økonomistudenten Skrevet 15. oktober 2012 #1 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg lurer veldig på hvor jeg bør kjøpe kjole. Skal gifte meg i utlandet og er redd for at viss jeg kjøper kjole i Norge, så blir den krøllete og stygg når vi reiser. Noen som har kjøpt i Norge og tatt med til utlandet? Hvordan gikk det? Eller noen som utsatte til de kom til stedet de skulle gifte seg og kjøpte der? Er litt redd for at jeg ikke finner noe når vi kommer dit og at det blir mye stress!
Portvinpiken Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 Det kommer jo an på hvor mye tid dere har der før dere skal gifte dere. Er vel ikke alle butikker som har alle kjoler inne i alle størrelser, så ofte må de justeres/legges opp osv. Noen kjoler må også bestilles opptil 6 md i forveien. Jeg gifter meg i utlandet og har kjøpt kjolen i Norge. Jeg tenker at siden kjolen er laget i Irland så har den blitt fraktet hit, og tåler antagelig frakt ut av landet også ;-). I tillegg er jeg trygg på at de har gode renserier og folk på hotellet som kan være behjelpelige med å rette den ut når jeg kommer frem.
økonomistudenten Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 15. oktober 2012 Vi har ca to uker før bryllupet.. Så tenker det er litt risiko å satse på å finne noe som er på lager og som passer.. Du har et poeng med at den har blitt sendt fra utlandet ja, og kan sikkert renses og sånn når vi kommer frem.. Men når du reiser, har du den i kofferten eller håndbaggasje da?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #4 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg skal gifte meg i utlandet, og skal kjøpe kjolen her i Norge i god tid før bryllupet. Ved valg av kjole tar jeg bl.a. hensyn til at kjolen må få plass i håndbagasjen min (tar ikke sjansen på at den blir sendt til Langt-vekk-i-stan to dager før bryllupet), samt at kjolen er i et stort sett krøllfritt stoff (som f.eks chiffon). Dette går heldigvis ikke på akkord med mine preferanser for drømmekjole, da jeg hele tiden har sett for meg at den skal være forholdsvis enkel, uten slep, og uten stort skjørt. Anonym poster: 3c1664e997926ed7115d1547b5fe11bd
Portvinpiken Skrevet 15. oktober 2012 #5 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg skal ha den i egen koffert og sende med baggasjen. Reaksjonene har ikke latt vente på seg, da 99% fraråder med det på det sterkeste siden baggasjen kan bli borte osv. Ja det kan den, men i de aller fleste tilfeller så kommer den også tilrette innen et døgn. Og skulle den bli helt borte for alltid så er man jo forsikret og kan kjøpe ny. Gift blir man uansett :-) Jeg har kontaktet flyselskapet og får ikke ta den med som håndbaggasje siden den er ganske stor. Jeg har også fløyet over gjennomsnittet mye i mitt liv og jobbet i bransjen så er godt inneforstått med regler. Man kan selvfølgelig alltids ta en sjans å håpe at man får litt velvilje og får den med inn på flyet, men hvis man ikke får det så må man uansett sende den med baggasjen, og da er det mye bedre å ha forberedt seg på forhånd så man får pakket den godt og forsvarlig. Du får sikkert mange svar om at folk får den med seg i cabinen osv, men jeg ville ikke tatt det for gitt. Bedre å være føre var synes jeg :-)
økonomistudenten Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 15. oktober 2012 Tusen takk for svar dere Har blitt litt klokere Nå håper jeg bare jeg klarer å finne drømmekjolen !!
CathFoto Skrevet 17. oktober 2012 #7 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg skal ha den i egen koffert og sende med baggasjen. Reaksjonene har ikke latt vente på seg, da 99% fraråder med det på det sterkeste siden baggasjen kan bli borte osv. Ja det kan den, men i de aller fleste tilfeller så kommer den også tilrette innen et døgn. Og skulle den bli helt borte for alltid så er man jo forsikret og kan kjøpe ny. Gift blir man uansett :-) Jeg har kontaktet flyselskapet og får ikke ta den med som håndbaggasje siden den er ganske stor. Jeg har også fløyet over gjennomsnittet mye i mitt liv og jobbet i bransjen så er godt inneforstått med regler. Man kan selvfølgelig alltids ta en sjans å håpe at man får litt velvilje og får den med inn på flyet, men hvis man ikke får det så må man uansett sende den med baggasjen, og da er det mye bedre å ha forberedt seg på forhånd så man får pakket den godt og forsvarlig. Du får sikkert mange svar om at folk får den med seg i cabinen osv, men jeg ville ikke tatt det for gitt. Bedre å være føre var synes jeg :-) Ang.forsikring så er det endel forsikringsselskap som ikke dekker "uforoldmessige dyre ting i baggasjen", jeg har tidligere hørt at det har inkludert både brudekjole og bunad. Så sjekk forsikringen din for å være på den sikre siden.
Portvinpiken Skrevet 17. oktober 2012 #8 Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Ang.forsikring så er det endel forsikringsselskap som ikke dekker "uforoldmessige dyre ting i baggasjen", jeg har tidligere hørt at det har inkludert både brudekjole og bunad. Så sjekk forsikringen din for å være på den sikre siden. Ved tapt baggasje dekker flyselskapet inntill 10.000 kr tror jeg det er (var det for noen år siden ihvertfall) - og dette er uten å ha reiseforsikring i det hele tatt. Og hvis man har reiseforsikring så dekker det mer. Dette avhenger av hvilket forsikringsselskap man har naturligvis. Om det er brudekjole, selskapskjole, designer jeans eller bundad er ett fett.. Det er verdien. Min helt enkle reiseforsikring som jeg hatt i mange år dekker inntil 15.000 for enkeltgjenstander og totalt 25.000. Noe som for min del betyr at alt er dekket mer enn godt nok. Spesielt siden hverken kjolen, bolero, sjal, sko etc ikke har en verdi over 15.000 hver for seg. Det jeg ville frarådet å sende i baggasje er smykker, og dyre smykker har man som regel på seg - ihvertfall har man det i håndbaggasjen. Har man dyrere enkeltgjenstander så bør man ha en ekstra forsikring. Jeg har fremdeles ikke noe som helst betenkeligheter med å sende den i baggasjen :-). Sånn på generellt når det gjelder sending av kjoler med fly og til TS; I går var jeg i brudesalongen for å få lagt opp kjolen, og vi snakket nettopp om dette med å sende kjolen. Eieren av salongen kunne ikke vært mer enig - som hun sa så kom jo kjolen sammenpakket i en eske til Norge, og hun sender også videre kjoler med fly over hele Norge. Hun foreslo også å sende kjolen på forhånd som noen hadde gjort. Da blir det enda enklere ved at man slipper å dra med seg ekstra koffert den dagen man reiser. Personlig ville jeg gjort det skulle jeg være i et land hvor jeg hadde noen til å ta den imot. Det er altså ikke så farlig å sende ting. Det gjøres daglig over hele verden :-). Tenk bare på alle som bestiller kjolene sine på nett i dag. Min kjole som er ganske så "stor" og har mye tyll og spiler i underskjørtet vil bli steamet i salongen før jeg reiser, så legger jeg den i kjoleposen (underskjørtet med spilene brettes i åttetall så den får plass) og bretter kjoleposen tre ganger. Når jeg kommer frem henger jeg opp kjolen og den vil rette seg ut på de 4 dagene før bryllupet. Er der noen skrukker har hotellet en steamer som jeg kan gå over den med. Endret 17. oktober 2012 av Portvinpiken
CathFoto Skrevet 17. oktober 2012 #9 Skrevet 17. oktober 2012 Ved tapt baggasje dekker flyselskapet inntill 10.000 kr tror jeg det er (var det for noen år siden ihvertfall) - og dette er uten å ha reiseforsikring i det hele tatt. Og hvis man har reiseforsikring så dekker det mer. Dette avhenger av hvilket forsikringsselskap man har naturligvis. Om det er brudekjole, selskapskjole, designer jeans eller bundad er ett fett.. Det er verdien. Min helt enkle reiseforsikring som jeg hatt i mange år dekker inntil 15.000 for enkeltgjenstander og totalt 25.000. Noe som for min del betyr at alt er dekket mer enn godt nok. Spesielt siden hverken kjolen, bolero, sjal, sko etc ikke har en verdi over 15.000 hver for seg. Det jeg ville frarådet å sende i baggasje er smykker, og dyre smykker har man som regel på seg - ihvertfall har man det i håndbaggasjen. Har man dyrere enkeltgjenstander så bør man ha en ekstra forsikring. Jeg har samme forsikring som deg, og tror i utgangspunktet det burde være godt nok. Men harhørt om to tilfeller hvor det sto med liten skrift i vilkårene det med "uforholdsmessige dyre"ting, så selv om summen indikerte at de burde vært dekket så var de ikke det for i disse tilfellene mente forsikringsselskapene at man burde skjønne at bunad og brudekjole ikke burde sendes med baggasje. Kjenner også noen fotografer som la noe ekstrautstyr i baggasjen fordi det hadde lavere verdi enn dekningsgraden på forsikringen, men fikk ikke igjen da det ble stjålet fordi selskapet mente at det ikke burde vært der. Poenget mitt er bare at det er greit å sjekke, gjerne en ekstra gang :0)
Portvinpiken Skrevet 17. oktober 2012 #10 Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Jeg har samme forsikring som deg, og tror i utgangspunktet det burde være godt nok. Men harhørt om to tilfeller hvor det sto med liten skrift i vilkårene det med "uforholdsmessige dyre"ting, så selv om summen indikerte at de burde vært dekket så var de ikke det for i disse tilfellene mente forsikringsselskapene at man burde skjønne at bunad og brudekjole ikke burde sendes med baggasje. Kjenner også noen fotografer som la noe ekstrautstyr i baggasjen fordi det hadde lavere verdi enn dekningsgraden på forsikringen, men fikk ikke igjen da det ble stjålet fordi selskapet mente at det ikke burde vært der. Poenget mitt er bare at det er greit å sjekke, gjerne en ekstra gang :0) Skjønner det, men jeg har en bror som jobber innen forsikring og jeg har selv jobbet i reiselivsbransjen tidligere - så jeg er fremdeles veldig beroliget om at dette går fint. PS. jeg hadde forresten ikke akseptert at forsikringen ikke ville dekke noe som var godt innenfor verdien på det som kreves. I mine ører høres de helt vilt ut at de kan nekte utbetaling (hvis det var de de gjorde?) kun på grunnlag av at de mener brudekjolen er for verdifull å sende i baggasjen. Hva da med en selskapsskjole til flere tusen? Om man har kvitteringer på verdien så skal jo det holde. Hørtes helt utrolig ut. Fikk de ikke dekket noe som helst da? Endret 17. oktober 2012 av Portvinpiken
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #11 Skrevet 17. oktober 2012 Skjønner det, men jeg har en bror som jobber innen forsikring og jeg har selv jobbet i reiselivsbransjen tidligere - så jeg er fremdeles veldig beroliget om at dette går fint. Og det gjør jo også mest sannsynlig det Det går som oftest bra, heldigvis. Men for meg som ankommer bryllupsdestinasjonen kun to dager før vielsen, tar jeg ingen sjanser på at kjolen blir borte eller skadet under overfarten. Tør ikke tenke på hvor fortvilet jeg hadde blitt i så tilfelle. Jeg har opplevd litt for mange 'smadrede' kofferter og har generelt uflaks med mange ting, til at jeg tar den sjansen. Det hadde vært så erketypisk meg at noe skjedde med 'mitt livs viktigste bagasje' ;o) Anonym poster: 3c1664e997926ed7115d1547b5fe11bd
Portvinpiken Skrevet 17. oktober 2012 #12 Skrevet 17. oktober 2012 Og det gjør jo også mest sannsynlig det Det går som oftest bra, heldigvis. Men for meg som ankommer bryllupsdestinasjonen kun to dager før vielsen, tar jeg ingen sjanser på at kjolen blir borte eller skadet under overfarten. Tør ikke tenke på hvor fortvilet jeg hadde blitt i så tilfelle. Jeg har opplevd litt for mange 'smadrede' kofferter og har generelt uflaks med mange ting, til at jeg tar den sjansen. Det hadde vært så erketypisk meg at noe skjedde med 'mitt livs viktigste bagasje' ;o) Anonym poster: 3c1664e997926ed7115d1547b5fe11bd Selvfølgelig. Alle gjør som de selv føler er rett. Nå aner jeg heller ikke noe om hvor du skal osv siden du er AB, men hvis det er best for deg og du får den i cabinen på flyet så er det jo supert for deg at du slipper å bekymre deg :-). Jeg har forøvrig intet mindre enn tre ganger på rad, ikke fått baggasjen før påfølgende dag, der jeg skal nå, men jeg er tydeligvis evig optimist :-).
CathFoto Skrevet 18. oktober 2012 #13 Skrevet 18. oktober 2012 Skjønner det, men jeg har en bror som jobber innen forsikring og jeg har selv jobbet i reiselivsbransjen tidligere - så jeg er fremdeles veldig beroliget om at dette går fint. PS. jeg hadde forresten ikke akseptert at forsikringen ikke ville dekke noe som var godt innenfor verdien på det som kreves. I mine ører høres de helt vilt ut at de kan nekte utbetaling (hvis det var de de gjorde?) kun på grunnlag av at de mener brudekjolen er for verdifull å sende i baggasjen. Hva da med en selskapsskjole til flere tusen? Om man har kvitteringer på verdien så skal jo det holde. Hørtes helt utrolig ut. Fikk de ikke dekket noe som helst da? Jeg tror også det går bra, det var ikke sånn ment, selv har jeg bare fått forsinket baggasje en gang selv om jeg har reist mye. Reiselivsbransje eller ei, poenget var bare at det kunne være greit å finlese forsikringen i tilfelle, så er man sikret mot ubehagelige overraskelser. Nei, de fikk ikke dekket det. Det sto jo i forsikringen, riktignok med liten skrift, men likevel.
Portvinpiken Skrevet 18. oktober 2012 #14 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg tror også det går bra, det var ikke sånn ment, selv har jeg bare fått forsinket baggasje en gang selv om jeg har reist mye. Reiselivsbransje eller ei, poenget var bare at det kunne være greit å finlese forsikringen i tilfelle, så er man sikret mot ubehagelige overraskelser. Nei, de fikk ikke dekket det. Det sto jo i forsikringen, riktignok med liten skrift, men likevel. Sto det i forsikringen at den ikke dekket brudekjoler og bunader?
Portvinpiken Skrevet 18. oktober 2012 #15 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg tror også det går bra, det var ikke sånn ment, selv har jeg bare fått forsinket baggasje en gang selv om jeg har reist mye. Reiselivsbransje eller ei, poenget var bare at det kunne være greit å finlese forsikringen i tilfelle, så er man sikret mot ubehagelige overraskelser. Nei, de fikk ikke dekket det. Det sto jo i forsikringen, riktignok med liten skrift, men likevel. Jeg har fått forsinket baggasje så mange ganger at jeg begynner nesten å venne meg til å slippe å dra på kofferten når jeg kommer frem. Den kommer på hotellrommet innen et døgn og oftest samme dag. Helt greit det da :-)
CathFoto Skrevet 18. oktober 2012 #16 Skrevet 18. oktober 2012 Sto det i forsikringen at den ikke dekket brudekjoler og bunader? Nei, uforholdsmessig dyre ting. Og da tolker forsikringsselskapet inn det de mener folk selv burde skjønne(jeg er ikke nødvendigvis enig)som brudekjole, bunad, kamerautstyr, dyre smykker osv. Det er jo ikke alltid så lett når endel ting som går under det ikke passer til å ha med seg som håndbaggasje. Det sto en artikkel om sånne "skjulte kriterier"i en Nettavis rett før sommeren tror jeg det var.
CathFoto Skrevet 18. oktober 2012 #17 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg har fått forsinket baggasje så mange ganger at jeg begynner nesten å venne meg til å slippe å dra på kofferten når jeg kommer frem. Den kommer på hotellrommet innen et døgn og oftest samme dag. Helt greit det da :-) Noen ganger er det å foretrekke :0) Min baggasje ble fire dager forsinket til Roskilde, litt mer styr å få levert baggasjen til "hotellet"
Portvinpiken Skrevet 18. oktober 2012 #18 Skrevet 18. oktober 2012 Nei, uforholdsmessig dyre ting. Og da tolker forsikringsselskapet inn det de mener folk selv burde skjønne(jeg er ikke nødvendigvis enig)som brudekjole, bunad, kamerautstyr, dyre smykker osv. Det er jo ikke alltid så lett når endel ting som går under det ikke passer til å ha med seg som håndbaggasje. Det sto en artikkel om sånne "skjulte kriterier"i en Nettavis rett før sommeren tror jeg det var. Jaja det var trassig og ikke minst utrolig. Forhåpentligvis har de da skiftet forsikringsselskap nå! Spesielt hvis man har kvittering for verdien av den som skal erstattes så skulle det jo normalt ikke bli noe problem. Dette høres ut som en meget spesiell sak.
Portvinpiken Skrevet 18. oktober 2012 #19 Skrevet 18. oktober 2012 Noen ganger er det å foretrekke :0) Min baggasje ble fire dager forsinket til Roskilde, litt mer styr å få levert baggasjen til "hotellet" Huff, da var du virkelig uheldig ja. Men du fikk vel utbetalt nødvendige penger på flyplassen til å få kjøpt nye klær og nødvendigheter antagelig (og forhåpentligvis siden de jo er pliktige til det).
Athene Skrevet 18. oktober 2012 #20 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg reiser mye, ofte med fine kjoler og bluser i bagasjen. 1. Heng kjolen over dusjstanga 2. Skru varmen i dusjen på maks temperatur, og skru på (inn mot veggen slik at det ikke spruter på kjolen) 3. Lukk døra og vent i minst 15 minutter. Ikke så miljøvennlig, men veeeldig effektivt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå