Gjest Heidi Skrevet 15. oktober 2012 #1 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg hadde ikke spurt om råd her hvis jeg ikke var desperat, for jeg vet godt at de aller fleste småbarn har perioder hvor de våkner kjempetidlig. Periodene varierer sikkert i lengde også, men nå har vår periode vart i snart et år, der poden på 2 år og 7 mnd våkner mellom 04 og 05.30, HVER eneste dag. Leggetid har vært kl.19 siden han var ca et år, med en halvtime til eller fra innimellom. Han har sovet en gang på dagen, en dupp på mellom 1 og 2 timer helt siden august i fjor. Vi har prøvd å redusere sovetiden på duppen, øke sovetiden på duppen, fjerne duppen helt.. Prøvd senere legging på kvelden, tidligere legging på kvelden. Vi sørger for at han er passelig mett når han legger seg, ikke drikker noe særlig før han sovner... Vi har en sønn til på 16 mnd, og de må sove på samme rom, derfor funker det ikke å legge toåringen tilbake gang på gang, og si at "det er fortsatt natta, du må sove litt til" osv.. Da skriker han bare og vekker broren sin. Nå føler jeg vi har prøvd alt som står i vår makt, for dette er noe så innmari slitsomt, da vi jobber fra morgenen av begge to, og har masse som må gjøres på kveldstid etter barna har lagt seg, så vi får sjeldent lagt oss så tidlig som vi sikkert burde.. Som sagt, jeg er desperat, hjelp mottas med STOR takk!
Gjest imli Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 Føler med deg, har vore i same situasjon sjølv. Eg vil råde deg til å kutte ut dagsoving og leggje han tidlegare (kl 18). Dei fleste ungar sluttar å sove på dagen rundt 2,5 år, så sannsynlegvis treng han ikkje sove på dagen lenger. Kutt i alle fall ned til ca 40 min. Er han lett å leggje om kvelden? No vert det mørkare framover, og det hjelp og veldig, etter mi erfaring. 3-åringen min vaknar framleis veldig tidleg i periodar, i sumar sov han sjeldan lenger enn til 6, som oftast var han oppe 5 eller 5.30. Den siste månaden har det vorte mykje betre truleg pga mørket, merka det same i fjor. Kan de ha lillebroren på rommet dykkar ein periode? Evt motsatt, ha storebror på rommet dykkar og lillebror på eiget rom?
Nerdemamma Skrevet 16. oktober 2012 #3 Skrevet 16. oktober 2012 Dette er ganske vanlig tror jeg. Sovner han tidligere når du legger han tidligere? Melk har en beroligende effekt på kroppen, så kanskje prøve å gi han litt melk og legge han igjen? Ellers annbefaler jeg å kontakte din helsesøster. Det er veldig mange som bestiller en time for prat om søvn og søvnvaner på helsestasjonen jeg har vært borti. Kanskje de kan gi deg noen råd? Men som sagt, jeg tror dette er et veldig vanlig problem.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2012 #4 Skrevet 16. oktober 2012 Hva med å ha han inne på deres soverom en periode slik at du ikke trenger å tenke på at han vekker broren sin? Da kan dere si at det er natta å la han venne seg til litt senere oppvåkning? Jeg ville ikke latt mine barn stå opp før seks, de har prøvd seg i lange perioder, men ut av senga har de ikke fått komme, og sakte men sikkert sover de lenger. Noen ganger tar det dager, andre et par uker, men for meg har det vært viktig å lære de. Natt er natt spør du meg!
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2012 #5 Skrevet 16. oktober 2012 På Barnas Hus og sikkert andre steder også, får du kjøpt en vekkeklokke med en sovende/våken ku. Følg bruksanvisningen på den. Forklar barnet ditt at han må ligge i sengen til kua står opp. Det kan ta kort tid eller det kan ta lang tid. Kommer an på barnet ditt, men det virker. Hadde ikke trodd det skulle funke på mitt barn, men det gjorde det etter noen uker. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2012 #6 Skrevet 16. oktober 2012 Dette er ganske vanlig tror jeg. Sovner han tidligere når du legger han tidligere? Melk har en beroligende effekt på kroppen, så kanskje prøve å gi han litt melk og legge han igjen? Ellers annbefaler jeg å kontakte din helsesøster. Det er veldig mange som bestiller en time for prat om søvn og søvnvaner på helsestasjonen jeg har vært borti. Kanskje de kan gi deg noen råd? Men som sagt, jeg tror dette er et veldig vanlig problem. Mener du at man skal gi melk som belønning for å våkne? Anonym poster: 551ee245e91052525a12667a6f4f9e8c
Gjest Trøffel Skrevet 16. oktober 2012 #7 Skrevet 16. oktober 2012 Hvis han er blid og fornøyd på dagtid så betyr det jo at han stort sett får nok søvn. Jeg hadde kuttet vekk dagduppen for å kunne øke søvnmengden tilsvarende på nettene. Han er definitivt gammel nok til å kutte vekk dagsøvnen, hvertfall når han sover såpass lite som 9-10 t på nettene. Husk at for å kunne se en sikker effekt så må rutineendringen ha vart i minst 2 uker. Han blir sikkert trøtt på ettermiddagen i starten, men situasjonen deres er uansett uholdbar, så her må du og far være samkjørte, konsekvente, og bare gjennomføre prosjektet med trygg og sikker hånd. Jeg hadde ikke gitt varm melk om han våknet kl 04-05. En velkjent faktor for å utvikle søvnforstyrrelser er nettopp å starte med (spise)vaner på nettene. Da våkner man etterhvert automatisk for nettopp et slikt kosemåltid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå