Gå til innhold

Går det an å kopiere husnøkler? Er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min tidligere samboer flyttet ut for en uke siden, men har ikke gitt meg nøklene enda (fordi jeg jobber kveld, og han jobber dag), så har han brukt kveldene på å få ut alle tingene sine.

Vi skal møtes i morgen, så han får gitt meg nøklene. Men plutselig slo det meg at han kanskje har kopiert dem? Går det an, eller er det en slags sperre på husnøkler? Han er ekstremt sjalu og bitter over bruddet.

Jeg tror vel egentlig ikke han ville gjort noe slikt, men tenkte jeg bare skulle finne ut om det i det hele tatt er mulig.

Anonym poster: f8bd3e21af6e79b264cc41cfc6fe526a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tvilsomt, det skal litt til for å kopiere husnøkler, men hvis du til tross for det frykter at han har gjort det så får du vel bytte lås.

Endret av meh
Skrevet

Er det ikke bare å gå inn i en butikk som filer nøkler da? :klo:

Jeg var nylig og fikk laget en ekstra husnøkkel, da vi trengte en ekstra. Det er veldig enkelt. Er du veldig redd for at han gjort dette ville jeg skiftet lås..

Anonym poster: e31dcbc31652582db2970620e0db1560

• Liker 5
Skrevet

Husnøkler er det bare å gå å kopiere så mange en vil av. Det er kun spesialnøkler til f.eks. arbeidsplasser eller i fellesanlegg til oppgang eller garasje hvor det er begrensninger.

Skrevet

Det kommer an på låsen og nøkkelen. Dersom det er en systemnøkkel må eier av systemet (eller noen eier har gitt fullmakt) signere på nøkkelbestillingen. Systemnøkler er gjerne merket med et flersifret systemnummer + "K1", "K2" e.l. (som angir hvilket "adgangsnivå" nøkkelen har).

Husnøkler som ikke er systemnøkler kan så vidt jeg vet kopieres fritt. I så fall er du på den sikre siden om du bytter lås.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg har ikkje gjort det sjølv, men eg veit folk som kjenner "liberale" nøkkelsliparar, som også slipar systemnøklar. Så å bytte lås hadde ikkje vore ein fjern tanke for meg i ein slik situasjon.

• Liker 1
Skrevet

Skift lås du TS, bedre føre var!

Anonym poster: 8d50f42fd93664e953a3c6161c082aaa

• Liker 2
Skrevet

Husnøkler er det bare å kopiere så mange man bare vil av! Men systemnøkler må det godkjenninger til! Men tilogmed de kan kopieres hvis man vet hvor man skal gå!

Skrevet

Er bare å dra innom Jernia det, så er det gjort på 2 minutter.

Skrevet

Det er patentbeskyttelse, ikke sikkerhetshensyn, som gjør at nøkkelslipere ikke får kjøpt emner til kopier av enkelte systemnøkkeltyper. Kopiering av systemnøkler som ikke er patenterte eller hvor patentet har gått ut er helt lovlig, selv om Trioving og andre produsenter liker å late som om det krever godkjenning og at nøkkelslipere som gjør det uten opererer useriøst. Det er med andre ord fritt frem for å kopiere de aller fleste vanlige husnøkler, bytt lås...

• Liker 1
Skrevet (endret)

som andre sier over her, det er gjort helt enkelt ved å ta turen til jernia eller obs bygg, gi dem nøklen din og si hvor mange du vil ha av den, du får også forskjellige bilder og farger på dem slik at du kan skille dem fra andre nøkler på knippet lett.

om du er redd for at han har gjort det og du absolutt ikke ønsker at han skal ha tilgang til din leilighet/hus ville jeg skiftet hele låsen.

Endret av ^me^
Skrevet

Men plutselig slo det meg at han kanskje har kopiert dem?

Anonym poster: f8bd3e21af6e79b264cc41cfc6fe526a

For å si det slik; jeg tror ikke det er uten grunn at denne tanken plutselig poppet opp.

Bytt lås, for det er ingen hindring for han å få laget kopier.

Er han riktig bitter og hevngjerrig kan han i verste fall dele ut nøkler i hytt og pine. (Lite sannsynlig da, menneh..)

Anonym poster: 1d5407124f28f17b367dea5180e0c249

Skrevet

Som flere over har anbefalt: Bytt lås:) Da er du på den sikre siden hvertfall. Jeg er ikke sikker, men tror det koster rundt en tusenlapp å få det gjort, så det er jo verdt det dersom du er redd for at han låser seg inn uanmeldt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...