Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva studerer du?

Hvor mange timer om dagen studerer du?

Leser du i helger når det ikke er eksamensperiode?

Hva er dine studieteknikker og hva gjør du de siste par ukene før eksamen?

Prøver å innhente litt inspirasjon ;)

Anonym poster: bf22af62bcd52ca0dd9a728f4725d53b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trives du som student?

Skrevet

Tannpleie.

Har som regel skole fra 8-16. Lesing etter skole og i helgene - mest i eksamensperioder, men også ellers.

Jeg leser ikke fra perm til perm, å jobbe med oppgaver fungerer veldig bra. Og forelesningsnotat.

I ukene før eksamen løser jeg eksamensoppgaver, går over notater jeg har lagd og forelesningspresemtasjoner.

Nja...nå har jeg vært i arbeidslivet i 3 år før jeg begynte å studere noe nytt og må si at studietilværelsen er tøff. Lange dager (spesielt når vi har skole 8-16 som regel+mye lesing utenom) , føler aldri jeg har fri. Savner å vær i jobb- det var deilig det! :-)

Anonym poster: 53cef23b04b9147bdf7ffc0ec8afe4b7

Skrevet

Hva studerer du?

- Lektor i engelsk.

- Varierer. Har omtrent 13 timer undervisning i uka. Er på alle forelesninger. Kan lese fra 0 til 8 timer utenom, på dagtid. I eksamensperioder og hektiske perioder sitter jeg 7-8 timer på skolen og jobber litt på kvelden.

- Sjelden.

- Lager alltid matpakke kvelden før, går på alle forelesninger og seminar, bruker merketusj når jeg leser. Prøver å være sosial innimellom. Leser alltid etter klokka. Lager leseplan i starten av semesteret (sjelden jeg holder den, men det er fint å ha oversikt). Siste ukene leser jeg over tidligere notater/markeringer og skriver nye notater. Diskuterer relevante emner med medstudenter og andre. Lager tankekart og henger på veggen hjemme.

Trives du som student?

- Veldig godt. Liker friheten og elsker å lære. Mistrives i ett av fagene jeg har i høst pga veldig forvirra foreleser.

Skrevet

Hva studerer du?

Årsstudium i historie

Har forelesning 2 timer om dagen, men leser masse utenom det. Kommer veldig an på, men blir vel som regel 5-6 timer hver dag, noen ganger mer noen ganger mindre.

Ja. Historie er et skikkelig lesefag, og ofte må jeg sitte i helgene å lese også. Noen ganger er ikke motivasjonen like god i ukedagene, da bruker jeg helgene på å ta igjen det tapte.

Leser i pensum og marker med highlighter det jeg synes er viktig. Tar også notater fra forelesninger, og skriver notater fra det jeg leser. Det varierer veldig fra bok til bok egentlig. Burde hatt en ny studieteknikk da min ikke fungerer så godt for min del nå på høgskole. Sliter med å huske alt.

Har ikke hatt noen særlige eksamener enda (første år som student). Har kun hatt hjemmeeksamen, og til det gjorde jeg ikke noe spesielt. Sorterte ut notater og fikk oversikt over pensum.

Trives du som student?

I det store og det hele, ja. Det er slitsomt, mye å lese, og det går tregt for meg. Er vel derfor jeg ikke får med meg så mye heller, fordi jeg stresser bare med å komme meg igjennom pensum. Men jeg trives med å bo for meg selv, og liker friheten :)

Skrevet

Hva studerer du?

Går master

Rundt 9 timer om dagen

Ja, men gjorde det ikke på bachelor

Leser først hele pensum og tar notater. Ca seks uker før eksamen starter vi med intensiv kollokvie, hvor vi diskuterer og skriver tankekart. De siste dagene før eksamen prøver jeg å slappe av og gjøre noe annet.

Trives veldig godt som student :)

Skrevet

- Hva studerer du?

Er på andreåret av en BA(Hons) i teater (fire år totalt), hvor hovedfokus vil bli på regi og dramaturgi. Siden jeg ikke har begynt på spesialisering ennå (det blir først til neste år) har jeg også to andre obligatoriske fag, i år er det English Literature og Comparative Literature. (Eng.lit hadde jeg også førsteåret)

- Hvor mange timer om dagen studerer du?

Er på uni 6 timer mandag-onsdag og 3 timer torsdag. Tiden mellom forelesninger/seminargrupper bruker jeg enten på å lese eller å diskutere pensum med venner. Når jeg kommer hjem leser jeg til jeg blir sulten, tar deretter en time eller to fri til å spise litt mat og slappe av, før jeg tar frem bøkene igjen og leser til jeg skal legge meg (gjerne også litt på sengen).

- Leser du i helger når det ikke er eksamensperiode?

Ja, hver helg. Ikke hele tiden, naturligvis, men minst en 6-8 timer både fredag, lørdag og søndag. Pensumlistene våre er ganske omfattende, så dersom jeg ikke skulle brukt helgene hadde jeg ikke kommet gjennom halvparten engang.

- Hva er dine studieteknikker og hva gjør du de siste par ukene før eksamen?

Studieteknikker tror jeg tilpasses litt etter hvilket studium man tar, hos meg er størsteparten av arbeidet knyttet til å lese skjønnlitteratur og manus, se forestillinger, gjøre gruppearbeid og delta på forelesninger og seminargrupper. Vi har også noe faglitteratur i teater-faget (feks semiotikk, teaterhistorie, dramaturgisk metode, etc), men ikke i litteraturfagene, der er det kun romaner, lyrikk og dramatikk.

Dette innebærer mye nærlesing, analyse, sammenligning og tolkning. Jeg kan ikke bare lese en roman som en roman, men jeg må lese den i faglig kontekst (i år handler det feks om litteratur og ideologi) og trekke paralleller til de andre tekstene på leselista. Jeg pleier å notere ned sitat (med sidetall) når jeg ser ting jeg vil bruke i oppgaver/eksamen, og frem til semesteroppgaven er ferdig, har jeg alltid oppgavespørsmålet i bakhodet når jeg leser. Jeg tror jeg er den eneste så langt som ikke bruker markeringstusj ;)

Når jeg leser dramatikk pleier jeg alltid å lese høyt (og spille ut sceneanvisningene om jeg er i humør), det hjelper ubeskrivelig mye for forståelsen sin del. Tross alt er det tekster som er skrevet for å bli fremført, ikke lest.

De siste ukene før eksamen pleier jeg å være ganske stresset, men fokuserer energien på å gå grundig gjennom de temaene jeg vet kommer på eksamen. Hos oss er det slik at de tekstene vi valgte å bruke i oppgaven ikke skal brukes på eksamen, så de kan jeg luke vekk fra gjennomgangen. Går gjennom de tekstene jeg skal bruke på nytt, samt forelesningsnotater, sekundærkilder og semesteroppgaven min. Memorerer også kildene til poeng jeg planlegger å bruke, siden vi må sitere ganske eksakt også på eksamen. Vi har også minst én forelesning med svært nyttige eksamensforberedelser, så de går jeg på om jeg så har leveren i fløte og milten i brann.

I eksamensperioder pleier jeg også å ha ganske spenstige drømmer om Brecht, uten at jeg helt vet hva det kommer av.

- Trives du som student?

Veldig godt :)

Skrevet

Hva studerer du?

- Medisin, 5.år

- Har undervisning fra 8-16 omtrent hver dag (noen ganger studiedag onsdag), så jeg leser om kvelden. Hver dag ser slik ut:

06.15 Står opp

06.30 Jogger en tur, deretter dusj og spiser frokost

07.40 Sykler til Uni

08.00-16.00 Undervisning

16.00 Middag på pauserommet

17.00-20.30 Lesing

21.00 Trening eller avslapping

22.30 Kveldsmat

23.00 Natta :)

Jeg jobber fast hver 3.helg, men de helgene jeg ikke jobber leser jeg max. én dag - jeg må ha en dag helt fri hver uke.

Jeg ser på eksamensoppgaver tidlig i semesteret slik at jeg vet litt om hvordan nivået ligger. Ellers tegner jeg tankekart og skriver sammendrag. Vi har fast kollokvie hver uke, hvor en person har ansvar for å undervise de andre i et tema. Når det nærmer seg eksamen har vi kollokvier oftere. De siste ukene før eksamen gjør jeg eksamensoppgaver og går gjerne lengre turer i naturen alene hvor jeg går gjennom stoffet i hodet. Det er veldig effektivt! Har gått en del lys opp for meg på slike turer :)

Anonym poster: 04b2383adc392aab60c77fe210d13630

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Hva studerer du?

Jeg tar en mastergrad.

Litt for ofte 0 timer, av og til opp til 8. Oftest 2-3. Er dårlig på å sette meg ned og lese, spesielt denne høsten med mye annet som skjer med flytting og kjøp av hus. Her jeg bor nå er bibliotekstilbudet en spøk og jeg sliter med å lese hjemme. Satser på stor bedring så fort vi flytter og jeg kan få eget kontor. Å lese hjemme er et problem fordi jeg sitter stort sett på sofaen, og da er det lett å skru på tven dessverre.

Om jeg leser en mandag eller en lørdag spiller ingen rolle for meg, så lenge jeg får lest. Leser ofte litt i helgene, men prøver å slutte med det egentlig siden samboeren har fått fulltidsjobb og har fri lørdag og søndag. Men må jeg så må jeg.

Tja. Jeg noterer, helst for hånd, noe som dessverre tar lang tid. Så skriver jeg det av og til inn på pc for å kunne printe det ut igjen og markere hva det viktigste er. Noterer ofte for mye for hånd. Ja, tungvindt, men det er slik jeg lærer best. Ellers leser jeg raskt i fag jeg skal ha hjemmeeksamen og kun må vite hva som står hvor, og noterer alltid ned sidetall jeg har skrevet noe ned fra, og markerer med slike fargerike lapper det aller viktigste. Rett før eksamen enten leser jeg som en gal, eller pugger som en gal.

Trives du som student?

Egentlig ikke, om jeg skal være ærlig. Friheten til å gjøre hva jeg vil en dag er litt for stor, og jeg skulle ønske jeg ikke hadde så utrolig mye å lese. Faget mitt er typisk lesefag (samf.vit). Jeg gleder meg til å bli ferdig.

Skrevet

Hva studerer du?

- kunsthistore

- 0-12. Haha:P det går litt i perioder, hvor mye jeg har å gjøre, og hvor motivert jeg er. Har lite forelesninger, så prøver å sette meg ned hjemme og lese ihvertfall 3-4 timer om dagen, og supplere med litt relevante museumsbesøk.

- av og til på søndagene

- studieteknikken er å lese, markere med tusj det som er viktig og jeg har forskjellige farger for forskjellig informasjon. I tillegg noterer jeg litt i margen på boka. Jeg leser dessuten delvis tematisk, altså at jeg leser ikke nødvendigvis boka fra første til siste side i den rekkefølgen, og jeg leser flere bøker samtidig. På den måten føler jeg at jeg får mer oversikt. Dessuten drar jeg en del på museer (særlig nasjonalgalleriet), for å oppsøke litt av kunsten jeg leser om.

- siste ukene før eksamen, så leser jeg det viktigste om igjen og prøver å få så god som mulig oversikt over pensum, og prøve å trekke linjer mellom ting.

Trives du som student?

- ja :)

Anonym poster: 1ef0a9777ae07e193cd4604c1a942bc6

Skrevet

Hva studerer du?

Tar en master i engelsk.

Varierer veldig utifra lyst og motivasjon. Alt fra ingenting til 10 timer.

Ja, det gjør jeg som regel alltid.

Har ingen spesiell egentlig. Leser det jeg må lese, markerer med tusj. Er det et vanskelig fag hender det at jeg skriver notater etter å ha lest.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Hva studerer du?

Studerer provisorfarmasi

12 timer med lesing omtrent hver dag.

Ja leser hver inkludert helger, omtrent 12 timer. Det trengs for å følge med.

Gjør gamle eksamensoppgaver og kollokvieoppgaver så langt jeg rekker. Spiser og leser er hva jeg gjør de siste ukene før eksamen. Det vil si null liv siste månedene før eksamen.

Anonym poster: 1263fde080e437a92ab2ece582e1e890

Skrevet

Jeg studerer informasjonssystemer. Det er ikke mye å lese på, men man må sitte mye å kode før ting sitter.

Bruker vel en 6-9 timer hver dag, og henger jeg litt etter med en oppgave hender det at jeg sitter i helga.

Nå er studiet mitt litt annerledes siden vi ikke har noen bøker eller noe særlig å lese da :)

Skrevet

Hva studerer du?

Studerer provisorfarmasi

12 timer med lesing omtrent hver dag.

Ja leser hver inkludert helger, omtrent 12 timer. Det trengs for å følge med.

Gjør gamle eksamensoppgaver og kollokvieoppgaver så langt jeg rekker. Spiser og leser er hva jeg gjør de siste ukene før eksamen. Det vil si null liv siste månedene før eksamen.

Oi, imponerende at du klarer å holde fokus så mye, hvordan klarer du det?

Anonym poster: cb573f751df28d75883abb19ccecbcf0

Skrevet

Psykologi, årsstudium.

Har veldig lite obligatorisk oppmøte, men prøver å bruke ca 8 timer om dagen. Jeg leser også i helger.

Mine studieteknikker er å lese pensum, ta massevis av notater, lete etter øvingsoppgaver og gjøre dem, og deltar i kollokviegruppe. Før eksamen leser jeg over notatene mine, diskuterer med mine medstudenter og repeterer stoffet.

Trives helt greit med studiet. Årsstudiet er jo ikke helt det store. Blir bedre på profesjon/bachelor.

Anonym poster: f8fac1de80a9c20d5b147ddf71966006

Skrevet

Oi, imponerende at du klarer å holde fokus så mye, hvordan klarer du det?

Anonym poster: cb573f751df28d75883abb19ccecbcf0

Det er tungt til tider, men man håper liksom hele tiden at neste fag blir bedre. Noe det aldri gjør. Men man har ingen valg hvis man vil følge med. og jeg vil gjerne bli farmasøyt. Halve klassen min har dumpet, eller sluttet hittil.

Skrevet (endret)

Hva studerer du?

Jeg tar en blanding av flere ulike fag; statsvitenskap, sosiologi, historie ++, som leder til en tverrfaglig bachelor (jeg er programstudent). Ender forhåpentligvis opp med master i statsvitenskap til slutt (evt. en master i sosiologi i tillegg eller kanskje en eller annen PhD, får se hva jeg får lyst - og karakterer - til!)

Jeg har egentlig 5 forelesninger i uka (50 stp), men jeg har hittil kun gått fast på 2 av dem. Det vil si, jeg har vært innom alle utenom 1 (forelesning 0815 om morgenen er helt uaktuelt for meg; det er for tidlig på dagen!), og funnet ut at det fungerer best for meg å lese statsvitenskapsfagene på egen hånd. Synes det er mye mer ålreit å sette meg med en tekopp og lese fagstoff på egen hånd (jeg synes det er veldig gøy med politikk, filosofi og historie), og da kan jeg styre dagen min helt ettersom hva jeg vil og føler for. Jeg har ikke noe fast timetall jeg går etter, men jeg har skrevet ned forelesningsplaner for alle fagene mine med tilhørende pensum, og prøver å følge denne så godt det lar seg gjøre. Per nå ligger jeg godt veldig godt an i alle fagene, og jeg vil tro at jeg leser i snitt 3-4 timer daglig. Mandager prøver jeg å innføre som minimum-6-timer-på-Blindern-dag (det funker bra hittil); da går jeg på forelesning og setter meg på en lesesal etterpå.

Japp. Prøver å lese litt hver dag, og tar heller pauser underveis (les: gå på butikken regnes som en finfin pause - da får jeg gått meg en tur, sett folk, snoket rundt på den fine matbutikken osv. Går på butikken ca. hver dag.. :fnise: ) og gjør andre ting også, slik at jeg ikke blir lei + at jeg leser best når jeg er konsentrert, og jeg blir fort distrahert dersom jeg har lest en stund og kjenner at jeg vil strekke på meg/finne på noe annet/ha en pause (dette er også en av grunnene til at det å sitte på UB/div. lesesaler fungerer dårlig for meg - alle fikler med noe hele tiden, folk kommer og går osv., og jeg blir rastløs av å høre alle lydene - selv om jeg har ørepropper -, og følgelig blir jeg også distrahert fra lesinga)

Forsøker å lese jevnt, følger forelesningsplanene, og leser for å forstå - ikke for å komme meg fortest mulig gjennom. Jeg prøver å venne meg av med "guling", da dette ofte skaper mer problemer enn det løser for min del, men sosiologiboka er et unntak - der fungerer det superdupert å "gule". De siste ukene før eksamen løser jeg/ser jeg på gamle eksamensoppgaver, både alene og i eventuelle kollokvier/grupper, lager tankekart med fine fargetusjer (så det blir litt mer moro å se på det etterpå), lager tidslinjer og skjemaer av typen A->B->C, med streker og piler osv. Jeg liker best å gå tilbake til forelesningsplanene og plotte ut hovedtemaene derfra - det er et fint utgangspunkt for temabaserte tankekart f.eks.

Trives du som student?

Ja! Har aldri hatt så mye fri i mitt liv, og jeg synes det er deilig at man kan forme sin egen hverdag. Jeg kan stå opp når jeg vil (halleluja!), jeg kan velge hvorvidt jeg i det hele tatt vil møte opp på "skolen", og jeg kan gå på forelesning én uke men ikke neste, jeg kan ha timeslange lunsjer i kantina med studiekamerater, gå på oppdagelsesferd i de ulike byggene (*kremt*) osv. :laugh:

For de som måtte få bakoversveis av min tilsynelatende mangel på "studier" i "studiehverdag" kan jeg informere om at jeg har et snitt på over B :nigo:

Endret av Strixvaria
Skrevet

Jeg studerer informasjonssystemer. Det er ikke mye å lese på, men man må sitte mye å kode før ting sitter.

Bruker vel en 6-9 timer hver dag, og henger jeg litt etter med en oppgave hender det at jeg sitter i helga.

Nå er studiet mitt litt annerledes siden vi ikke har noen bøker eller noe særlig å lese da :)

Glemte å skrive inn noe, sene kvelder vett!

Studieteknikken min er å bare sitte og kode. Det er ikke stort annet jeg kan gjøre for å få ting til å sitte, men jeg synes det er gøy så det er helt greit. Pappa har også bedt om et ønske ang nettside, så da blir nettsiden hans en øving også.

Det er MYE rart jeg kan lage med kodingen, så jeg sitter først å finner ut av hva jeg vil ha og lager en liten skisse, og så setter jeg igang med koding.

Ja, jeg trives som student. :) Men så er ting mye lettere for meg når jeg slipper å lese siden jeg sliter med konsentrasjonsvansker.

Skrevet

Kanskje litt avsporing, men kan du fortelle litt mer om studiet? :)

Hva består programmering og koding osv i, litt mer konkret?

Og; er dette studiet (årsstudium vel og merke) noe for en som ikke liker/er særlig god i matte? :lol:

Skrevet

Kanskje litt avsporing, men kan du fortelle litt mer om studiet? :)

Hva består programmering og koding osv i, litt mer konkret?

Og; er dette studiet (årsstudium vel og merke) noe for en som ikke liker/er særlig god i matte? :lol:

Jeg går en Bachelorgrad, vet ikke helt hva årsstudiet i informasjonsteknologi består av, men vi har flere forelesninger sammen. Om du ikke liker matte er dette helt Supert, for du har bare databaserte fag ;)

Dette semesteret har vi grunnleggende it(et 5 ukers fag uten eksamen), webutvikling og webprogrammering 1. :) vi lærer html, css, javascript, cms- systemer osv i webutviklingen og har php programmeringsspråket i webprog1. Neste semester får vi databaser og litt annet. Andre året velger man retning, webutvikling eller it-ledelse og får fag og valgfag deretter. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...