Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil studere grunnskolelærer til høsten, men jeg har enda ikke klart å bestemme meg for 1. - 7. klasse eller 5. - 10. klasse.

Derfor lurte jeg på om dere som alt er lærere eller holder på med utdanningen kan gi meg noen for og mot arguenter for sin klassegruppe.

Dette vil kanskje hjelpe meg til å finne ut hvilken utdanning som passer best for meg :)

Videoannonse
Annonse
Gjest WendyClear
Skrevet

En 1.-7. utdanning vil gjøre deg til en allmennlærer, du kan altså undervise i alle "grunnfagene" og følge en klasse tettere opp. Du vil ikke få en faglig dybde, men vil til gjengjeld kunne søke på stillinger til flere fag. Pedagogikken er også noe annerledes for småbarnstrinnet, det er mye fokus på å lære barna til å klare seg selv og du må hjelpe til med mer praktiske ting enn hos de eldre elevene.

En 5.-10. utdanning vil gjøre deg mer spesialisert innenfor noen få fag, dette fordi det kreves mer kompetanse når en skal undervise eldre elever. Arbeidsmarkedet er ikke noe dårligere med denne utdannelsen enn med 1.-7. utdanning, og du kan fortsatt jobbe på barneskole, men med mellomtrinnet. Pedagogikken her er mer rettet mot didatikkfeltet, her handler det om å formidle til et eldre publikum (selvom det fortsatt er snakk om barn).

Det er egentlig veldig smak og behag, da barn i de ulike trinnene byr på ulike utfordringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...