AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #1 Skrevet 15. oktober 2012 Hei! Jeg hadde en liten diskusjon med et par venninner hvorav vi diskuterte dette med å elske noen og det å være utro mot noen man elsker. Jeg for min del, mente at dette ikke var ekte kjærlighet. Fordi når man er utro så tar man så mye fra partneren, man sårer partneren så dypt. Partneren blir gjerne skadet og såret veldig lenge, opp til flere år. Så når man gjør et bevist valg om å være utro mot partneren, hvordan kan det da være ekte kjærlighet? Hvordan kan man elske noen, men samtidig gjøre et valg som man vet vil ødelegge partneren? Hva mener dere? Anonym poster: 42e9447bdc0d57985a3ded097cc31b44 4
kaprifolen Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 Kanskje man kan tro at man elsker den man er utro mot, men man elsker i tilfelle seg selv høyere.... 3
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 15. oktober 2012 #3 Skrevet 15. oktober 2012 Å elske noen er enkelt. Å respektere og ta hensyn til andre er det som virker å være veldig vanskelig. Så ja, jeg tror man kan elske den man er utro mot. Tanken på at kjærlighet overviner alt er fin, men i praksis skal det mye mer enn "bare" kjærlighet til for at et forhold skal fungere, 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #4 Skrevet 15. oktober 2012 Du har skjønte noe viktig noe, at kjærligheten tråkker ikke på andre, svikter ikke, snur ikke ryggen til. Men det er mange i dag som ikke vet hva kjærlighet er for noe. Mange tror at "kjærligheten kan ta slutt en dag". Hvis kjærligheten tar slutt så tar den slutt "fordi". Tar den slutt "fordi" så begynner den også "fordi". Begynner den "fordi" så er det ikke kjærlighet. Sex er en handling, det er ikke kjærlighet. På samme måte som en klem er en handling, ikke kjærlighet. Det kan ligge kjærlighet bak, men det kan også gjøres uten følelser. Setter man det foran følelsene til den man er sammen med så elsker man ikke. Anonym poster: 44bae4677def1736d50ef0109a2ac7ec 5
MrSmith Skrevet 15. oktober 2012 #5 Skrevet 15. oktober 2012 Hvis du feks mangler både viljestyrke og sunn fornuft, da er det veldig lett å være utro selv om du elsker den du er sammen med. Det blir litt det samme som å sitte ved siden av en godtepose, noen gafler i seg alt med det samme, andre er flinkere og gjemmer den til lørdagen 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #6 Skrevet 15. oktober 2012 Nei, man elsker ikke hvis man er utro. Man elsker ikke hvis man ikke respekterer og tar hensyn til den andre. Anonym poster: d916c2fc5664c0214a625c977b34ddca 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #7 Skrevet 15. oktober 2012 Hei! Jeg hadde en liten diskusjon med et par venninner hvorav vi diskuterte dette med å elske noen og det å være utro mot noen man elsker. Jeg for min del, mente at dette ikke var ekte kjærlighet. Fordi når man er utro så tar man så mye fra partneren, man sårer partneren så dypt. Partneren blir gjerne skadet og såret veldig lenge, opp til flere år. Så når man gjør et bevist valg om å være utro mot partneren, hvordan kan det da være ekte kjærlighet? Hvordan kan man elske noen, men samtidig gjøre et valg som man vet vil ødelegge partneren? Hva mener dere? Anonym poster: 42e9447bdc0d57985a3ded097cc31b44 Det går helt fint an å elske sin partner høyt og indelig og samtidig være utro. Kanskje partneren var utro først? Kanskje partneren sårer en stadig, og skyver en bort? det kan være mange ting som gjør at man svikter sin kjære, og med det mener jeg ikke at det er greit å være utro, men jeg mener at det er ikke nødvendigvis slik at utroskap skjer fordi man ikke elsker sin partner. Anonym poster: db296d82087f9976d256340e459f4995 3
Gjest lule Skrevet 15. oktober 2012 #8 Skrevet 15. oktober 2012 Nei, man elsker ikke hvis man er utro. Man elsker ikke hvis man ikke respekterer og tar hensyn til den andre. Anonym poster: d916c2fc5664c0214a625c977b34ddca dummeste jeg har hørt. Selvfølgelig går det ann å være utro mot noen en elsker. Man kan gjøre feil overfor sine egne barn også men allikevel elske dem. Du må ikke blande tilstand og handling.
Gjest Bandit Skrevet 15. oktober 2012 #9 Skrevet 15. oktober 2012 Kanskje man kan tro at man elsker den man er utro mot, men man elsker i tilfelle seg selv høyere.... Dette synes jeg var en fin forklaring.
Gjest norah Skrevet 15. oktober 2012 #10 Skrevet 15. oktober 2012 Kanskje man kan tro at man elsker den man er utro mot, men man elsker i tilfelle seg selv høyere.... Jeg tenker at det også kan være omvendt(med understrek på kan), for noen er det slik at man er på sitt laveste i livet og i forholdet generelt når man begår utroskap. Altså at noen er på et punkt i livet hvor man aldri før har hatt lavere selvbilde, og dermed tar hva enn man får av bekreftelse. Muligheten kom kanskje på helt feil sted til helt feil tid. Utroskap er ikke så enkelt som at alle gjør det ut av ønske om å såre andre, eller fordi man ikke opplever ekte kjærlighet ovenfor den andre. Og det er jo vesentlig forskjell på utroskap som skjer i kortvarige forhold kontra langvarige hvor man har alt å miste. Det må jo være en grunn utover lyst på sex eller midlertidig dumskap som gjør at man setter seg selv i en så nedrig posisjon, spesielt når man risikerer familieliv, felles barn, vennskap og en fremtid sammen. 2
Lilliani Skrevet 15. oktober 2012 #11 Skrevet 15. oktober 2012 Er man villig til å utsette kjæresten for smerter på denne måten elsker man dem ikke. Det tror i alle fall jeg! 4
OPIgirl Skrevet 15. oktober 2012 #12 Skrevet 15. oktober 2012 dummeste jeg har hørt. Selvfølgelig går det ann å være utro mot noen en elsker. Man kan gjøre feil overfor sine egne barn også men allikevel elske dem. Du må ikke blande tilstand og handling. Det er ikke dumt i det hele tatt. Det er svaret ditt som er dumt. Man kan ikke sammeligne det å gjøre feil overfor sitt barn mot det å være utro. Nei, man elsker ikke noen på alvor hvis man er istand til å være utro. 2
Yme Skrevet 15. oktober 2012 #13 Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Du har skjønte noe viktig noe, at kjærligheten tråkker ikke på andre, svikter ikke, snur ikke ryggen til. Men det er mange i dag som ikke vet hva kjærlighet er for noe. Mange tror at "kjærligheten kan ta slutt en dag". Hvis kjærligheten tar slutt så tar den slutt "fordi". Tar den slutt "fordi" så begynner den også "fordi". Begynner den "fordi" så er det ikke kjærlighet. Anonym poster: 44bae4677def1736d50ef0109a2ac7ec Du framstiller det som om kjærlighet er en magisk Disney-tegnefilm... Kjærlighet er ikke noe annet enn hormoner som virvler rundt i kroppen... Instinker/drifter... Kroppene våre har faktisk mekanismer som gjør at kjærlighetsfølelsen skal forsvinne om man ikke har fått barn innen en viss tid (denne tiden er forskjellig hos menn og damer), fordi naturen handler om reproduksjon og videreføring av gener. Man kan selvfølgelig være utro, selv om man elsker personen man er sammen. Dette har med drifter å gjøre... Man må ikke glemme at vi faktisk er dyr, og det er sånn at vi alle har hormonelle sykluser, hvor et av stadiene fører til at man "lettere" kan finne på å være utro. Hos kvinner, er dette stadiet når de er mest fruktbare. Når det er sagt, vil jeg bare nevne at jeg syns utroskap er en forkastelig greie. Det er ikke dumt i det hele tatt. Det er svaret ditt som er dumt. Man kan ikke sammeligne det å gjøre feil overfor sitt barn mot det å være utro. Nei, man elsker ikke noen på alvor hvis man er istand til å være utro. Du burde lese deg opp litt om temaet, før du sier sånne ting som det der, for det stemmer faktisk ikke. Endret 15. oktober 2012 av Yme 3
Gjest Bandit Skrevet 15. oktober 2012 #14 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg tenker at det også kan være omvendt(med understrek på kan), for noen er det slik at man er på sitt laveste i livet og i forholdet generelt når man begår utroskap. Altså at noen er på et punkt i livet hvor man aldri før har hatt lavere selvbilde, og dermed tar hva enn man får av bekreftelse. Muligheten kom kanskje på helt feil sted til helt feil tid. Utroskap er ikke så enkelt som at alle gjør det ut av ønske om å såre andre, eller fordi man ikke opplever ekte kjærlighet ovenfor den andre. Og det er jo vesentlig forskjell på utroskap som skjer i kortvarige forhold kontra langvarige hvor man har alt å miste. Det må jo være en grunn utover lyst på sex eller midlertidig dumskap som gjør at man setter seg selv i en så nedrig posisjon, spesielt når man risikerer familieliv, felles barn, vennskap og en fremtid sammen. Du har noen viktige poenger i debatten når det gjelder å forstå utroskap. Allikevel mener jeg alle disse poengene vil bunne ut i det at man setter seg og sine behov foran andre.
Yme Skrevet 15. oktober 2012 #15 Skrevet 15. oktober 2012 Du har noen viktige poenger i debatten når det gjelder å forstå utroskap. Allikevel mener jeg alle disse poengene vil bunne ut i det at man setter seg og sine behov foran andre. Jeg er litt enig i det du skriver her, men mest enig med norah. Man skal ikke undervudere sinnsstemninger, og det er veldig lett å gjøre helt elendige valg, når man er skikkelig nede. 1
Gjest Dai Skrevet 15. oktober 2012 #16 Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Beklager men jeg har ikke troen på at et menneske kan være så langt nede at utroskap virker som et valg man kan ta om man elsker sin partner. Endret 15. oktober 2012 av Dai 1
Gjest norah Skrevet 15. oktober 2012 #17 Skrevet 15. oktober 2012 Du har noen viktige poenger i debatten når det gjelder å forstå utroskap. Allikevel mener jeg alle disse poengene vil bunne ut i det at man setter seg og sine behov foran andre. Ja, det er vanskelig å finne en annen forklaring. Jeg har bare litt vanskelig for å forstå hva dette behovet egentlig er - men det har vel de som gjør det også vanskelig for å definere selv. Men jeg tror fortsatt man kan elske noen og samtidig være utro. Det er visst oftest slik at kvinners utroskap bunnes i misnøye i forholdet, mens en stor andel menn er utro selv når de trives i sitt forhold og faktisk ikke ønsker seg ut, de gjør det selv om alt er bra hjemme. Jeg tror også at det for mange i langvarige forhold med barn er utrolig vanskelig å bryte ut - det føles helt umulig og ekstremt skremmende, så mange bruker nok utroskap også som en desperat vekker for seg selv eller den andre; "Nå har jeg vært utro, da må jeg jo bryte ut/da må jo h*n dumpe meg" Jeg tror det er lettere for folk å være utro enn det er å bryte ut av et forhold man innerst inne ser man ikke burde være i. 1
Gjest Gorgonzola Skrevet 15. oktober 2012 #18 Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Ja, det er vanskelig å finne en annen forklaring. Jeg har bare litt vanskelig for å forstå hva dette behovet egentlig er - men det har vel de som gjør det også vanskelig for å definere selv. Men jeg tror fortsatt man kan elske noen og samtidig være utro. Det er visst oftest slik at kvinners utroskap bunnes i misnøye i forholdet, mens en stor andel menn er utro selv når de trives i sitt forhold og faktisk ikke ønsker seg ut, de gjør det selv om alt er bra hjemme. Jeg tror også at det for mange i langvarige forhold med barn er utrolig vanskelig å bryte ut - det føles helt umulig og ekstremt skremmende, så mange bruker nok utroskap også som en desperat vekker for seg selv eller den andre; "Nå har jeg vært utro, da må jeg jo bryte ut/da må jo h*n dumpe meg" Jeg tror det er lettere for folk å være utro enn det er å bryte ut av et forhold man innerst inne ser man ikke burde være i. Jeg tror (motstrøms) norah har veldig rett, også denne gangen.... Endret 15. oktober 2012 av Gorgonzola
Yme Skrevet 15. oktober 2012 #19 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg tror (motstrøms) norah har veldig rett, også denne gangen.... Men syns du innlegget hennes her, var så motstrøms da? Alle mennesker som ikke tror kjærlighet er magi, burde jo i det minste finne noe de kan være enig med, i det hu skriver. Det hu kommer med er som oftest normal, sunn fornuft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå