AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #1 Skrevet 15. oktober 2012 Er i midten av 20-årene, og befinner meg i en litt vanskelig situasjon. Det er garantert ting jeg kunne gjort anerledes tidligere, men det er lett å tenke i ettertid.. Ble ferdig utdannet i sommer, men har ikke klart å få meg noen jobb enda. Har bodd hjemme under studietiden for å slippe studielån, og har fått lånt litt penger av faren min om det var nødvendig. Moren min flyttet for flere år siden, og har ikke villet hjelpe meg med noe i det hele tatt. Jobbet ikke under studiet, ettersom jeg har konsentrasjonsproblemer, og ikke hadde klart å stå på eksamen og samtidlig ha en deltidsjobb. Var kanskje naivt å tro at jeg ville få jobb etter jeg var ferdig utdannet, har snart brukt et halvt år på å søke på jobber, men har ikke fått noe enda. Blitt innkalt til ett intervju, men jeg passet visst ikke, og de forstod ikke at jeg ikke heller ville jobbe med noe innen den utdannelsen jeg har. Jeg er i situasjon hvor jeg mer eller mindre tar det jeg kan få av jobb, men kan ikke søle på alt pga ødelagt rygg (skjev og brukket uten behandling). Har kontaktet NAV for flere måneder siden, men de mente at jeg ikke kunne få noe støtte fra dem, ettersom jeg var så ung og sikkert klarte å finne meg en jobb selv. Snart blir jeg kastet ut hjemmefra, uten noe sted å gjøre av meg, men før jeg blir kastet ut blir nok alle tingene mine her hjemme ødelagt av faren min Det er nesten så jeg kun ser en utvei; å prostituere meg for å få en plass å bo. Trenger ikke noe stort og dyrt. Har noen få tusen på en sparekonto, men jeg får ikke noe sted å bo uten å ha en fast inntekt. Jeg får vel ikke hjelp av NAV om jeg har noen sparepenger? Men de må jeg ha i tilfelle jeg må betale noen for å bo hos noen, når den tid kommer at jeg ikke har noe sted å gå.. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre.. søker på massevis av jobber, men enten får jeg den ikke pga jeg ikke har noen erfaring med det (både innenfor utdannelsen min, og bl.a. vanlige butikkjobber), ellers så er det fordi de vil ha en person som er utadvent, noe jeg ikke er. Jeg er ikke sjenert, men jeg er ikke den typen at jeg må snakke om alt og ingenting bare for å høre meg selv snakke. Vet egentlig ikke hvorfor jeg skriver det her en gang.. måtte vel bare få det skrevet ned et sted tenker jeg.. Anonym poster: 6c611346be9c19cfc92f6db90c598581
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 NAV har plikt til å hjelpe deg og hvis du møter på en fitte igjen sier du bare ‹‹Hva skjedde med at alle skal møtes med respek?›› Anonym poster: f430f52fdf2ca3949ddaf921c0a04221
eva-80 Skrevet 15. oktober 2012 #3 Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Jeg begynnte å jobbe via Nav som heter type arbeidstrening. Jobbet gratis i en 2 måneders periode , og etter det så gikk det faktisk veldig lett med å få jobb . Da hadde jeg noe stående på cv-n min, som viste at jeg hadde i allefall noe erfaring. Selv om det gir ikke intekt men gir kontakter, evt en fot litt inn et sted som mulig gir deg vikariat eller ekstra vakter som en begynnelse. Endret 15. oktober 2012 av eva-80
Guybrush Skrevet 15. oktober 2012 #4 Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Hvis du søker på jobber du er overkvalifisert til så stryk utdannelsen din. Hvis du legger mye vekt på det vil de annse det som sannsynlig at du vil gjøre alt for å finne deg en annen jobb og at de mister deg kjapt. Du virker litt nedlatende ovenfor sosiale mennesker. Måten du sier "har ikke behov for å høre min egen stemme" får meg til å rynke litt på nesa. Er dette noe du formidler til andre også? Husk at de fleste jobber hvor man skal møte andre mennesker vil man gjerne ha noen som er sosiale og har sosiale antenner. Ikke alle kan jobbe med forskning alene i en kjeller. Prøv å endre mening rundt det med det sosiale og bit det heller i deg, iallefall på intervjuet. Du har ikke lån, dette betyr at du har laaaaaaaangt bedre fremtidsutsikter enn de fleste andre. Dette alene gir deg 2-3 års headstart økonomisk. De fleste studenter starter med 2-300 000 i minus. Hvilken utdannelse har du? Er dette innen et meget smalt felt hvor det er vanskelig å få jobb? Har du vurdert å heller ta noe påbygning for å få en utdannelse som er mer relevant med tanke på utlyste stillinger? Siden du ikke har studielån vil jo dette gi deg 90 000 i året, langt bedre enn å ty til prostitusjon iallefall. Endret 15. oktober 2012 av Guybrush 6
The Kitten Skrevet 15. oktober 2012 #5 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg skjønner ikke helt hvorfor faren din, som har vært snill og la deg bo hjemme hele studietiden og i tillegg gitt deg lommepenger, plutselig skulle ødelegge alle tingene dine? Ellers synes jeg Guybrush ga et veldig fornuftig svar. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #6 Skrevet 15. oktober 2012 Hvis du søker på jobber du er overkvalifisert til så stryk utdannelsen din. Hvis du legger mye vekt på det vil de annse det som sannsynlig at du vil gjøre alt for å finne deg en annen jobb og at de mister deg kjapt. Du virker litt nedlatende ovenfor sosiale mennesker. Måten du sier "har ikke behov for å høre min egen stemme" får meg til å rynke litt på nesa. Er dette noe du formidler til andre også? Husk at de fleste jobber hvor man skal møte andre mennesker vil man gjerne ha noen som er sosiale og har sosiale antenner. Ikke alle kan jobbe med forskning alene i en kjeller. Prøv å endre mening rundt det med det sosiale og bit det heller i deg, iallefall på intervjuet. Du har ikke lån, dette betyr at du har laaaaaaaangt bedre fremtidsutsikter enn de fleste andre. Dette alene gir deg 2-3 års headstart økonomisk. De fleste studenter starter med 2-300 000 i minus. Hvilken utdannelse har du? Er dette innen et meget smalt felt hvor det er vanskelig å få jobb? Har du vurdert å heller ta noe påbygning for å få en utdannelse som er mer relevant med tanke på utlyste stillinger? Siden du ikke har studielån vil jo dette gi deg 90 000 i året, langt bedre enn å ty til prostitusjon iallefall. Takk for svar dere Kan nok kanskje være lurt å la være å ta med hva slags utdannelse jeg har ut over videregående skole om det er noe jeg er overkvalifisert for. Får prøve det fremover på søknadene jeg skal skrive. Jeg får beklage om du fikk inntrykk av at jeg har en dårlig holdning overfor mennesker som er sosiale av seg, har flere venner og bekjente som er ganske sosiale. Men blir jeg spurt om hva slags person jeg er på et jobbintervju, kan jeg jo ikke akkurat lyve. Jeg forteller at jeg er en rolig person, og da blir det automatisk sett på som negativt, og at det er ensbetydende med at jeg dermed er sjenert, noe som ikke er tilfelle. Jeg sier ikke at alle mener dette alså, men det er hva jeg har fått inntrykk av i denne jobbsøke prosessen. Har en utdannelse hvor jeg kan jobbe på apotek, og under praksisperiodene for endel år siden, gikk det bra med kundebehandling, det er jo en ganske stor del av å jobbe på et apotek. Jeg er høffelig, og vet hvordan jeg skal oppføre meg i ulike situasjoner vil jeg si. Er positiv og åpen for det meste, og er profesjonell nok til å ikke la personlige holdninger komme fram i en jobb (selvom jeg verken har fordommer for sosiale personer, eller generelt noe særlig fordommer mot noe). Har også en utdannelse hvor jeg kan jobbe med mer eller mindre alt som har med barn og unge + familiene deres å gjøre, vil si det er et bredt felt. Har ikke noen erfaring med det, annet enn de praksisperiodene jeg har hatt iløpet av studiet. Jeg har hatt sommerjobb i mange år tidligere, så har jo erfaring fra arbeidslivet sånn generelt. Kunne ha begynt å jobbe der igjen, men pga en ulykke som førte til ødelagt rygg passer det ikke lengre desverre. The Kitten: det er ganske komplisert. Han er veldig gammeldags og autoritær, og pga han har hatt en dårlig oppvekst har han overført det videre til sine barn hva han ble utsatt for. Han er snill med penger, men føler det er litt pga at han føler dårlig samvittighet for hvordan han oppfører seg. Jeg har aldri latt meg skremme, og alltid sagt imot om det er noe jeg uenig i, noe han har fått nok av nå. Det går ikke an å føre en vanlig samtale med han som oftest, det er bare trusler og stygge ord. Man blir jo litt psykisk nedbrutt over tid ved å høre at det er noe galt med meg siden jeg ikke får meg jobb osv.. Og ja, jeg vet at jeg bør komme meg uansett. Men er jo greit å komme ut på egenhånd enn å bli kastet ut uten endel eiendeler.. Anonym poster: 6c611346be9c19cfc92f6db90c598581
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #7 Skrevet 16. oktober 2012 Om du ikke har funnet deg en vanlig butikkjobb, så har du virkelig ikke leita nok. (Med mindre du bor på en veeeldig liten plass.) Med den innstillinga, så ser jeg ikke annet enn at du ender opp som en NAVer. Anonym poster: fe7b3e5b3a3d3cdccd614abfdf34a7c6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #8 Skrevet 16. oktober 2012 Med den innstillinga, så ser jeg ikke annet enn at du ender opp som en NAVer. Anonym poster: fe7b3e5b3a3d3cdccd614abfdf34a7c6 Nå må du gi deg altså, det hjalp ikke og var ikke så særlig smart råd. Til TS Jeg synes synd på deg virkelig. Snodig at du ikke får jobb, det mener jeg virkelig, du er jo ung og har begynt å leve nå, hm...og med den utdannelsen din, det forstår jeg ikke. Anonym poster: 5d11aa49a18cd1fed7ca731c300aef57 1
Harlekin Skrevet 16. oktober 2012 #9 Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Om du ikke har funnet deg en vanlig butikkjobb, så har du virkelig ikke leita nok. (Med mindre du bor på en veeeldig liten plass.) Med den innstillinga, så ser jeg ikke annet enn at du ender opp som en NAVer. Anonym poster: fe7b3e5b3a3d3cdccd614abfdf34a7c6 Du vet ikke hva du snakker om. Jeg får heller ikke butikkjobber, sannsynligvis fordi jeg er overkvalifisert (har flere års erfaring), og det er flust av søkere til slike stillinger. Jeg bor i en by. TS: Jeg synes det var et lurt tips, det GuyBrush skrev - stryk utdanningen din, legg i hvert fall ikke vekt på den i søknaden din. Det bør ikke være negativt å være rolig og "sindig", det er jeg selv, og det er jeg veldig glad for:-) Presiser i søknader / på intervjuer at du ikke er sjenert, men legg vekt på de positive sidene ved å være såkalt "rolig". Endret 16. oktober 2012 av Harlekin 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #10 Skrevet 16. oktober 2012 Hva er du utdannet som ts? Anonym poster: 6389838d7a827baf64786a363d17f9ba
MissMas Skrevet 16. oktober 2012 #11 Skrevet 16. oktober 2012 Du kan vel få nødhjelp fra NAV om det skjærer seg skikkelig
Gjest strykebrett Skrevet 17. oktober 2012 #12 Skrevet 17. oktober 2012 Hva med å dele ut åpne søknader til apotek i området? Du kan trekke fram praksisperiodene dine, og si noe om hva du syntes var fint med å jobbe i apotek slik at de skjønner at du ønaker deg den jobben selv om du har en utdanning. Vet at apotek ofte trenger ekstrahjelper, så om du har en bra åpen søknad så burde det være en sjangs. Ta alt du kan av ekstravakter. Butikker og apoteker er ofte i kjeder, så om du gjør godt inntrykk på ett sted får du kanskje jobbe flere steder. Det er veldig vanskelig å få fast 100% sånn med en gang. Man må som oftest jobbe som tilkallingsvikar og deltid først.
Gjest Doh Skrevet 17. oktober 2012 #13 Skrevet 17. oktober 2012 Har du meldt deg inn i et vikarbyrå? Jeg har jobbet som vikar i 1,5 mnd nå og det gir meg verdifull erfaring selv om det ikke er som det jeg er utdannet som (men er i samme bransje). Det gjelder å få foten innafor et sted så åpner det seg nye dører ganske raskt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå