Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det sikkert finnes 1000 slike tråder, men jeg lager en alikevel.

Jeg er en jente på 20 år som vil ned i vekt. jeg veier 76 kilo og er 1.60 høy, og det er jo ca 30 kilo for mye.....

men jeg sliter veldig me motivasjon og vis jeg trener, går av og til tur/jogger ( klare ikke å jogge så lenge) på 7 km og bruker ca 1 time og 15 minutter, men jeg blir jo sliten i beina og pusten og sånn, men jeg blir ikke så svett! Å jeg følere det ikke er sikkerlig trening før jeg er dritsvett, prøver jo å jogge å gå fort, men jeg gir vel kansje for fort opp...Hvordan kan jeg klare å jogge lenge og blir svett? haha...

Så er det maten da....hva er egentli sunn frokost, lunsj og middag? Eg veldig glad i salater da så pleie å lage det.

Noen som har noen sunne gode matoppskrifter? Hvordan kan jeg gå ned fort i vekt på en sunn måte? er det lurt å på shake/slankepiller/diett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Aller først - du skal ikke ned 30 kilo!! Maks 20, så vil du ha en super BMI.

Og man trenger da ikke å bli svett for å ha treningseffekt. Det kommer jo bare ann på hvor varm man er. Når jeg jogger ute om vinteren svetter jeg ikke i det hele tatt, jogger jeg i 30 grader renner det av meg. Treningseffekten er likevel like god, til og med bedre om vinteren når man ikke blir utslitt av varmen. Dessuten svetter man ofte mindre når man er utrent, da kroppen er dårligere på å regulere temperaturen. Så det å løpe/gå 7km noen ganger i uka er super trening for deg, så lenge du kjenner at pulsen og pusten går.

Aktivitet er det aller viktigste om du skal klare dette. Deretter kommer kosthold. Salat er bra, men hva har du oppi, bruker du dressing? Dersom du bruker dressing er gjerne en salat mer kaloririkt enn noen brødskiver, da bør du bruke eddiker, sitron, krydder eller lignende i stedet. Hjemmelagde knekkebrød eller muesli er også supersunn mat. For middagsoppskrifter synes jeg det står mye bra på greteroede.no, men hovedtipset er rene råvarer. Fisk og kylling, med store mengder grønnsaker til.

Shake/slankepiller/dietter er bare tull. Det eneste man oppnår er en rask vektnedgang, for så å hoppe tilbake til en høyere vekt enn det du opprinnelig hadde. En livsstilsendring er tingen for å klare å gå ned i vekt og bli der.

Endret av Athene
Skrevet (endret)

Jeg kan i hvertfall si deg at hvorvidt du svetter eller ikke, ikke har noenting med hvor godt treningsutbytte du får av en aktivitet. Min hovedidrett er sykling, og når man sykler på en racer på småkupperte veier på Østlandet går det gjerne i 30 km/t eller mer på flatene. Da blir luftavkjølingen så stor at det skal være veldig varmt før jeg svetter merkbart. Det bare i noen få lengre motbakker der det blir litt svette. I lange og bratte motbakker, som det er få av her på Østlandet, går det saktere selv om jeg anstrenger meg mer, da blir det mindre luftavkjøling, og på varme sommerdager kan det begynne å dryppe svette av meg.

Videre er det drøyt å si at du veier 30 kg for mye. Om du hadde veid rundt 55 kg så hadde det vært helt greit. 46 kg, da begynner en på 160 cm å bli farlig tynn. Noen som har veldig sped kroppsbygning kan veie det og ha grei helse, men de fleste kan ikke det.

Du bør ha fokus på å komme i god form, da kommer forbrenninga av seg selv. Jogging er en av de aller hardeste treningsformene, siden du får støtbelastning hver gang føttene treffer bakken. På sykkel eller i svømming blir det ikke slik belastning. Jeg vil ikke fraråde deg å jogge, men du bør kanskje ikke jogge 3-4 ganger i uka. Hvis du trener tre ganger i uka kan du gjerne drive med noe annet enn jogging en eller to av de gangene.

Det virker som om du er rimelig utrent. Da må du være innstilt på at det tar tid å komme i god form. Hvis du allerede kan jogge i 7 km og ikke må bytte til gange, så er det bra. Hvis du må gå litt innimellom så er ikke det noen krise. EDIT: Ser at du ikke klarer å jogge 7 km sammenhengende nå. Da vil jeg anbefale deg å begynne med kortere joggeturer, f. eks. 3 km.

Viktig: Du skal ikke prøve å løpe så fort som mulig hver gang. Nå til å begynne med bør du sikte på å kunne holde et jevnt tempo et pent stykke under syreterskelen. Over syreterskelen vil du etterhvert stivne, hvor fort du stivner avhenger av hvor langt over syreterskelen du er.

Når du skal bygge utholdenhet er det hovedsakelig tre ting du skal trene opp:

- De fine små blodårene i muskulaturen, kapilærene, bygges ut når du trener under syreterskel. Dermed forbedres oksygentransporten til muskulaturen.

- Hjertets slagvolum øker med både aerob og anaerob trening, men trenes best med intervalltrening. Hjertets slagvolum vil si hvor mye blod det klarer å pumpe ut per slag.

- Særlig i jogging må du bygge opp muskulaturens evne til å tåle belastningen. Hvis du blir støl etter en treningsøkt så har du brutt ned muskelfibre. Disse vil bygges opp sterkere, men inntil de er ferdig gjenoppbygde vil du kjenne deg støl.

Du skal ikke kjenne deg utslitt i flere dager etter en joggetur. Ved å ikke trene hardere enn at du kjenner deg fullt restituert to dager etterpå vil du kunne tåle netto større treningsmengde og få større framgang.

Varier lengden på joggeturene. Hvis du kjenner deg trøtt og sliten så ta bare en kort tur, har du overskudd kan du ta en lengre tur.

Nok en gang, hvorvidt du svetter avhenger av hvor varm du blir, og det avhenger av temperaturen rundt deg, vindavkjøling og hvor godt kledd du er. Dessuten svetter folk forskjellig. Noen svetter lett, andre ikke. Hvis du absolutt må bli svett kan du ta på deg tre lag superundertøy, skjerf, lue og hansker. ;)

Dette ble mye om trening. Når det gjelder mat så er salat utmerket. Hvis du jogger i over en time bør du få i deg noe med en gang du er ferdig. Salat har litt lite substans, da er det bedre med f. eks. 3-5 dl skumma melk, det gir både karbohydrater og proteiner.

Shake, slankepiller og diett virker ikke! Grunnen til at du er overvektig skyldes at du har hatt feil livsstil over lengre tid. For å gå ned i vekt på en sunn og varig måte må du endre livsstil permanent, og det må være et opplegg du kan leve med permanent. Ingen kan gå på sultediett permanent. Sunn mat er f. eks. fisk, både feit og mager, kylling, fullkornpasta etc.

Endret av Wiggins
Skrevet

Tusen takk for svar :) Ja jeg synes også 30 kilo er litt mye for når jeg ser på meg selv synes jeg liksom ikke de ser ut som veier 30 kilo for mye, har bare noen veninner som veier 30 kilo mindre enn meg og er like høye som meg og det er ikke skinn og bein men normalt slake :) Men skal vel ikke sammenligne meg med dem :P I salaten pleier jeg ikke å bruke dressing bruker enn kryddermiks som man bladet med vann og olje, men kanskje den ikke er bra...pleier å ha kylling, salathode, tomat, mais agurk, fetaost rødlløk og av og til pasta

Skrevet

Takk for svar til deg og "Wiggis"

Du kom med mange gode tips :)

Skrevet

En ting til: Husk at restitusjon er like viktig som trening. Hvis du en dag kjenner deg sliten etter forrige økt skal du enten droppe å trene den dagen (men vær i aktivitet, dvs. gå i trapper, sykle/gå til skole/jobb etc.) eller ta en veldig lett treningsøkt.

Nok søvn er også viktig, både for å gå ned i vekt og for å få framgang med trening. Det er f. eks. viktig å ikke rangle til langt på natt hver helg. Da kommer kroppen aldri i stabil døgnrytme, og det kan føre til vektøkning.

Skrevet

En ting til: Husk at restitusjon er like viktig som trening. Hvis du en dag kjenner deg sliten etter forrige økt skal du enten droppe å trene den dagen (men vær i aktivitet, dvs. gå i trapper, sykle/gå til skole/jobb etc.) eller ta en veldig lett treningsøkt.

Nok søvn er også viktig, både for å gå ned i vekt og for å få framgang med trening. Det er f. eks. viktig å ikke rangle til langt på natt hver helg. Da kommer kroppen aldri i stabil døgnrytme, og det kan føre til vektøkning.

Ok. Tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...