Gå til innhold

klesvask. tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg bor på hybel, og her deler jeg og tre andre en vaskemaskin. Og vi har ikke tørketrommel. I gangen har vi bare et tørkestativ. Men jeg har et tørkestativ selv som jeg tørker på, men problemet er at da må jeg ha den inne på hybelen min, og hybelen er ikke akkurat direkte stor.

Vaskemaskinen er av den gammeldagse typen, og den bruker en evighet (2 -3 timer) på et vask. Og jeg klarer virkelig ikke å få unna klesvasken, det hoper seg bare opp.Har noen noe tips til meg? Jeg lurer desuten på om hvor nøye vaskegradene er. Går det fint å vaske truser avogtil på 40 grader, og gensere på 30 grader?

Anonym poster: 97c2f6199cb96545dddd86f7846d4322

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan i alle dager kan du ha problemer med at klesvasken hoper seg opp? Bruker du så sinnsykt mye klær hver dag da, og skitner alt ut så det må vaskes etter én gang? Jeg bor alene, trener 6 dager i uken, og klarer meg med i snitt 3 maskiner i uken, da fordelt på ull, hvitt tøy 40 grader, karatedrakter, kulørt tøy 40 grader, og håndklær/undertøy/sengetøy 60 grader. Min maskin bruker mellom 1.5 - 2 timer. Selv om dere er flere som deler en maskin så skulle det være null problem å få dette til å gå ihop selv om maskinen er treg.

Truser på 40 ville jeg aldri gjort. Du dreper ikke bakterier på den måten, tvert imot trives de ekstra godt på såpass lunken temperatur. Gensre kan gå helt fint på 30 grader, selv om du bør skru opp temperaturen en gang iblant for å forhindre sur lukt.

Hvordan deler du opp vasken? Hva er det som gjør at det hoper seg opp? Ett tips er å unngå å ha hvite klær, så slipper du vaske dem separat ;)

Anonym poster: ebc9cc6cc4553884549ff445abcdaa44

Skrevet

Kan du henge opp en sånn uttrekksnor i taket på hybelen?

Vask klærne på kvelden slik at de kan tørke i gangen og på badet om natten. Ta det så inn på rommet om morgenen slik at romkameratene slipper å irritere seg over det.

Anonym poster: 4422e41c2a268df323b16803f9343dc6

Skrevet

Aaaner ikke hvor du får tak i det, men kanskje du kan få kjøpt et tørkestativ ekstra til å henge over en dør? Det tar ikke mye plass :)

2821_mn.jpg

Skrevet

Om det er tørkingen som er problemet kan jeg anbefale å gå til innkjøp av en luftavfukter. Du får helt greie til rett over tusenlappen. Jeg bor i liten leilighet, og har ikke så mye plass å tørke på, og det er helt genialt. Klærene tørker mye fortere, og innemiljøet blir MYE bedre når du slipper all fukten.

Skrevet

Ta deg en skikkelig sjau på et automatvaskeri, også forsøker du å holde tritt med vasken deretter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker truser på 30-40 grader innimellom, går helt fint. De lukter ikke og jeg har ikke blitt syk av det. Skal man som én person samle opp nok klær til å fylle både 30-, 40- og 60-graders i både kulørt og hvitt, skal man bruke mye klær før man kan vaske.

Anonym poster: 5057ca7f5c2e261a01375c889025a88a

• Liker 2
Skrevet

Jeg vasker truser på 30-40 grader innimellom, går helt fint. De lukter ikke og jeg har ikke blitt syk av det. Skal man som én person samle opp nok klær til å fylle både 30-, 40- og 60-graders i både kulørt og hvitt, skal man bruke mye klær før man kan vaske.

Det holder som regel å dele opp i 30/40 og 60. Men undertøy bør absolutt ikke vaskes på mindre enn 60 grader. Selv om de ser rene ut, så betyr ikke det at det ikke auler av baselusker. Jeg vakser undertøy sammen med håndklær og sengetøy, det tar absolutt ikke lang tid å samle opp nok til en maskin.

Skrevet

Æsj... Truser, håndkle, sengkle og laken skal alltid på 60 grader.

• Liker 1
Skrevet

Sludder og vås. Undertøy, sengetøy og håndklær skal kokvaskes.

Skrevet

Hvorfor skal håndkler vaskes på 60 grader?

Anonym poster: 40905c8f5fa5f2f8203773450975d74f

Skrevet

Hvorfor skal håndkler vaskes på 60 grader?

Anonym poster: 40905c8f5fa5f2f8203773450975d74f

Fordi folk på KG ikke blir rene av å dusje? ;)

:heks:

• Liker 2
Skrevet

Det kommer litt an på om håndklærne brukes en eller flere ganger før de vaskes. Det sier seg selv at om de brukes til å tørke oss etter en dusj så er ikke behovet for kokevask tilstede. Om de brukes gjentatte ganger og blir våte og tørre igjen, så er det en fordel og vaske dem på høyere tempratur.

Jeg foretrekker også å vaske sengetøy, håndklær, vaskekluter og truser (som tåler det) på 95 grader. Men er litt usikker på om dette er en spykologisk greie. Tror kanskje at det egentlig holder med 60 grader. Men vaskemaskinen har godt av kokevask nå og da for å unngå dårlig lukt i den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...