Gå til innhold

Hvilken fugl?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt litt på å skaffe meg fugler.

Har ikke tid til å hund, katt eller noe som tar mye tid og aktivisering, så tenkte 2 fugler som kan holde hverandre med selskap er best. De vil selvfølgelig få fly ute på stue/kjøkken og bli aktivisert noe - men i perioder har jeg utrolig mye jobb og overtid og da vil jeg ikke ha dårlig samvittighet for dem.

Noen som har tips til hva slags fugler jeg bør se på?

Har sett på undulater og finker men har lest at finker ikke bør få være ute av buret og bør ha stoooort bur? Synes også en del av de små papegøyene er fine.

Anonym poster: cad91a8c05c3ac74772de80132d83817

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en flokk med kjøttmeis, blåmeis o.l som du kan se på igjennom vinduet?

Neida, fra spøk til alvor. Fugler krever også mye jobb. Selvom du setter to stk sammen, så er det ikke sikkert at de synes noe om det. Og har du tenkt over støynivå? To fugler skravler mere enn en fugl.

Har ei venninne som ga ifra seg sine undulater, nettopp pga for mye jobbing og overtid.

Hvis du vil ha sosiale fugler, så krever de en del sosialisering.

Og vil nå si at alle fugler burde få ha stoooooort bur når man først skal stenge dem inne, men det er nå min mening.

Anonym poster: 4224ecb14ab2e787c01e85f023f82678

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan gjerne ha stort bur, men ønsker ikke å bygge noe fra vegg til tak som et eget rom etc. Fuglene får selvfølgelig være ute og fly fritt på ettermiddager/kveld når jeg er hjemme uansett.

Jeg hadde tenkt mest på å ta over et par voksne fugler som er håndtamme etc slik at jeg ikke må få de tamme selv. (Er en del som gir bort/selger på finn.no f.eks)

Ikke missforstå meg, jeg ønsker ikke kjæledyr som pen dekorasjon i stua..men det må være fugler som koser seg sammen, som har selskap sammen og som kan leke/aktivisere seg selv når jeg er travel slik at jeg IKKE må gå rundt med dårlig samvittighet.

Dersom det ikke finnes fugler som trives uten daglig sosialisering/aktivisering med mennesker får jeg la være å skaffe fugler nå. Håper uansett noen har tips :)

Blåmeis og duer får mat året rundt hos meg men det blir ikke helt det samme :fnise:

TS

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Undulater lever jo i store fuglekolonier. Så de trives best med artsfrender. Men de trenger da litt mer tid på å bli tamme. Men de er enkle å få veldig tamme om du bruker litt tid på dette.

Mine undulater har stort sett alltid vært løse. De har selv valgt å være i buret når de vil sove/hvile. Men det blir ikke så mye lufting inne når man har fugler.

Skrevet

Husk at fuglebur bør renses minst en gang i uken, de trenger mat, vann og friske grønnsaker som salatblad, agurk, etc - HVER dag. Stort bur er et must, samt mye tid til å fly og strekke på vingene.

Anonym poster: c87b3099f9bd0717494344b9cb45fa88

Skrevet

Takk for svar :)

Husk at fuglebur bør renses minst en gang i uken, de trenger mat, vann og friske grønnsaker som salatblad, agurk, etc - HVER dag. Stort bur er et must, samt mye tid til å fly og strekke på vingene.

Hva defineres som stort til f.eks kanarifugl, undulat, zebrafink eller andre vanlige fugler? Tenker da på å ha 2 sammen.

Selvfølgelig skal de få alle grunnleggende behov dekket,men jeg synes det virker litt trist å ha en ensom fugl som sitter alene hele dagen i buret fra 7-18 (og noen ganger senere).. Det er jo ikke noe problem at de skal få fly fritt et par timer om kvelden hver dag, men det er kanskje ikke nok? Og noen typer fugl skal vel ikke ut av buret eller bli "tamme" i det hele tatt?

Håper noen vet hva slags fugler jeg bør lese mer om og hvilke jeg bør unngå!

Skrevet

Anbefaler at du drar til en dyrebutikk som har peiling på fugler (hvor bor du?) - og forhører deg der.

Bra du setter deg ordentlig inn i det før du skaffer fugl!

Anonym poster: c87b3099f9bd0717494344b9cb45fa88

Skrevet (endret)

Ikke ta alt de sier på dyrebutikk for god fisk da.. Les litt rundt også.

Syns det er bra at du er opptatt av at de skal ha det bra da :)

Undulater kvitrer en del, men for de fleste er det snakk om en vane å ha dem skvaldrende i bakgrunnen. Alle fugler burde få ha så stort bur som mulig, de er jo lagd for å bevege seg mye rundt. Etter min mening er standard-burene alt for små, med mindre de får fly mye i stuen da :)

Endret av kattepus89
Skrevet

TS her.

Takk for flere svar! Har mest lyst til å kjøpe fugler av oppdretter eller noen som ikke vil ha sine lengre, så dyrebutikk blir nok siste utvei da jeg ikke alltid er enig i måten dyrene blir tatt vare på der (og helst ikke vil støtte dem med å kjøpe levende dyr fra dem)

Anbefaler at du drar til en dyrebutikk som har peiling på fugler (hvor bor du?) - og forhører deg der.

Jeg bor rett utenfor Trondheim, og nærmeste dyrebutikk er vel også der.

Jeg vil gjerne ha fugler som kvitrer/synger, men helst ikke de som skriker veldig høyt - så regner med alle papegøyer er utelukket iallefall.

Lurer fortsatt på hva stort bur er, noen er jo veldig høye men har lest at undulater ikke beveger seg så mye i høyden? Og andre igjen har stort bunnareal men er ikke så høye.. så jeg aner ikke hva jeg trenger og regner med at det betyr mye hva slags fugl jeg skal ha.

Akkurat nå er kanarifugl, zebrafink eller undulater jeg synes er mest interresante, men får litt inntrykk av at undulater vil ha mye "mennesketid" i forhold til de 2 andre?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Helt umiddelbart synes jeg det kan høres ut som finker kanskje kan være det beste valget ?

Hvis du ikke kjenner de ulike finkene så godt så kan jeg tipse om denne siden for lett informasjon. Jeg snublet over den i en annen forbindelse for rundt 6 mnd siden, - i forbindelse med et par beltefinker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...