AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #1 Skrevet 15. oktober 2012 Hei, jeg blir 18 år i 2012. Jobber og skatter allerede nå uansett, så lurer på: #1 - Kan jeg begynne allerede nå med pensjonssparing? #2 - Hvis jeg begynner med pensjonssparing i en bank, men flytter til en annen bank etter noen år, vil det ha noe å si på pensjonssparingen min? Anonym poster: 2f5b1e311c14e1c0758861200b5ad628
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 Oi.. TS her, jeg mente selfølgelig er 17 og fyller 18 år i 2013. Anonym poster: 2f5b1e311c14e1c0758861200b5ad628
NewYorkNewYork Skrevet 15. oktober 2012 #3 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg har absolutt ikke peil på pensjonssparing, men før du tenker på pensjonssparing ville jeg i alle fall passet på å spare max i BSU. Om du har BSUen på stell, så kan det jo hende at pensjonssparing kan være en ide. Personlig hadde jeg nok ikke begynt med det helt ennå og heller spart ekstra til bolig (det du kan spare på BSU er ikke egentlig så mye når du trenger 15% egenkapital) og også hatt litt ekstra til eventuelt studentliv senere. 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #4 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg har absolutt ikke peil på pensjonssparing, men før du tenker på pensjonssparing ville jeg i alle fall passet på å spare max i BSU. Om du har BSUen på stell, så kan det jo hende at pensjonssparing kan være en ide. Personlig hadde jeg nok ikke begynt med det helt ennå og heller spart ekstra til bolig (det du kan spare på BSU er ikke egentlig så mye når du trenger 15% egenkapital) og også hatt litt ekstra til eventuelt studentliv senere. TS her. Har allerede BSU, hvor jeg har spart 2000 kr hver måned siden Januar 2011, og det kommer jeg til å fortsette med. Men jeg vil også begynne med pensjonssparing siden jeg egentlig ikke har bruk for hele månedslønna mi. Og jeg vil begynne med det før jeg flytter ut neste høst. Anonym poster: 2f5b1e311c14e1c0758861200b5ad628
NewYorkNewYork Skrevet 16. oktober 2012 #5 Skrevet 16. oktober 2012 Som jeg sa i forrige innlegg - jeg ville fortsatt spart mer til boligkjøp. BSUkontoer har grense på 150 000 siden det er det maksimale beløpet du kan spare og få skattefradrag på. I tillegg har BSU-kontoene mye bedre rente enn vanlige sparekontoer. Hos DnB kan du også åpne en BSU 2-konto med like god rente som vanlig BSU-konto, men da uten skattefradraget. Når du er så ung så vil muligheten til å spare til sammen 300 000 kroner til bolig være mer verdifult enn å begynne å spare i pensjon, og også være med på å sikre alderdommen din. Men siden du har bestemt deg for at pensjonssparing er det rette for deg, så ville jeg kanskje heller kontakten banken for å finne ut hva som vil være den beste pensjonssparingen for deg. 3
Zzyzx Skrevet 16. oktober 2012 #6 Skrevet 16. oktober 2012 Når du er så ung som du er så burde du spare til bolig og ikke til pensjon. Dess mer egenkapital du har ved kjøp av bolig, dess mindre lån trenger du, og dess mer økonomisk rom vil du ha til pensjonssparing senere. Egenkapitalen som brukes til bolig forsvinner jo ikke, det er absolutt en stor sparegris det også. Hvis du har noe til overs nå, så burde du heller se på forskjellige forsikringer. Uføre, ulykke, den typen ting. De kan potensielt komme deg mye mer il nytte enn en haug med penger som er låst ett eller annet sted i 50 år. 2
lillemia Skrevet 16. oktober 2012 #7 Skrevet 16. oktober 2012 Ja og nei. Det er lurt å begynne pensjonssparingen så tidlig som mulig, men det er mange måter å gjøre dette på. Man kan ha en egen konto øremerket pensjon, eller spare i pensjonsfond. Andre prioriterer å betale ned boliglån, slik at man har færre utgifter som pensjonist. Jeg velger å gjøre det på følgende måte: - BSU (førsteprioritet!) - Buffer på 2 månedslønner: til uforutsette utgifter - Langsiktig sparing: kan brukes til å nedbetale boliggjeld, pensjon eller dersom man skulle havne utenfor arbeidslivet - Kortsiktig sparing: til kjøp av ny bil, en etterlengtet jorden-rundt-reise eller lignende I tillegg betaler jeg avdrag på bolig- og studielån. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #8 Skrevet 16. oktober 2012 Hvis du har noe til overs nå, så burde du heller se på forskjellige forsikringer. Uføre, ulykke, den typen ting. De kan potensielt komme deg mye mer il nytte enn en haug med penger som er låst ett eller annet sted i 50 år. Viktig poeng! Skaff deg uføre- og ulykkesforsikring først som sist. Statistisk sett er sannsynligheten for at du blir ufør mye høyere enn sannsynligheten for at huset ditt brenner ned. Anonym poster: b023862e2e9545cd1c397766ad35e10f 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #9 Skrevet 16. oktober 2012 Som jeg sa i forrige innlegg - jeg ville fortsatt spart mer til boligkjøp. BSUkontoer har grense på 150 000 siden det er det maksimale beløpet du kan spare og få skattefradrag på. I tillegg har BSU-kontoene mye bedre rente enn vanlige sparekontoer. Hos DnB kan du også åpne en BSU 2-konto med like god rente som vanlig BSU-konto, men da uten skattefradraget. Når du er så ung så vil muligheten til å spare til sammen 300 000 kroner til bolig være mer verdifult enn å begynne å spare i pensjon, og også være med på å sikre alderdommen din. Men siden du har bestemt deg for at pensjonssparing er det rette for deg, så ville jeg kanskje heller kontakten banken for å finne ut hva som vil være den beste pensjonssparingen for deg. Jeg blir jo uansett ikke å slutte å spare på BSU før jeg skal kjøpe egen bolig. Neida, jeg har enda ikke bestemt meg angående pensjonssparing Viktig poeng! Skaff deg uføre- og ulykkesforsikring først som sist. Statistisk sett er sannsynligheten for at du blir ufør mye høyere enn sannsynligheten for at huset ditt brenner ned. Anonym poster: b023862e2e9545cd1c397766ad35e10f Takk, det hørtes lurt ut! Skal ta dette her opp med banken imorgen :D Anonym poster: 2f5b1e311c14e1c0758861200b5ad628
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #10 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg blir jo uansett ikke å slutte å spare på BSU før jeg skal kjøpe egen bolig. Neida, jeg har enda ikke bestemt meg angående pensjonssparing Du trenger mye mer penger enn du sparer med bare BSU-delen for å kjøpe bolig, så spar, men ikke lås dem til pensjon. Anonym poster: 5636d4e5c5518b3a91e2a46f87c4dd2a 3
Kelsier Skrevet 16. oktober 2012 #11 Skrevet 16. oktober 2012 Som resten sier over her; spar egenkapital til bolig nå. Det er også en form for pensjonssparing. Det er hvertfalt hva jeg har fått anbefalt av alle finansielle rådgivere jeg har pratet med.
Gjest alille Skrevet 17. oktober 2012 #12 Skrevet 17. oktober 2012 Boligsparing ER pensjonssparing, så spar til bolig, du. BSU alene fører deg ikke langt med dagens priser.
Chloe- Skrevet 17. oktober 2012 #13 Skrevet 17. oktober 2012 Les denne artikkelen http://mobil.aftenposten.no/okonomi/Storebrand-Vent-med-a-spare-til-pensjon-7019601.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå