enkelte steder. Uten vann er den lett å frakte. Mamma har problemer med ryggen, og hver gang hun overnatter hos andre klager hun over vondt i ryggen etter et par dager, uansett hvor god madrassen er. Hjemme i vannsenga går det mye bedre, både fordi den er passe myk og fordi den fungerer som en diger varmeflaske. Pappa har også litt problemer med ryggen, og siden han aldri benytter noen av de andre tilgjengelige gode sengene i huset når ryggen er vond må vannsenga fungere for ham også. Vannseng har et dårlig rykte, men de fleste problemer kan løses ved å kjøpe god nok kvalitet og behandle senga riktig. 1. Det fungerer dårlig om to personer av ulik vekt skal bruke den. Mamma veier omtrent halvparten av pappa, og så lenge pappa ikke slenger seg ned i senga merker hun knapt at han legger seg. Det er viktig at senga har god demping. De billigste vannsengene på tida det var populært bestod av en stor vannsekk i en ramme. På en seng av bedre kvalitet er vannet fordelt på mange rom, som i en luftmadrass. Dette gir god demping. 2.Vannsenger skvulper Dette løses ved å kjøpe en seng med god demping, unngå for mye luft i vannsekken og forby hopping i vannsenga. 3. Den kan lekke. Dersom man unngår å ha skarpe ting i vannsenga, ikke lar barna hoppe i vannsenga og bruker en overmadrass vil ikke en vannsekk av god kvalitet punktere så lett. Selv om den skulle punktere vil det ikke lekke vann ut av senga, for rammen er kledd med et par lag kraftig plast. Om den punkterer kan den fint lappes på samme måte som et sykkelhjul. Vannet blir en lett kvitt med en hevert. 4. Den er dyr Den koster litt, men det gjør en hvilken som helst annen god seng. Den har lang holdbarhet om den behandles pent. Mine foreldre har hatt sin i snart 25 år, og den har vært med på tre flyttinger. Den har punktert noen ganger, men jeg må innrømme at jeg og broren min var skyld i minst to av punkteringene. Termostaten måtte skiftes for noen år siden, og foreldrene mine vurderer å kjøpe en ny vannsekk siden den gamle begynner å bli slitt. 1
2shy Skrevet 15. juni 2015 #20 Skrevet 15. juni 2015 Det eneste jeg vet med 100% sikkerhet er at jeg ikke skal ha vannseng. Eller tempur
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå