Sophia. Skrevet 15. oktober 2012 #1 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg vurderer å søke fotografi på NKF i Bergen neste år, og lurer derfor på om noen har erfaringer fra fotolinjen, enten i Bergen eller andre skoler i landet, og skolen generelt. Jeg har lest en god del blogger av studenter og tidligere studenter ved fotolinjen, og inntrykket jeg får gjør at det frister veldig å søke. Det enste er at det er så utrolig dyrt... er det verdt pengene? Noen som har erfaringer å dele?
Gjest WendyClear Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 Nei det er ikke verdt pengene, finnes en tråd om NKF her på forumet der du ser at mange sier seg enig.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #3 Skrevet 15. oktober 2012 Er NKI og NKF det samme? NKI er ihvertfall elendig Anonym poster: 6594cc097d906c7dc5abdc006e69cd6c
Sophia. Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2012 Nei det er ikke verdt pengene, finnes en tråd om NKF her på forumet der du ser at mange sier seg enig. Har du gått på NKF selv? Hvilken linje gikk du, og hvilken skole? Har lest litt i den andre tråden, men syns ikke det var så mange begrunnelser. Er NKI og NKF det samme? NKI er ihvertfall elendig Anonym poster: 6594cc097d906c7dc5abdc006e69cd6c Nei, det er ikke det samme så vidt jeg har forstått!
Gjest WendyClear Skrevet 15. oktober 2012 #5 Skrevet 15. oktober 2012 Har du gått på NKF selv? Hvilken linje gikk du, og hvilken skole? Har lest litt i den andre tråden, men syns ikke det var så mange begrunnelser. Nei, jeg har ikke gått der, men gikk på Noroff som egentlig er av samme ulla. Kjenner mange som har gått 1 år på NKF for så å slutte når de oppdaget for håpløst det var. Kan forøvrig legge til at de har egne "ambasadører" som tråler rundt på nettet for å skrive positive ting.
Gjest gressløk Skrevet 15. oktober 2012 #6 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg kjenner en som går der. Han har ingenting vondt å si om det. og mener at lærerne der er flinke. Men det er en kjent sak at man må jobbe selv også. Man kan ikke bare tro at man får noe gratis og at det er skolen i seg selv som gjør deg flink. Du må jobbe hardt selv, skolen er bare et viktig hjelpemiddel.
Sophia. Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 15. oktober 2012 Nei, jeg har ikke gått der, men gikk på Noroff som egentlig er av samme ulla. Kjenner mange som har gått 1 år på NKF for så å slutte når de oppdaget for håpløst det var. Kan forøvrig legge til at de har egne "ambasadører" som tråler rundt på nettet for å skrive positive ting. Det tror jeg gjerne, derfor vil jeg gjerne høre fra folk som ikke representerer skolen også! Håpløst på hvilken måte? Jeg kjenner en som går der. Han har ingenting vondt å si om det. og mener at lærerne der er flinke. Men det er en kjent sak at man må jobbe selv også. Man kan ikke bare tro at man får noe gratis og at det er skolen i seg selv som gjør deg flink. Du må jobbe hardt selv, skolen er bare et viktig hjelpemiddel. Fint å høre at han mener lærerne er flinke! Ja, det virker som det er veldig mye arbeid på egenhånd, men for min del er det helt greit så lenge lærerne klarer å lære meg det jeg trenger for å løse oppgavene på en god måte. Enig i at skolen bare er et hjelpemiddel!
Gjest gressløk Skrevet 15. oktober 2012 #8 Skrevet 15. oktober 2012 Lærerne gir deg innføring og hjelper deg på samme måte som en hvilken som helst annen høyskole. Men som med andre linjer så må man også "lese" stoffet og bearbeide det på egenhånd. Og det er der mange missforstår, og tror at det holder å være på forelesninger osv, har jeg inntrykk av. Man må prøve å feile, og tenke at det er like krevende som andre studeiretninger. Sier ikke at det er veldig krevende, men er jo mange som tenker at sånne studier er bare lek og morro, og får seg en støkk når de skjønner at de må jobbe mye selv. Det var det jeg ment. Men jeg tviler ikke på at du klarer deg fint der, og hvis du i tillegg har interesse for foto. Kjør på
Sophia. Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter #9 Skrevet 16. oktober 2012 Lærerne gir deg innføring og hjelper deg på samme måte som en hvilken som helst annen høyskole. Men som med andre linjer så må man også "lese" stoffet og bearbeide det på egenhånd. Og det er der mange missforstår, og tror at det holder å være på forelesninger osv, har jeg inntrykk av. Man må prøve å feile, og tenke at det er like krevende som andre studeiretninger. Sier ikke at det er veldig krevende, men er jo mange som tenker at sånne studier er bare lek og morro, og får seg en støkk når de skjønner at de må jobbe mye selv. Det var det jeg ment. Men jeg tviler ikke på at du klarer deg fint der, og hvis du i tillegg har interesse for foto. Kjør på Fint med utfyllende svar! Jeg er veldig innstilt på å jobbe mye med det selv. Foto er det jeg virkelig har lyst å drive med, og jeg elsker å jobbe med det, så det tror jeg ikke kommer til å bli noe problem! Hvis folk tror de slipper å jobbe selv, forstår jeg jo at mange er misfornøyd...
Strixvaria Skrevet 17. oktober 2012 #10 Skrevet 17. oktober 2012 Det kommer jo veldig an på hva du har tenkt å gjøre etterpå..? Altså, ser du for deg å jobbe med noe hvor 2 år på NKFs fotolinje vil være relevant eller på andre måter til hjelp i søknadsprosessen? Jeg er ikke utpreget fan av disse fagskolene, for å si det som det er, da flere av dem driver villedende markedsføring i stor grad ovenfor ungdommer som gjerne vil "jobbe med media" eller "gjøre noe kreativt", for så å tilby ymse "studier" som sikkert er veldig morsomme, men som man får fint lite igjen for kvalifikasjonsmessig. Man får ingen grad av 2 års studier. For disse 2 årene med ingenting skal man altså betale gudene vet hvor mange tusen, og dersom man vil ha en bachelorgrad må man fort ut med det dobbelte, for det siste året må tas ved bestemte samarbeidsskoler i utlandet for at fagene du har fra fagskolen skal telle som en del av graden. Hvis ikke starter man faktisk på scratch; man har ingen formell grad å vise til i en jobbsøknad, fagene teller ikke på høyskoler og universiteter, og javel, det går forsåvidt an å skrive "to år med foto/drama/design på NKF" på CVen, men det gir deg overhodet ingen fortrinn på arbeidsmarkedet (som jo er ganske beinhardt når det kommer til denne yrkesgruppen - her er det mange om beinet). Det kan sikkert være veldig morsomt og lærerikt på mange måter; du møter folk med noenlunde samme interesser som deg, du får gjøre noe mer praktisk enn å sitte på skolebenken osv., og det er mange spennende "fagutdanninger" (usikker på hva jeg skal kalle dem, for fagutdanning er jo egentlig typ frisør, som jo ender med et fagbrev og eventuelt et mesterbrev, men det er jo ikke en høyskole- eller universitetsutdannelse vi snakker om her heller, men du skjønner sikkert hva jeg mener), så jeg mener ikke å være slem her, selv om det sikkert virker sånn, men det er snakk om ganske mye penger (og det blir jo gjeld som skal betales tilbake, dette her), og med tanke på hva du faktisk sitter igjen med etterpå bør du vurdere om dette er en potensielt god investering eller ikke. Kjenner du f.eks. noen som jobber som fotograf (hvis det er dét du sikter mot) som har gått på NKF og fått jobb pga. det? Hvor mange fotografer innenfor din foretrukne kategori (fashion, natur/wildlife +++ osv.) er ansatt på fast basis, og hvor mange av disse på fulltid? Lignende spørsmål kan det også være lurt å stille seg. Jeg kjenner mange som synes det er kjempegøy med foto, og som er veldig flinke, har svindyrt utstyr, bruker masse fritid på å ta og redigere bilder osv., og det går så klart an å satse på noe man synes er moro (det er jo en fordel at man liker det man driver med) - men når det er snakk om såpass usikre utsikter til jobbmuligheter bør man ha noe å falle tilbake på; de aller færreste ender opp med å fotografere Vogue-shoots, og det kan være greit å ha en backup-plan (: Igjen, jeg mener ikke å være den slemme parten her, men dette er ting det kan være greit å tenke på 3
Gjest Katten. Skrevet 17. oktober 2012 #11 Skrevet 17. oktober 2012 Har hørt alt for mye negativt fra både mennesker som har tatt utdanning ved NKF, samt angående NKF-studenter i arbeidslivet. NKF ansees veldig ofte som... tja, bortkastet tull, slik jeg har inntrykk av. Da ville jeg heller kjørt skole i f.eks. Australia, som er kjent for meget gode kreative studier, til en nesten samme pris. 1
Sophia. Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter #12 Skrevet 18. oktober 2012 Det kommer jo veldig an på hva du har tenkt å gjøre etterpå..? Altså, ser du for deg å jobbe med noe hvor 2 år på NKFs fotolinje vil være relevant eller på andre måter til hjelp i søknadsprosessen? Jeg er ikke utpreget fan av disse fagskolene, for å si det som det er, da flere av dem driver villedende markedsføring i stor grad ovenfor ungdommer som gjerne vil "jobbe med media" eller "gjøre noe kreativt", for så å tilby ymse "studier" som sikkert er veldig morsomme, men som man får fint lite igjen for kvalifikasjonsmessig. Man får ingen grad av 2 års studier. For disse 2 årene med ingenting skal man altså betale gudene vet hvor mange tusen, og dersom man vil ha en bachelorgrad må man fort ut med det dobbelte, for det siste året må tas ved bestemte samarbeidsskoler i utlandet for at fagene du har fra fagskolen skal telle som en del av graden. Hvis ikke starter man faktisk på scratch; man har ingen formell grad å vise til i en jobbsøknad, fagene teller ikke på høyskoler og universiteter, og javel, det går forsåvidt an å skrive "to år med foto/drama/design på NKF" på CVen, men det gir deg overhodet ingen fortrinn på arbeidsmarkedet (som jo er ganske beinhardt når det kommer til denne yrkesgruppen - her er det mange om beinet). Det kan sikkert være veldig morsomt og lærerikt på mange måter; du møter folk med noenlunde samme interesser som deg, du får gjøre noe mer praktisk enn å sitte på skolebenken osv., og det er mange spennende "fagutdanninger" (usikker på hva jeg skal kalle dem, for fagutdanning er jo egentlig typ frisør, som jo ender med et fagbrev og eventuelt et mesterbrev, men det er jo ikke en høyskole- eller universitetsutdannelse vi snakker om her heller, men du skjønner sikkert hva jeg mener), så jeg mener ikke å være slem her, selv om det sikkert virker sånn, men det er snakk om ganske mye penger (og det blir jo gjeld som skal betales tilbake, dette her), og med tanke på hva du faktisk sitter igjen med etterpå bør du vurdere om dette er en potensielt god investering eller ikke. Kjenner du f.eks. noen som jobber som fotograf (hvis det er dét du sikter mot) som har gått på NKF og fått jobb pga. det? Hvor mange fotografer innenfor din foretrukne kategori (fashion, natur/wildlife +++ osv.) er ansatt på fast basis, og hvor mange av disse på fulltid? Lignende spørsmål kan det også være lurt å stille seg. Jeg kjenner mange som synes det er kjempegøy med foto, og som er veldig flinke, har svindyrt utstyr, bruker masse fritid på å ta og redigere bilder osv., og det går så klart an å satse på noe man synes er moro (det er jo en fordel at man liker det man driver med) - men når det er snakk om såpass usikre utsikter til jobbmuligheter bør man ha noe å falle tilbake på; de aller færreste ender opp med å fotografere Vogue-shoots, og det kan være greit å ha en backup-plan (: Igjen, jeg mener ikke å være den slemme parten her, men dette er ting det kan være greit å tenke på Tusen takk for svar! Veldig tankevekkende. Syns ikke du er den slemme parten - veldig fint at du kan belyse ting jeg ikke helt har tenkt på selv! Det jeg har lyst til, er å etter hvert starte mitt eget foretak og drive for meg selv. Jeg syns det virker utrolig kjekt på NKF, og tror jeg kommer til å ha stort utbytte av det med tanke på læringskurven de ser ut til å ha. MEN så er det jo det du sier - man får ingen grad, og derfor er jo ikke de to årene verdt noe sånn utenom det jeg får ut av det selv. Det er derfor jeg er litt usikker, siden det koster såpass mye penger. Veldig mye å tenke på før jeg tar denne avgjørelsen... Det er det som frister mest akkurat nå, men det er den store pengesummen som holder litt igjen. Har hørt alt for mye negativt fra både mennesker som har tatt utdanning ved NKF, samt angående NKF-studenter i arbeidslivet. NKF ansees veldig ofte som... tja, bortkastet tull, slik jeg har inntrykk av. Da ville jeg heller kjørt skole i f.eks. Australia, som er kjent for meget gode kreative studier, til en nesten samme pris. Har hørt at mange har negativt inntrykk og dårlige erfaringer, men det er ingen som kan utdype akkurat hva som er så dårlig? Akkurat nå har jeg liten interesse av å studere i utlandet, selv om jeg helt sikkert hadde fått mye ut av det.
Gjest Katten. Skrevet 18. oktober 2012 #13 Skrevet 18. oktober 2012 Spesifikt: Det er en skole laget for å tjene penger. Dårlige lærere, opplegg og arbeidsgivere har en tendens til å vektlegge det på samme nivå som Medier og Kommunikasjon ved videregående. Bare for rike pappaunger. 4
Gjest alille Skrevet 18. oktober 2012 #14 Skrevet 18. oktober 2012 Det kommer jo veldig an på hva du har tenkt å gjøre etterpå..? Altså, ser du for deg å jobbe med noe hvor 2 år på NKFs fotolinje vil være relevant eller på andre måter til hjelp i søknadsprosessen? Jeg er ikke utpreget fan av disse fagskolene, for å si det som det er, da flere av dem driver villedende markedsføring i stor grad ovenfor ungdommer som gjerne vil "jobbe med media" eller "gjøre noe kreativt", for så å tilby ymse "studier" som sikkert er veldig morsomme, men som man får fint lite igjen for kvalifikasjonsmessig. Man får ingen grad av 2 års studier. For disse 2 årene med ingenting skal man altså betale gudene vet hvor mange tusen, og dersom man vil ha en bachelorgrad må man fort ut med det dobbelte, for det siste året må tas ved bestemte samarbeidsskoler i utlandet for at fagene du har fra fagskolen skal telle som en del av graden. Hvis ikke starter man faktisk på scratch; man har ingen formell grad å vise til i en jobbsøknad, fagene teller ikke på høyskoler og universiteter, og javel, det går forsåvidt an å skrive "to år med foto/drama/design på NKF" på CVen, men det gir deg overhodet ingen fortrinn på arbeidsmarkedet (som jo er ganske beinhardt når det kommer til denne yrkesgruppen - her er det mange om beinet). Du sier mye fornuftig, men det er viktig å være obs på hva slags studie det er snakk om. TS snakker om å studere fotografi - og det er svært få bachelorutdanninger innen foto i Norge. Så vidt jeg vet er det bare kunsthøgskolen i Bergen som tilbyr dette, og der er det svært vanskelig å komme inn. En av de beste fotoutdanningene i Norge er vel norsk fotofagskole i Trondheim, her finner man mange dyktige folk - og også her er utdanningen på kun to år. Og det er vanskelig å komme inn. Det er faktisk ikke slik at man innen alle typer jobber trenger en formell grad. En dyktig fotograf blir dyktig ved erfaring, så det å slenge på ett år til bare for å tilfredsstille samfunnets merkelige krav til formelle grader hjelper ikke nødvendigvis en pøkk på å bli bedre. Men bortsett fra det er jeg enig i kritikken mot NKF, og generelt slike private skoler som tar inn alt som kan krype og gå uten å gi en grad. Det er lett å bli lurt, og det er mange som tenker seg for lite om. Men jeg kjenner flere som har studert foto ved NKF, og akkurat disse er faktisk svært fornøyde. Om de har fått seg jobb? Njea, like mye jobb som min kamerat som studerte ved fotofagskolen. Å være fotograf er hardt og vanskelig uansett, spesielt til man har opparbeidet seg et rykte, og det uansett bakgrunn. Personlig ville jeg sett mot utlandet hvis jeg drømte om å studere foto og ikke kom inn på fotofagskolen eller KHIB. 1
Gjest alille Skrevet 18. oktober 2012 #15 Skrevet 18. oktober 2012 Bare for rike pappaunger. Jeg tror du finner svært få rike pappaunger på NKF. NKF er såpass lavstatus at de rike holder seg langt unna. 1
Butterball Skrevet 18. oktober 2012 #16 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg tror du finner svært få rike pappaunger på NKF. NKF er såpass lavstatus at de rike holder seg langt unna. Nuvel, når jeg gikk der var mitt inntrykk at det var en god del som gikk der fordi pappa betalte - og man ville "gjøre noe kreativt", strøk fag på VGS og ikke gadd å ta de opp igjen, var mer interessert i å arrangere klassefest enn å lære så mye etc. Ikke akkurat kremen av ungdom bestandig.. Jeg er forøvrig en av veldig mange som har gått første året og angrer bittert siden det er mye penger ut vinduet. Jeg gikk i Bergen, og mitt inntrykk av skolen var heller dårlig. Lite struktur i undervisningen, trange og slitne lokaler (men tror kanskje de har flyttet?) and the list goes on. Når det er sagt tror jeg kanskje foto er den av linjene i Bergen i hvert fall som har de beste lærerne (en av de er veldig flink i hvert fall), men jeg ville gått MANGE runder med meg selv før jeg begynnte på et sånt studie. Det er så og si ingen jobber å få, så du er ofte avhengig av å drive for deg selv, og hvor idyllisk det enn høres ut så konkurrerer du med de 10 000 andre som har gått foto på NKF om de samme kundene. I tillegg irriterer jeg meg over argumentet med at "man må jo jobbe hardt, man skal ikke få alt i fanget". Jeg ser det er veldig mange tidligere NKFere som maser om dette, og missforstå meg rett, å gjøre en KNALLHARD innsats er helt essensielt for å komme noen vei i den kreative bransjen. Problemet kommer når skolen (og dens disipler) skyver dette argumentet foran seg i stedet for å gi studentene det de faktisk betaler for. For undervisningen på NKF er til tider veldig mangelfull, og dette er noe skolen blir gjort oppmerksom på gang på gang, uten å gjøre noe nevneverdig med problemet. Vi opplevde forelesninger som utgår i siste minutt, å måtte sitte i vinduskarmen pga for små klasserom, en timeplan som varierer VELDIG fra uke til uke og gjør det vanskelig å få kabalen med ekstrajobb til å gå opp, forelesere som kommer merkbart uforberedt og alt i alt følte jeg ikke at jeg lærte noe mer enn det jeg kunne fra VGS det året jeg gikk der.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #17 Skrevet 18. oktober 2012 Har noen linken til den lange tråden som ble skrevet om nkf? Prøvde å søke den opp, men fant den ikke. Anonym poster: e7122ac8748287156f854fb543f8df7e
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #18 Skrevet 19. oktober 2012 Nei, to år på NKF er bortkastet blekk på CV. De har dårlig rykte! Sjekk heller ut mulighetene som er nevnt i lenka: http://www.jobbfeber.no/yrker/?id=28109 Anonym poster: 96a739a704794b2b118f82ba8da9b842
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #19 Skrevet 19. oktober 2012 NKF-tråd: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=626467 (Søkemotoren på forumet er elendig, ta heller et søk i google: site:forum.kvinneguiden.no NKF ) Anonym poster: 96a739a704794b2b118f82ba8da9b842
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå